Yllas
Strejdo poraď, já už nemám nápad. Koupil jsem si krásnej novej stack od Maršála, má to čtyři sta koní, no nekecám, fakt nářez, zvuk jako kráva! Co jsem si ho koupil, tak jsem se nemoh dočkat, až ho provařím na tancovačce. Jaký bylo ale moje zklamání, když na mě začal při zvukovce ten za mixpultem hulákat, ať se prej ztlumím. Dyť jsem hrál jen na trojku, a když jsem se pak stáhl, tak jsem se vůbec neslyšel! Nakonec jsem se během hraní nenápadně zesílil, ale dostal jsem o pauze od toho pásovce normálně do držky. Co mám dělat, abych se mohl dobře na pódiu slyšet a svýho Maršála pěkně žhavit? Já vím, že takový věci umíš vyřešit, i když tě s tím otravuje asi každej. Máš u mě slivovici! Jura
Drahý synovče, jsem tady od toho, abych poradil, a podobné problémy opravdu řeším dost často. Slivovicí rozhodně nepohrdnu, nějaké to rozpouštědlo je občas potřeba a šéfredaktorův trichlór na všechno nestačí. Adresu do redakce znáš, jen nesmíš poplést jméno. Zájemců o podobné zásilky by tu bylo dost a nemusela by skončit ve správných rukou, popřípadě protéci správným zažívacím traktem. Ale teď k věci. Je mi jasné, že tvůj stack musí být trnem v uchu nejen zvukaři, ale i některým posluchačům, kteří na vaše vystoupení chodí především za zábavou a tradičními výhodami takové společenské události. Je totiž velmi těžké nazvučit reprobednu s obrovským výkonem na malém pódiu a problém se ještě zhorší, pokud ji nasměruješ přímo do publika. Vzhledem k tomu, že podobné aparáty jsou konstruovány na velké sály a stadióny, je nutné zachovat určitý odstup, aby ses správně slyšel. Rozhodně se však jedná o vzdálenost několika metrů, kterou na tancovačce většinou nemáš k dispozici. Řešení vidím v tom, abys svůj stack natočil více na sebe a nikoli do lidí, jejichž ušní bubínky zvláště v prvních řadách dostávají masáž, kterou vydrží jen ti největší hlušci (to je pták, kterému se jinak říká tetřev). Údaji o čtyřech stech koní nerozumím, asi máš na mysli jiné jednotky. V tom případě není žádným překvapením, že Master Volume na trojku přivádí vašeho zvukaře-pásovce k šílenství. Výsledkem je, že nemá možnost tvůj aparát přizvučit a řídit jeho hlasitost v poměru k ostatním nástrojům, nehledě na to, že pásovci obvykle nemívají rámus na seznamu priorit. Zkus natočit celý stack do takového úhlu, aby nemířil přímo na bezbranné publikum a pokrýval aktivní oblast, ve které budeš stát a ve které se chceš dobře slyšet. Záleží samozřejmě i na typu bedny či kabinetu (stále mě u tohoto slova straší vzpomínka na úklid kabinetu s krásnou, ale chladnou učitelkou fyziky, kterou nerozehřály ani mé znalosti zapalování u čtyřtaktních motorů). Jak je všeobecně známo, zkosený box hraje více nahoru, zatímco rovný kabinet ti spíš čechrá osrstění na nohou či roluje ponožky. Za pokus to ovšem stojí a uvidíš, že pásovec místo facky přinese za odměnu panáka, protože konečně bude moci vytáhnout tvoji kytaru při sóle a pak ji zase pěkně usadit do mixu. Ale pozor, abys nevytvořil problém přímo na pódiu, žárlivost spoluhráčů může být příčinou dalších rozepří. V kapele se totiž chce dobře slyšet každý, a kdo nemá stack, má prostě smůlu.
Pěknou sbírku „zářezů“ na nástroji přeje Yllas