Basová laboratoř Dr. Funkensteina
Když Digitech oznámil svůj nový produkt-- basový multiefekt BNX3, jenom jsem kroutil hlavou. S čím přijdete příště? říkal jsem si a hlavou se mi honily vize zahrnující basové multiefekty, které vám dokáží uvařit kafe, dojít nakoupit a vyplnit daňové přiznání. BNX3 totiž v sobě kromě tradičních efektů, simulace aparátů, automatického bubeníka, ladičky a DI boxu obsahuje ještě osmistopé nahrávadlo využívající jako paměťové médium Smart Card.
Nemohl jsem se dočkat, až se BNX3 dostane i do České republiky a já si ho budu moct vyzkoušet. Hned z první várky jsem uloupil jeden kus, který jsem spěšně odtáhl do svého brlohu, a ihned pustil do testování. A opravdu bylo co testovat. Vlastně to v počátku vypadalo, že by balík s BNX3 vydal hned na několik recenzí. V první by se psalo o BNX jako multiefektu, v druhé by se testovalo nahrávání a ve třetí softwarový balík. To bychom ale pro tento přístroj museli udělat Muzikus Speciál...
Konstrukce
BNX3 mě poměrně překvapil hned na začátku, když jsem ho vybaloval z krabice. Je o poznání větší, než jak vypadal na webových stránkách výrobce. Je sice o něco málo menší než Boss GT-6B (testovaný v Muzikusu 6/2002*), ale stále je příliš velký na to, abyste ho s sebou tahali na každou zkoušku. Oproti předchozímu modelu se totiž přístroj rozšířil o ovládání nahrávání, a tak na šířku ztloustl o jednu šlapku. Na robustní kovové konstrukci v modré metalíze tak najdeme v první řadě pět pedálů (funkce podle módů) a hned nad nimi ještě další pár, který vám pomáhá listovat mezi presety. Výčet všeho, na co se dá dupat, uzavírá Expression Pedal - pro kvákadlo, volume a podobně...
Kdyby se přístroj nemusel rozšířit kvůli počtu pedálů, docela jistě by tak musel výrobce učinit kvůli vstupům a výstupům. Zadní panel BNX3 vypadá, jako kdyby do něj někdo vypálil krátkou salvu ze samopalu. Najdete na něm jackový vstup pro kytaru (20 Hz-17 kHz), který je opatřen 24bitovým AD převodníkem se samplovací frekvencí 44,1 kHz, XLR zdířku pro mikrofon (20 Hz-20 kHz) i ovladačem gainu preampu. Hned vedle sluchátkového výstupu (6,3mm jack) najdete zdířku (malý jack) pro Jam-a-long - tedy pro CD přehrávače a jiné externí zdroje muziky, se kterou chcete cvičit.
Vlastní výstupní sekce zahrnuje dva velké jacky. BNX3 může zvuk basy poslat stejně tak mono do vašeho aparátu, jako stereo, nebo rozdělit signál do dvou mono kanálů (jeden pro aparát, druhý přímo do mixu).
Pakliže potřebujete nahrávat a nechcete využít interního záznamu, je nejlepší volbou využít digitální výstup S/PDIF - můžete tak eliminovat až dvě konverze DA/AD, při kterých nutně ztrácí signál na kvalitě (ty samozřejmě eliminujete, i když vše nahrajete na Smart Card, pro níž najdete slot v těsné blízkosti cinchového S/PDIF).
Režimy a programování
V praxi jsem se setkal s dvěma způsoby, jak ovládat multiefekty, a BNX3 je v sobě kombinuje oba. A to je velice výhodné. Stačí přepínat režimy a přístroj se bude chovat tak, jak je to pro vás v danou chvíli nejpřijatelnější. V režimu Bank používáte pedály pro listování (nebo datové kolečko) k tomu, abyste pěti spodním šlapkám přiřadili sadu pěti presetů, mezi kterými můžete rychle přepínat. Jsou ale chvíle, kdy byste chtěli použít jeden preset jednou s efektem (např s distortionem) a jednou bez něj. U efektů, které jenom listují (BP200 - Muzikus 2/2002*), byste museli tento problém řešit tak, že byste si vytvořili dva po sobě jdoucí presety. U BNX3 stačí být přepnutý v režimu Stomp Box, který vám banku rozloží na jednotlivé efekty (chorus, amp, delay...).
Co u jiných multiefektů ale nenajdete, je režim Recorder. Když s BNX3 pracujete v tomto režimu, slouží pětice pedálů jako ovládání přehrávání a nahrávání rekordéru. To je nadmíru praktické, zvlášť pokud člověk nahrává sám a má multiefekt na zemi. Možná jste sami někdy zažili, jak příjemné je, když se snažíte rychle spustit nahrávání a v tu ránu připravit ruce na hraní...
>
Zvuk a efekty
Při hledání ideálních zvuků jsem tradičně začal u projíždění všech presetů. Příjemná je už orientace mezi nimi, protože BNX3 používá osmiznakové názvy, které dokáží leccos napovědět. Škála zvuků, jakou presety pokrývají, je až neuvěřitelná. Od těch nejčistších až po takové, u nichž jedno brnknutí na strunu spustí celou kosmickou symfonii (marně jsem přemýšlel, kde by se dal použít).
