AKG D12 VR a C451 - Penzisté ve skvělé kondici
Zatímco dnešní spotřební průmysl nás stále důkladněji zásobuje produkty, které nám poslouží řádově jen několik měsíců a poté budou kompletně vystřídány novou, chytřejší a flexibilnější generací, ve studiové technice existují legendární a unikátní záležitosti, kterým se tento trend vývoje zcela vyhnul. Platí to zejména u mikrofonů - pro některé jakoby se čas zastavil, i když se občas objeví v novém kabátě nebo se pro ně najdou jiné alternativy využití. Právě sem patří i oba legendární modely z dílny AKG - dynamický D12 a kapacitní C451.
D12 VR
Klasický model D12 se právě dožívá důchodového věku a přestože by mohl jako exponát zdobit vitríny leckterých audiovizuálních muzeí, ve studiích rozhodně nepatří mezi zapomenuté a odložené kousky. V padesátých a šedesátých letech, v době své největší slávy se „dé dvanáctka“ hojně objevovala před spíkry v rozhlasových či televizních hlasatelnách i před zpěváky v nahrávacích studiích po celém světě. Zpívalo se do ní velmi často i na živých vystoupeních, kde byla oblíbená zejména pro svůj plný zvuk na basech a vysokou odolnost proti zpětné vazbě. Právě z tohoto dynamického modelu vycházela celá série dalších bratříčků, kteří postupně rozšířili nabídku firmy. Svou hlavní roli tento širokomembránový kardioidní mikrofon získal vlastně až dodatečně - ta ho postavila před velký buben. Ujal se jí natolik přesvědčivě, že se v současnosti firma rozhodla nabízet původní model s vylepšenou kapslí a filtrem a osadit ho navíc velmi kvalitním audio transformátorem, který byl od sedmdesátých let součástí kapacitních C414.
D12 VR je vybavený novou kapslí s tenkou membránou a je ho možné připojit tradičním způsobem jako kterýkoli jiný dynamický mikrofon. Jedná se tedy o běžný pasivní obvod s kmitající cívkou (neupravený zvuk). Součástí mikrofonu je třípolohový analogový frekvenční filtr a vzhledem k tomu, že je mikrofon osazen transformátorem, lze ho automaticky aktivovat fantomovým napájením (48 V) z mixážního pultu nebo pre-ampu. Nabízí tři přednastavené průběhy, které je možné citlivě vybírat s ohledem na použitý buben, hrací techniku či hudební styl. Jsou to jemné nuance zvuku vycházející ze zdůraznění či potlačení určitých basových frekvencí a konstruktéři je prezentují jako otevřený, zavřený či klasický zvuk velkého bubnu.
Dělený, dvoudílný koš robustně konstruovaného mikrofonu má na snímací straně šedostříbrnou barvu, zatímco zadní strana má černý povrch. Aby nebyla mikrofonní kapsle omylem otočena zadní stranou ke zdroji zvuku, je držák opatřen zablokováním kloubu do opačné pozice. Takto je intuitivně po namontování na stojan zajištěno správné nasměrování uvnitř bubnu.
Mikrofon jsem testoval v klasické „kopákové“ pozici posunutý cca 10 cm dovnitř velkého bubnu. D12 přenášel překvapivě teplý a kulatý zvuk i při nejvyšších signálových úrovních - je to nepochybně také zásluha zabudovaného trafa (přítomnost trafa je mimo jiné i předpokladem pro to, aby nebyla kvalita zvuku ovlivněna různou impedancí vstupního zesilovače). Zapnutím fantomového napětí se rozsvítí tříbarevná LED dioda zabudovaná v přepínači filtru a sníží se citlivost o cca 10 dB, což přináší lepší podmínky pro nastavení zisku na vstupním zesilovači. Všechny tři pozice filtru vylaďují frekvenční průběh velkého bubnu obdobným způsobem, jakým se běžně nastavuje na ekvalizérech. Jemné potlačení pásma nižších středů dodává zvuku ještě před nastavováním EQ na hutnosti a uvolňuje důležité spektrum pro pohyb ostatních nástrojů. První poloha filtru (svítí zelená LED dioda) lehce zdůrazňuje subbasové pásmo, a proto se doporučuje pro otevřené modely bubnů - stejnou službu může tato varianta nastavení jistě nabídnout pro jakýkoli mělký model či menší průměr korpusu. Střední pozice přepínače (červená LED dioda) ekvalizuje pouze pásmo středů bez ovlivnění okrajových frekvencí, zatímco třetí poloha (modrá LED dioda) je obdobou prvního nastavení se zvýrazněním vrchního frekvenčního spektra, což má za následek zdůraznění náběhu, a tedy i nepatrně agresivnější či „prezentnější“ zvuk. Z hlediska praktického nastavení se bude nepochybně jednat o nejčastější variantu využití. Použitý průběh filtru je symbolicky vyznačen také přímo nad přepínačem.
