Yllas

Ahoj strýčku, prosím Tě o radu, jak správně nastavit zkreslený zvuk na kombu, aby kytara nepískala. Je lepší použít nějakou krabičku, nebo nastavit zkreslení na aparátu? Ještě mě zajímá, jaká je výhoda lampových zesilovačů ve srovnání s tranzistorovými. Co je to pololampové kombo? Každý říká, že elektronky hrají skvěle, ale sám jsem si nějakého podstatného rozdílu nevšiml. Díky a budu se těšit na odpověď. Měj se fajn, zdraví synovec Miloš

Drahý Miloši, tvůj dotaz je zajímavým příspěvkem do diskuze. Nejdříve ti odpovím na první otázku. Pokud tvoje kytara píská, máš zřejmě nastavený příliš velký gain na vstupu komba, takže kytara chytá vazbu už při nízké hlasitosti. Pískání je nepříjemný efekt, který mají na svědomí snímače. Ty by sice měly vazbit, to znamená při velké hlasitosti prodloužit právě zahraný tón zpětnou vazbou mezi kombem a kytarou, ale neměly by pískat jako čajová konvice. Pokud pískají na jiném tónu, než právě hraješ, působí to rušivě. Většinou totiž k nežádoucímu efektu dochází na frekvenci, která s kytarou neladí. Záleží na druhu snímače a jeho kvalitě, snímače vakuově impregnované voskem by neměly pískat vůbec. U starých nebo historických snímačů je takový zvuk součástí jejich charakteru, některé totiž impregnaci nemají. Platí to i o reedicích vintage modelů. Kdo touží mít například originální nástroj ze šedesátých let, určitě pochopí, že nějaké to pískání nebo brum ze snímačů ke staré kytaře patří. K druhému dotazu jen stručně. Pokud ti zkreslení na aparátu svojí charakteristikou nevyhovuje, máš na výběr z mnoha efektů od různých výrobců. Při trpělivém hledání a zkoušení krabiček ten svůj zvuk určitě najdeš. Je otázkou, jaký typ zkreslení hledáš, může to být klasický fuzz, základní efekt typu distortion nebo metalová pila. Záleží na stylu, který hraješ a ten jsi nespecifikoval. Jiné zkreslení se hodí na blues, jiné na rock nebo fusion, jiné na punk, crossover, hard core nebo klasický rock'n'roll. Jaká je výhoda lampových zesilovačů ve srovnání s tranzistorovými, je podle mého příliš obecně formulovaná otázka. Někdy je totiž lepší dobře navržený a kvalitně vyrobený tranzistorový zesilovač, než elektronkový aparát nižší cenové kategorie. V dnešní době, kdy se výroba přesunula do asijských zemí, jsou rozdíly docela markantní. Platí to zvlášť pro tzv. pololampová komba. Už název je v podstatě technickým nesmyslem. Je takové kombo osazeno elektronkami, které jsou rozříznuté na půl nebo mají poloviční velikost? Polovina by se měla vztahovat k nějakému celku. Jako pololampové obchodníci dnes označují hybridní zesilovače, ve kterých je na vstupu elektronka, ale další zpracování signálu se děje v polovodičích (zde je asi ta druhá polovina), včetně koncového stupně, který je vždycky tranzistorový. Americká firma Music Man kdysi vyráběla hybridní zesilovače s elektronkami na konci, podobně byla konstruovaná řada zesilovačů Peavey. To má své opodstatnění, protože dynamické chování elektronkového koncového stupně je pro kytaru velkým přínosem, zatímco elektronka na vstupu nemusí být přínosem vůbec. U některých laciných aparátů má spíš funkci okrasnou, což poznáš, když si na takové kombo zahraješ. Někdy nemusí být uvnitř ani zapojená do obvodů zesilovače. Optický efekt bývá ještě podpořen rozsvícenou diodou, aby bylo vidět, že je zde použitá klasická technologie. Moje rada je jednoduchá, zapoj do aparátu kytaru a hrej, na světýlka se nekoukej. Ani komba renomovaných výrobců tě nemusí uspokojit, pololampa je prostě jen poloviční řešení. Pokud hledáš klasický masivní zvuk, nenapodobitelný digitálními simulátory nebo pololampami, kup si aparát, kompletně osazený elektronkami. Ale jsou tu výjimky, například staré zesilovače značky Vox, osazené tranzistory, mají překvapivě stejný charakter zvuku jako lampáče. Své o tom ví například Brian May a další kytaristé, kteří na „solid state“ Voxy hráli nebo hrají. Z toho všeho vyplývá, že nejdůležitějším kritériem pro výběr komba nebo zesilovače je zvuk, který hledáš a tvůj pocit ze hry. Tahá tě zvuk plně vybuzeného komba za uši? Nekupuj ho a hledej dál. Na pódiu tě bude inspirovat jen aparát, který tvé kytaře umožní pěkně se rozezpívat. Nemusí to být zrovna ten nejdražší, který znáš.

 

Úspěšný lov na dobrý zvuk přeje Yllas

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy