Radial Engineering - Kanadský javor v rukách „inžinýrů“
Asi každý, kdo má co do činění s věcmi od firmy Radial, si odnáší pocit „touhle krabičkou bych teda do hlavy dostat nechtěl“. Jenže jejich věcičky jsou nejen bytelné, ale navíc dobře hrají. Což už je mnohem zajímavější kombinace.
Ne každému se podaří rozjet firmu, která funguje dvacet pět let, je respektovaná mezi zákazníky i konkurencí a jejíž portfolio se stále rozrůstá. A k tomu ještě v hudebním byznysu. Překládáme vám původní rozhovor s člověkem, kterému se to podařilo. Na naše otázky odpovídal přímo Peter Janis, majitel a zakladatel kanadské společnosti Radial.
Společnost sídlí ve Vancouveru v Kanadě. Jak je to s tebou, odkud jsou tvé kořeny?
Otcovi předkové přišli do Kanady z Polska v roce 1909, zatímco francouzské kořeny mé matky sahají až do roku 1648. Zájem o hudbu mám spojený s matkou a pianem Heintzman. Hrál jsem na něj od svých sedmi let, a protože jsem v té době ještě neuměl číst noty, používal jsem sluch (což mimochodem dělám dodnes při prověřování zvuku našich produktů). Ve čtrnácti jsem začal hrát na kytaru a dodnes si vybavuji to vzrušení, které mě ovládlo, když jsem chodil do obchodu s hudebními nástroji. Od šestnácti jsem začal hrát ve své první kapele a k velkému zklamání rodičů jsem se místo kariéry ve vážné hudbě zaměřil na to být rocková star.
Portfolio produktů Radial je opravdu obrovské a není lehké se vyznat, co k čemu slouží. Bezvadnou pomůckou jsou obrázky, tzv. Roadmap, které najdeme na webu výrobce. Jde o příklady zapojení všech dostupných krabiček pro konkrétní nástroj. Svoji cestu si tak snadno najdou kytaristé na elektrickou a akustickou kytaru, basáci i klávesáci.
Prý jsi přišel velmi brzy do styku s vícekanálovým aparátem.
Potkal jsem Denise Rozona, který tenkrát pracoval pro Xerox. Měl jsem nápady, jak vyrábět věci pro muzikanty, ale z dnešního pohledu šlo o hodně jednoduchá zařízení. Při hraní jsem používal tři aparáty a požádal jsem Denise, aby mi vyrobil přepínač. Pak jsme vyrobili náš první lampový zkreslovač. Následně jsem se zabýval myšlenkou stavby tříkanálového zesilovače, který pro mě nakonec Denis vyrobil; to bylo dva roky před tím, než Mesa Boogie vyrobili svůj první aparát. Zpětně viděno, v té době jsem se nejvíc zajímal o muziku a holky, takže něco jako byznys mi ani nepřišlo na mysl.
Po nějaké době jsem se vrátil do hudebního byznysu, nakonec jsem pracoval pro TMI jako produktový ředitel. Ale jak šel čas, cítil jsem potřebu se posunout dál, od obrovské společnosti ke kořenům hudebního byznysu, který miluji. Tehdy v roce 1992 vznikla společnost Radial, jejíž logo mimochodem znázorňuje průřez kabelem, protože jejich distribucí jsme se ze začátku zabývali.
První direct box, který jsme uvedli na trh, byl v roce 1996 Radial JDI. Pamatuji našeho technika Keena Krafta, který říkal, že Jensen je svatý grál mezi transformátory. On byl totiž nejen technik, ale současně vynikající sesion muzikant v Edmontonu. Udělal si direct box s trafem Jensen pro basu a stále říkal, jak skvěle to hraje. JDI tehdy vznikl právě z této zkušenosti.
V té době k vám přišel Denis Rozon?
Ne, to ještě několik let trvalo, než jsme se dali obchodně dohromady. Společnost se v té době hlavně věnovala importu hudebních zařízení do Kanady, neměli jsme dost silné know-how na to, abychom globálně prorazili s vlastními věcmi.
Ale pak přišel čas, kdy se můj starý přítel Denis Rozon rozhodl s námi spojit nastálo. V té době vyráběl pedály Tonebone. Takže převzal roli inženýra a my jsme se začali zabývat prodejem jeho pedálů. Zrevidovali jsme též zapojení JDI a rozšířili náš vývojový tým ve Vancouveru.
Pojďme do současnosti...
Zmíněný vývojový tým má v současnosti šest inženýrů. Jinak máme vice než padesát zaměstnanců, velké množství subdodavatelů, od roku 1996 fungujeme v USA a od roku 2000 celosvětově. Jsme rádi, že naše věci používá obrovské množství muzikantů, včetně mnoha velmi známých jmen. Ročně prodáme přes šedesát tisíc našich produktů. Poměr reklamací je menší než jedna tisícina, většina produktů má standardně prodlouženou záruku na tři roky.
