Paul Landers a Fly Rig - rozhovor o vzniku nového efektu
Endrosment a signature nástroje, aparáty a efekty. Jedna z velmi zajímavých věcí okolo hudebního byznysu a mnoho muzikantů by asi rádo našlo zázemí u některého světoznámého výrobce hudebních nástrojů. Nedokážeme vám poradit, jak to udělat, aby si vás některá firma všimla a učinila patřičnou nabídku, ale aspoň můžeme nabídnout pohled za oponu, jak se taková věc může stát.
Podařilo se nám pro vás, milí čtenáři, udělat rozhovor s Paulem Landersem. Není to úplně tradiční rozhovor, neboť vše se točilo okolo nového signature efektu Tech 21 Fly Rig PL1. Pro mnohé z vás asi řada kompaktních a subtilních podlahových multiefektů jistě není neznámá, a jestli dobře počítáme, tak PL1 je sedmý v řadě. Fly Rig opravdu nabízí komfortní výbavu pro kytaristy doslova do kapsy a používat se dá kdekoliv. Nás
v Muzikusu, a především věříme, že i vás zajímá, jak takový signature efekt vzniká a co vše tomu předchází. A co myslíte, budou kousky Paula Landerse jiné než ty ze sériové výroby? Toto a mnoho dalšího se dozvíte na následujících řádcích. Za celým projektem stojí manažer firmy Sound Service Stefan Kühn, a tak se nejdříve zeptáme jeho, kdy to začalo a co vše se muselo stát, aby si s Paulem Landersem mohli říci: „A máme to!“
Vyprávění začíná Stefan úplně od začátku, což bylo před dvaadvaceti lety...
Poprvé jsem se setkal s Paulem Landersem na podzim roku 1996 prostřednictvím Richarda Kruspeho z Rammsteinů. Znal jsem ho od podpisu smlouvy o endorsmentu s ESP a už tehdy mi řekl, že miluje zvuk SansAmpu a že si nedávno koupil pre-amp PSA-1.
V příštích několika letech jsme se znovu a znovu potkávali, a vzhledem k tomu, že spolupracujeme s firmou Tech 21 z New Yorku, několikrát jsem mu nabídl, abychom vytvořil jeho signature model. Pokaždé mi říkal, že je spokojený, a že má dobrý zvuk (tenkrát pak používal model GT-2). Ale když jsem mu pak jednou poslal několik modelů Fly Rig, aby si je zkusil, tak mi hned volal, že změnil názor a že do toho půjde. A pamatuji si, že říkal: „Nechci dělat na klonu GT-2, ale uděláme něco nového, úplně od nuly.“ Upřímně jsem doufal, že to řekne, a mohli jsme začít pracovat. Jediné, co jsme věděli přesně, že to musí být Fly Rig.
Během následujících dvou let jsme se mnohokrát setkali v jeho domácím nahrávacím studiu a diskutovali o zvucích a vlastnostech budoucího efektu. Poté jsem chatoval s majitelem Tech 21 Andrewem Bartem, jestli jsou naše nápady proveditelné. A pokaždé, když přišel nový prototyp z New Yorku, zkoušeli jsem nastavit netypické zvuky Rammsteinů, a musím říci, že efekt byl opravdu velmi všestranný.
Ukázalo se, že je dobře, když se na vývoji podílí někdo z venku a má na věc jiný pohled. Na mnoho věcí, které Paulao nápadly, bychom pravděpodobně nikdy nepřišli. Příkladem může být čistý kanál podle zvuku legendárního komba Jazz Chorus nebo funkce boost, která nejen přidává, ale taky ubírá hlasitost. Na druhou stranu od některých věcí jsme museli upustit, neboť zkrátka v pedálu nebylo dost místa. Jojo, když pustíte kluka do cukrárny, zkuste ho udržet na uzdě!
Na začátku roku 2017 jsme měli na stole finální prototyp, který už hrál a fungoval podle našich představ. Paul ho začal používat na pódiu a byl s ním spokojený. Jenže se nelíbil zvukařům od FOH. Je příliš brutální ve zvuku kapely. Museli jsem se vrátit o dva tři kroky zpět a pozměnit základ zvuku. Už jsme mysleli, že jsme jsme hotovi, ale bylo dobře, že jsme se vrátili. Paul pak opravený model vyzkoušel jak na zkušebně s kapelou, tak i ve studiu a všichni, kapela i zvukaři, byli nanejvýše spokojeni. Fly Rig PL1 byl na světě.
Byla práce na signature modelu s Paulem těžká nebo hezká a zábavná?