Ve srovnání s jinými modely mikrofonů pro basový buben (např. AKG D112, Audix D6) je D12 VR o něco méně průraznější či agresivnější a například pro metalovou kapelu by asi nebyl úplně ideální volbou. Ve spojení s vhodnou kompresí a ekvalizací však může nabídnout u basového bubnu překvapivě hutný a prezentní zvuk a s vyřazeným filtrem (zapojení bez fantomu) je výborný i pro některé dechové nástroje (tuba, horna, pozoun) či další hlasité zvuky zabírající spodní akustické spektrum.
Info:
Dynamický kardioidní mikrofon D12 VR určený pro snímání velkého bubnu je vylepšenou verzí legendárního modelu. V aktivním módu využívá třípolohový frekvenční filtr. Cena: 10 490 Kč s DPH.
Plus:
- robustní konstrukce a atraktivní design
- analogový frekvenční filtr
- ideální přizpůsobení pro snímání velkého bubnu
Mínus:
- vyšší cena
C451 - edice k 65. výročí založení firmy
Ten, kdo nepočítá při pořizování studiového vybavení každou korunu a chystá se pořídit si opravdu kvalitní kapacitní model (pár) pro snímání akustických nástrojů, určitě by neměl prošvihnout nabídku této limitované edice. Referenční modely C451 EB s kapslí CK1 se začaly vyrábět v roce 1969 a patří k tomu nejlepšímu, co firma kdy vyrobila. Měl jsem možnost se o tom na vlastní uši přesvědčit již v osmdesátých letech, když jsem s nimi pracoval v rozhlasových studiích. Při srovnávacích testech s obdobnými typy s extrémně lehkou membránou brzy zjistíte, že C451 přenáší věrně i ty nejrafinovanější přechodové hrany perkusivních zvuků a těžko se hledá model, který by této legendě v čistotě, kvalitě přenosu a zachycení detailů mohl konkurovat. Své k tomu přidá i fakt, že po přerušení výroby musela firma čelit protestům nespokojených zákazníků z celého světa, kteří se s tímto faktem nehodlali smířit, a právě na jejich popud se konstrukčně vylepšené C451 znovu objevily na trhu.
Současná limitovaná edice tohoto modelu se vrací k tradici ruční výroby ve Vídni. Nevybalíte ho sice z dřevěného pouzdra jako před lety, ale v černé elegantní krabici je uložený jako v bavlnce společně s držákem i pop filtrem. Elegantní tmavě šedostříbrný design má stejně situované třípolohové přepínače jako u původních modelů - důkladně zapuštěné do mikrofonního korpusu nedovolí nechtěné přepnutí polohy (je ale nutné použít např. šroubováček). Útlumový článek má pozice 0, -10 nebo -20 dB a pro ořezání subbasů má volby Lin, 75 Hz a 150 Hz (12 dB/okt) - u kardioidních modelů je vždy výhodné mít takový filtr po ruce vzhledem k narůstajícímu zisku ve spodním frekvenčním pásmu se snižující se vzdáleností od zvukového zdroje. Oproti starším verzím není kapsle v rámci modulární koncepce výměnná, fixní propojení ale nepochybně zvyšuje spolehlivost systému. Kapsle dokáže bez zkreslení přenést akustický tlak až 155 dB, což umožňuje využití nejen s akustickou kytarou či smyčcovými nástroji: hodí se skvěle i pro živé aplikace např. pro snímání hi-hatky, perkusí či jako pár overheadů v bicí soupravě. Pro snímání v orchestrech je 451 také velmi dobrou volbou, protože má velmi vyrovnaný a příjemný zvuk i mimo frekvenční osu.
Exkluzivní model z výroční série zní přesně tak, jak mohu očekávat od důvěrně známého modelu: bez zabarvení zvuku a s maximálně věrným přenosem všech nuancí příslušného nástroje. V dobrém akustickém prostoru velmi záleží na přesné pozici a vhodném snímacím úhlu. V lineárním nastavení subbasového filtru mikrofonní systém přenáší spodní akustické pásmo prakticky bez limitace, proto je nezbytné nastavit příslušné oříznutí subbasů na pre-ampu či mixpultu, jinak se v oblasti pod 40 Hz přenášejí i nežádoucí a nevyzpytatelné složky.
Info:
Kapacitní model C451 z limitované edice (65 let od založení firmy) pro univerzální studiové aplikace. Cena: 11 990 Kč s DPH.
Plus:
- velmi neutrální zvuk
- extrémně kvalitní přenos signálových přechodů
- lehká a kompaktní konstrukce, vysoká spolehlivost
- minimální přenos manipulačních hluků
- vysoký dynamický rozsah
- třístupňový subbasový filtr a útlumový článek
Mínus:
- pro přepínání filtrů je nutný šroubovák
- vyšší cena
www: