TGS - Tube Guitar Sound - hand made zesilovače ze Slovenska

TGS - Tube Guitar Sound - hand made zesilovače ze Slovenska
TGS - Tube Guitar Sound - hand made zesilovače ze Slovenska

Není pochyb o tom, že na Slovensku existuje spousta kvalitních kapel a muzikantů, vždyť mnoho z nich má svoji posluchačskou základnu také v České republice, a jsou kapely, které jsou u nás dokonce oblíbenější než na samotném Slovensku. Jak jsou na tom ale Slováci s výrobou hudebních nástrojů a vůbec muzikantského vybavení?

 

V České republice se za několik posledních let vyprofilovalo několik hand made výrobců zesilovačů. Moderní ESH Amplification, drsný Rockwell, Rozdall, vintage aparáty HOT Amps, valašský Berserker, nebo dokonce modulární Salvation Mods. Co ale víme o slovenských výrobcích kytarových zesilovačů? Ani já jsem donedávna žádného neznal, snad kromě značky Gerhat. Nicméně i na Slovensku se postupem času vyprofilovala firmička, která nechce hudební svět dobýt tisícovkami prodaných aparátů, ale specializuje se na výrobu zesilovačů na míru. Její jméno je TGS - Tube Guitar Sound - a jejich dílnu najdete v nenápadné vesničce u Žiliny.

TGS - Tube Guitar Sound - hand made zesilovače ze Slovenska
TGS - Tube Guitar Sound - hand made zesilovače ze Slovenska

Jak to všechno začalo...

No, začalo to klasicky. Ivan Slúčik tíhnul k muzice odmalička. Na hudební konzervatoř jej nevzali, tak se musel (bohudíky, štěstí pro TGS :-)) spokojit s elektrotechnickou průmyslovkou.

 

Na vojně mu pak logicky (i když tohle slovo mi k armádě moc nejde) svěřovali věci související s radiotechnikou, takže když se pak dostal opět k hraní v kapele, bylo jeho častým úkolem opravování aparátů všech jeho kolegů. S kapelou jako klávesák či hráč na tahací harmoniku sjezdil kus světa, hrál na svatbách, oslavách či hotelových recepcích. K výrobě kytarových zesilovačů se však dostal až společně s Máriem Tománkem. V té době mu slovo zesilovač dávno nebylo cizí, neboť vyráběl vlastní modely hi-fi zesilovačů pod značkou Sidman. Designově vydařené hi-fi zesilovače s jedním jediným knoflíkem pro volume, několika elektronkami a luxusním vzhledem díky dřevěnému vykládání, byly určeny pro německé hi-fi nadšence.

 

Vyrobit kytarový zesilovač ale stálo Ivana mnohem více úsilí, nervů i peněz. To už byl jeho kamarádem další muzikant, Mário Tománek z kapely AYA, který prozkoušel mnoho aparátů, ale dlouho zůstával věrný svému Peaveyi 5150. U toho mu však vadilo několik věcí, a především „sypký zvuk“. A právě zde se zrodila myšlenka vyrábět aparáty přesně na míru...

TGS - Tube Guitar Sound - hand made zesilovače ze Slovenska
TGS - Tube Guitar Sound - hand made zesilovače ze Slovenska

Vývoj nelze urychlit

Když se dnes podívá člověk na aktuální model TGS Rowdy 60, těžko si asi představí, že vývoj takového zesilovače si vyžádal více než sedm roků zkoušení, testování, přípravy nových a nových prototypů, které nejednou skončily na smetišti, protože nesplňovaly vysoké Máriovy požadavky. Ivanovi tak nezbylo než znovu a znovu upravovat jednotlivé části obvodů, hledat vhodné součástky a hrát si s jejich hodnotami. Marně se dva kamarádi v dílně radovali ze zvuku zesilovače, jehož zvuk se však ve skutečném nasazení s ostatními nástroji vůbec neprosadil.

 

Situaci si jistě zkomplikovali i tím, že se nerozhodli kopírovat již existující modely zesilovačů (typicky Marshall, Fender, Mesa), ale prostě zkoušeli vytvořit zesilovač úplně od nuly. Dnes by jistě mohli napsat knihu „1000 omylů při stavbě zesilovače“, a zavzpomínat, jak se párkrát ze zoufalství ožrali, ale všechna ta námaha rozhodně nevyšla vniveč, a tak dnes Rowdy 60 sklízí zaslouženě pochvalnou kritiku.

Ivan Slúčik
Ivan Slúčik

Rowdy 60 - variabilní zesilovač s nádherným vzhledem

TGS v podstatě dnes nabízí pouze jeden jediný model zesilovače: Rowdy 60. Podobně jako Apple nenabízí několik typů mobilních telefonů, ale vystačí si s jedním modelem -iPhonem, tak ani kluci z TGS netouží po zbytečném rozšiřování výroby. Jejich zesilovač sice nabízejí ve formě stacku či komba a do budoucna chtějí lidem nabídnout ještě 120W a 20W verzi, ale základní koncepce je jasná a měnit se nebude.