Všechny efekty (viz seznam) jsou na výborné úrovni. Určitě na takové, jakou například představují krabičky Digitech X-Series. Všechny shodně můžete upravovat pěti potenciometry, a protože zároveň můžete mít spuštěno až devět efektů (a navíc Expression Pedal), dává BNX3 opravdu nekonečné možnosti (což je dvojsečné, protože necitlivé zacházení s mnoha efekty může způsobit, že z vaší basy nezůstane na výstupu vůbec nic - méně znamená někdy více).
Co se týče simulace aparátů, nedělám si o její věrnosti žádné iluze. BNX3 nabízí patnáct různých modelů hlav (od Ampegu, přes Ashdown až po Hartke a Mesa/Boogie) a dvacet různých druhů boxů. Ty, jak jsem se přesvědčil při hraní na jejich předlohy, mají k originálu hodně daleko. Přesto rozhodně znějí, jako když máte basu zapojenou do dobrých aparátů. Člověk by se neměl ohlížet na to, jestli zní jako z originálního aparátu, ale jestli má dobrý zvuk. A ten s možnostmi BNX3 udělat můžete. Pokud ale chcete, aby vaše basa zněla přesně, jako kdyby byla zapojená do Ampega SVT 4 Pro, kupte si Ampeg SVT 4 Pro.
Rekordér
Nahrávací zařízení vestavěné do BNX3 není sice žádnou revolucí v HDR, ale vzhledem k tomu, že je tento rekordér součástí multiefektu, je více než přínosným. Navíc je jeho ovládání velice jednoduché. V základu se jedná o pět tlačítek (klasické ovládání - přehrávání, nahrávání, 2 x přetáčení, stop) doplněných o funkci Undo, která umožňuje vracet se před poslední úpravu. Každá ze stop, které se ukládají do projektů na Smart Card (na jednom médiu jich může být několik), pak disponuje svým vlastním ovladačem, jenž určuje, zda se bude přehrávat, nebo se na ní naopak bude zaznamenávat. BNX3 zvládne najednou nahrávat maximálně dvě stopy v kvalitě 16 bit/44,1 kHz. Sami si můžete zvolit z jakých zdrojů. Může se jednat o baskytaru v kombinaci s mikrofonem nebo s Jam-a-long vstupem. Pro pozdější zpracování je výborné, že se můžete rozhodnout, v jakém stádiu budete basu nahrávat - jestli to bude se všemi efekty, pouze se simulací aparátů, nebo úplně suchý zvuk ze vstupu (do sluchátek nebo aparátu však pouštíte stále všechno).
Když s nahráváním skončíte, jednoduše (jedním povelem) připravíte kartu pro export a můžete ji pomocí čtečky (není ve výbavě) importovat do počítače. Zajímavá ale může být alternativa, kdy některý z vašich kolegů vlastní GNX3 (kytarová obdoba BNX3) a může na vašem projektu pokračovat.
Software
Na první pohled to vypadalo, že obě CD, která se k BNX3 přikládají, jsou přímo nabušená programy. Při podrobnějším ohledávání jsem se však cítil trošku podveden. Jako opravdový zisk se totiž nakonec ukázal vedle editoru GenEdit (pro přípravu presetů apod.) jen vypalovací program Cakewalk Pyro 1.5.
Také Cakewalk Plasma Express 1.0 vypadal v první chvíli velice nadějně. Při prvním otevření jsem před sebou viděl známé prostředí Sonaru s velkou částí jeho nástrojů a editorů. Program je schopen používat DX efekty a instrumenty. Zklamání ale přichází ve chvíli, kdy zjistíte, že v něm můžete použít maximálně čtyři stereo stopy a nanejvýše dva real-time pluginy najednou (pro všechny stopy). Jeho funkci tedy s přehledem (a s převahou) zastoupí freewarové Pro Tools Free.
Jako reklamní CD působí také Acid X-Press. Protože tento program je zdarma ke stažení u jeho původce (Sonic Foundry), má tento disk hodnotu akorát těch pár vzorových smyček, se kterými můžete jamovat. Programy jsou ale pouze něco navíc, co si stejně nejdete kupovat, když si chcete pořídit multiefekt. Nezahrnuji je tedy do celkového hodnocení.
Závěrem
Musím říct, že i přes své rozměry mi přijde BNX3 jako maximálně praktická záležitost. Jeho pomocí se dá dostat k perfektnímu basovému zvuku. Nahrávání s ním je naprosto jednoduché, čisté a kvalitní. Je výtečný pro cvičení a skládání, široké využití najdete na zkouškách (kde si můžete při hraní na basu nahrát zbytek kapely). Jeho velké rozměry omlouvá fakt, že se dá použít také pro přímý vstup do mixpultu (takže s sebou na koncerty nemusíte vozit aparaturu...).
Info:
DigiTech BNX3 je basový multiefekt s osmistopým nahrávacím zařízením, 24bit AD/DA převodníky, simulací aparátů a mnoha dalšími funkcemi. Jeho cena v Praha Music Center je 24 990 Kč.
Plus:
výborná kvalita efektů
možnosti nahrávání a exportu
flexibilita
iminus
rozměry
v ceně není ani médium ani čtečka