Allen & Heath Mix Wizard WZ3 12M - specializovaný monitorový pult
Nebývá zvykem, že by se u jednoho testu „sešli“ hned dva zkušení zvukaři současně. V tomto případě se tak stalo, a vy, čtenáři, máte tudíž skvělou možnost získat dvojí pohled na věc od recenzentů – zvukařů Jana Dubna a Martina Dušáka.
Popis a funkce
Na rozdíl od běžně užívaného řešení (přídavných „L“ profilů) jsou zde montážní úhelníky pro uchycení v racku součástí mechaniky pultu, zakryty esteticky zdařilými plastovými bočnicemi. Pokud používáme mix jako „table top“, působí díky těmto bočnicím jednak podstatně elegantněji, jednak se lépe přenáší a v neposlední řadě nehrozí poranění o přece jen poměrně ostré hrany ocelových profilů. Před montáží do racku tedy musíme nejprve povolit celkem osm šroubů a bočnice sejmout. Dále se můžeme rozhodnout, zda chceme ponechat konektorový panel kolmo k rovině pultu (jako u „table top“ konfigurace), nebo zda je pro nás vhodnější mít konektory zespodu pultu – po povolení příslušných šroubů lze celý konektorový panel sklopit na doraz ke dnu mixu a opětovně aretovat v této poloze. Zároveň se touto operací sníží hloubka pultu ze 497 mm na 444 mm, což přesně odpovídá rozměru 10 HU. Obdobně jsou řešeny i další pulty série Wizard; oběma autorům testu to připadá vtipné a praktické.
Popis začneme již zmíněným konektorovým panelem. Zde nalezneme 16 XLR vstupů, ke kterým jsou paralelně připojeny „split“ výstupy – opět 16 x XLR (pro „pokračování“ signálu do FOH pultu). Díky tomu nepotřebujeme tzv. rozešití, neboli paralelní výstupy u stageboxu. Konektory jsou propojeny „natvrdo“ a pouze „zem“ se dá odepnout stisknutím tlačítka Ground Lift (pro všechny split výstupy současně). Pozor, jestliže zapojíme fantomové napájení, objeví se na obou konektorech příslušného kanálu. Všech šestnáct vstupů dále disponuje jednobodovým insertem (TRS jack), který je vyveden za HP filtrem, avšak před EQ.
Dále je k dispozici dvanáct symetrických XLR výstupů z jednotlivých aux sběrnic, přičemž všechny opět mají jednobodové inserty (TRS jack) pro zainsertování grafických ekvalizérů, což je u monitorového pultu naprosto zásadní věc. Následuje stereofonní Monitor Out, realizovaný dvojicí XLR konektorů a paralelně dvojicí konektorů TRS jack. Všechny XLR výstupy jsou opravdu poctivě elektronicky symetrizované, o čemž ostatně svědčí udávaná výstupní impedance nižší než 75 Ω a přebuditelnost +26 dBu!
Do výčtu zbývají dva nesymetrické vstupy Ext Monitor In (2 x jack 6,3 mm), z nichž lze do Monitor výstupu přimíchávat signál z vnějšího zdroje, dále vstupní konektor pro záložní napájecí zdroj, IEC konektor pro síťový kabel, pojistkové pouzdro a síťový vypínač. Zapomenout nesmíme ještě na dva neosazené sloty pro karty Sys-link II (jedná se o speciální systém firmy Allen & Heath, umožňující propojovat sběrnice více pultů a vytvořit tak například ze dvou těchto Wizardů jeden pult 32 do 12; komunikovat spolu jsou schopny i pulty různých konfigurací a sérií, a lze tak vytvářet sofistikované inteligentní submixáže).
