Alesis SR18 - professional Drum Machine

Alesis SR18 - professional Drum Machine
Alesis SR18 - professional Drum Machine

Není tomu tak dávno, co jsem měl na test zapůjčen konkureční modul AKAI XR20. Alesis SR18 jakoby mu téměř z oka vypadl, i proto se bude tento test trošku podobat předešlému a občas se také nevyhnu srovnání obou produktů. SR18 je kompaktní a lehce přenosný zvukový modul s bankami zvuků bicích, perkusí a basových nástrojů určen k vytváření hudebních doprovodů.

Popis a ovládání

Podobná kovově-plastová krabice nyní pro změnu v šedé barvě, velký podsvícený displej, datové kolečko a sada různých ovládacích gumových tlačítek - na rozdíl od Akaie ne podsvícená.

 

Na zadním panelu prakticky stejná sada konektorů jack, MIDI in/out, napájení, celková hlasitost a vypínač. Kromě 12V adaptéru lze napájet i pomocí šesti baterií AA. Ovládání rovněž velmi podobné - pro navigaci v menu a zadávání údajů jsou k dispozici tlačítka Page Up, Page Dn, Inc, Dec, numerická klávesnice a datové kolečko. SR18 má dvojici hlavních výstupů, jeden výstup aux, výstup pro sluchátka a instrument vstup.

 

Struktura a zvukové možnosti

Modul obsahuje vlastní knihovnu zvuků rozdělenou do tří tzv. layers (vrstev): Drum (zvuky hlavních bicích nástrojů), Perc (zvuky doplňujích perkusí) a Bass (basové zvuky od baskytar, přes kontrabasy až po různé synth basy).

 

Tyto zvuky lze spouštět pomocí dvanácti gumových padů k tomu určených. Jejich provedení mě na rozdíl od Akaie trochu zklamalo. Teoreticky sice nabízí osm úrovní dynamiky, ovšem v praxi jsem z nich dostal obvykle maximálně tak dvě. Jsou také poměrně malé a pro serióznější odezvu je potřeba trefit se víceméně doprostřed. Ovládání pomocí nich by se dalo označit za základní. Naštěstí je možné přes MIDI připojit keyboard, profesionální bicí pady apod. a poté již máte k dispozici všech sto dvacet osm dynamických úrovní. Některé zvuky reagují na dynamiku hry změnou daného samplu - tj. když zahrajete silně, ozve se poněkud jiný zvuk než při slabším hraní - všiml jsem si ale maximálně dvou různých zvuků pro jednu notu.

 

Kromě možnosti přímého živého hraní je zde patternový sekvencer, který je duší celého nástroje - umožňuje vše zaznamenávat, kombinovat, editovat a přehrávat vámi připravené sekvence v různém pořadí a tak vytvořit podklady pro celou skladbu.

 

Funguje to zcela jednoduše. Vytvoříte si nějakou sekvenci zvuků (pattern), kterou přehráváte několikrát dokola a časem ji zase vyměníte za jinou, pak zase za jinou, atd. Tímto způsobem vystavíte celou skladbu (Song). Všechny tři vrstvy (Layers) mohou hrát současně a každá z nich může obsahovat právě jeden zvukový program. Tj. máte v každém momentě k dispozici právě jednu sadu bicích, jednu sadu perkusí a jednu sadu např. synth basů. Délku jednotlivých patternů lze zvolit od 1 do 128 beatů, takže lze vytvořit vlastně jakýkoli rytmický prvek. To vše můžete ještě kombinovat s výše uvedeným živým hraním.

 

Logická struktura je stejná jako u Akaie: jednotlivé samply jsou uspořádány do zvukových programů, kde se jim přiřadí ovládací pad, hlasitost, panorama, efekty atd. Zvukové programy pak lze použít pro vytvoření patternů. Ty se ukládají do presetů vždy jako trojice různých patternů- hlavní patterny A a B a jeden doplňující pattern Fill, který slouží jako přechodový element. Lze mezi nimi přepínat pomocí příslušných tlačítek A, B a Fill. V rámci těchto tří variací se využívá vždy stejný zvukový program ve všech vrstvách. A konečně z těchto presetů lze vytvářet celé songy. Tempo se dá libovolně měnit v reálném čase buď za pomocí tlačítka Tap Tempo anebo manuálním zadáním z numerické klávesnice. Údaj o tempu je součástí patternů, takže pokud změníte pattern, změní se i tempo.

 

Nahrávání, editace, efekty

K dispozici máte jedno sto továrních bicích sad (Drum Set) a dalších sto si můžete vytvořit z daných samplů podle sebe. Pattern lze vytvořit a editovat buď manuálně pomocí menu anebo jej přímo nahrát v reálném čase. Lze nahrávat na vícekrát a postupně přidávat jednotlivé zvuky k již nahraným, a to bez přerušení nahrávání, kdy se pattern opakuje pořád dokola a vy jenom přidáváte další zvuky. K dispozici je stovka již naprogramovaných továrních patternů, které lze přímo použít k vytváření songů a další sto volných míst je k dispozici pro vaše vlastní patterny. Songů může být rovněž sto.

