Pragosound - „Jezdící zvukaři...“

Pragosound - „Jezdící zvukaři...“
Pragosound - „Jezdící zvukaři...“

Ono poskákat si pod pódiem s oblíbenými muzikanty - proč ne? Že se na zážitku z toho večera nepodílí jen těch vašich pár oblíbených a nasvětlených, jaksi trochu každý z těch v sále tuší, ale většina z nich to příliš neřeší. Zatímco reportáží a špehování z různých nahrávacích studií jste si mohli na těchto stránkách přečíst bezpočet, třebaže zlatou éru zvukového záznamu hudby dávno už ukončily napřed přepalovaná CD, později různě a všelijak sdílené zvukové datové soubory, samostatně o cestujících zvukařích tu zatím mnoho slov nepadlo, třebaže jich v terénu operuje řádově víc než těch studiových.

Nanejvýš že někde někdo někoho zvučil a na čem to dělal nebo co si na to kdo může koupit, když chce a má na to. Jak dlouhý tento seriál bude, dopředu netuším, ale vynasnažím se pro vás odchytit a odzadu obnažit ty nejlepší v tomto bohulibém oboru dostupné. Volba prvních byla víc dílem náhody než plánu, protože mnoho z předních zvučících agentur prostě nemá na nějaké to povídání čas, neb jsou pracovně stále někde po světě. S jednou nejmenovanou se tak domlouvám snad už rok. Se zde uvedenou a snad už i legendární ozvučovací agenturou Pragosound šla dohoda rychleji. Částečně živě, částečně po e-mailu tu máte první na řadě, o nichž si můžete něco přečíst.

 

Firma Pragosound v současnosti sídlí v úhledném firemním areálu na kraji Prahy v Radotíně, kousek od Berounky v jejích posledních mílích před splynutím s Vltavou. Zápis v obchodním rejstříku k jejímu založení v této obchodní formě uvádí datum 26. října 2005, ale faktickou činnost agentura vyvíjí od převratného přelomu 80. a 90. let minulého tisíciletí, kdy zakladatel firmy, pan Zdeněk Otava, od 70. let původně televizní zvukař, využil po letech strávených na volné noze ozvučováním českých populárně-hudebních legend tehdy jednu z prvních příležitostí k založení soukromé firmy. Zajímavě o tom povídá na firemních www stránkách sám. Nebudu ho proto ani opakovat, ani opisovat. Koukněte se sami. V současnosti už předal svůj firemní podíl i jednatelský post mladším a ve stále šlapající firmě působí jako externí technický poradce.

Firmu Pragosound nyní prostřednictvím společnosti CoolTech vlastní a řídí pan Jan Wünsche, s nímž jsem se v jejich sídle domluvil na kafi a krátkém povídání. Kafe jest vypito, povídání tu pro vás v záznamu zůstalo.

 

Jak dlouho fungujete?

Od roku 1989.

 

To už jsou docela léta...

To jsou. Já jsem firmu koupil od pana Zdeňka Otavy loni v červnu a pan Otava už nám dělá jenom poradenství.

 

Co se týká ozvučovacího systému, preferujete nějaké firmy?

My máme v podstatě všechno od Meyerů. Máme tu nějaké malé Genelec pro vykrytí nebo na menší akce, ale jinak je všechno od Meyer Soundu.

 

Ty jsou aktivní, takže na zesilovače se nemá cenu ptát...

Nějaké tady taky máme, ale víceméně je nepoužíváme, protože jiné než aktivní bedny tady vlastně nemáme.

 

A mícháte zvuk...?

Z digitálů máme Yamaha LS9, v analogu tam máme Amek Recall, taky edici Ruperta Neva, Midas Heritage a ještě nějaké další.

 

Jakým způsobem přistupujete k zákazníkovi? Ozve se telefon, že je někde něco, z technických údajů z něho dostanete třeba jenom, že „je to tam veliky jak sviňa“ nebo tak něco, peníze má, vy máte v diáři volno, tak co s ním?

To záleží na okolnostech. Působíme v klubu SaSaZu, to je jeden z největších klubů ve střední Evropě nebo Evropě vůbec. Máme tam jak světla, tak ozvučení. Jsou tam jak koncerty, které organizují jejich promotéři, tak se tam organizují korporátní akce - představování, večírky a podobně. Takže tam jsme doma. Jinak po Praze to máme objetý všechno, a když někdo řekne místo někde v České republice, tak kolegové tam už většinou byli a vědí, o co jde. Pokud se týká koncertů.

 

Takže že by někdo vyrazil s měřákem do sálu...

Stává se samozřejmě, že místo je neznámé, ale většinou se to neděje.

 

Světla zvládnete taky, a co živly? Oheň voda, dým?

Máme na to různá zařízení, hazery na klasickou mlhu, máme i výrobník těžké mlhy z CO2, musí být podchlazená, aby se to válelo po zemi. Při expanzi plynu z lahve vzniká teplo - je to endotermní děj -, takže ji zchladí na dost nízkou teplotu a ona pak vydrží poměrně dlouho při zemi.

 

Nemají lidi omrzlý nohy?

Ne, to zase tak studený není.

 

Takže pokud sál znáte, všechno dorovnáte na zvukové zkoušce? Symfoňák i heavy metal?

