Olivier Gerard - jak nazvučit akustický vysavač po belgicku

Olivier Gerard - jak nazvučit akustický vysavač po belgicku
Olivier Gerard - jak nazvučit akustický vysavač po belgicku

Možnost udělat rozhovor s Olivierem Gerardem, zvukařem Hooverphonic, přišla na poslední chvíli, přesto jsem neodolal. Nakonec jsme se bohužel fyzicky nestihli potkat, rozhovor probíhal na dálku a Olivier mně odpovídal mezi jednotlivými sessions ve studiu, kde míchal live záznamy z turné Hooverphonic.

Oliviere, můžeš se nám trošku představit a říct nám, kde a kdy jsi vlastně se zvukařinou začínal?

Jsem Olivier Gerard, ročník 1965. Studoval jsem IAD (L0˜Institut des Arts de Diffusion). V osmnácti letech jsem nastoupil k velké sound service firmě (EML Productions Belgium). V té době to byla největší firma u nás. Tam jsem se toho hodně naučil od zkušenějších kolegů. Také jsem muzikant, hrál jsem s kapelou nějakých dvanáct let. Ale stále častěji jsem byl oslovován dělat FOH (front of house - hlavní aparatura) nebo monitory. V roce 1996 jsem dostal nabídku na post zvukaře do prestižního klubu AB v Bruselu, kde jsem vydržel šest let, přičemž jsem občas jezdil i šňůry. Od roku 2003 jsem už jenom na turné, a to většinou jako FOH zvukař. V současnosti již nedělám pro firmy, ale přímo pro jednotlivé kapely. Dělal jsem se spoustou lidí...

 

S Hooverphonic spolupracuješ pravidelně, nebo je to jenom tohle turné?

V roce 1996 jsem občas dělal Hooverphonic monitory. Tenkrát nebyli zdaleka tak známí jako dnes. Minulý rok mě jejich produkce oslovila, jestli bych nechtěl jet na šňůru. No, já to vzal a od května 2005 spolu jezdíme...

 

Je na Hooverphonic něco speciálního z pohledu zvukaře?

No, asi že Alex, skladatel a aranžér, je sám také zvukař. Takže přesně ví, co chce. O zvuku hodně často detailně diskutujeme... je blázen do mašinek0¦

 

Kolik kanálů na Hooverphonic potřebuješ?

Na tomhle turné používáme šestatřicet vstupů...

 

Preferují Hooverphonic spíše in-ear monitoring, nebo klasické monitory?

Klávesy, bicí, smyčce a zpěvačka mají in-ear monitoring, Alex (basa, hlavní skladatel a producent) a Raymon (kytara) mají raději klasiku... S ničím není problém, vezeme s sebou vlastní monitor mix a vlastního monitor zvukaře, Johana.

 

Můžeš nám přiblížit základní konfiguraci, která byla v Abatonu použitá?

Máme s sebou dva vlastní pulty, pro FOH i monitor, oba Innovason SY48. Na pódiu Johan používá čtyři stereo výstupy do in-ear monitorů, tři cesty pro monitor a dvě cesty pro reverb. Vozíme také vlastní mikrofony a DI boxy. Všechny DI Boxy jsou aktivní od BSS. Mikrofony máme: Shure: Beta 52, Beta 98, Beta 57a, Beta 58a, AKG C414, Audix I5, Neumann KM 184 a KM 185, Beyer M88. Na pódiu byly bicí, basa, kytara (aparát i akustika), patery klávesy, rhodesy a sekvencer.

 

Použil jsi komplet místní PA, nebo jsi něco měnil, popřípadě přenastavoval?

Co jsme si přivezli, jsem už říkal. Použili jsme místní PA. Nexo systém je jeden z mých oblíbených. I když mám fakt rád line array systémy, řada Alfa od Nexo je super. Co se nastavování týče, většinou si nejdřív PAčko poslechnu, když zní ok, o nic se dál nestarám. Pokud se mi nezdá, procházím každý sebemenší detail. Dávám si do smlouvy, abych měl přístup ke všem parametrům a mohl je měnit. Jinak mám s sebou ještě svůj rack, kde vidíš Distressor (Empirical Labs, dynamický procesor - pozn. Jezz.), Focusrite Isa 430 (strip channel, pozn. Jezz.), dva TC Electronic M3000 (reverb, pozn. Jezz.), Yamaha SPX990 (dozvuková jednotka), TC Electronic D2, APEX Inltelli X1 (speaker management procesor) a MaxxBass od Waves.

 

Takže jsi byl spokojený s vybavením klubu? A jak se ti pracovalo s místní crew?

PA i lidi byli super, jen je škoda, že neumím váš jazyk, abych mohl lépe komunikovat.

 

Abaton je svým způsobem docela problematické místo, je docela široké, přitom ne moc hluboké, vysoký strop... co ty na to?

Myslím, že je to dobré místo na koncerty... má atmosféru. PA je velmi dobré. Možná by ještě pomohlo, kdyby tam byly další vykrývky pro lidi, kteří nejsou v jeho přímém poli, ale jinak je to bezvadné.

 

Už jsme mluvili o tom, že používáš pulty Innovason, jak ses k nim dostal?

Innovason je výborný, protože je malý, vejde se nám do autobusu, nemusí s námi jezdit náklaďák. A myslím, že Innovason je pro live nejlepší mezi digitálama, protože je na ovládání fakt jednoduchý, intuitivní a všechno máš hned po ruce. Když zvučím, chci se soustředit na muziku a ne na jaké stránce menu právě jsem, zjišťovat, jestli ten který knoflík má správně přepnutou funkci a tak. ... to je na mě moc přemýšlení. Innovason je jediný pult, který umožňuje míchat v jednom jediném statusu... je to hodně podobné analogovému mixu.

 

Říkals, že nepracuješ pro agenturu, ale přímo pro muzikanty...

Dělám pro kapely, muzikanty a produkce. Když mě někdo osloví, sepíšu seznam věcí, které potřebuji, pošleme ho na několik agentur, které je pronajímají, a uděláme nejlepší rozpočet. Obvykle pracuji s EML production a Arto Belgium.

Psáno pro časopis Muzikus