Toulavej kocour

Toulavej kocour
Toulavej kocour

Z jeho hraní vyzařuje obrovská energie, kterou jsem cítil ještě pár dní po návštěvě koncertu. Zdrcující, stylově čisté beglajty, občas nadjazzlé precizně zahrané rychlé běhy spolu s klasickými rockabilly-licky a la Eddie Cochran, Scotty Moore, Cliff Gallup nebo James Burton, společně s nadhledem a intonační přesností ve zpěvu jsou Setzerovými nejpřesvědčivějšími argumenty. Navíc je evidentní, že se Brian Setzer při vystoupení náramně dobře baví a umí bavit i publikum. Zvuk jeho kytar se v průběhu let nijak radikálně nezměnil, neboť už od počátku věděl, co chce a jakých nástrojů je k tomu třeba. Nepotřeboval ke svému vyjádření nikdy víc než kytaru, drát, slap echo, popř. pružinový reverb a lampový zesilovač. Přesto v jeho kytarovém tónu naleznete všechny barevné odstíny od nejjemnějších až po agresivní nářez. Setzer při hraní bez problémů střídá v pravé ruce trsátko s hrou prsty. Rychlé běhy hraje trsátkem, a je-li třeba, schová ho bleskurychle do dlaně, kde si jej přidržuje ukazovákem, a uvolní si palec, prostředník a prsteník. Těmi pak bravurně zvládá klasické rockabillyové prstové figury. Okrajem dlaně přitom ještě ovládá páku Bigsby-tremola a občas prsty stejné ruky kontroluje knoflík hlasitosti na kytaře pro využití tzv. swell efektu. Prostě dostává ze svých nástrojů vše, co si lze jen představit.

Toulavej kocour
Toulavej kocour

Hlavními nástroji Briana Setzera jsou kytary Gretsch. Vlastní jich celou kolekci, ale nejčastěji hraje na starého oranžového lubáče z roku 1959 - typ 6120. Střídá jej s typově stejnými kusy, pro něj na zakázku vyrobenými nově obnovenou firmou Gretsch. Jsou to vlastně různě barevné kopie Setzerova oblíbence 6120, ale mají pouze hlavní 3polohový přepínač snímačů a jen master volume (na spodní polovině vrchní desky, pod patou krku). Ostatní korekce prý jejich majitel stejně nepoužívá a eliminují se tím možné ztráty na signálu. Všechny tyto kopie nesou označení: Gretsch Brian Setzer Hot Rod. Dalšími miláčky jsou dva solidbody (s masivním tělem) Gretsche: '57 Duo Jet a '57 SilvEr Jet. Oba jsou staré originály a jejich šťastný vlastník je používá na rockovější nářezy. Všechny Setzerovy Gretsche jsou modifikovány výměnou snímačů, kobylky a mechaniky. Snímače jsou vyrobené firmou TV Jones, jedná se o jejich patent pod označením TV Jones Filter'Tron. Vzhledově se neliší od originálů, ale mají více výšek a přitom hutnější zvuk - někde mezi humbuckerem a stratocasterovským singlem. Kobylky jsou vyměněny za Gibsony Tune-o- matic s plovoucí palisandrovou základnou a mechaniky nahrazeny zamykatelnými Sperzely. Pro úplnost je třeba ještě dodat, že na hmatnících všech těchto nástrojů je palisandr a pražcový drát Dunlop 6105. Mezi další oblíbené kytary patří '60 Gibson Super 400, nemodifikovaný jazzový lubáč a pak speciality jako TV Jones C Melody Baritone (laděná do C) osazená Filter'Trony a dvoukrký nástroj Danelectro 6-4 Doubleneck (kombinace kytary a basy). Pokud hrál Setzer na akustickou kytaru, dával přednost značce Guild. Všechny jeho kytary jsou potažené strunami D'Addario o tvrdosti .010-.046 (kromě TV Jones "barytonky" se sadou .013-.060).

