Amptweaker Tight Metal ST - luxusní kytarová krabička
Mark Kloeppel, kytarista deathgrindové kapely Misery Index měl konkrétní představu, jak by měla znít jeho kytarová krabička a co by všechno měla umět. James Brown ji pro jeho potřeby vyrobil. Je to celá série krabiček s názvem Tight Metal.
Zvuk mají všechny stejný, ale liší se výbavou ovládacích prvků. Tight Metal ST je zlatá střední cesta. To ST neznamená stereo, ale SideTrak. Je to efektová smyčka, která se aktivuje, když je efekt vypnutý. Ano, vypnutý. Tehdy se jedním sešlápnutím footswitche deaktivuje vlastní distortion a zároveň aktivuje krabička (nebo více krabiček) zapojených do ST smyčky. K čemu je to dobré? Příklad: Hrajeme na zkreslený zvuk a uprostřed songu bude mezihra, kde budu chtít čistý zvuk s chorusem a s reverbem. Ty dva efekty zapojím do smyčky SideTrak, nechám je zapnuté a při mezihře vypnu zkreslení na Tight Metalu, a okamžitě se to přepne na čistý zvuk s těmi efekty. Těch efektů tam můžu mít víc, dokonce i jiný distortion, když budu chtít přepínat různá zkreslení. Nebo lze poslat výstup z téhle smyčky do dalšího zesilovače, takže to může fungovat podobně jako A/B switch. Cool.
FX loop
Klasická efektová smyčka je v čelním panelu krabičky. Ta funguje jako standardní smyčka. Je vhodná například pro delay. Na spodní straně pedálu je navíc přepínač smyčky Pre/Post. Tedy efekt zapojený před pedálem nebo za ním.
Tight Metal (obecný)
A teď k vlastnímu zvuku Tight Metalu. Je to hard core zkreslovadlo. Pro ty nejtvrdší styly deathgrindového metalu. Pro ty kapely, jejichž názvy se musí pro nečitelné nápisy „kořenovým“ písmem překládat.
Gain
Zkreslení má dva mody, Low a High. Přepíná se to minipřepínačem, který je mezi potenciometry Gain a Tight. Zkreslení Low je klasické vintage metalové zkreslení, High je moderní metalové zkreslení (dle výrobce). Mně to přijde, že to má stejný charakter a rozdíl je především v množství zkreslení. Zkreslení vykazuje značnou kompresi. Opravdu to není vhodné ani na rock, natož blues a tak. Dynamika jde stranou, musí se do toho jit stále naplno.
Tone
Potenciometr Tone je klasický ořezávač výšek. Navíc je k němu přidán přepínač Trash, který vyřízne středové pásmo, takže sound je pak víc a víc do trash metalu.
Tight
Podle tohoto potenciometru se vlastně celý pedál jmenuje. Umožňuje to nastavit zvuk tak, že v ultrarychlých riffech se zvuk neslévá v basech do nerozlišitelného guláše, ale jsou slyšet agresivní ataky trsátka.
Noise Gate
Noise gate je dynamický, dle nastavení zkreslení. Takže když mám gain na minimum, je i noise gate na minimum a opačně. Když je gain na maximum, noise gate velmi rychle utne tón, což je velmi ceněná vlastnost pro grindcoreové kytaristy. Udělá to takové ty zvukové díry po rychlých hardcore riffech. Říkají tomu Chomp.
Metalových krabiček existuje mnoho. Levné, drahé, malé, velké. Dobře znějící i divně znějící. Málokterá firma vyrábějící krabičky se může pochlubit tím, že její zakladatel a hlavní vývojář vyrobil něco tak výjimečného jako zesilovač 5150 pro Eddieho Van Halena a nebo JSX pro Joe Satrianiho.
Řeč je o Jamesu Brownovi, který pracoval nejprve pro Peavey a pak jako hlavní inženýr pro Kustom Amps. Např. pro Peavey vymyslel v roce 1987 zesilovač s přepínači DIP (se kterým hrál Adrian Vandenberg na turné s Whitesnake), kde si kytarista mohl sám „vytunit“ zvuk podle sebe. Dnes se James Brown věnuje v Amptweaker vývoji kytarových krabiček podle konkrétních přání kytaristů. Sám říká, že nechtěl nic kopírovat, ale vyplnit mezeru na trhu výrobky, které nikdo jiný nevyrábí. To je v dnešní době obdivuhodný přístup, kdy je krabičkový trh zavalen 1000 + 1 kopiemi.
Další vychytávky
Dvířka na devítivoltovou baterii jsou z boku krabičky a drží pomocí magnetu. Takže žádné ztracené šroubky nebo zlomené nehty při otvírání nedobytně zaklaplých dvířek. Vysouvá se to do boku. Spotřeba proudu je hezkých 14 mA, což není mnoho. Alkalická baterie by měla vydržet určitě nějakých patnáct a více hodin hry. Navíc je na efektu vypínač baterie. Takže můžeme nechat v pedálu zastrčeny všechny kabely, a když nehrajeme, vypneme baterii. Při napájení adaptérem (není součástí balení) se aktivují červené LED diody svítící na potenciometry. Adaptér musí být s mínusem uprostřed. Lze použít i 18V adaptér, kdy se trochu mění charakter zvuku, má to pak menší kompresi.
Závěr
Tight Metal ST je špičkový distortion určen pro ty nejtvrdší styly metalu. Po pochopení a naposlouchání několika hodin téhle deathgrindové muziky, musím uznat, že to je opravdu trefa do černého. Ač nemohu říct, že bych byl vyloženě fanoušek podobných stylů, zvuk z Tight Metalu ST je opravdu ten, který se v nahrávkách kapel zaměřených tímto směrem vyskytuje.
Info:
Tight Metal ST je luxusní kytarová (hand made) krabička určena pro hard-death-grind core metalisty, kteří přesně vědí, co chtějí. Cena je 7557 Kč.
Plus:
nekompromisní deathgrind core zvuk
funkce Tight
vypínač napájecí baterie
magnetická dvířka od baterie
2x efektová smyčka
rychlý a dynamický noise gate
pětiletá záruka
podsvícené potenciometry
Mínus:
nehodí se na jiný styl muziky
vyšší cena
Technická specifikace
true bypass | ano |
napájení | baterie (9 V) nebo adaptér (9 V/18 V) |
spotřeba | 14 mA baterie, 20–42 mA adaptér |
hmotnost | 900 g |
rozměry | 93 x 127 x 51 mm |
Web