Yllas
Milý strýčku Yllasi,
obracím se na Tebe s problémem ohledně seřízení své kytary. Postupoval jsem podle návodu na seřízení elektrické kytary, který v říjnovém tématu měsíce prezentuje Štěpán Gruchala, a narazil jsem na problém, kterému nerozumím. K dolaďování oktáv autor nabízí toto pravidlo: „Když je tón v oktávě nižší než na prázdné struně, ‚aktivní délku struny‘ je nutno prodloužit přitažením kamene. Pakliže je tón nadladěn, dráhu zkracujeme posunutím kamene směrem ke krku.“ Když jsem chtěl vyřešit nadladěný tón v oktávě, posunul jsem tedy kámen směrem ke krku, a ejhle, mám pocit, že tón je ještě, výše i ladička je stejného názoru. Jsem z toho tedy velmi zmatený. Je moje Jolana tak výjimečná, že se chová přesně naopak, nebo autor článku pochybil? Děkuji za odpověď, tvůj synovec Matěj!
Milý Matěji, pokud tě holky nechtějí, je to tím, že tvá Jolana neladí! Mám pro tebe však vysvětlení a doufám, že také řešení. Původcem tvých nesnází není tvůj vymazlený nástroj, ale náš nezbedný autor. Pan Štěpán psal tento článek pravděpodobně pod vlivem narkotik nebo se jednalo o podlou snahu znepříjemnit život mladým a nadějným kytaristům, ke kterým autor sám nepatří. Autor zde prokázal velký talent vystihnout podstatu věci v přesně opačné podobě, než to ve skutečnosti funguje. Kdyby se nad problémem alespoň na chvíli zamyslel, možná by mu logika napověděla, že pokud chceme, aby se tón zvýšil, je třeba strunu zkrátit. Pravidlo bychom tedy převrácením mohli považovat za platné: „Když je tón v oktávě nižší než na prázdné struně, „aktivní délku“ struny je nutno zkrátit posunutím kamene směrem ke krku. Pakliže je tón nadladěn, dráhu prodloužíme přitažením kamene.
Drahý synovče, chci ti za tvůj dotaz poděkovat jménem Muzikusu a také jménem ostatních, kteří se díky němu již do obdobných potíží nedostanou. Nedbalého autora naopak tímto důrazně kárám!
Tvůj strýček Yllas