Akai MPC 1000 - Music Production Center - novodobý ´magneťák´
Kdo není s počítačem přímo věrný přítel - a přesto by si rád vyráběl vlastní kompilace a sekvence, potažmo skladby od baroka až po hip hop - nemusí věšet hlavu. Nejen těm vychází vstříc firma Akai s produktem, jenž v dostupné ceně a dostatečné kvalitě nabízí kreativní nahrávací sampler, se kterým lze při troše fantazie vyprodukovat mimořádně zajímavé projekty.
Firma Akai je právem považována za výrobce produktů, které patří ve své třídě mezi nejdražší. Zasvěcení a spokojení uživatelé ovšem potvrdí, že cena jde ruku v ruce s odpovídající kvalitou. Po řadě legendárních samplerů S, které byly svého času ve správnou dobu na správném místě, přišly dva modely profesionálních produkčních přístrojů, samplery Z-4 a Z-8, dodnes cadillac mezi HW samplery (viz Muzikus 3/2003). Současně s nimi vznikla řada tzv. produkčních center MPC. Modely 2000-4000 se již zabydlely v celé řadě studií, ovšem hlad laické kreativní veřejnosti, především mezi mladými, po takovém přístroji za rozumný peníz roste, a proto Akai přizpůsobil "dvoutisícovku" nové době a vypustil na trh tento model MPC-1000. S většinou předchozích modelů Akai je MPC-1000 datově kompatibilní, ale z každým jinak (WAV/SEQ/PGM...).
Vlastnosti stručně
MPC-1000 je kompaktní přístroj, který nezabere tolik místa na pracovním stole jako jeho starší sourozenec MPC-2000XL, zato má většinu jeho vlastností. Je konstruován jako desktop, připomínající menší notebook, takže se vejde i na horní plochu některých větších kláves a je tak koneckonců použitelný i při živém hraní. Standardně je součástí výbavy CompactFlash karta o kapacitě 32 MB, na níž jsou k dispozici dvě složky Autoload a Internal. Tam najdete 16 a 13 presetů programů, ze kterých jsou poskládány i zde uložené demo sekvence. Složka Internal se shoduje s obsahem interní paměti RAM, data se automaticky natahují cca 12 sekund. Šestnácti padům, citlivým na úhoz, lze přiřadit libovolný zvuk. Ve výrobě jsou jim přiřazeny především rytmické a basové nástroje, převážně v první bance padů (celkem jsou zde čtyři banky). Není ale problém jimi spouštět teoreticky neomezenou sekvenci, samozřejmě s možností ji spouštět ve smyčce a zvuky vrstvit. Dva oddělené efektové procesory FX1, FX2 a třetí Master pro výstup mohou pracovat současně. Významnou součástí výbavy je 4-pole filtr (dva 2-pole) - Low/Band/High Pass. Kdo měl možnost pracovat s filtry Akai, např. špičkovým 8-pole MFC-42, o kterém byla kdysi řeč i na těchto stránkách, potvrdí, že jde o profesionální přístroje. Filtr lze použít odděleně pro každý ze 32 hlasů polyfonie! Téměř stostránkový dvojjazyčný manuál je podrobný a vskutku pozoruhodný, je totiž v angličtině a japonštině...