Radial má své portfolio uživatelů neuvěřitelné našlapané spoustou zajímavých jmen. Zkoušel jsem je nahrubo spočítat. Takže tu máme přes sto basáků (namátkou Billy Sheehan, Alain Caron, Carlos Puerto, Marcus Miller, Rhonda Smith...), přes dvě stě kytaristů (Buddy Guy, Eric Johnson, Joe Perry, Joe Satriani, John Petrucci, Kerry King, Steve Lukather...), téměř padesát hráčů na akustickou kytaru (Roger Hodgson, Al Petteway...), kolem dvaceti klávesáků (Tom Coster, Terry Lawless, Chick Corea...). No a seznam zákazníků (client list) čítá sedm set jedenáct (!) jmen, kde najdeme ovečky jako Zakk Wylde, R.E.M., U2, Pink Floyd, Jeff Beck, Van Halen, John Mayer, Foo Fighters a další. Slovy klasika: asi slušnej oddíl...
Používáte nějaké speciální či unikátní technologie? Něco, co považujete za svoji poznávací značku?
Víš, nabízíme více než sto dvacet produktů. To už je skutečně hodně na to, abych vybral jen něco... Radial je asi nejvíce známý svými direct boxy. Ale také se výrazně rozšířila rodina Tonebone. Když přijde řeč na direct boxy, děláme jak pasivní, tak aktivní. Já osobně si myslím, že naše pasivní jsou známé pro vysokou kvalitu transformátorů Jensen. Co se týče aktivních, máme v nich velmi přirozeně znějící buffery postavené na zesilovačích pracujících v třídě A a také obsahují naše unikátní ovládání Drag Control (najdeme též v krabičkách Dragster, Loopbone, kytarovém spliteru JD7 Injector, pozn. red.). Zmíněné zesilovače jsou také použité v kytarových a basových pedálech, podobně jako Drag Control.
Ale za hlavní považuji, že se zaměřujeme na vytváření a výrobu produktů pro profesionály. Právě z tohoto důvodu mluvíme o skutečně vysoké kvalitě podpořené bytelnou konstrukcí. Jeden příklad pro všechny: U2 mají na koncertech jeden konkrétní Radial už přes patnáct let a nikdy jim neselhal.
Podívejme se na propojení mezi vývojem a výrobou. Kdo zodpovídá za rozhodování typu „potřebujeme takový a takový produkt“? Kdo a co to ovlivňuje? Zkrátka jaká je cesta od nápadu k finálnímu produktu?
Pokud do Vancoveru dorazí důležití umělci, trávíme hodně času v zákulisí. To jsou klíčové diskuse mezi muzikanty a inženýry. A to nás navádí na cestu za novými produkty. Tak většinou vzniká základní koncept. Ten putuje k někomu z techniků, jemuž je pro daný výrobek přidělena vedoucí role. Vytvoří první schéma, připraví základní koncept. Pak zjišťujeme, zda přístroj zapadá do celkového rámce výrobků. Následují diskuse na úrovni našeho technického týmu, kde se řeší jeho funkce a vlastnosti. Pokud to vypadá dobře, vše putuje zpátky k vedoucímu technikovi, který ověří vše ohledně konstrukce, zapojení, vnitřních obvodů atd.
Vytvoří se první prototyp a jde na testování. Obvykle projde několikerou revizí, na jejímž základě se vytvoří druhý prototyp. Ten už se umístí do skutečného šasi, aby se nanečisto odzkoušela skutečná realizace. Pokud jsme měli šťastnou ruku, stačí doladit pár detailů. Někdy to ale může zabrat hodně času. Speciálně u digitálních anebo bezdrátových technologií, kde je navíc třeba hlídat elektromagnetické emise a řešit speciální testování.
Vytvoříme pilotní sérii a pošleme produkty klíčovým testerům. Pokud vše dopadne dobře, jdeme do ostré produkce.
Máš nějaký produkt, na který jsi nejvíce pyšný?
Když máš hodně dětí, musíš je milovat všechny stejně! Odpovím ti jinak. Myslím, že pokud něco vytváříš, pak nejdůležitější vlastností tvých produktů je dlouhověkost. Podívej se na Fender Stratocaster, Les Paul anebo Shure SM58. Ty všechny jsou tu s námi už pěknou řádku let. Pasivní box Radial JDI je tady už dvacet let, a přesto beze změny stále pracuje jak zamlada. Aktivní box J48 šlape bezmála patnáct let. Poptávka po těchto dvou boxech stoupá rok od roku. Staly se průmyslovým standardem. Myslím, že to je něco, na co můžeme být právem pyšní.
Společnost sdružuje tři značky: Radial nabízí produkty pro profesionály v oblasti živého zvučení a studia. Tonebone je zaměřená na muzikanty. Primacoustic se věnuje materiálům pro akustické úpravy pro rozhlasová, televizní i nahrávací studia.
Zmínil bys něco o kreslicích krabičkách a o rozbočovačích signálu?
Na trhu jsou stovky různých distortionů, které jsou ale jen variací na původní Ibanez/Maxon TS9. Náš Tonebone Texas je jeden z těch mála pedálů, které má pod nohama už třetí generace kytaristů. Ale nejvíce hrdí jsme na pedály, které dávají umělcům jedinečný pocit. Hodně fandíme lampám, tak můžeš poznat na našich zkresleních Trimode a Plexitube.
Díky za ochotu, a ať se vám i vašim muzikantům daří.
Taky díky a zdravím všechny čtenáře časopisu Muzikus!
Poděkování
Autor by rád poděkoval společnosti MusicData za maximálně vstřícný přístup a za zprostředkování celého rozhovoru.
www: