Behringer VD1 a VP1 - čínské víno aneb vintage podle Behringera
Hledáte klasické efekty a zvuky? A nevadí vám vintage z Číny? V tom případě račte vstoupit!
Tak jsem dostal na testy dvě kytarové krabičky od firmy Behringer, obě se pyšnící označením Vintage.
Toto magické slůvko otevírá v posledních letech peněženky kupujícím, a bylo celkem nasnadě, že si toho všimnou i u agilního Behringera. Ten zaútočil na velmi citlivé místo vyznavačů starých krabiček - jeho dva modely jakoby z oka vypadly slavným Big Muff a Small Stone od Electro-Harmonix. Pojďme se podívat, co si tedy pod Vintage termínem představují u Behringerů...
Vintage Distortion VD1
Jinými slovy se dá nazvat také Big Muff clone. Existují dvě verze potisku. Ta, co jsem měl k dispozici velmi silně evokovala originál. To i včetně stylu knoflíků, rozměrů a tvaru krabičky. Oba originály znám, takže jsem neváhal ani vteřinu a VD1 zapnul... Ano. Opravdu se to chová jako Big Muff. Charakter fuzz zvuku je skutečně velmi v pořádku a podobný slavnému originálu.
V tu chvíli už začal hlodat v mé hlavě červíček pochybnosti - proč je tam napsáno VD1, a ne Big Muff? Jak je to vlastně s licenčními právy? Červíček hlodal pár minut, donutil mne sáhnout po šroubováku a podívat se dovnitř. Krabice je skoro prázdná - v továrně použili miniaturní SMD montáž, takže prostor uvnitř je naprosto nevyužitý. Po konstrukční stránce dokonale čistá práce. Po elektrické je to klasika - napočítal jsem rovněž čtyři tranzistory a čtyři diody jako u originálního Big Muff takže podobnost zvuku není náhodná, ačkoli odchylky v hodnotách najdete.
Když už byla krabička otevřená, podíval jsem se na snad jedinou věc, která mi při prvním zapnutí kazila radost - zvláštní zvuky při přepínání, typické pro nejlevnější modely nožních spínačů. Ano, zvenku krabička vypadá, že je vybavena klasickým celokovovým přepínačem, ale uvnitř uvidíte Potěmkinovu vesnici. Kovový je pouze vnější kryt, dole se schovává nejlevnější přepínač do plošného spoje. Důvod je jasný - desetinová výrobní cena tohoto řešení oproti bytelné konstrukci z originálu. Takže při koupi bych počítal s možnou poruchovostí této části. Díky provedení není při sešlápnutí patrný okamžik sepnutí, který je typický pro klasické celokovové přepínače. U Behringera toto řešili LED diodou, která u obou přístrojů signalizuje zapnutí/vyřazení z efektové cesty. K provedení nemám další výhrady - šumí stejně jako ostatní krabičky tohoto typu, vypadá jako Big Muff a podobně to i hraje.
Jaký je zvuk VD1?
Můžete ho s velkým úspěchem použít v Hendrixovském režimu pro další nabuzení lampového zesilovače, tam odvede velmi kvalitní práci. Samozřejmě ho můžete mít jako běžný zkreslovač, ale zkuste si ho před nahlas hrajícím již lehce kreslícím Marshallem, a uslyšíte, proč je ta krabička tak slavná. No, a k tomu ještě kytaru podobnou té Hendrixově a hlavně jeho ruce... Jelikož jsou na krabičce pouze tři ovladače - Level, Tone a Sustain, nemá příliš cenu popisovat nastavení, to zvládne i začátečník. Rozsah zkreslení je dostatečný i pro použití jako samostatný zkreslovač, avšak podtitul na krabici Authentic Vintage-Style Distortion/Sustainer napovídá, že silná stránka je právě v nakopnutí lampového aparátu, případně v lehkém navýšení signálu z kytary, zmohutnění zvuku a frekvenční korekci signálu ze snímačů před další úpravou v zesilovači. Určitě VD1 v této roli zkuste.