Struktura přístroje
Na obrázku je znázorněno schéma toku dat. Sekce sampleru, kde jsou uloženy zvuky a doprovod, je nejdůležitějším článkem. Sekce dynamických padů slouží k živému hraní zvuky jim přiřazenými v sampleru. Do sekvenceru jsou nahrávána MIDI data, vyslaná z padů nebo externí, a odtud jsou vyslána do sampleru, který už jen přehraje příslušný zvuk. Tento zvuk se objeví na stereo výstupu v CD kvalitě 16 bitů/44,1 kHz (škoda, že se do ceny nevešlo vzorkování 24 bitů/96 kHz). Nicméně, pro většinu uživatelů je tato kvalita zcela dostačující. Při nahrávání s využitím např. externího CD přehrávače se knobem Rec Gain upraví úroveň vstupního signálu tak, aby nebyl zkreslený, nastaví se předpokládaný nahrávací čas (o něco delší) a nahraje se. Poté jej můžete přiřadit některému z padů v jedné ze čtyř bank. MPC-1000 umí spolupracovat s externím zařízením synchronně v MIDI jednak v režimu Master, tedy jako řídící jednotka, ale také v režimu Slave, např. s kterýmkoliv MIDI keyboardem. Šikovná je možnost ve čtyřkanálovém mixu přiřadit jednomu padu jeden výstup. Sekvencer má kapacitu až 100 000 not. Při spuštění MPC-1000 se automaticky natáhnou data do paměti Flash pomocí funkce Autoload. Tuto funkci lze ovšem vypnout a nechat tak paměť prázdnou pro vlastní data.
Editace samplu a sekvence
Nahraný audio signál je možné upravit jak "mechanicky" oddělením části samplu a uložením jako dalšího samplu, případně smazáním, apod., ale také zvukově - základní editací audio signálu, kromě efektů. Krokově můžete editovat také MIDI událost (event) včetně prohození stop, jak jste zvyklí v SW sekvenceru.
LCD displej
Je velký a podsvícený. Zobrazuje aktuální sekvenci, rytmický doprovod a podstatné informace. Umí rovněž zobrazit signál samotný, takže můžete přesně určit start a konec, popřípadě smyčku nebo tempo přehrávání. Rozlišení je 240 x 64 bodů. Každá sekvence je dána i počtem taktů, které jsou přehrány v daném tempu, případně ve smyčce. První tři tovární sekvence mají tři nejdelší zástupce o délce 56, 48 a 32 taktů. Většina ze 32 sekvencí je však dvoutaktových. Veškeré tyto informace najdete na displeji.
Čelní panel
Kurzorovými tlačítky lze procházet jednotlivé parametry a tlačítkem Window pak zobrazit podrobné nastavení každého z nich. Pod displejem je šest funkčních tlačítek pro přímé ovládání. Vlevo jsou dva tahové potenciometry Q-Link, kterými udáváte poměr hlasitostí externího stereo vstupu a MPC. Vpravo jsou knoby Rec Gain a hlasitosti, datové kolečko, Tap Tempo, kurzorová tlačítka a ovládání rekordéru. Data a zvuky můžete nahrát a uložit buď na CompactFlash kartu pro pozdější použití, nebo pomocí USB konektoru na harddisk počítače.
Zadní panel
Kromě MIDI a digitálních audio RCA konektorů S/PDIF nabízí zadní panel také analogový stereo vstup a výstup: jak hlavní, tak nezávislé přiřaditelné výstupy čtyřkanálového mixu, což je velmi užitečný nápad tvůrců (MPC-2000 má sice těchto výstupů osm, ale jsou na kartě, kterou nutno dokoupit). Posledním konektorem je USB. Zepředu jsou vhodně umístěny konektory pro sluchátka a dva pedály, vedle slotu CompactFlash karty. Dvě dvojice MIDI In a Out konektorů nabízí možnost navíc řídit další přístroje z tohoto centra.
Závěr
Akai vychází levnějším přístrojem vstříc především mladé generaci tvůrců nových zvuků a songů. Mně osobně se líbí, je snadno přenosný, elegantní, bytelný a umí toho dost. Velikost a hmotnost (cca 3 kg) ho předurčují k mobilní práci. Posuďte sami, jestli by se mohl hodit právě vám.
Info:
MPC-1000 je levný produkční sampler/sekvencer, který umožňuje nahrát jak audio, tak MIDI data z externího přístroje, svých padů či přes USB. Přenos dat je možný také CompactFlash kartou. Nahranou sekvenci, sample či celý song je možné editovat a zpracovat efektovými procesory, načež jako stereo analogový či digitální signál v CD kvalitě odevzdat. Cena s DPH: 34 120 Kč
Plus:
velký displej
velmi citlivé pady
rozšiřitelnost paměti a CF karta v ceně
Mínus:
neškodila by samplovací frekvence 24 bit/96 kHz
EFEKTOVÉ PROCESORY FX1/2
Chorus - Flanger - Bit Grunger - 4-band EQ - Compressor - Phaser - Tremolo - Flying Pan - Reverb
Master: 4-band EQ - Compressor
VÝZNAM TERMÍNŮ
Pro přesnější orientaci doporučuji uvědomit si význam jednotlivých termínů:
Sekvence je základní pracovní jednotka použitá u MPC-1000, který si pamatuje max. 99 sekvencí. MIDI data z keyboardu nebo z padů jsou zaznamenána do stop v sekvenci. Každá sekvence má 64 stop a délku nejvýše 999 taktů. Celý song může být vytvořen jedinou sekvencí, ovšem častěji se skládá z více kratších nezávislých sekvencí v daném pořadí.
Stopa slouží k záznamu nezávislých MIDI dat (např. piano, basa, bicí, atd.), sekvence má až 64 stop. Vlastnosti Mute a Solo umožňují umlčet některé stopy a přehrát jiné, např. si nahrajete tři různá sóla kytary, jedno z nich si vyberete a zbývající dvě "umlčíte". Upřesňuji, že zde se nahrávají MIDI data, nikoliv audio signál!
Song může být tvořen jednou či více sekvencemi v určeném pořadí. To je důležité, pokud chcete přehrávat několik songů za sebou a hodláte měnit jejich pořadí, apod. MPC-1000 umí uchovat v paměti až 20 songů. Songy probíhají v tzv. krocích (steps) a jednotlivým krokům odpovídají přiřazené sekvence, které lze takto snadno prohazovat. V jednom songu může být až 250 kroků.
Sample slouží k záznamu audio dat. Ta jsou u MPC-1000 nahrána do paměti jako vzorky v režimu Record, a to buď z paměťové karty, nebo přes USB z počítače. V režimu Trim určujete počátek a konec samplu. V režimu Program pak samply přiřadíte jednotlivým padům. Je nutné si uvědomit, že jsou dva druhy samplů - stereo (2 kanály) a mono (1 kanál).
Drum Pads je 16 velkých dynamických tlačítek , která na úhoz přehrají přiřazený sample. MPC-1000 má 4 banky přiřazených samplů, takže celkem můžete mít současně k dispozici 64 obsazených padů. Hra na tyto pady je pak zaznamenána na stopu v sekvenci jako MIDI data.
Program slouží k přiřazení (programování) zvuků padům. Množina všech 64 obsazených padů se nazývá Program. V programu lze rovněž zaznamenat ovládání parametrů zvuku padu, jako je obálka či filtr, a to dokonce pro každý pad zvlášť! MPC-1000 si pamatuje až 24 programů.
RAM je paměťový prostor, kam se ukládají dočasná data zvuku při zpracování nebo přehrávání. MPC-1000 je standardně vybaven 16MB paměti, což dokáže uchovat a přehrát až 136 sekund mono signálu. Tuto paměť můžete rozšířit až na 128MB paměťovým modulem a protáhnout tak nahraný audio signál až na necelých 25 minut! Stejně jako u počítače i zde se paměť RAM automaticky smaže při vypnutí přístroje. Tato paměť je nejrychlejší.
Paměťová karta CompactFlash s kapacitou 32 MB je ve výbavě při zakoupení. Data z karty je vždy nutné nahrát do paměti a uvědomit si, že není možné přehrávat je přímo z karty. Neobvyklou pozitivní výjimkou je, že MPC-1000 teoreticky akceptuje CF karty s kapacitou až 2 GB!