Rockwell
K Honzovi Vladykovi a potažmo ke značce Rockwell mě poprvé přivedl můj kytarový učitel Tomáš Valášek, když jsem (pokolikáté už) žehral na kvality svého tehdejšího aparátu. Díky tomuto doporučení jsem narazil na mně velmi blízkou filosofii kytarového zvuku, která by se dala charakterizovat slovy "nic než lampy". Po zjištění, že se Honza zabývá i stavbou basových aparátů, reproboxů či koncových zesilovačů a také úpravami zapojení klasických modelů jiných výrobců, a po následném poslechu několika jeho výtvorů už zbývalo jen připravit diktafon a fotoaparát a začít u Honzy v dílně sbírat materiál pro výrobní reportáž.
Kořeny dnešní značky Rockwell sahají do osmdesátých let minulého století, kdy jejího duchovního otce Honzu Vladyku přepadla touha bojovat s absolutním nedostatkem aparatury, jenž sužoval jeho tehdejší kapelu. "Dovézt jakýkoli aparát ze západu tehdy stálo pro nás naprosto nepředstavitelné peníze, takže jsem své první ostruhy získal jako většina domácích výrobců na kopiích marshallů a na pokusech o hi-fi zesilovače, které jsem mimo jiné na vojně s úspěchem šířil mezi lampasáky," vysvětluje Honza. Postupně se stavba a úpravy aparátů staly jeho velkým koníčkem, jemuž se začal, jak sám říká "natvrdo", věnovat v roce 1988, kdy pro své výrobky vymyslel značku Rockwell. "Zdálo se mi to jako dobrý název pro aparáty, v té době jsem vůbec netušil, kolik různých firem po celém světě používá stejnou značku. Jde to od výroby čipů až po firmu na plastové trubky. Zatím ale k žádnému střetu zájmů nedošlo," hájí svou volbu. Od počátku se u kytarových aparátů držel elektronkového zvuku, dodnes jeho kytarové aparáty nemají ve svém těle žádné "šváby". "Spousta výrobců tvrdí, že prodává celolampové aparáty, ale dost často je alespoň část zvuku tvořena pomocí tranzistorů. Vidím v tom snahu snížit cenu a někdy i dokázat, že se kvalitní zvuk dá udělat i bez elektronek. Já si myslím, že se to ještě nikomu stoprocentně nepodařilo a asi ještě nějakou dobu nepodaří," staví se na stranu těch kytaristů, kteří na virtuální a simulované zvuky, s nimiž se v posledních letech roztrhl pytel, nahlížejí s nedůvěrou.
Cesta k vlastnímu zvuku
Pokud Honzovy kytarové hlavy něčím příjemně překvapí, je to většinou charakter jejich zkreslení, jemuž by asi nejlépe sedla nálepka "rock/metal". Jeho autor k tomu podotýká: "Charakter zkreslení jsme společně ladili s Randym (Rotterem, kytaristou z Honzovy kapely Dr. Triceratops, pozn. aut.). Někdy počátkem devadesátých let jsem vyrobil předzesilovač, který asi z 90 % tvořilo moje zapojení, zbytek jsem tehdy převzal z Mesa Boogie MKII. Tenhle předzesilovač jsme upravovali a zkoušeli několik set hodin, až jsme se shodli na zvuku, který byl tehdy srdcem mých aparátů, jež mimochodem dodnes považuji za jedny z mých nejlepších." Od té doby novější Rockwelly o něco přitvrdily, získaly zkreslenější tón a aktivní efektovou smyčku. "Tenhle poslední model aparátu má opravdu hodně metalový zvuk, třeba pro blues se moc použít nedá. Pokud chce někdo trochu měkčí zvuk, mohu použít už zmíněné starší zapojení, které je svým charakterem všestrannější. Několikrát za mnou přišel kytarista, který hrál léta na krabičky typu MetalZone, v nichž se spousta chyb schová. Když pak přešli na lampový zvuk, děsili se, že neumějí hrát, ale tak to u lampových zkreslení bývá - nic nezakryjí."
