Antares Vocal Producer - AVP-1

Antares Vocal Producer - AVP-1
Antares Vocal Producer - AVP-1

V roce 1997 byla první, dodnes nejúspěšnější firmou, která přinesla funkci automatického dolaďění v reálném čase, americká společnost Antares. Auto-Tune se objevil v TDM verzi pro ProTools a brzy poté i jako Direct X a VST plug-in. Nakonec s procesorem ATR-1 přišel na trh dolaďovač v podobě 19" racku. A protože obdobného úspěchu se dočkal i další produkt firmy - mikrofonní modeler, bylo jen otázkou času, kdy Antares uvede jejich vzájemnou kombinaci "pod jednou střechou". Nejnovější rackový procesor je na trhu od letošního jara a nese označení AVP-1. Zdali je nový Antares Vocal Producer opravdu jednička, zkusí napovědět následující článek.

 

Americký design přístroje, stejně jako netradičně psaný manuál, takový je pohled na Vocal Producer ještě před jeho zapojením. Na zadní straně přístroje je monofonní linkový vstup, škoda však, že pouze na 1/4" konektoru v nesymetrickém zapojení. Jistě, AVP-1 je zamýšlen pro připojení do inzertních bodů (analogového) mixážního pultu. Symetrickými konektory XLR jsou však vybaveny např. i mnohem lacinější procesory Behringer čínské výroby. Stejně tak chybí přímý mikrofonní vstup a (alespoň) digitální výstup - součásti, které by celkovou cenu již nemusely příliš navýšit. Nepohodlné je i napájení z externího 9V adapteru a chybějící vypínač. Tímto je však soupis slabých míst u konce.

 

Ovládání

Přední panel je (stejně jako signálová cesta) rozdělen do šestice modulů. Jsou to mikrofonní modeler, dolaďovač Auto-Tune, sekce dynamického procesoru (kompresor/gate), de-esser, ekvalizér a samotný výstup. K ovládání slouží celkem 31 tlačítek a datové kolečko. Vlastní displej je pouze dvojřádkový, zato však dobře čitelný, a snadné ovládání tak jde ruku v ruce s přehlednou konstrukcí jednotlivých menu.

Seznam všech parametrů s možností MIDI řízení je uveden v samostatném odstavci, snad jenom tedy zmínka o konektoru pro připojení nožního pedálu na zadním panelu. V systémovém menu mu lze přiřadit funkci vzestupného přepínání programů, celkový bypass nebo aktivaci/deaktivaci jednoho z modulů. AVP-1 umožňuje připojení libovolného pedálu s kladnou nebo zápornou polaritou, jeho "nulová" poloha je totiž automaticky detekována při zapnutí přístroje. Z tohoto důvodu nelze připojit spínač k již zapnutému přístroji - obvyklý zkrat při zapojení konektoru by mohl aktivovat jeho opačný průběh.

 

Presety

Vocal Producer obsahuje 35 paměťových pozic s již hotovými presety pro snadné použití. Téměř dvě desítky z nich jsou zpěvové (mužský/ženský hlas, sbory...), dále následují nástrojová nastavení pro bicí, basu, kytary nebo syntezátory. Jako obvykle nechybějí ani presety kategorie "speciální efekty", jmenujme z nich alespoň "telefon" či "živý vokál ze 60. let".

Pro vlastní nastavení není bohužel vyhrazena žádná oblast paměti, a je tedy nutné ukládat a přemazávat firemní presety. Pomocí "inicializace" jsou ale kdykoliv obnovitelné (paměťová místa je možné inicializovat jednotlivě, případně jako celek). Relativně nízký počet míst v paměti je sice dostatečný pro zobrazení širokých možností jednotlivých částí AVP-1 i procesoru jako celku, pro praktické použití však třicet pět pozic mnoho uživatelského komfortu neskýtá.

 

Auto-Tune

Hudebních nahrávek, které nemají nic společného s použitím některého z dolaďovacích procesorů, je v současné době jako šafránu. A nemusí to být pouze Auto-Tune. I Intonator z dílny TC Electronic si za více než čtyři roky od svého uvedení našel svůj domov v tisícovkách studií po celém světě. Auto-Tune obsažený v AVP-1 nabízí dvacet pět druhů ladění, společně s chromatikou to je dvanáct diatonických mollových a durových stupnic. Každou je možné i modifikovat a uložit, i když pouze v rámci editovaného presetu, nikoliv přímo jako vlastní ladění. V porovnání s "velkým bratrem", jakým je původní Auto-Tune ATR-1 nebo i konkurenční Intonator, chybí možnost zadávání not z MIDI klávesnice. Berme ale Vocal Producer jako studiový procesor, kde je Auto-Tune pouze jedním z modulů v signálové cestě (a to celé za poloviční cenu).

