Yllas

Milý strýčku Yllasi,

točili jsme ve studiu a zvukový mistr nám řekl, ať nepoužíváme vokalizéry a podobná prznítka, ale natočíme to naživo. Ale to pak ztratí zvuk a bude to úplně jiné... Co si myslíš o použití vokálních efektů při studiové práci?

Tvůj synovec Marek

 

Milý synovče Marku,

v současné době je na trhu spousta vokálních hejblátek, od jednoduchých, které jen korigují intonaci, až po komplexní, které umí dodělat několik hlasů z tvého jednoho buď naprogramováním nebo prostým dotvořením z propojených kláves, kytary nebo MIDI. Při hraní ve zkušebně samozřejmě vykouzlí nádherný zvuk, ale: Má to několik zádrhelů, a ani se panu zvukovému mistru nedivím, že vám doporučil, abyste to natočili naživo.

Prvním z problémů je, že ve většině případů nejde nastavit nahrávání z takového multisonického zařízení do více stop (rozděleno po hlasech) a pak se s takovým záznamem pro zvukaře podstatně hůř pracuje. Vlastně nemá možnost ten či onen hlas zesílit nebo jakkoliv jinak upravovat. Několikrát jsem zkoušel přes vokalizér nahrát druhý a třetí hlas do stopy zvlášť. Vyšel podivný strojový ryk, který neměl s hlasem nic moc společného. Laboroval jsem víc a víc, a čím více jsem to pokoušel, tím více jsem se přikláněl k názoru vašeho zvukového mistra. Každý si totiž myslí, že vokalizér odvede práci za zpěváka nebo back vokalisty. Opak je pravdou. Ve studiové nahrávce je samozřejmě podstatně více slyšet každý prohřešek proti intonaci, výrazu i dynamice. A s použitím vokalizéru, i když bude nastaven na korekci intonace sebelépe, je o to víc potřeba intonovat správně se správným výrazem i dynamikou. Zaokrouhlování výpočtů, protože každé prznítko není nic jiného než nějak přepočtený zvuk, může totiž způsobit, že odchylka se zaokrouhlí k nejbližšímu tónu nebo půltónu, který je sice nejblíže, ale falešný, díky právě nepřesné intonaci, a neštěstí je na světě. Nebo dojde ke zpoždění, a taky vznikne problém. Při živém hraní to zkoriguješ hned, ale v nahrávce to zůstane a nezbývá nic jiného, než začít znovu. A znovu. A znovu. Zatímco živá nahrávka hlasu po hlasu je v tomto případě přirozenější a lépe zpracovatelná. A pokud vás v kapele zpívá víc a vokalizér používáte jen pro zhutnění hlasů, o to lépe. Barevnost hlasového spektra je vždy vítaná. A že to bude jiné? Vokalizér vám třeba pomůže najít správné vedení hlasů v harmonii, ale určitě nikdy nenahradí invenci živého zpěvu. A že bude zvuk jiný? Vždyť je jiný při každém vystoupení. Nikdy není stejný. A to je přece na hraní to krásné. Většina, i velkých a zvučných, zpěváků a kapel běžně jako pódiové doplňky používá vokalizační udělátka, ale do studia jsem zajedno s vaším zvukovým mistrem. Je to zkušený a rozumný profesionál. Držte se ho.

Tvůj strýc Yllas

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy