Behringer B-Control BCF 2000 a BCR 2000 - MIDI kontroléry

Behringer B-Control BCF 2000 a BCR 2000 - MIDI kon
Behringer B-Control BCF 2000 a BCR 2000 - MIDI kon

Firma Behringer je docela zajímavý případ. Na jedné straně seriózní evropský výrobce, na druhé společnost, před jejíž schopností ohýbat ceny směrem dolů se musí s povzdechem sklonit i leckterá asijská konkurence. Také její pohotovost bleskově sáhnout po jakémkoli řešení, které zaznamená úspěch na trhu, a pustit se do vývoje vlastní (náležitě ´pod cenou´ prodávané) verze snad ani nemá obdoby. Pro nás - uživatele - to ovšem přináší mnoho výhod. Kvalita za velerozumnou cenu je jen jednou z nich a ani u těchto dvou zařízení, určených primárně pro ovládání HDR softwaru resp. Pluginů, tomu nebude jinak.

Behringer B-Control BCF 2000 a BCR 2000 - MIDI kon
Behringer B-Control BCF 2000 a BCR 2000 - MIDI kon

Hned úvodem bych použil přirovnání, které celou záležitost snadno přiblíží i neznalým - zařízení typu B-Controlu. Jsou pro hudebníka tím, čím je tablet pro grafika - pracovat sice samozřejmě lze i pomocí myši, specializované přístroje ovšem umožňují dělat vše daleko pohodlněji a rychleji. Věřte, že kroutit virtuálním potenciometrem pomocí reálné předlohy je úplně něco jiného, než se pokoušet o totéž pomocí myši. Většina vývojářů nahrávacího softwaru je si tohoto faktu dobře vědoma, a tak jsou podobné kontroléry k dispozici k většině v současnosti populárních programů. Behringer ovšem vytvořil vcelku univerzální a hlavně podstatně levnější řešení, jemuž se teď podíváme podrobněji na zoubek...

 

Design a funkce

Oba modely jsou si velmi blízké - mají fortelné šasi s charakteristickými silnými bočnicemi z tvrdého plastu a překvapivě jsou docela těžké (BCF o něco více, kvůli motorizaci faderů). Značnou část ovladačů najdeme na obou z nich - v prvé řadě osm potenciometrů s klasicky "behringerovsky" podsvětlenými drahami, jimiž je kromě změny zvolené hodnoty otáčením možné ovládat i další funkci jejich stiskem. Dále celkem dvacet tlačítek (16 v horní části, 4 v pravém dolním rohu), každé přiřaditelné jedné funkci. Nechybí dva přepínače pro pohyb mezi presety, čtyři ovladací tlačítka (Learn, Store, Edit a Exit) a čtyři tlačítka pro procházení tzv. encoder groups - v každém presetu je možné zaznamenat až čtyřikrát osm různých nastavení pro zmíněné dvoucestné potenciometry. Identický je i čtyřmístný numerický displej, který zobrazuje číslo presetu, změnu hodnoty při pohybu některým z ovladačů apod. Zadní stěna obsahuje MIDI In+Out A+Out B/Thru, USB konektor, zdířku síťového kabelu, vypínač a vstup pro footswitch. Tím společné znaky končí - dál se přístroje liší podle svého hlavního zaměření - BCF má osm motorizovaných faderů se 100mm drahami, BCR pak 24 dalších podsvětlených potenciometrů ve třech řadách.

 

Jak na ně

Pro práci s BC není nutné používat počítač - dají se uplatnit i k externímu ovládání funkcí např. kláves, světel, zvukových modulů a podobně. Na druhou stranu je ovšem podstatně příjemnější nastavovat je jinak než pomocí úmorné práce s funkcemi Learn a Edit, zoufalého listování v manuálech a pídění se po tom, které číslo k čemu patří. Ostatně, názor výrobce, která z cest bude užívanější, je zřejmý už z toho, že balení obsahuje pouze USB kabel a tedy se předpokládá užití USB MIDI. Navíc Behringer na svých stránkách nabízí ke stažení krom upgradu firmwaru i vcelku příjemný software pro snazší nastavení plus kompletní presety pro konkrétní programy k tomu (odpovídají předpokládanému užití - pro BCF tedy hlavně pro programy od Cakewalk a Steinberg, obecná nastavení typu "simple mixer", pro BCR pokrývá nabídka zejména Native Instruments, resp. Propellerhead). Ty je pochopitelně možné nahrát pomocí libovolného SySeX editoru, což jsem docenil v momentě, kdy se kontrolní prográmek začal neočekávaně sekat a padat... Inu, betaverze. Tak či tak mají oba kousky osm celkem módů S1-S4 (stand alone) a U1-U4 (USB), díky nimž se můžete přiblížit konfiguraci, kterou hodláte používat (tedy např. USB zapojení do PC plus klávesy na MIDI IN).

 

Trocha praxe

Po počátečním nevyhnutelném souboji, který jsem se snažil vést k tomu, aby ten který fader alespoň přibližně ovládal stopu se stejným číslem v Cakewalk Sonar, jsem přistoupil k důkladnému "oťukání" nejprve BCF a následně i BCR. Když pominu dosti časté nahlížení do manuálu a občasné bloudění mezi presety (nečekaný bleskurychlý svist faderů dovede překvapit), nenarazil jsem při pokusech na sebemenší problémy. Od začátku mi byla bližší BCF verze - kombinace faderů a potenciometrů se (alespoň pro mě) projevila jako univerzálnější, navíc si na práci s ní člověk rychleji zvykne - mezi 24 potenciometry BCR jsem se občas (často) beznadějně ztrácel (sice je možné si je nadepsat tužkou, ale znáte někoho, kdo by to dělal?). Počet kontrolních prvků je dost vysoký, jen těžko si dovedu představit, že by je byl někdo schopen všechny využít a mít přitom neustále přehled, kde co je. K dokonalé spokojenosti chybí jen pár detailů - potenciometry jsou sice pěkně podsvícené, ale diody mají nepříjemnou vlastnost osvětlovat dráhy i těch okolních. Na první pohled to sice není moc vidět, ale pokud pracujete ve tmě, můžete se občas přehlédnout. Také mi trochu unikl smysl prohlášení o "analogovém pocitu" při kroucení s ovladacími prvky - mají totiž až příliš lehký chod (při porovnávání s fadery a potenciometry na pultech Eurorack jsem se až divil, že pocházejí od stejné firmy). Vůči BCF mám navíc ještě jednu výtku - možná by neuškodilo ustoupit od co největší podobnosti obou zařízení a doplnit tento model o jog-dial "kolečko", pohyb v recording programech by se určitě výrazně zpříjemnil...

 

Závěr

Není ani moc co dodávat, na obou zařízeních jsem našel zápory vskutku nepodstatné - a tak mohu s klidným srdcem říci, že si umístění hned vedle klávesnice na pracovní stůl zaslouží. Mou volbou by z výše zmíněných důvodů asi byla s spíše BCF 2000. U obou ale Behringer klasicky ukazuje, že "to jde" i za cenu nižší, než má leckterý plug-in renomované firmy. A jak kdysi řekl nynější pan prezident - o peníze jde vždy až...

 

Info:

Behringer B-Control BCF 2000 (8613 Kč včetně DPH), BCR 2000 (6750 Kč včetně DPH) jsou USB MIDI kontroléry pro HDR aplikace.

 

Plus:

cena

dualita USB a klasického MIDI

univerzálnost

podpora na webu

 

Mínus:

měkký chod ovladačů

Psáno pro časopis Muzikus