Bezdrát, nebo pazdrát?
Americká firma Shure, která je myslím tak známá, že není třeba ji blíže představovat, vyrábí kromě jiných nových výrobků také sérii ULX/P. Je to souprava řešící komplexně bezdrátové, neboli vysílačkové spojení mikrofonů a nástrojů. Série obsahuje dva typy přijímačů - plastový Standard a kovový Professional, čtyři vysílače s mikrofony do ruky (handky) a vysílač na pásek (bodypack) pro připojení velkého množství nástrojových, náhlavních nebo klopových mikrofonů.
Celou soupravu jsem obdržel v krabici z tvrdého papíru se všemi komponenty pohromadě, i když jsou v prodeji zvlášť a zákazník si tedy kupuje jen ty součástky, které potřebuje. Součástí obou půlrackových přijímačů je i montážní hardware pro upevnění do racku 1 HU.
Protože vysílaček pro pódiové použití neustále přibývá, stává se, že se sejdou na jevišti dvě na stejném nosném kmitočtu. Z toho vznikají dost zajímavé situace, jako že zpěvák zpívá z kytaristova marshallu. Proto je potřeba kmitočty přelaďovat. Navíc v různých zemích jsou poněkud odlišná pásma určená pro toto použití. Volba kmitočtu je tady vyřešena velmi elegantně. Celé kmitočtové pásmo určené pro toto použití je rozděleno do dvanácti skupin po dvaceti kanálech. Na každé přijímačce je displej, kde vidíme číslo skupiny a kanálu, a kmitočet, na kterém se nacházíme. Vedle jsou dvě tlačítka, jedno pro volbu skupiny a druhé pro kanál, a kolečko pro posun nahoru či dolů. Přeladění je otázka několika vteřin. Na mikrofonech a bodypacku je rovněž malý displej, který kromě čísel skupiny a kanálu ukazuje i stav baterie. U něj jsou dvě tlačítka, z nichž jedním se přeskakuje po skupinách, druhým po kanálech. Kombinacemi skupin a kanálů dostaneme 200 různých kmitočtů, jejichž rozdělení je názorně uvedeno v přiložené tabulce, i s povoleným pásmem v různých státech. Kromě této tabulky je přiložen i list se stručným návodem, tzv. Quickstart, a šest krásných sešitů s podrobným návodem s obrázky, každý v jiném světovém jazyce, česky ani slovo.
Přijímačky jsou, jak už jsem říkal, dvě. Jejich rozměry jsou zvoleny tak, aby po montáži na lištu v příslušenství vytvořily jednotku 19" a 1U (4,5 cm) pro montáž do racku. Obě jsou napájeny externími síťovými zdroji, které představují vždy trochu komplikaci. Tady se výrobce snažil minimalizovat problémy například tím, že připojovací konektor je opatřen bajonetovou pojistkou a napáječ má úchyty na přišroubování. Kromě napájecího konektoru jsou na zadním čele ještě výstupní konektory XLR (cannon) s přepínačem mikrofonní a linkové úrovně, jack a dva bajonetové konektory pro anténky. Antény jsou pružné, gumové a mají kloub pro nastavení polohy.
Oba přijímače nabízejí možnost skenovacích funkcí, tedy po zapnutí a spuštění si přijímač sám najde nejvhodnější pracovní frekvenci a vypíše jí na displej. Přijímač Professional navíc proskenuje celé kmitočtové pásmo a vypíše frekvenční nejvolnější skupiny, z nichž pak vybere první volný kanál. Uživateli pak zbývá jen naladit vysílač na stejnou frekvenci, jako přijímač. Toto je výhoda zvlášť při současném provozu více systémů, ale i použití frekvencí, které by hrozily interferencí s ostatními.
Zpěvové handky jsou čtyři - Beta 87, což je špičkový superkardioidní kondenzátor s nádhernou barvou, jeho kardioidní varianta s SM87, a dále pak dynamické mikrofony superkardioidní Beta 58A a světová klasika, kardioidní SM58. Všechny zmíněné mikrofonní hlavice jsou výměnné, šroubovací a nabízejí levnější možnost dokoupení mikrofonní hlavice bez vysílače.
Vypínač na těle mikrofonu, který připomíná vypínač na baterce, se dá zablokovat tlačítky pro volbu kmitočtu. To je důležité, aby nedošlo k nechtěnému vypnutí během produkce. Při vypnutí se totiž ozve z reproduktorů dělová rána, což považuji za vůbec největší nedostatek celého zařízení.
Po stránce funkční je ale všechno dokonalé. Přenos je bez výpadků i v prostředí s kovovými konstrukcemi a dosah je přinejmenším dostačující. Dvěma patry domu signál projde jako nic, takže je slyšet všechno i ze zákulisí a ze šaten, z čehož vznikají veselé historky z natáčení. Uváděný dosah 300 m je ale kvalitní jen při přímé viditelnosti. V této vzdálenosti už každá kompaktní překážka (dům, zeď...) způsobuje šum až výpadek. To se ale týká příjmu na obyčejné pasivní anténky z příslušenství. Firma ale nabízí několik druhů přídavných antén od malých a distribučních až po větší aktivní, které samozřejmě přenos přiměřeně zlepšují.
Životnost baterie závisí jednak na použitém typu, ale také na náročnosti přenosu a teplotě. Na běžnou novou alkalickou baterii běžel mikrofon za optimálních podmínek bez výpadků dvanáct hodin.
Bodypack je řešen velmi prakticky. Spona má správnou tvrdost i náběh, takže se dobře nasazuje a nepadá. Anténa je vlastně jen 10 cm měkkého kablíku, takže nepřekáží, vstupní konektor je opatřen pojistkou proti vytažení.
Barvu zvuku bezdrátový přenos nijak neořezává ani nedeformuje, jak si často stěžují hlavně kytaristé (to se zřejmě týkalo starších modelů). Při porovnání s propojením kvalitním kabelem jsem skutečně nezjistil žádný rozdíl.
Nyní se dostávám do poněkud svízelné situace, protože všechny mouchy jsem už odhalil a popsal, a psát o tom, jak všechno bez problémů funguje, je nuda, a číst o tom je nezáživné, jak dobře vědí naši novináři. Při nejlepší snaze se mi ale nepodařilo narazit na další problém. Všechny komponenty prozrazují vysoký profesionální standard, kterým je tato firma známá již dlouho. Při práci je vidět, že konstruktéři myslí na uživatele, a vůbec je to prostě nuda, ale tak to má být!
Info:
Shure ULX/P je souprava komplexně vyřešeného bezdrátového propojení nástrojů a mikrofonů. Ceny u Praha Music Center - viz tabulku.
Plus:
všestrannost
technické provedení
snadná obsluha
Mínus:
rána při vypnutí
nepraktický obal
chybí český návod
Ceny:
přijímač ULXP4 31 990 Kč
vysílač bodypack ULX1 11 990 Kč
vysílač s mikrofonem SM58 (ULX258) 13 590 Kč
vysílač s mikrofonem Beta58A (ULX2B58) 15 990 Kč
vysílač s mikrofonem Beta87A (ULX2B87) 19 490 Kč