Pearl Target TG 625bicí souprava
Téměř každá bubenická firma vyrábí tzv. ekonomické řady pro začínající nebo pro "hluboko do kapsy mající" bubenictvo. A tyto levné produkty se neustále díky novým technologiím a konkurenci zlepšují.
Přestože Pearl již podobné vyrábí - Forum a částečně i Export - přichází na trh s další, ještě levnější řadou Target. Moc jsem se k testu neměl, upřímně řečeno jsem čekal trochu hrůzu. Ale skutečnost vůbec nebyla špatná.
První vizuální dojem je odlišný vzhled od ostatních bubnů firmy Pearl. Je to díky zcela novým, kulovitým mušlím. Bubny i jejich mechanika jsou zpracovány precizně, dřevo uvnitř korpusů je perfektně hladké. Povrch je plastová fólie barvy černé - Jet Black. Materiál všech bubnů včetně malého bubnu je vybrané tvrdé dřevo, firma neuvádí druh. Zdá se však, že by se mohlo jednat pravděpodobně o topol, z něhož se levnější bubny běžně vyrábí. Počet vrstev vypadá na šest, bez zpevňujících obručí.
Rozměry jsou 16 x 22" velký buben, 5,5 x 14" malý buben, 10 x 12" a 11 x 13" tom tomy a 16 x 16" floor tom. Tyto letité "tovární" rozměry se mi v dnešní době jeví už jako anachronismus, ale budiž...
Všechny ráfky jsou klasické, ocelové, velký buben má ráfky profilované z lehkého kovu. Počet šroubů je typicky "ekonomický" - velký a malý buben 2 x 8 šroubů, tom tomy a kotel 2 x 6 šroubů. Veškeré "oblanění" obstarala firma Pearl sama. Tom tomy mají čiré jednoduché blány nahoře i vespod, malý buben má vrchní pískovanou. Velký buben má hrací blánu s tlumicím okružím typu Remo Powerstroke , přední je jednoduchá, černá s logem. Tato tenčí přední blána (jak se zdá) již řadu let dělá levnějším velkým bubnům firmy medvědí službu.
Velký buben má klasické nohy se dvěma polohami a vyšroubovatelnými ocelovými špicemi. Délka nohou je nastavitelná. Zvuk je dostatečně hutný a basový a nechybí mu razance. S přední blánou podobnou té hrací by byl jistě ještě lepší, ale dá se naladit na opravdu slušný zvuk bez jakéhokoliv dalšího tlumení. Nezkoušel jsem jinou než plnou přední blánu. Se šlapkou k velkému bubnu je trochu potíž, alespoň pro mne. Mám radši větší úhel beateru, pro možnost opravdu razantního úderu bez nadměrného úsilí. U tohoto jinak naprosto vyhovujícího řetězového jednoducha P-60 bohužel úhel nastavit nelze, je dán. Beater svírá s blánou úhel zhruba necelých 40°, což mě osobně trochu omezuje. Jinak je šlapka v pohodě a chodí lehce, sympatická je možnost uchytit ji k ráfku velkého bubnu z boku ladicím klíčem. Vačka má naštěstí tvar šišky, což je při malém úhlu beateru lepší, neboť zvyšuje jeho pádnost.
Malý buben je dřevěný lehoučký pašák, který hraje docela dobře a sympaticky suše. Rimshoty mají trochu odlišnou barvu, než je obvyklé a zvoní spíše méně než středně, není vůbec třeba jakéhokoliv tlumení. Je pravděpodobné, že v méně přejících akustických podmínkách může být zvuk bubínku suchý až příliš. Struník a jeho mechanika je to nejjednodušší, co existuje, ale funguje hladce. Optimálního zvuku, jemuž se nedalo téměř nic zásadního vytknout, jsem docílil, když jsem obě blány naladil téměř shodně, ve vyšší poloze. Tento levný bubínek vám razancí neurazí hlavu, ale ostudu vůbec neudělá a citlivě reaguje na dynamiku. A dokazuje, že mezi virblem za dvacet tisíc a za dva nemusí být až zase tak propastný rozdíl...
Opět horší to je s jeho stojánkem S-60W. Ten dopadnul z mechaniky nejhůře. Kloub pro nastavení úhlu je zoubkový a spolu s utahovací maticí pro sevření bubnu nebudí příliš důvěru v nekonečnou životnost. Hlavním problémem však je, že stojan je subtilní konstrukce - a to v kombinaci s tak lehkým malým bubnem zaručuje, že pokud ho razantnější bubeník nějak nepřipevní k podlaze, bude ho při silné "druhé a čtvrté" honit po pódiu.
