Alesis DM7X - elektronická bicí souprava

Alesis DM7X - elektronická bicí souprava
Alesis DM7X - elektronická bicí souprava

Alesis DM7X

Nová elektronická souprava, rozšířená rozměrově i softwarově

Alesis radikálně rozšířil soupravu DM7 a s výsledkem cílí i na pokročilejší bubeníky. Můžu říci, že jsem měl radost, že se mi tahle souprava dostala pod paličky, a tady jsou mé dojmy z ní.

Elektronických bubnů je na trhu stále více za stále příznivější ceny a výrobci se předhánějí, kdo nabídne za danou cenu více. Alesis se soupravou DM7X rozhodl zčeřit vody bubnů v cenové kategorii okolo patnácti tisíc, což je cena, za kterou se nemusí stydět skromný profík a na niž dosáhne i nadšený začátečník. V rámci nabídky Alesisu je to přibližně střed, firma nabízí základní DM Lite, pak DM6, DM7, testované DM7X a nad nimi DM8 a DM10. Nutno říci, že počtem padů souprava všechny ostatní výrobky Alesisu předčí (vyjma DM10, které jsou vybavené stejně). Souprava nabízí solidní množství zvuků a velké možnosti vlastního nastavení, takže uspokojí jak začátečníka, tak pokročilého experimentátora.

 

Co to je?

Bubny se, jak vidíte na obrázku, skládají z hi-hatky s pedálem, dvou crashů, jednoho ride činelu, malého bubnu, čtyř tomů a kopákového padu se šlapkou. Pady na snare i všechny tomy jsou dvojzónové, to znamená, že vydávají jiný zvuk při hře na „blánu“ a jiný na „ráfek“. Vše je připevněno na rampě a připojeno k modulu. Krabice obsahuje i dvě kličky a pár paliček, takže kromě stoličky a sluchátek je v balení vše, co potřebujeme k hraní.

 

Modul obsahuje 385 zvuků, které jsou sestaveny do dvacet čtyři přednastavených sad, kromě toho je zde šestnáct slotů na vlastní uživatelské sady. Kromě toho modul nabízí ještě dvacet nástrojových samplů (basa, kytara, klávesy, hlas i různá arpeggia), které můžeme padům také přiřadit. Jednotlivé soupravy i zvuky jsou dále nastavitelné, o tom ale více později. Dále je zde k dispozici metronom a šedesát skladeb play along (volitelné přehrávání s naprogramovaným bubnovým doprovodem nebo bez něho) a až vás jejich hraní omrzí, není problém připojit mp3 přehrávač. Své výkony je také možné nahrávat a následně trpět při jejich poslouchání (nahrávání a poslouchání sebe sama je při cvičení velmi podstatné, ovšem někdy také značně frustrující). Co se konektivity týče, modul má 3,5mm výstup jack na sluchátka, dva 6,3mm jacky na stereo audiovýstup (lze zapojit jen jeden mono), výstup na USB, dvě zdířky DIN („pětikolík“) MIDI In/Out, 3,5mm jack Aux In (na připojení mp3 přehrávače nebo jiného zdroje zvuku) a dva 6,3mm vstupy jack na pady, které jsou u soupravy navíc (čtvrtý tom a ride).

 

Do zcela nových dimenzí se dostaneme, když bubny připojíme přes USB k počítači a využijeme některý z nepřeberného množství softwarových bubnových syntezátorů (například Toontrack, BFD3 nebo různé bezplatné mutace). Pak je z bubnů možné dostat libovolné tóny, zvuky, efekty, spouštět jimi složité samply nebo celé skladby a místo bubnům se souprava začne podobat řídicímu centru, ze kterého můžete spouštět libovolné zvukové šílenství.

 

Po otevření krabice na nás vykoukne mnoho menších krabiček s tajuplnými nápisy jako „empty box A“ a „empty box B“, mezi kterými nalezneme i krabice s pady, držáky, modulem a dalšími komponenty - a můžeme začít stavět. Záleží na tom, jak si budete chtít vybalování užít, ale mně sestavení zabralo klidným tempem necelou hodinu. Kdo už nějaké elektronické bubny viděl, nebude se stavbou mít problém, ostatní nahlédnou do návodu. Vše je poměrně intuitivní, takže se není čeho bát. Rampa je už v balíku v jednom kuse, takže ji stačí správně roztáhnout a utáhnout a navěsit na ni držáky činelů a bubnů. Souprava umožňuje poměrně široké možnosti nastavení (tedy co se týče fyzického rozestavení), takže ani já, který mám snare raději mezi dvěma nejmenšími tomy než nalevo od nich, jsem neměl problém. Obdobně snadné bylo nastavit hi-hatu poměrně vysoko, což některé elektronické sady neumožňují. Kabely jsou popsané a jejich správné zapojení je tedy otázkou okamžiku - a můžeme jít hrát.

