Yllas
Milý strýko, z mojho dotazu budeš možno naozaj prekvapený, no nikto jiný ma nenapadol. O čo ide: Hrajem v celkom tvrdej trash-metalovej kapele a náš drummer používá akési traktoristické slúchadlá, len bez reprákov vo vnútri a strašne do tých škopkov jebe. Po každej skúške chodím domov totálne hluchý a v ušach mi znie silný pískot. Tento stav väčšinou pretrvává druhý aj následujúcí deň, niekedy aj týždeň. Pretože pracujem ako predavač hudobných nástrojov, robí mi tieto problémy veľa ťažkostí v robote aj mimo ňu (neviem, ako rozoznať či saxofón ladí či je to klarinet a aj moja priatelka ma velmi plísní, že nepočujem). Ešte som zabudol dodať, že v skúšobni máme dva stacky Marshall 100 W a basový aparát Ampeg SVT s 800 W ďebnou 8 x 10". Rád by som vedel, čo způsobuje tié pískavé zvuky v uchu a prečo náš bubeník nevie hrať potichu. Je tak hlasný, že máme takmer stále naše marshally "na plné gule" a každá pesnička je ozaj peklo. Názov kapely neuvádzam, lebo by ma chalani zabili. Vďaka, tvoj gitarista Fero.
Milý synovče! Tvůj dotaz mě nepřekvapil, spíš potěšil. Zároveň bych tě však chtěl důrazně varovat, že stav, který popisuješ, je velmi nebezpečný! Jsem rád, že ses rozhodl se situací v kapele něco dělat dříve, než přijdeš o sluch. Nerad tě děsím, ale musím zopakovat všeobecně známý, leč ignorovaný fakt, že hluk škodí zdraví stejně jako drogy, práce se sbíječkou nebo nedostatek spánku. Určité frekvence mohou při dostatečné intenzitě člověka zcela paralyzovat nebo dokonce zabít. Vědí to již dlouho vojenští konstruktéři a pokusy s akustickou zbraní rozhodně nepatří jen do oblasti sci-fi. Žijeme v době míru a není důvod proč se nechat hudbou zmrzačit. Tvoje přítelkyně ví moc dobře, proč tě plísní, protože máš zvýšený práh citlivosti v řečovém spektru. Projevuje se u tebe dlouhodobá expozice širokopásmovým hlukem s převahou basových frekvencí, jak je známo ze statistického rozložení hudebního signálu. K poškození sluchu dochází v oblasti až o dvě oktávy výše, při expozici hlukem s převahou v dolní části spektra dochází ke ztrátě citlivosti na středních frekvencích. Tedy těch, které se podílejí i na srozumitelnosti řeči! Jedná se o tzv. průmyslové poškození sluchu (válcovny plechu, tovární haly), které se nevyhýbá ani rockerům. Zmíněné potíže způsobuje podráždění až vyčerpání nervových buněk analytického ústrojí vnitřního ucha (Cortiho orgán), které je velice citlivé a nepředstavitelně jemné. Co s ním udělá zvuk o intenzitě 120 dB (práh hmatové citlivosti) nebo dokonce 130 dB (bráh bolesti), si asi umíš představit. Skutečné potíže se obvykle projeví až po letech, takže můžeš skončit v trvalé invaliditě jako nedoslýchavý. Váš bubeník neumí hrát potichu, protože se to s traktoristickými sluchátky nikdy nenaučí! Seberte mu sluchátka a pošlete ho na hodiny bicích nástrojů. K marshallům si kupte Power Brake nebo podobný systém, který vám umožní hrát "na plné koule" s menší hlasitostí. Navštivte neprodleně ušního lékaře. Budete překvapeni, jak vypadá váš audiogram po jedné zkoušce. A naučte se relaxovat, po každém rámusu potřebuje sluch odpočívat. To znamená naprosté ticho.
Tvůj Yllas
Otázky strýčkovi posílejte na adresu yllas@muzikus.cz