Warm Audio - Teplý analogový zvuk z rozpáleného Texasu

Americká značka Warm Audio je sice už i na našem trhu nějaký ten pátek, ale přesto nemusí být všem tak důvěrně známá. Jde o poměrně mladou firmu z amerického Texasu, kterou roku 2011 založil Bryce Young. Warm Audio se soustředí na studiová zařízení podle těch nejvyhledávanějších vintage modelů ve srovnatelné kvalitě, ale za zlomkovou cenu.

Warm Audio - Teplý analogový zvuk z rozpáleného Texasu
Warm Audio - Teplý analogový zvuk z rozpáleného Texasu

To je samozřejmě velmi odvážné prohlášení, proto jsme si řekli, že bude nejlepší položit pár otázek přímo jejímu zakladateli a výkonnému řediteli, Bryceovi Youngovi. A pak nás napadlo, že bychom se měli zeptat i zákazníků. Jednou z nejvýraznějších z nich je Sylvia Massy. Zvukařka a producentka, která kvůli jedné nahrávce ve studiu rozstřílela piano. Fakt.

 

Na webu píšete, že vaše produkty mají svou „warm formula“, jak ji definujete?

Warm formula znamená, že výrobek musí splňovat následující nároky ve třech klíčových kategoriích:

1. Kvalita - musí být špičková, na úrovni ruční výroby (boutique grade) a uživatelnost na úrovni profesionálních aplikací.

2. Vzhled - musí odkazovat na styl pre-ampů, ekvalizérů, kompresorů nebo mikrofonů, ze kterých produkt vychází.

3. Cena - musí být smysluplná. Kdekdo umí postavit skvělý produkt, ale kdo ho umí za dostupnou cenu? Skvělá kvalita je důležitá, ale když si nikdo produkt nemůže dovolit, je poraženým výrobek sám. My chceme dělat fantastické výrobky, ale za takové peníze, aby si je mohlo dovolit co nejvíce lidí.

 

Je řada značek, která prezentuje, že jejich výrobky mají nejvyšší kvalitu a nejlepší parametry, ale jen málo z nich se může pochlubit takovou spoustou cen jako Warm Audio. Co dělá vaše produkty tak úspěšnými?

Jsem přesvědčen, že to je právě ta dostupnost kvality. Nemnoho lidí si mohlo předtím dovolit takovou kvalitu. Proto je tolik, a oprávněného, nadšení mezi lidmi z oboru ohledně našeho tvrzení, že u nás se kvalita potkává s dostupností.

 

Na které produkty jste nejvíce hrdý a proč?

Všechny naše výrobky jsou pro mě speciální, už jen tím, kolik jsme s nimi strávili času, přemýšlení a plánování, ale nejvíce hrdý jsem nejspíše na WA-2A Opto-compressor. Je to optický kompresor ve stylu 2A (Teletronix La-2a Classic Leveling Amplifier, pozn. autor) s modulem Kenetek T4B řízeným optickým senzorem. Je osazen transformátory CineMag a elektronkami Tung Sol. Je to klasický kompresor v novém hávu, ve špičkové kvalitě za pouhých 999 eur včetně DPH. Získal ocenění TEC (Technical Excellence and Creativity Awards, tedy ocenění technické vyspělosti a kreativity, každoročně vyhlašované v rámci NAMM. NAMM je National Association of Music Merchants, nejvýznamnější veletrh obchodníků s hudebninami, s tradicí od roku 1901, který se koná v Kalifornii) a víme, že se dostává na zásadní nahrávky, což nás ohromně těší.

Warm Audio - Teplý analogový zvuk z rozpáleného Texasu
Warm Audio - Teplý analogový zvuk z rozpáleného Texasu

Koho považujete za konkurenci a proč?

Snažím se na konkurenci příliš nesoustředit, ale myslím, že hlavní konkurencí jsou pro nás butikoví výrobci, kteří vyrábějí podobné analogové produkty. Nicméně naše ceny jsou tradičně nižší a naším úkolem je ukázat světu, že nabízíme stejnou kvalitu a výkon (vlastnosti, funkce). Pomalu se nám daří názor odborníků měnit.

