Behringer Ultraroc GX 110 - kytarové kombo s digitalním procesorem

Behringer Ultraroc GX 110 - kytarové kombo s digit
Behringer Ultraroc GX 110 - kytarové kombo s digit

Jeho celý název zní: Univerzální kytarová sestava s výkonem 30 wattů, vybavená digitálním multiefektovým procesorem. Uff... Myslím, že mu radši budeme říkat kombíčko. Minimálně ale s přízviskem "jedinečné", protože na to, jak je malé, toho skutečně umí dost. Takové malé kombo s velkými možnostmi. Samozřejmě, má i svá negativa, ale ta můžeme s klidným svědomím vztahovat především k ceně, která je poměrně omlouvající.

 

K čemu je kombo určeno? Je to především domácí cvičení a nahrávání. Ani živé hraní ani v menším klubu by neměl být problém. Prvním překvapením je hmotnost. Kombo není nějak extrémně malé, ale je velice lehké a ani se nechce věřit, že má 10,5 kg. Myslím, že vitálnější jedinci ho můžou pravidelně nosit na zkoušky. Vzhledově nenabízí nic originálního, ale na tom záleží nejméně. Technologie digitální simulace lamp, kterou procesor nabízí, se jmenuje Virtube Ž. Nenalezneme zde ovšem simulace žádných konkrétních zesilovačů (jak je zvykem u konkurenčních firem), spíše obecně (pomocí speciálních diod) simulovanou "nelineární charakteristiku elektronek". Je to možná škoda, myslím, že by nebyl velký problém do paměti uložit nějaké simulace známých zesilovačů, protože samotný zkreslený kanál není nic extra (ale špatný také není). Ovšem při použití efektů je výborný. Kombo je osazené jedním 10" reproduktorem značky Jensen. Domnívám se, že kdyby byl použit 12" reproduktor, zvuk by jaksi celkově víc "lezl" ven. Zvuk je stejně dobrý při všech hlasitostech, jen u vyšší hlasitosti kombo dost šumí, na druhou stranu, které jiné a navíc takhle malé kombo nešumí.

 

Popis ovládacích prvků

Přední panel

Začnu-li zleva, první je vstup pro kytaru. Následuje potenciometr Clean Volume, který slouží k nastavení hlasitosti čistého zvuku. Další je tlačítko pro přepínání kanálů, po něm potenciometry Gain (nastavení úrovně zkreslení) a Volume (hlasitost zkresleného kanálu). Následuje sekce ekvalizéru - basy, středy a výšky. Tlačítkem Effect zapnete / vypnete zvolený efekt. Pokračujeme potenciometry FX Mix a Effects. FX Mix určuje poměr původního signálu a vybraného efektu, Effects vybírá ze série digitálních efektů. Hned vedle nich je dvoumístný displej, který zobrazuje číslo vybraného presetu nebo hodnotu parametru zvoleného efektu. Osobně bych uvítal displej čtyřmístný (resp. dva dvoumístné), aby bylo zároveň vidět číslo efektu i jeho "sílu", ale není to zas taková nutnost. Poslední je potenciometr Master, který určuje celkovou hlasitost komba. Doporučuji používat do hodnoty pět, pak právě dochází k nežádoucímu šumu.

 

Zadní panel

V levé části se nalézá hlavní vypínač, vstup pro napájecí kabel a pětikolíkový konektor In, který umožňuje dálkové řízení komba pomocí MIDI. Je to asi věcí vkusu, ale víc by mi hlavní vypínač vyhovoval na předním panelu, zrovna tak třeba výstup pro sluchátka. V pravé části je výstup pro externí reproduktor s impedancí 8 W. Jeho připojením se vypne reproduktor komba. Samozřejmostí je výstup pro sluchátka a za velice praktickou považuji možnost připojení např. automatického bubeníka nebo přehrávače (Aux In). Nechybí ani výstup Line Out, vhodný třeba pro nahrávání, ani jacková zdířka pro nějaký externí efekt (Insert Send) a samozřejmě je tu i konektor pro Footswitch, který je součástí komba, což je další plus.

 

Nadstandardní funkce

Kombo nabízí několik funkcí, které jsem skutečně nečekal a byl jsem jimi příjemně překvapen. Je to například možnost připojení externího boxu, možnost ovládání přes MIDI, možnost použití externího efektu a dále připojení automatického bubeníka nebo doprovodu - geniální funkce pro cvičení. Stačí vám třeba jen walkman a můžete si cvičit, s jakou chcete kapelou.