Některé produkce potkáme třeba až přímo na místě v sále v den toho koncertu, některé produkce to chtějí mít dřív, takže se tam sejdeme třeba i několik týdnů před tím, než se akce koná.

Pragosound - „Jezdící zvukaři...“
Pragosound - „Jezdící zvukaři...“

Pódia s sebou vozíte?

Máme tu pódia, nejmenší je šest na čtyři metry, až po velké několik desítek metrů na šířku. Takže malé i velké střechy včetně pódiových desek.

 

Kromě organizace firmy se věnujete nějaké technické práci?

Věnuju se videoprojekcím. Mapingu na budovy nebo automobily nebo v rámci pódií, na nějaké objekty nebo produkty a tak dále. Buď na to máme projektory nebo stěnu s LED diodami - s ní můžeme udělat cokoliv.

 

Programování těch animací děláte tady někde v kancelářích?

Spolupracujeme s externími grafiky, kteří nám to naprogramují, vlastně „vyanimují“. Dáme jim naši ideu a oni nám k tomu udělají animaci, případně grafiku. A my to pak technicky zabezpečíme.

 

Co voda, fontánu umíte?

Umíme vodní stěny, takový vějíř až do výšky kolem 9 až 10 metrů, do strany to stříká tak 12 metrů, takže je to tak 10 na 25, někdy i víc metrů. Je to určitě na venkovní produkci. Ideálně se to postaví i s čerpadlem na takový ponton někam do rybníku nebo do řeky a udělá to ten vějíř, protože to má průtok něco okolo čtyř kubíků za minutu...

 

Takže k vodovodu to nepřipojíte...

To by byla strašná spotřeba a hlavně hltnost vodovodního řadu není tak velká a není tam takový tlak. Záleží taky na klimatických podmínkách, hlavně na větru, jak vysoko to dostříkne. Do té vodní stěny se pak dá udělat laserová show nebo projekce pomocí projektoru.

Máme taky indoorovou vodní stěnu, což je stěna na hraně pódia. Když to zjednoduším, nahoře je trubka, z ní padají čůrky vody a do toho se zpětnou projekcí promítá buď laserová show anebo projekce. Ta se dá použít na interiérový efekt.

 

Jak s penězi? Máte nějaký stabilní ceník nebo dojednáváte ad hoc?

Máme samozřejmě ceník, abychom byli v kurzu, když někdo přijde a chce si půjčit jednu bednu, ale většinou domlouváme ceny podle rozsahu a délky akce. Protože tam už je komplikovaný aplikovat při větším odběru a delší době akce denní ceník.

 

Kolik procent vašich akcí se koná v zahraničí?

Kromě firmy Pragosound máme ještě produkční společnost, která se věnuje zejména automobilovému průmyslu. Děláme prezentace a předvádění nových vozů většinou pro novináře nebo dealery. Většinou jsou to poměrně rozsáhlé akce. Pro česká zastoupení těchto značek děláme samozřejmě taky, ale v České republice trh není moc velký, takže i ty peníze jsou poměrně limitované, proto většinou děláme pro evropská zastoupení automobilek - teď třeba děláme dealerskou konferenci pro Škodovku ve Valencii pro čytři a půl tisíce lidí. Procentuálně asi 20 až 25 % akcí děláme v zahraničí.

 

Takže se víc orientujete na obchodní prezentace než na muziku?

Na rovinu - firmy mají větší kapitál a jsou ochotny zaplatit víc peněz než hudební produkce. Ty peníze tam taky jsou, ale rozpočty mají poměrně limitované. Ale samozřejmě to přináší preciznost provedení každé akce, nejenom toho, že to bude svítit a hrát dobře, ale dekorace, začištění všech těch věcí nemůže být jako na koncertu, kde, znáte to, tamhle se válejí kabely, tamhle stojí case, kde se zhasne, tak se na to zase až tak moc nehledí. Ale v případě korporátních akcí to všechno musí být jako v showroomu. Takže nastupují kolegové, kteří to obalí, zakryjí desky, předstěny a podobně.

 

Co letní festivaly?

Letní festivaly moc neděláme, protože se na nich technika poměrně dost ničí. Protože to je většinou venku, na dešti, v bahně a v prachu, takže se snažíme tyhle akce minimalizovat. Protože pak se nám věci z Mácháče vrátí zaprášený - oni je samozřejmě zvenku vyčistí, ale zůstanou zaprášený vevnitř, protože je to na pláži. Snažíme se techniku co nejvíc šetřit, abychom si ji úplně neoddělali.

 

Elektrický proud berete ze sítě?

Většinou ze sítě, ale pokud je to někde mimo, tak samozřejmě z generátorů. Ale ty pronajímáme od firem, který se tím zabývají. Buď my nebo produkce.

 

Takže v požadavcích máte uvedený příkon?

Tak. Buď produkce řekne, zařiďte to včetně agregátů, anebo my řekneme, tolik příkonu potřebujeme, zařiďte na to elektřinu.

 

Takže toto jest skromná vizitka pražské ozvučovací agentury Pragosound, jedné z nejdéle fungujících v našich luzích, možná i hájích, ale hlavně na pódiích. A doufejme, že ještě dlouho bude.

Psáno pro časopis Muzikus