 

Rowdy 60 je tříkanálový zesilovač se společnými korekcemi pro kanály Clean/Crunch, který obsahuje několik zajímavých „fíčur“, pěkné moderní designové zpracování (žádný konzervativní vzhled, ale ani žádná výstřední „kosmická“ image) a především možnost několika úprav na míru.

 

Co se týče vzhledu, zvolili chlapi od Žiliny masivní vzhled zesilovače, kterému vévodí především netradiční čalounění. Krásný žlutý zesilovač s několika černými prvky a žlutými knoflíky ve tvaru kuřecích hlav bych si z jejich dílny nejraději rovnou odnesl domů. Stejně majestátně vypadal červenou koženkou potažený další kousek. Jiné zesilovače  potažené umělou hadí kůží nebo koženkou ve stylu zebry jsem už mohl obdivovat pouze z fotek, protože ty jsou již někde „ve světě“. Kluci mají přichystaný sešit se třemi sty vzorky koženek, takže je opravdu z čeho vybírat.

TGS - Tube Guitar Sound - hand made zesilovače ze Slovenska
TGS - Tube Guitar Sound - hand made zesilovače ze Slovenska

„Fíčury“, které najdete jen u hand-made zesilovačů.

TGS nemají potřebu se nechat ovlivňovat sériovou výrobou nebo snižováním nákladů, a proto si mohou dovolit udělat přesně takový zesilovač, jaký se jim samotným zdá pro muzikanty nejlepší. Už samotný kytarový signál neřeší pomocí oddělených vstupů low/high, ale nechávají kytaristu, aby si potenciometrem sám nastavil plynule potřebnou úroveň vstupní impedance. Tři kanály (Clean/Crunch/Drive) poskytují dostatečný rozsah zkreslení pro všechny druhy hudby od blues, jazzu až po metal. Výkonová sekce má samostatné ovládání pro Master Volume, Presenci ale také pro basovou presenci - knoflík Resonance.

 

TGS - Tube Guitar Sound je výrobcem celolampového zesilovače Rowdy 60. Tyto hand made zesilovače zaujmou povedeným designem, množstvím technických vychytávek, možností osadit zesilovač na míru (jak elektronkami, tak třeba i reproduktory) a velmi univerzálním zvukem.

 

K zesilovači je dodáván samozřejmě i footswitch, který kromě běžného přepínání kanálů disponuje také funkcí „fast switch“, která při našlápnutí nic nepřepíná, jen aktivuje kanál drive, což umožňuje vytvářet buď zajímavé efekty tremolo nebo prostě zvýraznit určitou vyhrávku větším drivem ze zkresleného kanálu.

 

Další funkcí, kterou si kytarista Mário vyžádal, je sériová smyčka. Ta má opět možnost nastavení úrovně, ale dá se také kablíkem přemostit a díky ovládání smyčky přes footswitch tak kytarista získá v podstatě „jump“ pro sólo. Když jsem se zeptal na paralelní smyčku, vysvětlil mi Mário, že pro něj vlastně nemá význam, protože pořád do výsledného zvuku přimíchává původní signál, což mu nepřijde nijak praktické. Když už jsme u praktických věcí, tak chlapi na zadním panelu raději vyvedli výstup na ladičku, aby měl kytarista možnost průběžného ladění.

 

Univerzálnost zesilovače rozšířili chalani také výstupem z pre-ampu, takže je možné připojit k Rowdymu další „koncák“, nebo naopak pomocí dalšího vstupu je možné použít jiný předzesilovač.

Mário Tománek
Mário Tománek

Víte, co je to plánovaná poruchovost?

Ačkoli si jako muzikant zažil Ivan za komunistů svoje, jedno jim upřít nemůže. Neexistovala žádná „plánovaná poruchovost“, tedy jakási předpokládaná vlastnost, že se vám na zesilovači časem něco pokazí, že některé zesilovače budou šmejdy už od začátku. Vše se dělalo tak, aby výrobky vydržely co nejdéle, což mi Ivan dokladoval hned několika příklady starých kombíček a zesilovačů (např. Regent, Vermona apod.), které klidně po třicet let vydržely v dobré kondici a stačilo pouze měnit opotřebované lampy. Tohle už od dnešní, převážně asijské, produkce čekat nelze, ať už je na zesilovači logo kohokoliv nebo ne.

 

No a právě zde vidí TGS prostor k poctivé výrobě, kdy se nešetří na jednotlivých součástkách. Cílem je vyrobit maximálně spolehlivý zesilovač. Tomu přizpůsobují chalani výběr součástek. Nejezdí sice po armádních výprodejích shánět součástky používané k výrobě „řídicích jednotek do tanků“, čímž se mnozí „custom“ výrobci rádi chlubí, ale nakupují běžně prodávané součástky, u kterých pečlivě kontrolují jejich parametry. Speciálně tolerance musí být pouze jednoprocentní. Takže stokiloohmový rezistor musí mít tuto hodnotu nejen papírově, ale i po proměření. Ivan samozřejmě proměřuje a páruje elekronky, ale dává si záležet i na proměření ostatních součástek.