 

Jak to hraje?

Dříve než vůbec zapneme modul a připojíme sluchátka, je čas na hodnocení toho, jak se na soupravu vlastně hraje. Možnosti nastavení jsou, jak už jsem zmínil, bohaté, jejich nedostatečnost bývá problémem spíše levnějších výrobků. Na rozdíl od akustické soupravy mají všechny pady stejný odskok. Ten je však vcelku příjemný, o něco menší než u akustického malého bubnu, takže si nezvykáte na přespřílišný komfort a vaše technika nekrní. Slabým místem snad všech elektronických souprav je hi-hatka a kopák - kombinace padu pro hi-hatku a pedálu nikdy neumožňuje tak čistou a jemnou práci jako u akustického činelu a kopák se pocitově skutečnému bubnu se šlapkou také podobá spíše málo (čím levnější souprava, tím je to obvykle horší). V případě DM7X je hi-hatka použitelná - při sešlapech a pouštění je potřeba si dávat pozor a hrát přesně, ale alespoň se člověk vytrénuje v kontrole. Kopák je řešen skutečným standardním pedálem s beaterem otočeným dolů směrem k padu, což je mnohem lepší než řešení levnějších sad, kde máme místo kopáku jen cvakací krabičku. Pocit ze hry je tak velmi podobný skutečnému bubnu, není problém zahrát skluzové dvojúdery a příznivci Jojo Mayera by si jistě poradili i s pokročilejšími technickými triky.

 

Pokud máte bubny na domácí cvičení, je samozřejmě podstatná akustická hlasitost padů. Hlasitost těchto bubnů nepřekračuje standard elektronických souprav (je hlasitější než pady se síťkami, ale tišší než například tvrdé pady soupravy DM10) a dá se připodobnit k mírně hlasitějšímu gumovému cvičítku. Největší problém je, jako vždy, šlapka a kopákový pad - nejen kvůli hlasitosti, ale hlavně kvůli vibracím, přenášeným podlahou. Záleží pak na konkrétní situaci - pokud bydlíte v paneláku, poctivě cvičíte a máte nervní a bojovné sousedy, máte zaděláno na konflikt. Když ale nebudete hrát v šest ráno, jako já při testování, a podložíte soupravu pořádným kobercem, měli byste se problémům vyhnout.

 

Co se týče zvukového vybavení, souprava si zachovává svou pozici střední třídy. Zvuků není ani moc ani málo, nic, co by mě překvapilo či naopak urazilo. Zvuky napodobující akustické bubny nejsou špatné (obzvláště zvuky malých bubnů jsou povedené), i když jsem nenašel soupravu, která by mi vyhovovala jako celek - nebyl ale problém si ji naprogramovat. Kromě množství samplů napodobujících standardní soupravu modul oplývá sadou symfonických a perkusivních zvuků a mnoha zvuky elektronickými, od velkolepých samplů pro pomalé doprovody až po rychlé, junglové soupravy. Doporučuji ale nespokojit se s přednastavenými soupravami, modul umožňuje programovat si vlastní soupravy a editovat zvuky, takže si lze poměrně snadno bubny přizpůsobit vlastnímu vkusu.

Alesis DM7X - elektronická bicí souprava
Alesis DM7X - elektronická bicí souprava

Co to ještě umí?

Přenastavování uživatelských nebo i továrních souprav je jednoduché: stačí udeřit na pad, který chceme změnit, zmáčknout tlačítko Voice a vybrat si z 385 zvuků ten požadovaný. Opětovným stisknutím Voice získáme přístup k dalším nastavením samplu, mezi které patří hlasitost, panorama, výška (ladění), reverb, a také je možné nastavit, aby úder na pad spustilo přehrávání skladby. Nakonec zmáčkneme Save a je hotovo. Editace souprav je tak skutečně rychlá a pomocí reverbu a úpravy výšky se můžeme dobrat docela zajímavých výsledků.