Oboje, těžká i zábavná. Věděl jsem, že Rammstein jsou kapela první třídy a vše musí být na sto padesát procent. Nic jiného by nevzali.
Jak jste komunikovali s Paulem? Pomocí videí a nahrávek, nebo jste se setkávali osobně a hodně cestovali?
S Paulem jsme se potkávali u něj doma. Hlavně když už jsme měli prototyp z New Yorku.
Byl jsi osobně u toho, když Paul zapojil PL1 přes PA systém?
Ano, byl, v Berlíně během pódiových zkoušek. Bylo velmi vzrušující posadit se k FOH a získávat představu o zvuku, a co by ještě bylo potřeba udělat s jeho barvou, na jakých frekvencích...
Jaký má Paul zvuk?
Paulův styl hry je velmi přímý s potřebou rychlé odezvy. SansAmp disponuje rychlým atakem a on takový potřebuje, aby podpořil zvuk a groove celé kapely.
V manuálu PL1 je vidět, že Paul nevyužívá žádné nastavení, vše je na dvanácti hodinách, i přepínače Bite, Shift... jsou vypnuté. Je to pravda?
Ano, Paul si to tak přál, aby jeho nastavení bylo „nulové“. Ostatní kytaristé tak mají plno prostoru na vytvoření vlastního zvuku.
Paul řekl, že nemá rád kytarové zesilovače a reproboxy. Zkoušeli jste i přesto, jak funguje PL1 ve spojeni s nimi?
Paul opravdu efekt se zesilovačem a reproboxy nezkoušel. Řekl, že zvuk je dokonalý a není důvod to dělat. Nicméně doporučení techniků z Tech 21 je, použít kytarový zesilovač s rovnými korekcemi nebo jej zapojit do efektové smyčky.
Použili v Tech 21 stejné obvody jako v SansAmp GT-2 nebo v PSA-1, které Paul používal? A jestliže ano, jak se povedlo dostat je do tak malého pedálu?
Ano, je to upravený obvod z GT-2 (nastavení California/Hot Wired), ale s výraznějšími středy. A jak to tam dostali, nevím. :-) Andrew Barta zakouzlil a nějak se mu to povedlo.
Který zvuk potřeboval při zvukových zkouškách nejvíce úprav?
Při zvukovkách jsme poslouchali, co je potřeba změnit. Asi nejvíce to potřebovala barva zkresleného zvuku, tak aby souzněla s Richardovým lampovým zvukem, ale také i s basou a klávesami. Celkem jsme protočili sedm až osm prototypů.
Mohl bys nám říci, jak Paul popisoval zvuk, jaká používal slova?
Používal popis jako prudký, svalnatý, přímý s atakem. Nechtěl klasický zvuk, jaký mají kytarové zesilovače. Jeho zvuk je moderní s větším frekvenčním rozsahem, ale nezní drsně.
Jak moc je zapojení PL1 odlišné od jiných efektů SansAmp?
Je velmi odlišné. Andrew Barta v podstatě navrhl úplně nové zapojení.
Kolik kusů PL1 má Paul k dispozici?
V současné době má jen jeden a používá ho na zkoušky a ve studiu. Pro turné v roce 2019 jich dostane, kolik bude potřebovat. Odhaduji tak tři až čtyři jako náhradní pro případ poškození.
Opravdu jsou Paulovy kusy identické jako série produktů pro hudebníky?
Ano, absolutně! Paul a ani my bychom to jinak nechtěli!
Proč efekt nemá vypínač vypnutí simulace aby mohl být poté použit jako klasický pedál?
Simulaci reproduktorů nemůžete vypnout. Ale pomocí aktivního ekvalizéru je možné upravit zvuk i pro přímé zapojení do PA nebo mix.
A jak to celé viděl a prožíval Paul Landers? I když dle nás je kapela Rammstein celkem temná a drsná, Paul má pověst vtipného a nejusměvavějšího člena kapely. Předejme slovo Miloši Doležalovi a Paulu Landersovi.
Jak vlastně celý příběh tvého nového signature pedálu začal?
Hraji odjakživa přímo do PA systému nebo do pultu. Kytarové aparáty nemám rád a ony nemají rady mě. Nicméně používám věci od Tech 21 již dlouho a ti se mě zeptali, zda bych nechtěl mít svůj signature pedál. Chtěl jsem mít více možností než jednu, takže z toho vznikl jakýsi multiefekt. Běžně totiž nastávaly situace, kdy jsem přesně něco takového potřeboval, ať už kvůli cestování, zkoušení, příležitostem si kdekoli zahrát nebo na nahrávání. Dříve jsem používal řadu pedálů, teď mám již jen jeden malý se všemi možnostmi, které pro sebe potřebuji, když hraji na kytaru. Ať už jde o čisté zvuky, crunchové zvuky nebo tvrdé zvuky a další funkce.