Vintage Phaser VP1
Toto není nic jiného než naklonovaný Small Stone. Stejně jako v prvním případě zvukově i designem. Také zde existují dvě verze potisku, ta moje se opět obracela ke stylu originálu Electro-Harmonix. Zvuk tohoto phaseru je též vintage - přístroje pracují na posunu fáze signálu (variabilní podle kmitočtu z LFO generátoru) a následným mícháním s originálním signálem. Když vynechám úplně nejvíc "vintage" phaser Schaller se žárovkami, které svítily na fotoodpory, tak všechny o něco málo novější modely měly podobné schéma - FET tranzistory ve funkci napětím řízených odporů. Společně s integrovanými obvody a několika pasivními součástkami tak vytvářely fázovací článek. Jednotlivé phasery se lišily hlavně jejich počtem - kvalitnější měly článků šest a mému uchu zněly příjemněji než převážně levnější čtyřčlánkové verze. Small Stone se řadil k těm lepším, stejně tak VP1 zvukově i počtem součástek patří do této kategorie.
Ovládání je opět klasické - co taky vymýšlet na desítkami let osvědčeném konceptu? Máte k dispozici pouze ovládání rychlosti generátoru LFO a jeden malý přepínač. Ten je sice nazván Tone, nebojte se, nejedná se o pomoc tonoucímu muzikantovi, který zapomněl, co má hrát, ale o přepínač polarity fázově posunutého signálu před jeho opětovným smícháním se signálem původním. Změní se tím trochu charakter zvuku, ten je pak více podobný například vibrato efektu - zvuk je více rozladěný. Technicky platí o krabičce to samé jako o VD1. Technologie SMD miniaturizuje rozměry plošného spoje a v tomto bodě neočekávám zdroje poruch, ale nožní přepínač je rovněž v onom Potěmkinově provedení, o kterém jsem se zmínil v popisu VD1.
Brát, či nebrat?
Ačkoli se zdá odpověď nasnadě - obzvláště při aktuálních cenách - mám s napsáním závěru mnohem větší dilema než s vlastním testem krabiček. Důvodem je i to, že jsme muzikanti, kteří mají rádi vlastní písničky a jsou hrdí na svá autorství, osobní podíl na nich. Po zjištění, že se obě krabičky skutečně podobají originálům, nejsou jen jejich vzdálené napodobeniny (SMD montáž na tom nic nemění), kontaktoval jsem Mika Matthewse, zakladatele Electro-Harmonix, a trochu mu krabičky popsal. Ze začátku vtipkoval stylem "někdo je tvůrce, a někdo jenom kopíruje knoflíky", ale když jsem ho ubezpečil, že se nejedná jen o knoflíky, začal vyzvídat, jaké je schéma a jak je to osazeno. Také posléze vysvětlil důvod ke změně potisku: firma Behringer byla již nucena podepsat dohodu o změně potisku tak, aby již nebyl zaměnitelný s originálem (podle mne to ale je stále velmi podobné jiné sérii EH).
Z toho vidíte, že se mi závěr píše docela těžce: krabičky jsou to kvalitně okopírované (až na přepínače), zde problém není, ale zatím bych byl s doporučením ke koupi opatrnější - stejně jako nechci, aby Franta z Horní Dolní vzal moji písničku a začal ji vydávat za svoji, tak bohužel musím stejná pravidla dodržovat i v tomto případě. Za uvedené ceny je to výborné, ale volbu, jestli do koupě půjdete, učiňte raději sami.
Cena:
Behringer VD1 a VP2 jsou klasický kytarový distortion a phaser s vintage designem. VD1 i VP2 stojí 1187 Kč s DPH.
Plus:
kopie slavných efektů s prověřenými zvuky
kvalita provedení
cena
Mínus:
velmi podezřelá licenční (autorská) politika
interní provedení nožního přepínače