 

Takzvaný výukový mód nabízí přednastavené patterny, které můžeme cvičit, a to buď bez hudebního doprovodu nebo s ním. Můžeme také cvičit jen hru s klikem. Každé přehrání patternu je zaznamenáno, takže si svou hru můžeme pustit a zhodnotit (a pak jej zahrát znovu a lépe). Ovládání výukové sekce není úplně intuitivní, trvalo mi nějakou dobu, než jsem všemu porozuměl, ale trochu té duševní námahy při ovládání je daň za poměrně velké množství funkcí, které modul přináší. Kromě toho modul umožňuje nahrávat hru s celými předpřipravenými skladbami.

 

V neposlední řadě je třeba zmínit nastavení metronomu (vašeho nejlepšího kamaráda, že ano), kde kromě tempa můžeme volit počet dob v taktu, dělení (čtvrtky, osminy, šestnáctky, trioly), hlasitost a zvuk kliku.

Alesis DM7X - elektronická bicí souprava
Alesis DM7X - elektronická bicí souprava

A jak se mi to líbilo?

Elektronická souprava Alesis DM7X přináší kvalitu střední třídy, která v ničem výrazně nepokulhává, a v některých oblastech naopak příjemně překvapí. Neobvyklý je v této cenové relaci už počet padů, kterých, vzhledem k programovatelnosti, není nikdy dost (pokud nechcete dva floor tomy, nastavte si na spodní tom vibraslap nebo arpeggio na harfu) a celkově luxusní vzhled, který nepřipomíná gumová kolečka nižších řad. Rampa i všechny úchyty drží pevně, na některých místech bych uvítal raději křídlové matky než čtverhranné šrouby, ale většina uživatelů stejně soupravu postaví pouze jednou a pak už s ní nebude hýbat. Potěšující jsou i široké možnosti rozestavení.

 

Obecně se dá říci, že je to souprava, kterou můžeme postavit a hrát, ale mnohem lépe ji využijeme, pokud se ponoříme hlouběji do jejích možností. Například co se týče zvuků, byl jsem nejprve ze čtyřiadvaceti továrních souprav lehce zklamaný, ale ve světle toho, že každý zvuk lze editovat, je možné si vytvářet vlastní soupravy a zvuková banka obsahuje opravdu širokou škálu samplů, jsem byl nucen názor změnit - se soupravou se dá vyhrát opravdu dlouho. Chvíli trvá i přijít na nastavení spouštění a nahrávání play alongů, ale když se do toho člověk dostane, užije si také spoustu zábavy.

 

Verdikt

Za střední množství peněz docela dost muziky. Když máte čas a chuť si se soupravou vyhrát, dostanete z ní hodně. Pro začátečníka, na domácí cvičení nebo i na koncertní aplikace pro experimentátory bohatě stačí. Její nevýhody jsou spíše obecně nevýhodami elektronických souprav a oproti jiným elektronickým bubnům si tato souprava vede dobře. Takže mohu doporučit!

 

Info:

Alesis DM7X jsou elektronické bubny střední třídy. Souprava se skládá z hi-haty, tří činelů, snare, čtyř přechodů a kopákového padu se šlapkou. K tomu je samozřejmě rampa a modul. Modul obsahuje 385 zvuků, 60 skladeb play along a 20 nástrojových samplů. Cena je 15 700 Kč.

 

Plus:

velikost soupravy

vzhled

možnosti rozestavení (fyzického)

možnosti nastavení (modulu)

 

Mínus:

neintuitivní ovládání nahrávání

pro někoho může být problém hlasitost

 

Technická specifikace:

Zvuky

385 zvuků, 60 skladeb play along, 20 samplů. 24 továrních souprav + 16 slotů na vlastní.

Propojení

DB-25 konektor pro 9 padů

dva 6,3 mm jack vstupy pro pady

3,5 mm jack pro sluchátka

2x 6,3 mm jack audio výstup

DIN MIDI in/out

USB

3,5 mm jack aux in

Pady

5x dvouzónový snare/tom pad

2x crash s funkcí Choke („chytaný činel“)

1x dvouzónový ride

1x hi-hata se šlapkou

1x kopák se šlapkou

Napájení

Adaptér 500 mA, 9 V

 

www:

alesis.com/dm7x-kit

Psáno pro časopis Muzikus