Vlček Basses - výrobní reportáž

Vlček Basses - výrobní reportáž
Vlček Basses - výrobní reportáž

Každý hráč určitě někdy zatoužil po baskytaře nejvyšší třídy. Nástroje z kvalitních, exotických dřev, vybavené tou nejlepší elektronikou, zůstávají ale pro mnoho baskytaristů jen snem díky vysoké ceně a mnohdy i kvůli nemožnosti takový nástroj u nás vyzkoušet. Na internetu jsem narazil na zajímavé baskytary od Mirka Vlčka. Zjistil jsem, že několik mých kolegů si tyto nástroje oblíbilo a nezůstávají jen u jednoho kusu.

Mirek Vlček díky své praxi ví, co dělá. Léta vývoje mu dala pochopit, jak dřevo, povrchová úprava, design, hardware nebo elektronika bude na nástroji fungovat. Tento konstruktér neustrnul a díky neustálému sebezdokonalování dospěl k vlastním modelům a nabízí tedy to, co považuje za nejlepší (... a ceny jsou opravdu přívětivé). Pokud máte vlastní představu, z jakého dřeva by měla kytara být nebo jakými prvky nástroj vybavit, u Mirka nenarazíte. Jeho dílna je otevřená vašim přáním. Z osobní zkušenosti ale dávám raději přednost tomu, co má kytarář vyzkoušené, nebo si pohrávám jen s vratnými změnami.

 

Jak dlouho se zabýváš výrobou hudebních nástrojů?

Baskytary stavím víc než dvacet let. Na začátku pouze pro sebe, později pár nástrojů pro kamarády. V posledních deseti letech jsem se výrobou začal zabývat intenzivněji. Zaměřil jsem na konstrukci a stavební postupy.

 

Vyrábíš pouze baskytary, nebo i jiné nástroje?

Vyrábím především baskytary. Postavil jsem i několik elektrických kytar. Mám prototyp elektrického kontrabasu, který bych chtěl v budoucnu nabídnout, ale musím ještě navrhnout jiný tvar a vyřešit ergonomii, aby se na něj kontrabasistům pohodlně hrálo. Okrajově se zabývám stavbou akustických kontrabasů. Zatím jsem jeden pro sebe postavil.

 

Jaké dřevo používáš? Používáš i dřevo z místních zdrojů?

Používám spoustu různých dřev z celého světa. Standardní javor (hard maple) i evropské druhy, jasan, olši, ořech evropský i americký, a všechny běžně používané exotické dřeviny. Dřeva z místních zdrojů používám také. Mám i patnáct let staré fošny jasanu, jilmu, ořešáku a třešně. Na hmatníky používám třeba i švestku.

 

Někteří výrobci uvádějí, že používají speciální procedury pro „zestaření“ dřeva. Máš taky nějakou speciální proceduru, nebo dřevo třeba jen dosušuješ apod.?

Jen chystám části kytary dopředu, krky a těla už jen s malými přídavky na koncové obrábění. Nechávám je odpočívat, než je použiji na basu. Doosuší se tak i od vnesené vlhkosti.

Pak když basu stavím, tak ji nechávám před dokončením taky doschnout. Dělal to tak i můj děda, který byl truhlář.

Vlček Basses - výrobní reportáž
Vlček Basses - výrobní reportáž

Někteří kytaráři uvádějí, že na samotném dřevě tolik nezáleží, že důležitější je konstrukce, precizní kompletace a seřízení nástroje. Ztotožňuješ se s tímto názorem? Co má podle tebe zásadní vliv na zvuk nástroje?

To není můj případ, u mě má dřevo zásadní podíl na zvuku nástroje. Je důležité, jak se vybere dřevo na jednotlivé části kytary k sobě. Kvalitní promyšlenou konstrukci a seřízení beru jako samozřejmost.

 

Tvoje nástroje mají většinou průběžný krk. Tato konstrukce je dokonalým spojením krku a těla, ale přesto řada hráčů preferuje nástroje s krkem šroubovaným. Nabízíš i nástroje se šroubovaným krkem?

Takové nástroje se kupují v krámě, to mi teď řekl jeden zákazník. Když si takovou basu bude někdo přát, tak mu ji můžu postavit. Je to mnohem jednodušší. Mám rád průběžnou konstrukci. Ta basa je jiná, dá se se zvukem víc pracovat. Je hodně čistá a konkrétní. Reakce na styl hry je rychlá se spoustou detailů.