Nejoblíbenějším kytarovým aparátem Briana Setzera je "blonďatý" Fender Bassman z počátku šedesátých let. Sestává z hlavy osazené výkonovými lampami N. O. S. Phillips 5881 a 2 x 12" zavřené bedny, kde byly původní 15wattové Jenseny nahrazeny Celestiony Vintage 30. Setzer vlastní pět těchto sestav! Na jevišti má nejčastěji dva, přičemž v menších klubech jednoho z nich vypíná. Používá Normal kanál a nastavení korekcí: Bass 4, Treble 10, Volume 4,5-5,5 (podle toho, chce-li čistší nebo zkreslenější zvuk). Takže žádné mazlení, jaké bývá u nás vyžadováno hlavně díky neznalosti problematiky. Prostě klasické vintage zesilovače správně hrají jen při poměrně přesně nastavených korekcích a hlasitosti a tečka! Velmi důležitým prvkem pro výsledný zvuk Briana Setzera je zapojení páskového echa Roland Chorus Echo RE-301 mezi kytaru a zesilovač. Kromě slap-delaye typického pro rockabilly sound toto zařízení ještě dodává maličko gainu kytarovému signálu a správně nabudí aparát na vstupu. Z dalších krabiček jsou to již pouze Dunlop TS-1 Tremolo a Morley ABY přepínač/směšovač k úspěšnému spřažení dvou aparátů. Kabely použité na propojení této relativně jednoduché sestavy jsou kvalitní, značky Canary s koncovkami Switchcraft Silent Partner (obsahujícími vypínač, který automaticky přeruší spojení při vytahování jacka z kytary). Potřebuje-li Setzer reverb, což bývá prý pouze ve studiu, sáhne po pružinovém "blonďatém" '61Fender-Reverb Tanku. Na pódiu jsou Setzerovy aparáty snímány Shure SM57 v blízké pozici kolmo k mřížce a ve studiu bývají doplňovány ještě o lampového neumanna umístěného poněkud dál od kabinetů, pomocí kterého je zaznamenávána ambience místnosti.

Brian Setzer natočil celou řadu desek, ale ať už to bylo se Stray Cats, se swingovým bigbandem Brian Setzer Orchestra, nebo s jeho novým triem '68 Comeback Special, používal vždy stejnou technologii. Zásadně točí vše najednou i se zpěvem a kytarovými sóly. Raději zaznamená více verzí, než aby cokoliv dotáčel. Přeslechy, které přitom vznikají, považuje Setzer pro tento styl hudby za nezbytné a bez nich by prý jeho nahrávky ztratily na autentičnosti. Své zatím předposlední album, skvělé Ignition!, natočil spolu s '68 Comeback Special během pouhých deseti dnů. (A to včetně míchaček! Yo yo, to se to pracuje, když se to umí!) Strhující ukázkou Setzerova muzikantství je vynikající DVD Brian Setzer Orchestra Live in Japan, které se letos objevilo i u nás. Rozhodně doporučuji ke shlédnutí! Disk obsahuje 20 tracků, mezi nimiž najdete nejlepší věci Setzerovy kariéry i několik jazzových a swingových standardů. Brian Setzer se často vyjadřuje s vděčností a pokorou o svých kytarových učitelích, Mr. Scurtim a Rayovi Gogartym, kteří mu dali jazzové základy, z nichž dodnes čerpá. Myslím, že pokud ještě žijí, jsou na svého žáka náležitě hrdí, neboť on to má opravdu "v pazourách"!

 

Diskografie:

S Bloodless Pharaohs:

Marty Thau 2 x 5 (1980)

 

Se Stray Cats:

Stray Cats (1981)

Gonna Ball (1981)

Built for Speed (1982)

Rant'n'Rave (1983)

Rock Therapy (1986)

Blast Off! (1989)

Let's Go Faster (1990)

Choo Choo Hot Fish (1992)

Original Cool (1993)

Feline Frisky (2001 - 2CD, staré živé nahrávky)

 

Sólo Brian Setzer:

The Knife Feels Like Justice (1996)

Live Nude Guitars (1988)

 

S Brian Setzer Orchestra:

The Brian Setzer Orchestra (1994)

Guitar Slinger (1996)

The Dirty Boogie (1998)

Vavoom! (2000)

Boogie Woogie Christmas (22. 10. 2002)

 

S '68 Comeback Special:

Ignition! (2001)

 

Kompilace:

Mom 1 (1996)

Mom 2 (1997)

Mom 3 (1999)

 

DVD:

The Brian Setzer Orchestra Live in Japan (2000)

Psáno pro časopis Muzikus