 

Aparáty TGS nejsou sice ručně drátovány, ale jejich spolehlivost by měla být zaručena těmi nejhrubšími deskami pro plošné spoje, co existují (0,33 mm Cu), pečlivým pájením a samozřejmě pořádným otestováním. Ruční prodrátování by se v této výrobě docela prodražilo, navíc podle kluků už by se taky špatně realizovaly některé složitější obvody, což je záležitost, která se na jednokanálových vintage zesilovačích řešit nemusí. Plošné spoje jsou tedy vyvinuté Ivanem, ale jejich výrobu TGS zadala externí firmě, stejně jako výrobu všech kovových částí, mřížek a samotného hliníkového šasi. Hliník zajišťuje nízkou hmotnost zesilovače i dobrý odvod tepla, a navíc nerezaví, takže hned několik plusů pro výběr tohoto materiálu. Transformátory jsou vyráběny na Slovensku francouzskou firmou a kromě běžných součástek v zesilovači najdeme také optočleny určené pro komfortní přepínání bez lupanců a relátka použitá pro blokování kanálů.

TGS - Tube Guitar Sound - hand made zesilovače ze Slovenska
TGS - Tube Guitar Sound - hand made zesilovače ze Slovenska

Zesilovač, který v kapele nelze slyšet, je na nic...

Pod tuhle větu by se samozřejmě podepsal každý kytarista a samotný Mário by si z tohoto důvodu žádný tranzistorový, hybridní ani modelingový zesilovač nekoupil. I pro něj, stejně jako pro mnoho dalších kytaristů, jsou elektronky zatím nepřekonané a dlouho to tak asi ještě i zůstane. Co se týče lamp, je zesilovač Rowdy uzpůsoben tomu, aby se v něm daly použít 6L6 i EL34. Je tedy možné, aby zněl zesilovač více americky či více britsky, což kluci ne úplně rádi slyší. Je to právě proto, že při konstrukci zesilovače se nespoléhali na žádný vzor a vývoj šel opravdu od píky. Ačkoli se dají použít oba typy elektronek, toto osazení se musí provést při výrobě, především kvůli správnému nastavení biasu. Z výrobců lamp se nejvíce osvědčila kombinace lamp ECC83 od Sovteku v předzesilovači a domácích elektronek JJ v koncovém zesilovači.

 

Reprobedny rovněž na míru

Dle Mária je nejuniverzálnějším reproboxem bedna se dvěma reproduktory, ale TGS pomocí šikovného stolaře vyrábějí i plnotučné 4x 12”, samozřejmě ve stejném designu jako zesilovač. Hlavním materiálem je patnáctimilimetrová buková překližka, která zvukově oslovila oba konstruktéry nejvíc. Běžně jsou boxy osazeny dvojící reproduktorů Celestion Vintage 30 (takže klasika klasik), ale v podstatě je možné do boxu namontovat cokoli dle přání zákazníka. V tomto směru už Mário k paralelnímu zapojení žádné výhrady neměl, naopak jsou podle něj reproduktory stejně zatížené, na rozdíl od sériového zapojení, kdy první z repráků musí zvládat větší nápor a druhý hraje vždy o něco málo hlasitěji. Reproboxy i komba jsou uzavřená, přičemž kombíčka nemají panel se zesilovačem jen tak zastrčený dovnitř boxu, ale celý prostor pro něj je v podstatě od rezonančních prostor úplně oddělen masivní příčkou.

 

Zvuk už si musíte vyzkoušet sami

Ačkoli už jsem pěkně dlouho na kytaru nehrál, musel jsem si přes Rowdyho přece jen brnknout. Jak se zesilovač chová, jak hraje - to už je námět na samostatnou recenzi, ale mezi zákazníky mají TGS kytaristy, kteří aby si mohli tento zesilovač koupit, prodali svůj současný aparát, a to hovoří za vše. Dokonce už je k dispozici i firemní hráč, kterým se stal Juro Kupec. Tento kytarista a producent pomáhal vytvořit první nahrávky kapelám No Name, Horkýže Slíže nebo Janě Kirschner.

 

TGS už tedy v tuto chvíli rozhodně není spolkem amatérů, kteří tu a tam opraví nějaký ten zesilovač, ale dva pánové, kteří mají jasnou vizi, spoléhají se na poctivou práci a věří, že jejich zvukově univerzální zesilovač osloví mnohé kytaristy. A já jim v tom držím palce.

 

www:

www.tgs-amps.eu

Psáno pro časopis Muzikus