V současnosti Honza vyrábí pod značkou Rockwell dva hlavní kytarové modely, oba dvoukanálové, z nichž jeden má společné kolekce EQ, druhý má oba kanály zcela nezávislé. Nejčastější výkon vyráběných aparátů je 50 W, na přání občas postaví i 100W model, u výkonových lamp dává klasický výběr mezi 6L6 a EL34. "Osobně preferuji 6L6, považuji ji za šťavnatější a dynamičtější. Samozřejmě se ale snažím vyjít vstříc přání zákazníka, takže pro mě není problém do určité míry upravit zvuk nebo design. Pokud si ke mně ale někdo přijde objednat aparát, obvykle má podobně naladěné ucho a můj charakter se mu celkem zamlouvá, takže se většinou jedná o úpravu základního modelu doplněním třetího kanálu nebo spínantelné smyčky. Co se výkonu týče, myslím, že 50 W poctivého lampového výkonu stačí v naprosté většině situací, navíc s výhodou dokreslení zvuku koncovými lampami při ještě rozumné hlasitosti."
Basové aparáty
První basové aparáty Rockwellu spatřily světlo světa o něco později než jejich kytaroví kolegové a Honza při jejich stavbě obvykle prosazuje odlišná kritéria, staví je totiž převážně mosfetové, lampové pouze výjimečně. "Je to dané tím, že u basových aparátu elektronky dle mého názoru víc trpí vibracemi a také je potřeba i vyšší výkon, což znamená vysokou pořizovací cenu i pozdější náklady. Krom toho u basy cením spíše konkrétnější, tranzistorový zvuk." Basové hlavy Rockwell mají výkon 200 nebo 400 W (bi-amp) a nejčastěji pětipásmový ekvalizér.
Reproboxy
Se stavbou kytarových i basových beden začal Honza souběžně s výrobou aparátů a za dobu existence Rockwellu už jich má na kontě slušnou řádku. "Začátkem devadesátých let tu byl z nějakého důvodu velký hlad po bednách, čili jsem jich v té době udělal velké množství, v součtu asi víc než zesilovačů," počítá. Několik let osazoval své kytarové boxy reproduktory značky Fane, později se rozhodl pro návrat ke klasickým Celestionům. "Nové série firmy Fane z konce devadesátých let se mi přestaly líbit, z toho důvodu teď do svých beden většinou osazuji Celestiony. Pokud někdo touží po trochu vyšší třídě a je ochoten sáhnout hlouběji do kapsy, sáhnu po reproduktorech Electro Voice, které vynikají citlivostí. Nicméně i s klasickými Celestiony se dá postavit velmi dobře hrající bedna."
Úpravy a přestavby
Se žádostmi o úpravu či vylepšení se na Honzu nejčastěji obracejí majitelé aparátů Marshall. "JCM 800 je v tomhle ohledu úžasný aparát, s nímž se dají provádět docela zajímavé kousky. Poměrně často jsem u jednokanálu přidával ještě jeden kanál nebo jsem dodělával efektovou smyčku. Osmistovek je mezi hudebníky pořád spousta, mnoho se jich válí někde po zkušebnách. Pokud jsou v pořádku trafa, dají se bez velkých nákladů zase pořádně oživit. Několikrát jsem se pustil i do úpravy JCM 900. To je vůbec zvláštní aparát, mezi jednotlivými kusy byly dost velké rozdíly ve zvuku."
Co ještě Rockwell
upeče
Na stole Honzovy dílny se v době mé návštěvy zrovna chystal rozpracovaný model rackového koncového zesilovače 2x 50 W, nad kterým Honza právě kutí. "Hodně muzikantů se mě na něco podobného ptalo, několik podobných záležitostí jsem postavil na objednávku, a tak jsem se rozhodl udělat jednotný model. Rozmýšlel jsem i 2x 100 W, ale takový výkon považuji za zbytečný. Krom toho na letošek chystám i rackový kytarový preamp." Jako další novinku připravuje upravený model basové hlavy 400 W a pochopitelně i postupné zkoušení nových zapojení ve svých kytarových aparátech. "Je nad nimi pořád spousta práce, můžeš postavit dva naprosto stejné aparáty z identických součástek a stejně nikdy nebudou hrát stejně. Takže zbývá zajistit, aby všechny hrály k co největší spokojenosti," usmívá se. Pokud by vás zajímaly ceny Rockwellů, vězte, že celolampové kytarové hlavy se pohybují od 18 do 22 000 korun, basová hlava přijde zhruba na 12 000 penízků. Jestliže si myslíte, že "tvrdá doba žádá tvrdé řešení", mohl by to být ten pravý aparát pro vás.