 

Spolupracujete s řadou umělců, zejména pak producentů, jak si je vybíráte?

V současnosti spolupracujeme s různými typy výkonných umělců. Spolupráce s muzikanty, producenty, zvukaři, inženýry a nahrávacími studii nám pomáhá vyvíjet, popularizovat a podporovat produkty a značku Warm Audio. Každou žádost pečlivě prověřujeme, děláme pohovory a ti, kteří vykazují vysokou úroveň kreativity a zanícení pro naši značku, se potom stávají našimi spolupracujícími výkonnými umělci.

 

Motto firmy zní takto: Warm Audio: serious gear. Seriously affordable. Tedy volněji přeloženo Warm Audio: solidní vybavení. Za solidní peníze. Když se podíváte na to, jak jejich produkty hodnotí odborná veřejnost, myslím, že s tím mottem budete moct souhlasit.

 

Zapojujete je do vývoje nových produktů?

V tuto chvíli ne, ale na existující produkty dostáváme zpětnou vazbu.

 

Jaké jsou dneska největší limity komponent, ať už technické, logistické nebo cenové? A jak je překováváte?

Novější komponenty znějí jinak než letité. A to je to, čeho si na vintage přístrojích lidé cení. Milují ten starý zvuk. Proto někdy musíme některé komponenty modifikovat, upravit nebo nastavit jinak, tak abychom jim dodali tu správnou dávku vintage barvy. Často třeba upravujeme transformátory nebo použijemejinýé typy, nebo značeky, stejně tak u kondenzátorů nebo lamp.

 

Na webu píšete, že jsou produkty vyvinuty, navrženy a testovány ve vašem sídle v Texasu. Znamená to, že tam jsou také vyráběny? Na produktech, které jsem namátkou prohlížel, o tom není žádná informace.

Nakupujeme komponenty od butikových dodavatelů z USA, ale také z UK, a dokonce z Ruska. Používáme namátkou třeba výrobky značek CineMag, Tab-Funkenwerk, Tung Sol, Electro Harmonix, Solen, Kenetek, Wima a další. Takže produkty jsou navrženy u nás doma v Texasu, a tam jsou také všechny testovány. Sestavovány jsou ale na různých místech, v různých zemích.

 

Jaké jsou vaše plány do budoucna? Budete rozšiřovat portfolio produktů?

V nejbližší budoucnosti se budeme dále soustředit na externí (outboard) analogové přístroje a mikrofony. Pro vzdálenější budoucnost máme určité plány rozšířit záběr, ale konkrétní produkty ještě vymyšlené nemáme.

 

Kdo je Sylvia Massy?

Americká producentka, zvukařka, inženýrka a autorka, kterou proslavila spolupráce s metalovými kapelami Tool, System of a Down, ale třeba také i s Johnnym Cashem nebo Red Hot Chilli Peppers. Je vášnivou sběratelkou vintage procesorů, krabiček a jiných mršítek a tím, že se nebojí na cestě za dokonalou nahrávkou prozkoumat i hodně neobvyklá řešení. Dnes se věnuje také vzdělávání a svému studiu Divine v Ashlandu, ve státě Oregon. A jak zastřelila to piano? Infografika zde: http://www.sylviamassy.com/how-to/

 

Jste známá tím, že sbíráte vybavení. Kolik krabiček, mikrofonů, signálových procesorů a efektů vlastně mate? Víte to vůbec? A jak je udržujete při životě?

