První dualdisc v ČR: Kollerband
U Sony BMG vychází Kollerbandu stejnojmenný, u nás historicky první DualDisc. V souvislosti s tím jsme položili několik otázek Davidu Kollerovi. Odkud vzešel nápad vydat DualDisc?
Od firmy, věděli, že jsem natočil jeden z loňských koncertů Kollerbandu v kvalitě 96 kHz na Pro Tools HD. Oslovili mě, že by to chtěli vydat s tím, že je napadlo inkarnovat tu loňskou studiovou desku, co jsme dělali s Davidem Biancem.
Jaké jsou výhody DualDiscu?
Jsou to dvě placky v jedné. Normální DVD se zvukem 5.1, také DVD audio, druhá strana je normální CD audio.
Může kapela jako Kollerband profitovat ze zvuku 5.1?
Koncert tím trochu zkonkrétníš. Je to sice v podstatě stereo, ale máš k dispozici ještě třetí, prostřední kanál. Tam dáváš sólové hlasy, sólové nástroje a malý buben. Vzadu už je víceméně jen publikum. Ve studiu jsme ale dělali do šuplíku unplugged verze našich písniček, z nichž jsme jednu na DualDisc použili, a to je zas o krok dál. Můžeš využít všech pět kanálů, takže se ti reproduktor nechvěje celou kapelou jako ve stereu. Každý nástroj můžeš dát do kteréhokoli z pěti kanálů, záleží na úvaze. Srozumitelnost je daleko vyšší, navíc je i mix jednodušší, pořád to hraje. Nástroj může být potichu a pořád je slyšet. Ve stereu se může stát, že když nástroj trochu ubereš, zmizí.
Pokud se bude už při nahrávání počítat se surroundem, ovlivní to aranžmá?
S pětikánálovým zvukem jsme teprve na začátku. Třeba pluginy se teprve vyvíjejí. Dřív jsi měl ping-pong delay zleva doprava, dneska ho můžeš mít kolem sebe. Co teď s tím? Zničíš tím celou písničku, protože jsi objevil novou populární hračku? Aranžmá to ale podle mě neovlivní. Fakt ale je, že když máš dobrou zkušebnu, slyšíš ty zvuky kolem sebe jakoby ve vícekanálu.
Má taková deska nějaké nevýhody?
Má - když ji zlomíš, přijdeš o dvě desky.