Nahrajem si demáček... - ... aneb workshop na téma domácí nahrávání. (1)

Nahrajem si demáček... - ... aneb workshop na téma
Nahrajem si demáček... - ... aneb workshop na téma

V minulém díle jste se dozvěděli, co "demáč" je a k čemu by měl sloužit. Nyní si povíme něco o technologii vlastního nahrávání - signálovém řetězci.

Ještě před začátkem nahrávání je nutné se domluvit o metodě nahrávání. Jak jsem se zmínil v předchozím díle, rozeznáváme dvě základní metody natáčení - playbacková a "real time". Tomu se částečně podřídí také technické vybavení jako počet mikrofonů, záznamový stroj, mixážní pult a jeho zapojení.

 

Metoda "real time"

Umělec, který se rozhodne točit touto metodou, by měl mít už nějaké zkušenosti a měl by znát jisté zvukařské zákonitosti. Technologie se může srovnat s nazvučením živého koncertu, s tím rozdílem, že se muzikanti mohou rozesadit, jak chtějí, může se tak zachovat "zasedací pořádek" ve zkušebně. Je nutné jen dbát na to, aby přeslechy mezi mikrofony byly co možná nejmenší (paravány, ...).

Naše "virtuální" kapela hraje ve složení bicí, basa, doprovodná kytara, sólová kytara a zpěv. Zapojení do mixu je patrné na obrázku. Prvních šest stop bicí a ostatní basa, kytary a zpěv. Je nejvhodnější půjčit si mixpult s více "subgroupy" (pomocnými výstupy) - v našem případě je to osm, do kterých směrujeme přepínači nad klikou předmíchané signály z jednotlivých kanálů. Výstupy ze subgroup zapojíme do záznamového stroje. Ten je v našem případě také osmistopý. Je samozřejmě velice výhodné použít vícestopý záznam pro separaci nástrojů. Čím více stop použijete - tím snáze je při mixu možné upravovat nástroje jednotlivě. V domácích podmínkách ale těžko seženeme 16stopý magnetofon, a proto je nutné například bicí předmíchat do dvou až čtyř subgroup (záznamových stop), i když na úkor jejich separovatelnosti. Ostatní nástroje doporučuji nahrávat odděleně do separátních stop. Zpěv se touto technikou nenatáčí, natočí se až dodatečně před mixem technikou playbackovou.

Nahrajem si demáček... - ... aneb workshop na téma
Nahrajem si demáček... - ... aneb workshop na téma

Metoda "playbacková"

Tato technika je pro natáčení (nejen) demo desky velice vhodná, ale je mnohem více časově náročná. Nejdříve se natočí rytmická sekce - bicí, eventuelně s basou, a ostatní nástroje jen pomocně. Mikrofony použité na bicí se po jejich natočení mohou použít i na jiné nástroje. Pomocné stopy se při dalším nahrávání nahrazují, dokud dotyčný hudebník nenahraje svůj part bezchybně. Zapojení je stejné jako u předchozí technologie, s výhodou postupného dohrávání hudebních partů po primárním natáčení. Proto je vhodné použít HDD recording DAW (Digital Audio Worksation) s využitím mnoha virtuálních stop.

Kanály na mixpultu věnované bicím je po jejich natočení možné uvolnit pro další nástroje nebo pro nástrojové skupiny (dvě kytary, dechová sekce, sbory, ...). V tomto způsobu nahrávání mix nemusí mít mnoho mikrofonních vstupů. Je ale opět dobré využít mixpult s mnoha výstupy (subgroupy, "tape outy" na každé klice ...). Takto můžeme docílit mnohem větší separace nástrojů, s čímž souvisí následně i více svobody při mixu nahrávky.

 

Mixážní pult

Je dobré použít co možná nejkvalitnější mix s velkou přebuditelností mikrofonních vstupů a dobře "posazenými" korekcemi. Pro nahrávání separátních nástrojů doporučuji, aby mixpult měl více subgrup nebo "tape" výstupů. Těch existuje celá řada - Spirit Folio SX, Yamaha 01V s expanzní kartou, ...

 

Záznamový stroj

Pro techniku "real time" je lepší zaznamenávat na kvalitní osmistopý či vícestopý magnetofon. Nejlepších výsledků dosáhnete především při použití studiových analogových "kotoučáků". U těch se nemusíte obávat destruktivního přebuzení, známého u digitální techniky. Lze ale použít i méně nákladných digitálních rekordérů - například rozšířených ADATů (firmy Alesis), nebo i HDD rekordérů.

Pro záznam playbackový je nejvhodnější počítačový záznam DAW, který umožňuje využití mnoha virtuálních stop, v kombinaci s kvalitní zvukovou kartou s více vstupy. Ty tak někdy bývají přímo mikrofonní, a tak nemusíte používat drahé mixpulty (Digi002, ...).

Existují ale i speciální záznamové stroje kombinované s mixážním pultem, pracující samostatně, bez propojení s počítačem. Takovéto DAW je bezesporu nejvhodnější pro nahrávání demo desky - stačí jej zapojit ve zkušebně a zkoušet nahrávat. Některé z kvalitnějších mají mnoho digitálních efektů a smíchaný výsledek dokonce rovnou vypálí na CD (Fostex VF160, Roland VS-2400CD, Yamaha AW 2816CD, ...).

 

A příště již praktické téma - nazvučení bicích...

Psáno pro časopis Muzikus