 

Efekty

Vestavěný efektový procesor nabízí celkem 31 skupin efektů v 99 presetech, u nichž lze vždy upravovat jeden parametr. Tyto přednastavené presety lze také použít pro uložení vlastních zvuků - dojde tak sice k "přemazání" původního nastavení, to se dá ale kdykoli obnovit zpět. Většina efektů je naprosto vynikající kvality, těch méně dobrých je jen pár (už jste někdo slyšel dobrý AutoWah? Ale i tady je lepší než na jiných procesorech, co jsem měl možnost slyšet!). Efekty znějí dobře jak na zkreslený, tak čistý zvuk. Jediná škoda je, že nejsou stereofonní aspoň do sluchátek a linkového výstupu, u takového flangeru nebo delaye to může být někdy dost žádoucí. Při přepínání mezi efekty dojde vždy asi ke vteřinovému odmlčení, není to ale na závadu, při živém hraní stejně budete těžko točit kolečkem a trefovat se na šedesát čtyřku. Tím neříkám, že princip nastavování efektů je špatný, naopak je velice pohodlný.

 

Shrnutí

Behringer Ultraroc je ve své třídě naprosto bezkonkurenční zařízení, minimálně co týče ceny. Kvalita efektů je velmi dobrá a jejich rozsah činí z tohoto přístroje velice univerzální aparát. Výkon třiceti wattů není samozřejmě něco, co by vás smetlo z pódia, ale utáhne i malou zkušebnu (a není na škodu, když bubeník vezme na chvíli metličky, ne?) a na domácí cvičení je to až dost. Co se týká zvuku, tak pokud můžu srovnávat s konkurenčními aparáty, které pracují na principu digitální simulace, slyšel jsem jak lepší, tak i horší. Nejlepší využití tohoto aparátu vidím díky některým funkcím jako pomocníka např. v malém domácím HDR studiu a pro cvičení.

 

Info:

Behringer Ultraroc GX110 je univerzální kytarové třicetiwattové kombo s vestavěným digitálním procesorem. Nabízí celkem 99 přednastavených presetů, které je možné použít i pro vlastní nastavení. Jeho cena je 9217 Kč.

 

Plus:

podrobný manuál v češtině

kvalita a množství efektů

hmotnost

nadstandardní funkce

cena

 

Mínus:

signál z Line Out a ze sluchátek není stereo

jen dvoumístný displej

 

Stručný popis skupin efektů:

Spring Reverb - simuluje pružinový dozvuk

Studio - akustické prostředí středně velké místnosti

Chamber - zřetelné odrazy od stěn místnosti

Stage - jemný dozvuk

Concert - dozvuk různě velkých sálů

Plate - zvuk kovových rezonančních desek

Gated Reverb - dozvuk je náhle zatlumen

Ambience - simuluje prvních patnáct odrazů zvuku v místnosti

Wah / delay / distortion - wah kombinovaný se zpožděním a zkreslením

Delay / reverb - spožděný signál s dozvukem

Delay - zpoždění signálu s různou délkou a počtem opakování

Phaser - modulační efekt vytváří fázové posuny mezi přímým a efektovým signálem

Chorus - lehce zpožděné a "rozladěné" kopie signálu

Chorus / reverb - chorus a dozvuk

Chorus / delay - chorus a zpoždění

Flanger - lehké rozlaďování signálu "nahoru a dolu"

Flanger / reverb - flanger a dozvuk

Flanger / delay - flanger a zpoždění

Tremolo - různě rychlá modulace amplitudy signálu

Tremolo / delay - tremolo a zpoždění

Rotary Speaker - simulace různě rychle rotujících reproduktorů

Magic Drive - kombinuje drive, delay a LFO modulaci (flanger), určený pro sólovou hru

Autowah - automatické kvákadlo

LFO Wah - modulovaný efekt kvákadla (zní výborně!!)

Pitch Shifter - přelaďuje signál a vytváří intervaly k obohacení jednohlasé melodie

Pitch / reverb - Pitch Shifter a dozvuk

Pitch / dealay - Pitch Shifter a zpoždění

Compresor - snižuje dynamiku signálu

Expander - rozšiřuje dynamiku signálu

Guitar Combo - simuluje chování kompletní kytarové aparatury

Speaker Cabinet - tři typy reprosoustav a posuv rezonančního kmitočtu reproduktoru

Psáno pro časopis Muzikus