Sbírat jsem je začala v devadesátých letech, zpočátku analogové rackové jednotky, které jsem si mohla přinést na nahrávání. Vybírala jsem si takové kousky, které mi umožňovaly se vymezit, byly to přístroje, které obvykle ve studiích chyběly. A i to byla má přidaná hodnota zvukového inženýra. Po pár letech jsem ale zjistila, že mám půl tuctu velkých racků, plných mimořádných a těžko sehnatelných věciček, kompresorů, efektových jednotek, a velký kufr na kolečkách narvaný kytarovými krabičkami a dalšími neobvyklými přístroji. Najednou jsem si musela objednávat stěhováky, aby mi to na nahrávání vozili. Začalo to být poněkud směšné. Zkrátka nastal čas si pořídit vlastní studio. A tak jsem se nastěhovala do studia B v Sound City, kam jsem si postavila skvost mé sbírky, NEVE 8038. To bylo mé první studio. Za ta léta jsem se naučila svoje vybavení detailně znát, Neve jsem několikrát rozebrala a dala znovu dohromady. Umím tak okamžitě poznat, v čem je problém, a naučila jsem se svou sbírku udržovat a opravovat sama. Dnes žiji v Oregonu a většinu svého vybavení jsem nastěhovala do starého kostela. Mám toho tolik, že bych to všechno nedokázalaa vyjmenovat, navíc občas něco přenechám nebo naopak pořídím. Jednu věc bych ale chtěla zdůraznit, totiž že to není vybavení, co dělá muziku. Hudbu tvoří kreativní duše, které pomocí zvuku vypráví příběhy. My zvukaři a producenti pouze pomáháme tyto příběhy vyjádřit.

Warm Audio - Teplý analogový zvuk z rozpáleného Texasu
Warm Audio - Teplý analogový zvuk z rozpáleného Texasu

Do jaké míry preferujete analogová zařízení před jejich plug-inovými verzemi?

Digitální i analogové procesory jsou skvělé, ale přece jenom dotknout se potenciometru, přepnout spínač, to má něco do sebe, a když si tedy mohu vybrat, mám raději analogová zařízení.

 

Co vás přivedlo k Warm Audiu?

Existuje seznam extrémně žádaných ekvalizérů a kompresorů, které každý sběratel chce, ale málokterý si je může dovolit. Warm Audio je první výrobce, který dokázal navrhnout kompresory a ekvalizéry, které hrají podobně, ale stojí pouhý zlomek. Další je následovali, ale Warm Audio to dělá pořád nejlépe. Vždy se na Warm Audio spolehnu, když na ně ve studiu narazím.

Warm Audio - Teplý analogový zvuk z rozpáleného Texasu
Warm Audio - Teplý analogový zvuk z rozpáleného Texasu

Jaké Warm Audio produkty používáte a na co?

Mám set parádních mikrofonních pre-ampů Warm Audio, série 500, které s sebou vozím na každé nahrávání. Zbožňuji také kompresor WA-2A a ekvalizéry EQP-WA. Ale upřímně, všechno, co Warm Audio dělá, je skvělé a já to neváhám použít, pokud je k dispozici.

 

Můžete nám popsat nějaké vaše oblíbené nastavení?

Nedávno jsem pracovala v Bristolu, ve studiu, které nebylo úplně dobře vybavené. První věc, kterou jsem udělala, bylo, že jsem zapojila své mikrofonní předzesilovače série 500 na všechny klíčové mikrofony: na kopák, bubínek, basu a sólovou kytaru. Použila jsem je i na nahrávání vokálů, na ty jsem použila báječné mikrofony WA-47. Nebo když jsem nahrávala ve studiu Castle Röhrsdorf v Drážďanech, použila jsem sadu mikrofonů WA-14 na tomy. Byla jsem nadšená, jak ostře a nabroušeně tomy zněly.

 

Čím se Warm Audio odlišuje od ostatních značek?

Warm Audio konzistentně vyrábí špičkovou rackovou techniku a mikrofony za zlomek ceny srovnatelných modelů.

 

Je něco, co vám v jejich současné nabídce chybí?

Možná malý osmi- až šestnáctikanálový součtový mixér (summing mixer).

 

Jaké máte další plány?

V následujícím roce chci dokončit stavbu nové režie ve studiu a budu cestovat po Evropě a Jižní Americe. V rámci letošního turné budu natáčet seriál pro PBS. A co se nahrávání týče, čekají mne projekty Life of Agony, Lucy Luvs Fur a Shark Island.

 

https://warmaudio.com/

http://www.sylviamassy.com/

Psáno pro časopis Muzikus