Podíváme-li se na pracovní plochu pultu, uvidíme šestnáct kanálů. Každý z nich je vybaven spínačem fantomového napájení +48 V, tlačítkem Pad (útlum 20 dB), potenciometrem Gain, za nímž následuje filtr HPF (80 Hz, 12 dB/okt). Dále je signál zpracován klasickým allenovským čtyřpásmovým EQ, tj. „pevné“ výšky na 12 kHz a basy na 80 Hz a dvoje frekvenčně laditelné středy. Nižší středy jsou přeladitelné v rozsahu 35 Hz–1 kHz a vyšší v rozsahu 500 Hz–15 kHz. Jakost obou středových filtrů je Q=1,8. (Poznámka Jana Dubna: dle mého názoru by u monitorového pultu mohla být zvolena vyšší hodnota – pro vyřezávání zpětné vazby bych dal přednost „ostřejším“, užším filtrům.) Ekvalizér můžeme samozřejmě vypnout. V popisu přichází na řadu celkem dvanáct aux sběrnic, přičemž první čtyři lze přepnout do módu pre-fader, zbývající jsou „natvrdo“ post-fader. Pomocné sběrnice lze potom tlačítkem v master sekci párovat, resp. přepínat do stereo provozu, ve kterém funguje potenciometr liché sběrnice jako regulátor úrovně a potenciometr sudé sběrnice jako panorama. Následuje tlačítko Mute s indikací LED a konečně hlavní fader hlasitosti, zde označený jako Channel Trim. A úplně nakonec zde máme kulaté tlačítko PFL a dvojici LED indikujících vybuzení kanálu – signal (zelená) a peak (červená). Červená také svítí v případě, je-li zařazena funkce PFL. (Poznámka Jana Dubna: upozornění pro všechny mladé zvukaře – fader není tahový! To se může jevit jako nevýhoda, ale určitě to prodlužuje životnost mixu – všichni, co mají zkušenosti s levnými pulty, vědí, o čem hovořím. Poznámka Martina Dušáka: já bych to v tomto případě viděl jako výhodu, alespoň si do faderu nemůžete tak snadno omylem „drbnout“. Z toho důvodu také raději míchám monitory pre-fader a fadery nevyužívám, což u tohoto pultu ovšem nejde.) Za zmínku jistě ještě stojí, že uvnitř pultu je možnost přepnout aux sběrnice před korekci, ovšem je zapotřebí přepájet propojky na deskách plošných spojů. Každý vstupní kanál má také vlastní Direct Out, ovšem tyto výstupy nejsou vyvedeny na konektory.
Zcela vpravo uvidíme výstupní část. Tvoří ji tři identické sekce uspořádané nad sebou. V každé sekci se nachází čtveřice šedesátimilimetrových výstupních tahových faderů, nad nimi čtveřice tlačítek Mute, AFL, čtyři páry LED indikátorů Signal/Peak a posléze pod fadery ještě dva jasně modré zapuštěné izostaty, jimiž se spíná párování do sterea. V pravém horním rohu pultu, nad všemi výstupními fadery, jsou potom dva dvanáctisegmentové LED sloupce indikátorů vybuzení, LED indikující zapnutí pultu, dvojice konektorů sluchátkového výstupu (jack 6,3 mm a jack 3,5 mm), čtyřpinový XLR pro lampičku, potenciometr Monitor a tlačítka Mono a Ext In (všechny tyto prvky se váží k ovládání monitorového výstupu). Úplně poslední položkou tohoto popisu je LED označená PFL, která indikuje zařazení funkce PFL kdekoli na pultě.
Zvuk a praxe
Jan Duben
Tento mix je určen pouze pro monitoring. Pro tyto účely je ale vybaven dostatečně, zvláště když zauvažujeme o jeho ceně. Použití je, myslím, široké, hodí se i do malých klubů apod., kde ocení především jeho kompaktní rozměry a přítomnost paralelních výstupních konektorů. Jako osobní monitormix jej ocení jistě také soubory, které mají hodně in-ear monitorů.
