Procházka hudebními styly - Flamenco (3)

Kytarová dílna  III.
Kytarová dílna III.

Aire

Slovo, které často zaslechneme ve spojení s flamencem. Znamená atmosféru, cit, prožitek. Jako v každé lidové hudbě, je to základní prvek, který dělá náladu naprosto neopakovatelnou a jedinečnou v danou chvíli. Cenná deviza každého opravdového umělce. Ve flamencu je častým námětem tragédie, vášně, nářek, bolest, ale i nespoutaná radost. Tedy vždy velké city. Ve zpěvu lze lépe vyjadřovat všechny jemné odstíny, ale kytara má omezené prostředky. Přesto má své kouzlo a esprit. Gypsy aire - původem cikánské - má orientální nádech, často plné nádechů, zajíkání a impulzívního zrychlování proti tempu compás. Aire Cante Andaluz, které vznikalo z původních andaluzských písní, nemá tak silný cikánský vliv, je mnohem otevřenější, srdečnější a táhle melodické. Ale tyto dva směry často splývají. Velcí kytaristé mívají osobní aire a je opravdu rozpoznatelné. Podílí se na něm i používaná technika hry, oblíbené tóniny, zažitý sled akordů atd. Jeden z prvních slavných kytaristů Niňo Ricardo je naprosto jiným umělcem než např. Paco de Lucia a ten se zase odlišuje od Paco Peni. A přesto aire každého je úchvatné. Nestačí ovšem jen brilantní technika. Pravý feeling vzniká při koncertních provedeních a za přítomnosti flamenco fanoušků, tzv. aficiónados.

 

Duende

Znamená - náladu, čarodějného skřítka nebo prchavého ducha, zvláštní neuchopitelný dojem, který vzniká ve vypjatých chvílích a v komunikaci s publikem. Dá se přirovnat třeba ke corridě, která bývá také neopakovatelná. Je to zážitek čisté pravdy, jež vyvěrá jen z velkého umění. Člověk se dostane do samého nitra emocí. Pocit, který obecenstvo pozná a reaguje.

 

Prvky flamenca

 

Dvojité arpeggio - většinou sextola, hraná v rychlém sledu rozloženého akordu - p i m a m i bez dopadu. Nutno cvičit pomalu a každá nota by měla mít stejnou délku. Palec často hraje melodickou linku. Po procvičení střídejte hru velmi pomalu a extrémně rychle. Viz př. 9.

Tremolo - flamenco tremolo se odlišuje od klasického vložením ukazováku i, takže vzniká kvintola. Je to rychlý sled tónů, bezpodmínečně pravidelný. Nacvičujte velmi pomalu, nejprve bez dopadu a potom dopadem, což je mnohem těžší. Viz př. 10.

Granadinas

Je to toque se silně orientálním nádechem, původem z okolí Granady, která byla pod maurským vlivem v letech 711-1492. Často je plný ozdob a evokuje kouzlo města a blízkého pohoří Sierra Nevada. Bývá volného rytmu bez důrazného compás. Je zde užit frygický modus v tónině B. Důraznému úhozu palcem předchází rychlé tremolo, které s ním spojíme. Viz př.11.

Sequiriyas

Je nejvíce procítěné a nejvášnivější ze všech toques, původem z cikánské Andaluzie, a nejčastěji se provádělo pouze zpívané, bez doprovodu kytary. Je plné tragického feelingu.

Compás je složen z dvanácti dob, s akcenty na 1., 3., 5., 8., a 11. době. Můžeme si pomoci třemi složenými takty -3/4 -6/8 - 3/4 , tedy asi takhle - viz př. 12, př. 13.

Psáno pro časopis Muzikus