 

Na svých nástrojích upřednostňuješ „otevřené dřevo“ bez laku. Myslíš, že lak nástroji zvukově neprospěje? Jsou nástroje, které si bez laku nedovedu představit; mám na mysli např. klasiku od firmy Fender. Myslím, že právě lak se podílí na jejich zvuku. Lakuješ, nebo lakované nástroje prostě nejsou tvoje cesta?

Používám lak z rostlinných olejů a pryskyřic, je tam i trochu vosku. Používá se na smyčcových nástrojích. Na přání můžu baskytary nalakovat moderními laky (nitrocelulózový, polyuretan). Polyester nepoužívám. Podle mých zkušeností se nástroj změní, pro mě k horšímu. Tolik nerezonuje, je takový přidušený, sterilnější. U nitra je to méně než u polyuretanu.

 

Používáš na svých nástrojích speciální olej, nebo vosk? Tajemství samozřejmě respektuji. (smích)

Jasně že je to tajné. Je na přírodní bázi, žádný plast.

 

Má podle tebe design nástroje zásadnější vliv na zvuk? Mám na mysli především tvar nástroje pouze s jedním výřezem, tzv. singlecut a extended low B, tedy uspořádání strun na hlavě baskytary, kdy háčko je vedené na nejvzdálenější ladicí kolík.

Pro mě je extended low B cesta, jak dosáhnout dobře hrající struny H (nebo chcete-li B). Na pětistrunných kontrabasech je to běžné. Nikdo neříká, že je to divné. Ta tlustá struna potřebuje dobře ležet v sedle, mít s ním dobrý kontakt a navíc se i pohybovat. Při hře v první poloze se nadzvedává i za sedlem, a proto má měkčí dohmat.

 

Singlecut je další pomocník. Dělám velká těla, u malých mi ve zvuku chybí objem. V poslední době i dutiny v těle, aby basa nebyla zase moc těžká. Zvuku to prospívá, je barevnější, širší. Má takový trochu akustický nádech. Další věc je hmota hlavy, která má na zvuku taky svůj podíl. Pověra, že na 34” H nehraje, u Vlček Basses prostě neplatí.

Vlček Basses - výrobní reportáž
Vlček Basses - výrobní reportáž

Viděl jsem na tvých stránkách řadu nástrojů různých tvarů. Nabízíš širokou škálu tvarů, nebo vývoj tvých nástrojů směřuje k nějakému typickému modelu? Mám na mysli nejen tvar, ale i kombinace dřev.

Je to tak, že směřuji k několika modelům, které bych chtěl v budoucnu nabízet. Na nových webových stránkách, na kterých pracuji, by to mělo být jasnější. Ale určitě chci dělat i custom basy podle požadavků zákazníků. U dřeva se nechci vzdát možnosti různého zvuku z různých kombinací.

 

V tvé nabídce převažují nástroje singlecut, ale ne všichni jsou tomuto modernímu designu nakloněni. Nabízíš i klasičtější tvary?

To přece není nic moderního, Telecaster je singlecut. Nabízím tři modely dvourohé. Ono je něco jiného, vidět to na obrázku, nebo si basu na sebe pověsit a zahrát. Mám několik zákazníků, kteří přijeli pro „klasiku“, a nechali si postavit singlecut.

 

Vyrábíš i vlastní snímače a elektroniku. Co tě vede k vlastní výrobě těchto komponent? Renomované značky ti nevyhovují? Které značky snímačů a elektronik byly pro tebe inspirací?

Chci prostě dělat basy s vlastním zvukem. Můžu si do zvuku vnášet vlastní charakter. Preferuji snímače s AlNiCo magnety, a v těch moc velký výběr není. Preferuji Nordstrand, Lindy Fralin. Ty jsou zvuku, který se mi líbí, nejblíže. Například pro bezpražce potřebuji jiné snímače než pro pražcové basy. Někdy i jiné rozteče magnetů. Můžu si vyrobit zvuk, jaký zrovna chci. Dělám dost široké spektrum zvuků baskytar a vlastní snímače mi v tom pomáhají. Aktivní onboard elektronika je vlastně novinka. Na té jsem pracoval poměrně dlouhou dobu. Při testování elektronik mi připadlo, že hlavně v krajních polohách korekcí se zvuk rozpadne. Jako by ho někdo vykuchal, ztratí soudržnost a je takový umělý. Snažil jsem se o přírodní zvuk, a myslím, že se mi to povedlo.

