Amptweaker Bass TightRock Jr - basový distortion s originálním zvukem
Amptweaker je cestou a hledáním na základě přání uživatelů. Slogan, který mne napadl ve spojení s touto firmou a její filozofií.
James a Phyllis Brown vyrábějí v USA pod touto značkou velice kvalitní a sofistikované produkty pro hudebníky a využívají jejich zpětnou vazbu, na kterou se snaží reagovat a doladit detaily dle jejich potřeb. James od roku 1986 navrhoval aparatury Peavey a později pracoval jako hlavní
inženýr pro Kustom Amps. Je spoluautorem dvanácti patentovaných obvodů a jeho zesilovače získaly několik ocenění. Vždy ho fascinovalo zkreslení zvuku a díky tomu se dostává i ke dnes testovanému pedálu. Amptweaker Bass TightRock Jr je zmenšená verze pedálu TightRock a jedná se o krásné a také funkční „kreslítko“ (Distortion) pro basu v hasičské červené barvě.
Popis
První, co mne po vyjmutí z krabičky fascinovalo, je originální řemeslné a praktické řešení konstrukce. Plášť pedálu je „vystřižen“ z jednoho kusu dva milimetry silného hliníkového plechu a prakticky složen - opravdu originální. Dno pedálu lze jednoduše oddělit povolením jednoho šroubu (podobné jako u pedálů Boss). Ve dně je několik otvorů pro snadné přichycení do pedalboardu a také konektor pro vložení devítivoltové baterie. Tři ovládací potenciometry jsou chráněny kovovou hrazdou a také náklonem horní části pedálu. Součástí balení jsou i nalepovací nožky. Celá konstrukce je praktická, bytelná a přitom jednoduchá - palec nahoru.
Funkce a ovládání
Konektory TS In a Out jsou umístěny po stranách pedálu. Vstup pro adaptér 9-18 V, stejnosměrné s polaritou jako klasické pedály Boss (plus vně a mínus uvnitř), je umístěn vedle vstupu. Odběr proudu je 13 mA při 9 V a 17 mA při 18 V. V horní sešikmené ploše jsou umístěny tři ovládací potenciometry, a to Volume, Tone a Gain. Dva krajní potenciometry Volume a Gain jsou ještě doplněny třípolohovými přepínači a pod prostředním je umístěn potenciometr Noise Gate, který funguje klasicky a nastavíte jím bránu úrovně výstupu. Volume, jak už název napovídá, reguluje výstupní úroveň efektu. Potenciometr Tone funguje jako tónová clona s tím, že na levé pozici jsou výšky potlačeny a směrem doprava se přidává jejich úroveň. Poslední potenciometr Gain „krmí“ krabičku signálem a tím přidává zkreslení tónu. Pod potenciometrem Volume, který reguluje výstupní signál efektu, je přepínač EQ a je vybaven funkcemi Plexi a Smooth, prostřední poloha je bez funkce.
Tento přepínač upravuje barvu zvuku Plexi a upravuje středové frekvence a funkce otepluje výšky, Smooth otepluje a trochu posiluje nižší středy. Pod potenciometrem Gain je umístěn přepínač Tight, který upravuje atak a pevnost tónu. Fat posiluje vyšší středy a zvuk dělá průraznější. Tight upravuje zvuk směrem k hutnějšímu a agresivnějšímu. Prostřední poloha je zase bez funkce. Z boku krabičky vedle vstupu je umístěn ještě jeden ovládací potenciometr s označením Dry Low, který přimíchává hluboké frekvence. A posledním prvkem je spínač efektu s červenou signalizací stavu, zapnuto/vypnuto. Samozřejmostí je true bypass.
Zajímavost nakonec: Dotazník na webových stránkách výrobce, kde se můžete zapojit do návrhu různých vylepšení a úprav -http://www.amptweaker.com/product-suggestions.
Zvuk a dojem
Pro testování jsem použil klasiku Fender American Jazz Bass Deluxe 5 a basový aparát EBS a jako druhý způsob jsem nezvykle zvolil zapojení přímo do pultu ve studiu. Tedy zapínáme stroje a čekáme na představení červeného „prcka.“
Zkreslení se nese v duchu moderního soundu a okamžitě mne napadá kapela Muse. Můj první dojem při zapojení do aparátu je, že se jedná o originální osobitý overdrive. Pomocí již popsaných ovládacích prvků je možné s pedálem opravdu efektivně pracovat a najít v široké škále možností ten svůj zvuk. Pro nastavení svého pravého overdrive je třeba si dopřát více času, neboť variant je opravdu hodně, od lehce přebuzeného a kulatého zvuku po opravdu brutální bzučák. Při použití kteréhokoli ovládacího prvku nastává jasně slyšitelná změna. Tyto poznatky se mi potvrdily i při zapojení do mixu. Variabilita je opravdu velká a myslím, že badatelé a hračičkové se zvukem budou na vrcholu blaha.
Závěr
Nabyl jsem dojmu, že výrobce jasně razí svou osobní filozofii jak v mechanické konstrukci a kombinaci ovládacích prvků, tak i zvukem, který je opravdu specifický a originální (pokud bych byl odvážný, mohl bych prohlásit, že bych po tomto testu byl schopen identifikovat zapojení tohoto efektu v řetězci). Velkou výhodou je možnost vestavby do pedalboardu pomocí oddělovacího dna a samozřejmě malé rozměry. Trochu nepohodlné je umístění potenciometru Dry Low, ke kterému se při zapojení vstupu a třeba i zabudování do pedálboardu nedostanete, ale předpokládám, že při nastavení této funkce na ni již nesáhnete. Každý si asi v široké škále „malého vzteklého bručouna“ najde své originální zkreslení. Nákupem pedálu obohatíte svůj projev o nádech moderních prvků.
Info:
Amptweaker Bass TightRock Jr je basový distortion s originálním zvukem a velkou variabilitou nastavení. Cena je 6157 Kč.
Plus:
dokonalé a praktické zpracování krabičky
originální pojetí filozofie funkcí pedálu
made in USA
malé rozměry ocení všichni, kteří pedál chtějí instalovat do pedalboardu
true bypass
Mínus:
Šroub, který umožňuje odejmutí dna „krabky“ při povolení není nijak zajištěn, a tak nepozornému hudebníkovi hrozí jeho ztráta.
Při odejmutí spodního krytu, například při výměně baterie, je přístup přímo k tištěným spojům a při neopatrné manipulaci může hrozit poškození těchto krásných vnitřností.
Boční potenciometr Dry Low při zapojeném vstupním kabelu je trochu hůře přístupný, ale předpokládám, že jej umělec nastaví a nevrtí jím po každé skladbě.
Technická specifikace
True bypass | ano |
Ovládací prvky | Tone, Gain |
3cestný přepínač EQ | Plexi/Normal/Smooth |
3cestný tahový přepínač Tight | Fat/Normal/Tight |
vstup/výstup | 6,3 mm mono jack |
Napájení | 9V baterií nebo napájecím zdrojem 9–18 V DC |
Spotřeba proudu | 13 mA při 9 V/15 mA při 18 V |
Rozměry (š x h x v) | 69 x 118 x 51 mm |
Hmotnost | 255 g |