Ampeg BA-115HPT - anděl s ďáblem v těle

Ampeg BA-115HPT - anděl s ďáblem v těle
Ampeg BA-115HPT - anděl s ďáblem v těle

Jak si vybrat v nekonečném moři aparátů, když je v dnešní době vše k sehnání a času na výběr tak málo? Pokud máte neomezené prostředky a v hlavě jasno, není co řešit. Pro ty ostatní je tu pár řádek o výjimečném kombu s názvem Ampeg BA-115HPT.

Světově proslulou značku Ampeg má v oblibě mnoho muzikantů a nestává se často, že by některý z nich přešel k jiné firmě. Může za to nezaměnitelný zvuk těchto aparátů, jenž dlouhou řadu let uspokojuje i ty baskytaristy, kteří nejsou vyznavači tvrdých hudebních stylů. Na druhou stranu jsem rád, že mohu porovnat relativně slabé kombo s mým šestisetwattovým monstrem, které pohání zesilovač B-2 RE.

 

Zvuk

Záměrně říkám "relativně slabé". Na opravdu velká pódia je dvě stě dvacet wattů docela málo a na domácí brnkání zase až dost. Hodně dobře by se kombo mohlo cítit ve zkušebně či na klubové akci. Na druhou stranu je vybaveno linkovým výstupem, takže nevidím důvod, proč to nerozbalit i ve větším sále, a na opravdu velkých pódiích už budou muset pomoci zvukařovy odposlechy.

Nejsem zastáncem komb, musím však uznat, že tento model má příjemně "ampegovský" zvuk, jímž se chlubí především silnější stroje. A také docela slušně tlačí!

Jsou však případy, kdy příjemný zvuk nestačí a hráči požadují možnost si jeho barvu upravit dle svého vkusu. A tady se dostáváme k prvnímu zádrhelu - náročnější baskytaristé by mohli postrádat grafický ekvalizér. Osobně si však myslím, že v tomto případě je postradatelný. Ani ne tak kvůli pětipolohovému přepínači stylu, spíše díky lampovému předzesilovači, který dokáže vykouzlit více než jen dobrý zvuk. Přepínač stylu navíc může mnohým zjednodušit život; kombinací je podstatně méně než u grafického EQ, a tak se po bleskovém vyzkoušení všech pěti variant mohou více věnovat vlastní hře.

Díky lampovému předzesilovači se BA-115HPT bezpochyby řadí na první místo kategorie basových komb v cenové relaci do pětadvaceti tisíc. Na oficiálních stránkách firmy Ampeg se o něm dočtete, že je ideální pro široký okruh baskytaristů a přizpůsobí se každému stylu. S tím souhlasím. Otázkou ale je, do jaké míry se dokáže přizpůsobit. Opravdu nejvíc záleží na tom, jaký přesně chcete z aparátu dostat zvuk, i na tom, jaký nástroj používáte. Ampegy se vyznačují teplým, hutným, drnčivým, tlačivým a pronikavým zvukem. Dle mého názoru je optimálním spojením k aparátu Ampeg nástroj Ibanez, ale berte to s nadhledem. Dalším plusem pro toto kombo Ampeg je, že mu nevadí hluboké podladění a docela dobře chytá i pátou strunu.

 

Příslušenství

Kombo má výkon dvě stě dvacet wattů do čtyřech ohmů, lampový předzesilovač s jednou lampou 12AU7, jeden patnáctipalcový reproduktor a palcovou hornu (s regulací hlasitosti na zadní stěně). Ovládání zajišťuje šest potenciometrů: Gain - řídí vstupní úroveň v předzesilovači, čímž ovlivňuje nakreslení zvuku, a to se projeví získáním ostřejší barvy ve středech, zkonkrétnění zvuku má navíc vliv i na jeho sustain; Style - pětipolohový přepínač výběru charakteru zvuku, který má přednastavený útlum či zdvih na typické frekvenci, jež výrazně ovlivňuje barvu zvuku (viz tabulka poloh pětipolohového přepínače), samozřejmě trojice Treble, Ultra Mid a Bass - klasické třípásmové korekce (parametry naleznete v tabulce 3EQ) a Master - celková hlasitost (řídí současně úroveň linky, sluchátek i CD vstupu).

Z další výbavy tu je linkový výstup XLR (1,78 V RMS), výstup pro sluchátka (900 mV RMS) a vstup pro CD nebo jiný přehrávač, chromatická ladička s přepínačem Mute (vypíná zvuk, linkový výstup a sluchátka, vstup pro CD zůstává aktivní) a kolečka (je možné je demontovat). Kombo disponuje dvěma vstupy respektujícími různou úroveň výstupu aktivních a pasivních baskytar - Input 0 dB: 2,00 V RMS a Input -15 dB: 8,00 V RMS.

 

Závěrem

Musím uznat, že přes počáteční nedůvěru, jíž jsem na začátku testu pociťoval a která pramení z mé obliby ve větších aparátech, jsem byl nakonec mile překvapen. Přestože ampegy nebývají právě nejlevnější, vyplatí se do zvuku trochu investovat. Pokud přemýšlíte o koupi aparátu Ampeg a třeba přímo BA-115HPT, vyzkoušejte si ho. Sedne-li vám ampegovský zvuk (znám proti tomu některé své kolegy, kteří ho nemusejí, i když patří k americké klasice), tak v tomhle kombu můžete nalézt dobrý aparát.

 

Info:

Ampeg BA-115HPT je basové kombo o výkonu 220 W s lampou (12AU7) v předzesilovači. K sehnání je za 23 990 Kč včetně DPH.

 

Plus:

zvuk

ladička

záruka špičkové kvality

typický "ampegovský" zvuk

 

Mínus:

cena

typický "ampegovský" zvuk

 

Technická specifikace:

výkon: 220 W

reproduktor: 15 " + 1" horna s regulací

předzesilovač: lampa 12AU7

uzemnění: ne

linkový výstup: ano

výstup na sluchátka: ano

rozměry: 59 x 59 x 39 cm

váha: 30 kg

manuál/návod k obsluze: anglický

další příslušenství: přídavná kolečka

 

AMPEGOVSKÝ ZVUK: Billy Sheehan, který svojí technikou dokáže dělat rovnocenného partnera nejrychlejším kytaristům planety, Michael Anthony, jehož rytmický dunivý "motor" pohání spodky kapely Van Halen, Tom Hamilton, posilující rock`n`rollovou rytmiku Aerosmith, Gene Simmons, basista Kiss s neomylným byznysmanským čichem, Cliff Williams, přestože zastíněn bratry Youngovými, je důležitým kamínkem v kapele AC/DC, a Chris Squire, basista artrockového dinosaura Yes, ti všichni velmi dobře vědí, co je to "ampegovský" zvuk.

Psáno pro časopis Muzikus