Martin Dušák
Pult jsem použil pro míchání odposlechů kapelám Reskata a Revelation na vysokoškolském večírku stavební fakulty ČVUT ve známém pražském klubu Roxy. Přestože FOH pult byl poněkud jiné kategorie (Allen & Heath ML4000), vůbec jsem neměl důvod se za monitorového Wizarda stydět. Odstup, přebuditelnost, průběhy korekcí, to vše bych označil za naprosto vyhovující a v nejlepším smyslu slova standardní. Všechny podstatné funkce, na které je zvukař navyklý z velkých monitorových pultů, jsou zachovány, což je vlastně vzhledem k formátu „čarodějného drobečka“ malý zázrak. Z tohoto pohledu se mně osobně i cena jeví jako přiměřená. Jedinou maličkostí, kterou bych mu jako monitorový zvukař vytknul, je společný a jediný regulátor hlasitosti pro monitorové výstupy (příposlechové boxy) a sluchátka. Také by nebyl k zahození u větších pultů obvyklý potenciometr PFL/AFL Trim (kterým lze vyrovnat hlasitost při poslechu z kanálů a z výstupů na stejnou úroveň). Ovšem: primární účel tohoto pultu vidím především při použití v kapele, která nemá monitorového inženýra a chce si odposlechy „namíchat“ sama, zvláště při práci s více in-ear systémy. Pro tyto účely je pult vybaven více než dostatečně, navíc je mimořádně přehledný a pracovat s ním se rychle naučí i laik.
Jan Duben
Když mi zavolal Vláďa Švanda, zda nechci napsat test na nový mixážní pult firmy Allen & Heath, ani ve snu by mne nenapadlo, že půjde o analogový mix. O to víc mne překvapilo, že se jedná o pult určený pouze pro monitoring. Takové mixy se vyráběly v době, kdy neexistovaly tzv. Dual Function pulty s přepínáním pro FOH/monitor provoz a běžné FOH pulty měly maximálně šest auxů (což pro efekty v té době stačilo).
Martin Dušák
Já překvapen nebyl, ježto jsem dopředu věděl, o jaký pult půjde. Jedná se o mix ze série Wizard, příslušnost k této řadě je dána najevo již barevným provedením v „námořní modři“ s klasickými allenovskými barevnými ovládacími prvky. Stejně jako u ostatních „čarodějů“, jsou i zde rozměry přizpůsobeny pro montáž do 19“ racku.
Info:
Allen & Heath Mix Wizard WZ3 12M je specializovaný mixpult v 19“ formátu určený pro míchání odposlechových kanálů. Jeho dvanáct sběrnic lze přepínat do stereo módu, což je ideální pro práci s in-ear odposlechovými systémy. Prodejní cena činí 51 300 Kč včetně DPH.
Plus:
výroba v GB
malá hmotnost a rozměry
přítomnost split XLR výstupů na každém kanálu
dostatečný počet výstupů (16/12 je velmi luxusní poměr)
možnost párování výstupních cest do sterea
možnost připojení externího/záložního zdroje
Mínus:
absence talkback vstupu a odděleného regulátoru hlasitosti pro monitor a sluchátka
Technická specifikace:
výrobce: Allen & Heath, GB
určení: specializovaný monitorový mixpult
počet vstupních kanálů: 16 mono
počet pomocných sběrnic: 12 mono, nebo 6 stereo (přepínatelných v párech)
ekvalizér: čtyřpásmový se dvěma semiparametrickými středy
vybavení vstupních kanálů: Split XLR výstup, Insert, +48 V, Pad, Gain, HPF, EQ Bypass, Mute, PFL
vybavení výstupních kanálů: 60mm fader, Mute, AFL, Insert, XLR výstup
napájení: 100–240 V/50–60 Hz, 45 W
možnost externího/záložního zdroje: ano
rozměry: 510 x 530 x 193 mm (table top), 483 x 444 x 122 mm (rack-mount konfigurace)
hmotnost: 12 kg