Jak šel vývoj tohoto efektu z tvého pohledu?
Vše začalo prototypem, který jsme dokončili po téměř roce práce. Potom následovalo sedm dalších prototypů, než jsme se dostali až tam, kde jsme teď. Byla to dlouhá cesta. Pak jsme se však dopracovali do fáze, kdy mě lidé z Tech 21 přesvědčili, že pedál je již hotový, zní dobře a je třeba jít s ním ven. Myslím, že já sám bych jinak nad ním polemizoval asi věčně.
Jaký je tvůj nejoblíbenější článek efektu, který tě nejvíce inspiruje?
Je to zvuk z kanálu Feuer. Pokud na něj přepneš a začneš hned hrát, inspiruje tě to okamžitě k rytmickým riffům. Také čistý kanál mě nutí zůstat u něho déle, než bych očekával, je to zábava.
Nabídli ti vývojáři z Tech 21 v rámci tohoto pedálu něco pro tebe úplně nového, nebo je to striktně souprava věcí, které už jsi znal a používal předtím?
Pro mě nebylo třeba v rámci tohoto pedálu hledat nic nového, jelikož je už tak velmi multifunkční, a ještě k tomu si ho na hotelu můžu pustit do sluchátek a cvičit. Takže je to set pedálů a zvuků výhradně po mém v jedné malé jednotce.
Hledáš stále jakékoli nové vybavení, nebo myslíš, že už máš vystaráno?
Jako asi každý kytarista mám někde hluboko ve své DNA informaci, která mě nutí stále hledat nové zvuky, a myslím, že to nikdy nepřestane. Vždycky jsem hledal delaye, drsné tvrdé zvuky nebo unikátní zvuky a stále hledám.
Měl jsi již šanci použít Fly Rig ve studiu či na živá hraní?
Během posledního turné jsem na několik koncertů použil prototyp, abychom doladili celkový zvuk. Některé prototypy jsem použil i ve studiu a také při předprodukci, kdy se pracovalo na nových písních. To mi dost pomohlo při nastavení zvuků, jelikož jsme hráli celá kapela dohromady a mohl jsem tak najít přesně takový sound, jaký jsem hledal, a nemusel jsem se vrtat v presetech, které nemám rád.
Jak chodí proces songwritingu u Rammstein?
Jednotliví členové přinesou celé songy z domova, potom si sedneme do studia a jako kapela na nich pracujeme všichni společně. Hrajeme a hrajeme, průběžně věci vylepšujeme. Nebo kdokoli z nás přinese třeba jen nápad a ten rozvíjíme. Do procesu jsme zapojení všichni a mluvíme spolu úplně o všem. Ať už se jedná o jednotlivé instrumentální party, zpěvy či o cokoli jiného. Zabírá to vždy spoustu času a energie.
Jak se vůbec s Rammstein připravujete na svá kolosální živá vystoupení?
Najímáme si na šest týdnů velkou halu, ve které postavíme pódium a veškerou techniku. Potom následuje secvičování show a hudby, vše musí samozřejmě pasovat dohromady s pyrotechnikou a složité pódium také musí fungovat. Secvičit toto všechno je poměrně komplikované a i během koncertů samotných se vždy ukáže, že je třeba některé věci pozměnit, aby fungovaly lépe. Pokud tedy chceš vidět opravdu dobrý koncert Rammstein, je dobré udělat to na závěr turné, to už je vše vychytané.
Co si myslíš o mladé generaci muzikantů?
Je obtížné vynalézt cokoli nového, protože do značné míry bylo všechno již vymyšleno. Je těžké vymyslet nový sound kapely jako takový stejně jako svůj vlastní zvuk. Myslím, že možnosti třeba elektrické kytary se vyčerpávají a je potřeba vynalézt něco jiného, aby bylo možno dostat se o krok dál.
Měl bys tedy pro mladé muzikanty nějakou radu?
Ano. Ať dělají, co se jim líbí, co se odlišuje, a ať nedělají něco, co si myslí, že se někomu jinému bude líbit. Ať nepřemýšlejí tak, že když jim vyjde něco, co zní jako někdo jiný, bude se to lidem líbit. Například když každý používá aparáty Marshall, ať třeba zkusí nějaký jiný aparát a podobně.