Součástí všech drum setů jsou efekty EQ & Comp a Reverb, které fungují globálně, a to tak, že pro každý samotný zvuk v Drum Setu se nastaví, kolik signálu pošleme do Reverbu a zdali má být použit EQ & Comp. Nastavení efektů samotných pak probíhá formou přednastavených presetů (např. Crunch, Bright apod.), detailní ovládání parametrů není k dispozici. To považuji za dobré řešení vzhledem k faktu, že pro většinu muzikantů je ovládání parametrů těchto efektů španělskou vesnicí.

 

Dobrou pomůckou při nahrávání patternů je tlačítko Note Repeat, jehož podržení způsobí, že právě držená nota (pad) se neustále opakuje na každé době až do uvolnění Note Repeat.

 

SR18 podporuje MIDI synchronizaci tempa jako master i jako slave a také SysEx komunikaci pro import a export dat (songů, patternů atd.) do počítače. Komunikuje na libovolném MIDI kanálu anebo na všech současně.

 

Závěrem

Celkově si myslím, že SR18 je obdobně jako Akai XR20 neméně zdařilý produkt, jehož výhodami jsou rovněž kompaktnost, snadná přenositelnost a rychlost práce. Na rozdíl od Akaie XR20 zaměřeného zejména na produkci hip-hopu a R & B je SR18 žánrově zcela univerzální ve výběru samplů pro bicí, perkuse i basy a pokrývá zde v podstatě všechny hudební styly, na druhou stranu zase postrádá jakékoli další zvuky jako např. strings, horns, které naopak XR20 nabízí. Zde se právě ukazuje podstatný rozdíl mezi oběma moduly - zatímco Alesis se specializuje jako vyloženě doprovodný modul s detailnějším výběrem zvuků pro danou oblast, Akai je naopak zvukově komplexnější, dokáže pokrýt širší škálu hudebních barev včetně různých efektových samplů, ale zase není tak žánrově univerzální a specializuje se opravdu na zvuky spadající převážně do oblasti hip-hopu, či R & B.

 

Takže je to jasné - chcete-li hip-hopovou mašinu, kupte Akai, chcete-li univerzální multižánrový doprovodný modul pro bicí, perkuse a basy, kupte Alesis.

 

Po stránce mechanického provedení je na tom Akai poněkud lépe. Ačkoli se nedá říct, že by Alesis působil zrovna levně, mnohdy se pohybuje těsně na této hranici.

 

Datové kolečko, kvalita padů (zejména těch hlavních pro ovládání zvuků) - to vše je u Akaie lepší a navíc Akai nabízí také podsvícení padů a světelnou indikaci toho, který pad zrovna právě hraje, což je zejména při živém hraní a vlastně kdekoli, kde je nízká hladina osvětlení, velmi užitečné. Na druhou stranu je Alesis zase o něco levnější, a tak tyto rozdíly lze vnímat jako záměrné a ne zas tak kritické omezení v zájmu příznivější ceny. Po stránce zvukové kvality jsou oba produkty velmi vyrovnané, kvalitní a rozhodně nezklamou.

 

Info:

SR18 je kompaktní a lehce přenosný zvukový modul zaměřen na vytváření hudebních doprovodů za použití bicích a basových zvuků, s patternovým sekvencerem a gumovými ovládacími pady. Doporučená maloobchodní cena je XX XXX Kč včetně DPH.

 

Plus:

žánrová univerzálnost

kvalita zvuků

logické a pohodlné ovládání

 

Mínus:

nelze použít externí samply

chybí možnost modulace parametrů v reálném čase

 

audio výstupy: 1 TRS 6,3 mm (aux), 2 TS 6,3 mm (main),1 TRS 6,3 mm (phones)

pady: 12 velocity sensitive (Dynamic Articulation)

sample/DAC bitové rozlišení: 16/24

zvuky: 500

zvuky dostupné pomocí padů: 12

zvuky dostupné pomocí MIDI: 120

polyfonie: 32 hlasů

panorama: 7 pozic (uživatelsky programovatelné)

rychlostní citlivost: 8 úrovní pomocí padů, 127 přes MIDI

rozlišení sekvenceru: 96 ppq

rozsah nastavení taktu: 1-128 úderů na pattern

rozsah tempa: 30-300 BPM

notes co to je?/patterny/songy: 150 000/200 (100 user, 100 preset)/100

bicí sady: 100 user, 100 preset

synchronizae: MIDI Clock spolu s Song Position Pointer

footswitch jacky/funkce: Start/Stop, Count/A/B/Fill

instrument vstup: TS 6,3 mm

další vlastnosti: kroková editace (Step Editing), stereo samply, efekty Reverb, Compressor/EQ

napájení: 12 VAC externí napáječ, 6 x baterie AA

Psáno pro časopis Muzikus