Tom tomy a floor tom nejlépe zní povolenější, jsou předurčeny pro rockový zvuk a vyšší polohy jim nesluší. Zvukově se zavřou, přestanou rezonovat a zní tupě. Optimálně naladěné bubny nijak neoslní, ale opět neudělají ostudu. A dobře korespondují s velkým bubnem. Držáky nohou kotle jsou tytéž, co používá špičková řada Pearl Master Works, nohu sevřou jako zámek a mají minimální hmotnost.
Oproti držákům nohou třeba takové řady Forum je tohle krása...
Držáky tom tomů TH-60 jsou obdobou klasických levnějších Pearl držáků se zoubkováním, tedy spolehlivé a relativně snadno nastavitelné, ovšem mají poněkud podvyživenější šrouby, matice a paměťové objímky než např. u řady Export. Takže lze jen doufat, že vše je vyrobeno z kvalitní oceli a závity vydrží. Toto býval v minulosti velký problém řady Forum, která kvalitou určitých částí mechaniky dost připomínala proslulou domácí totalitní špičku.
Stojan na činel C-60W je rovný, plastová matice jištění činelu slouží zároveň jako izolace činelu od styku s kovem. Ovšem samotný stojan na činel v bicí soupravě je v dnešní době přímo prohřeškem proti bontonu. A co tomu říkají činelotepci, nechci domyslet. Především však snižuje cenu soupravy pouze zdánlivě, protože si majitel soupravy musí další stojan až dva prostě dokoupit.
Stojan hi-hat H-60W je poněkud lehčí konstrukce, což by tak nevadilo, kdyby... V základně stojanu se nalézá bohužel pouze jeden stabilizační špičatý šroub, což je málo. Jakmile nejsou šrouby dva, dostatečně daleko od sebe, hihatka při vehementnějším šlapotu stejně začne ujíždět, poněvadž se stočí dříve nebo později do strany. Což neplatí pouze na dostatečně silném koberci, do něhož se doslova zaboří. Dalším minusem stojanu je absence paměťové objímky u nastavení výšky stojanu, kde v tomto případě slouží lépe spíše jako pojistka proti "prošlápnutí" stojanu. Tlak nohy na stojan směrem dolů je přece jenom i při kvalitním zámku objímky velký. To se dá ale ještě napravit dokoupením příslušné objímky nebo univerzálního stahovacího pásku na hadice v železářství. Pružina uvnitř stojanu není nastavitelná, ale je nastavena - alespoň pro mne - optimálně. Ani málo, ani moc. Přes zmíněné nedostatky je tento stojan hi-hat celkem fajn a hraje se na něj dobře. A dokonce mě mile překvapil, neboť jeho nohy rotují kolem své osy. Lze použít snadno dvojšlapku nebo uhnout z cesty svéhlavému stojanu na mikrofon pro malý buben.
Všechny stojany této mechaniky série 60 mají zdvojené nohy a kvalitně řešené objímky sevření trubek, které jsou vyloženy nylonem a mají zámky s dvojitým pivotem pro snadnější manipulaci a pevné sevření. Jsou lehké a skladné.
Celkový zvuk soupravy ji předurčuje pro rock. Nevím, jestli mechanika snese častou manipulaci, věřím že ano, ale to ukáže až čas. Pokud ne, nezbývá, než ji vyměnit, ovšem třeba ve zkušebně, při minimální manipulaci, bude sloužit dobře. Při další výměně blány Pearl bych doporučil na tom tomy a kotel nejspíš dvojité, Remo Emperor či Pin Stripe, Evans G2 apod. Jsou trvanlivější a dodají soupravě ještě hutnější zvuk. Snažit se s bubny Target o zvuk melodický až "zpívající" nemá smysl. Velkému bubnu by moc pomohla kvalitní blána vpředu. Pokud bez díry, tak Remo Powerstroke nebo ekvivalent jiných firem.
Souprava Target se k nám dováží ještě v menších juniorských rozměrech 14 x 18" velký buben, 5 x 13" malý buben, 8 x 10" a 8 x 11" tom tomy a 12 x 14" floor tom.
Info:
Pearl Target je laciná souprava určená především začínajícím bubeníkům a amatérům. Doporučená cena je 11 990 Kč.
Plus:
při nízké ceně kvalitní zpracování
slušný zvuk a některé parametry, u souprav této kategorie neobvyklé
Mínus:
určité nedostatky u mechaniky, především příliš lehký a konstrukčně poněkud nedotažený stojan na malý buben
absence paměťové objímky a zároveň pojistky u stojanu na hi-hat
nedostatečné jištění stojanu hi-hat proti posunu
nemožnost nastavitelnosti úhlu beateru u šlapky velkého bubnu
a jako téměř u většiny ekonomických řad - jenom jeden stojan na činel je noční můrou všech výrobců té nepřeberné přehršle báječných činelů všeho druhu...