Základními parametry dolaďovače jsou jeho citlivost a zřejmě nejdůležitější nastavení Speed (rychlost sledování vstupního signálu). Hodnotu pro oba parametry lze nastavit v rozsahu 0 až 25. Vyšší hodnoty rychlosti zachovávají původní vibrato a další charakterové vlastnosti zpěvu vycházející z výšky tónu, i když zpomalují (oddalují) samotné doladění. Nulová hodnota naopak jakékoliv vibrato potlačí a okamžitým přelaďováním z noty na notu částečně simuluje vokoderový efekt "Cher". Ten je takto zmíněn firmou Antares i v samotném manuálu, ačkoliv podle autorů písně Believe byl sólový zpěv Cher snímaný mikrofonem Neumann U 67 pro tento účel upraven levným kytarovým pedálem Digitech Talker s modulací signálu VA syntezátoru Clavia Nord Rack.

 

Mikrofonní modeler

Podobně jako oblíbený plug-in Auto-Tune i mikrofonní simulant spatřil světlo světa nejprve v softwarové podobě. Verze s vlastními procesory a kabátem z 19" plechu však na sebe nedala dlouho čekat. Jednorackový procesor Antares AMM-1 je na trhu dodnes a v současné době přijde na 42 000 Kč. Nelze tedy očekávat, že Vocal Producer nabídne stejný komfort a parametry, i když možnosti jeho mikrofonních simulací jsou velmi příznivé.

AVP-1 však dává na výběr pouze ze čtrnácti mikrofonů čtveřice různých výrobců a několik dalších univerzálních nastavení. Vstupní signál je poté možné přetvářet do podoby desítky signálových cest odlišného charakteru. Společně s nastavením "proximity" (vzdálenost mikrofonu od zdroje zvuku přinášející změnu frekvenčního průběhu) a úrovně lampové simulace jsou výsledky překvapivě dobré. Ačkoliv původní procesor AMM-1 nabízí modelovaných mikrofonních kombinací desetkrát více, a to včetně upgradu operačního systému a dalších knihoven na internetových stránkách, dává i tato sekce vokálního producenta vynikající výsledky.

 

De-esser

Stejně jako na většině ostatních procesorů i zde je de-esser v podobě samostatné sekce, vedle vlastního dynamického procesoru. Téměř identické jsou jeho vlastní parametry (a stejně tak široký rozsah s možností precizního nastavení): práh citlivosti (-60 dB až 0 dB), poměr komprese (1,00:1 až 99,99:1), doba náběhu Attack (1 ms-200 ms) a uvolnění Release (20 ms-3000 ms).

Předřazený frekvenční filtr (horní propust), jehož výstup v rámci de-esseru klíčuje obsažený dynamický procesor (kompresor), pracuje se strmostí 12 dB na oktávu. Za účelem odstranění sykavek filtr tlumí nízké kmitočty a dává možnost nastavení ve frekvenčním rozsahu 2971 Hz až 20 kHz.

 

Dynamický procesor

Jednoduchý, ale precizně nastavitelný - takový je i kompresor. Malý, pouze několik segmentů dlouhý ukazatel redukce dynamiky na panelu procesoru doplňuje stránka displeje s detailním průběhem. Základní prvky (práh a poměr komprese, doba náběhu a uvolnění) doplňuje navíc nastavení kolena kompresní křivky pro jemnější průběh dynamické úpravy. Druhý prvek této sekce - gate - funguje jako šumová brána, a to samozřejmě nezávisle na kompresoru. Nezavírá signálovou cestu sice úplně jemně, jako např. dobře ovladatelný expander, ale i tak odvádí svoji práci.

A ještě jedna pochvala za manuál, zejména za první část se samostatným výkladem teorie dynamických procesorů i dalších modulů AVP-1. Vocal Producer není přímo určen do oblasti profesionálního použití, spíše naopak, navíc opakování drobných technických detailů nikdy není na škodu. Pozitivní je i skutečnost, že se Antares na rozdíl od firem jako Roland nebojí dát manuály ke svým přístrojům volně k dispozici, vše na svých stránkách www.antarestech.com. Dát potenciálním zákazníkům možnost seznámit se s produkty tímto způsobem před vlastní koupí mi přijde samozřejmé, i tak (a nejen za to) firmě Antares dík.

 

Ekvalizér

Nikoliv jeden, ale dvojice frekvenčních filtrů - to je nadílka sekce ekvalizéru. Každý z ekvalizérů je pochopitelně separátně nastavitelný. Aktivovat je možné každý zvlášť nebo oba současně. Součástí menu je dvojice dolní a horní propusti, vždy se strmostí 6 a 12 dB. Nechybí propust pásmová s proměnnou šířkou pásma (Q) a dolní a horní filtr "shelf".