Vlček Basses - výrobní reportáž
Vlček Basses - výrobní reportáž

Jaké nástroje byly a jsou pro tebe inspirací?

Určitě Fodera, Adamovic, Ken Lawrence a určitě spousta dalších. Ale i Fender, i když to tak třeba nevypadá.

 

Co nabízíš na svých baskytarách oproti konkurenci? Jak bys charakterizoval zvuk svých nástrojů? Snažíš se najít vlastní zvukový charakter?

Ručně stavěný nástroj. Jasný, konkrétní, barevný tón se spoustou detailů. Vynikající hratelnost. Nástroj se zvukovým charakterem podle přání.

 

Mnoho hráčů touží po baskytaře vyrobené z napohled pěkného dřeva. Některé baskytary mají horní desky, tzv. topy, použité na laminovaném těle, z krásných figurálních dřevin, až oči přecházejí. Není toto spíš dekorativní prvek, který ale nemusí finálnímu zvuku úplně prospět?

Je to tak, že houbovitá, shnilá dřeva, nebo ta, která se musí hodně vyspravovat (plnit póry, suky, praskliny), zvukový přínos mýt nebudou, spíše naopak. Figurální topy bývají i velmi tvrdé a husté. V tomto případě při vhodně zvolené kombinaci, například s měkčím tělem, dosáhneme zvuku, kterého se jinak docílit nedá.

 

Setkáváme se s nástroji, které mají krk a tělo laminované z mnoha kusů. Mnohonásobná laminace znamená i víc lepidla. Může být toto problém? Je podle tebe nějaký ideální počet dílů pro tělo a pro krk?

To jsou věci, které nemám rád, a ani se mi nelíbí po stránce designu ani zvuku. Já osobně mám nejraději krky z jednoho kusu bez vyztužení. Líbí se mi ta šířka a barva zvuku. Běžně dělám i dvou-, tří- a pětidílné krky. Záleží na tom, jaký zvuk má baskytara mít, jestli měkčí, nebo ostřejší a konkrétnější. Těla pouze s topem - buď jen křídla, nebo celé tělo.

Vlček Basses - výrobní reportáž
Vlček Basses - výrobní reportáž

V tvojí dílně jsem viděl i nástroje semi-hollow, tedy nástroje s dutinami. Jaké má tato konstrukce výhody a jaký zásadnější podíl na zvuku?

Takové nástroje mají jiný zvukový charakter, jsou mnohem víc akustické. U mě jde jen o jednu dutinu, zvuk je měkčí. Mají tenkou přední desku a dřevěnou kobylku, která leží na desce. Bachratější, dutější, akustičtější zvuk, určitě zajímavé na hraní třeba s akustikou.

 

Je podle tebe možné vyrobit baskytaru, která se zvukově přiblíží kontrabasu? Uvažoval jsi o něčem podobném?

Kontrabas je smyčcový nástroj a hraje se na něj jinak. Nikomu se to zatím nepodařilo, protože to nejde. Podle mě je to stejné, jako kdybys chtěl udělat kytaru, která bude hrát jako violoncello nebo viola.

 

Jsi aktivní muzikant, jakou hudbu posloucháš?

Na baskytaru nebo kontrabas hraji denně. Je to pro mě forma odpočinku. V současnosti s žádným seskupením nehraji (nemám ani kdy). Hudbu poslouchám tu, na kterou mám zrovna náladu. Mimo dechovky snad žánrově všechnu. Jenže ti moji oblíbenci mi začali nějak vymírat.

 

Máš kromě výroby nástrojů nějaké jiné koníčky?

Rodinu, přírodu, elektrotechniku, poznávání nepoznaného.

 

Měl jsem možnost vyzkoušet hned několik nástrojů od Vlček Basses. Z nástrojů na vás dýchne poctivé řemeslo, kvalita a luxus. Nástroje mají perfektní hratelnost a artikulaci. Vlastní snímače a elektronika fungují perfektně a podtrhují dobrý dojem z těchto baskytar. Mirkovi děkuji za rozhovor a přeji hodně úspěchů.

 

www:

vlcekbasses.cz

www.facebook.com/profile.php?id=100008159264944&fref=ts

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy