Yllas
Strýčku,
možná to na stránkách tohohle časopisu už někdy bylo, ale já to prostě nikdy pořádně nepochopila. Jak je to s pořadím zapojení krabiček v pedalboardu? Mám delay, chorus, kvákadlo, overdrive a používám dvoukanálový aparát. Na jednom kanále mám čistý zvuk a na druhém zkreslený. Na tom aparátu je efektová smyčka. Zkoušela jsem ji použít, ale ten overdrive a kvákadlo tam zněly nějak divně... Jak to mám, prosím tě, zapojit? Nejsem moc technický typ.
Díky, Ema
Milá Emo,
otázka pořadí a zapojení efektů je věc, která dělá vrásky spoustě lidí. A je dobře, že tě zajímá, jak se to má dělat, protože při nesprávné kombinaci může být výsledek přinejmenším podivný, a to i se sebekvalitnějším vybavením.
Budeme se teď bavit o jakémsi standardním zapojení, experimenty jsou samozřejmě možné, ale základ je základ. V tvém případě bych volil toto zapojení: kytara - kvákadlo - distortion - input na aparátu a EFX send na aparátu: chorus - delay a do EFX return na aparátu.
Pro standardní a „dobrý“ zvuk je důležité, aby chorus a delay byly zapojeny za všemi zkreslovadly, tedy i za předzesilovačem tvého aparátu, který na druhém kanálu vytváří zkreslení. Kvákadlo a distortion je zase nutné zapojit před aparát, protože výsledný zvuk se tvoří kooperací efektu a předzesilovače. Jakmile zapojíš tyhle efekty do smyčky, jejich zvuk už jde rovnou do koncového zesilovače a výsledek málokdy zní dobře.
Pokud bys neměla efektovou smyčku a zapojila všechny efekty před aparát, bylo by všechno ok do chvíle, než bys zapnula druhý kanál. V tu chvíli by totiž chorusovaný a delayovaný signál šel do zkreslení, což by opět nefungovalo.
Pokud tě zajímá, proč tomu tak je, doporučuji ti zalistovat staršími Muzikusy a tam se jistě dočteš, na jakém principu jednotlivé efekty fungují a co se zvukovým signálem přesně dělají. Pak by ti možná bylo všechno jasnější.
Ať to hraje!
Yllas