I pro ekvalizér platí, že vše je precizně nastavitelné na displeji, případně stejně dobře řízené pomocí MIDI. Jedinou jeho "nedotaženou" vlastností je snad pouze pevné zařazení do signálové cesty až za kompresor. I když je toto zapojení obvyklejší, naskytne se případ, kdy si zvuk žádá ekvalizaci před vlastní dynamickou úpravou.

 

Double-Track

Ačkoliv nejlepší výsledky při zdvojování partů vždy přináší jedině ten nejjednodušší postup - tedy opakovaný záznam, i tento Double-Track může najít své uplatnění. Zejména tomu však bude při živém hraní, pro obvyklé studiové uplatnění mu totiž chybí nejzákladnější součást, delay - zpoždění umělého signálu. Vocal Producer z původního signálu nevytváří druhý kanál, ale naopak místo něj používá vstupní nedoladěný signál. Použití této zdvojovací sekce je tedy omezeno pouze pro momenty s aktivním dolaďovačem. Na rozdíl od obvyklých ADT jednotek, které vycházejí především ze zpožďovací linky, je kromě samotné aktivace jeho jediným nastavitelným parametrem vzájemný poměr signálů.

V případě, že vokalista nemá s intonací výraznější problémy, Double-Track pouze přináší problémy s fázováním doladěného a původního signálu. Alespoň že AVP-1 umožňuje kromě přimíchání zdvojeného signálu na hlavní výstup i jeho odbočení na druhý, samostatný konektor. Zbývá-li pro něj na mixážním pultě ještě volný vstup, či dokonce nějaká efektová jednotka (delay, reverb), můžete začít opravdu kouzlit.

 

Závěrem

Balím Antares AVP-1 zpět do krabice a přemýšlím, kdy a jaký by mohl být AVP s pořadovým číslem dva. Možná bude mít úplně jiné označení, zřejmě přinese mnohé další možnosti. Vzhledem k situaci na trhu se softwarovými produkty mu však zřejmě opět nebudou chybět 19" uši, varianta počítačové (PCI) karty rovněž není vyloučena. Pro letošní rok i na pár následujících let ovšem u Antares hraje prim Vocal Producer AVP-1.

 

Info:

Vocal Producer AVP-1 je nejnovější procesor firmy Antares, který kombinuje modul automatického doladění (Auto Tune), mikrofonní modeling s lampovou simulací, dynamický procesor, de-esser, parametrický ekvalizér a funkci double-tracking pro zdvojování partů. Jeho cena je 25 600 Kč.

Plus:

vokální procesor "vše v jednom"

snadné a přehledné ovládání

detailní editace jednotlivých parametrů všech modulů

široké možnosti MIDI ovládání

výborný manuál (jak je ostatně u Antares zvykem)

cenově dostupný

umí "Cher" efekt

Mínus:

chybí mikrofonní vstup/digitální výstup

analogový vstup/výstup není symetrický

nelze změnit pořadí modulů kompresor-ekvalizér

pouze 35 pozic v paměti

externí napájecí zdroj/chybí vypínač

umí "Cher" efekt

 

Mikrofonní simulace:

Zdrojové mikrofony:

Shure SM58 - Shure SM57 - Shure Beta 58a - Shure KSM 32 - Rode NT1 - Rode NT2 - Rode NT3 - CAD M177 - CAD E200 - CAD E350 - Audio Technica 3035 - Audio Technica ATM31 - Audio Technica ATM41a - Audio Technica 4050 - Obecný typ - dynamický mikrofon - Obecný typ - studiový dynamický mikrofon - Obecný typ - bezdrátový mikrofon - Obecný typ - kondenzátorový malomembránový - Obecný typ - kondenzátorový velkomembránový

Simulované typy mikrofonů:

Ruční dynamický - Studiový dynamický - Malomembránový kondenzátorový 1 - Malomembránový kondenzátorový 2 - Velkomembránový kondenzátorový 1 - Velkomembránový kondenzátorový 2 - Velkomembránový kondenzátorový 3 - Mikrofon pro bicí - velký buben - Mikrofon pro bicí - malý buben - Mikrofon pro bicí - činely - Telefon

 

Parametry řízené MIDI:

Auto-Tune Speed - Auto-Tune On/Off - Tube Warmth - Source Mic Proximity - Model Mic Proximity - Mic Mod On/Off - Compressor Threshold - Compressor Ratio - Compressor Makeup Gain - Compressor Attack - Compressor Release - Gate Threshold - Gate Ratio - Comp/Gate On/Off - De-esser Threshold - De-esser Ratio - De-esser High Pass Frequency - De-esser Attack - De-esser Release - De-esser On/Off - EQ1 Frequency - EQ1 Q - EQ1 Slope - EQ1 Gain - EQ2 Frequency - EQ2 Q - EQ2 Slope - EQ2 Gain - EQ On/Off - Double Track Mix - Double Track On/Off - Output Gain

 

Internet:

www.antarestech.com

Psáno pro časopis Muzikus