Mikrofony Røde od australských protinožců - výrobní reportáž

Mikrofony Røde od australských protinožců - výrobní reportáž
Mikrofony Røde od australských protinožců - výrobní reportáž

Colin Hill: Nikdy nepoužíváme slovo nejlepší!

 

Před dvěmi lety jsem setkal s charismatickým Colinem Hillem, obchodním ředitelem Røde v barrandovských ateliérech, kde má své prostory společnost DISK Multimedia. Přijel reprezentovat svou domácí značku Røde a nově „přiženěnou“ Event. Z příjemně strávené hodiny s Colinem jsem si však odnesl jedinou jistotu: z toho povídání o značce Event neslepím. Colin, liška obchodnická mazaná, stále odbíhal od otázek, vemlouvavě basoval na svá oblíbená témata a stále dokola opakoval, že Event chystá celou novou produktovou řadu, o které mi nic neřekne, protože by mě pak musel zastřelit, a to že nechce, neb jsem mu sympatický. O dva roky později. Stejné místo, stejný Colin Hill. Tentokráte na téma Røde. Myslíte si, že jsem se tentokrát něco dozvěděl?

Značka Røde

Røde vnikla na základních kamenech firmy Freedman Electronics (kterou založili Henry a Astrid Freedmanovi v roce 1967) poté co se do Austrálie zhruba někdy kolem roku 1990 přistěhovali ze Švédska. Sídlo firmy byste našli v Sydney, kousek od dějiště Letních lympijských her 2000. Ačkoli tam mají celkem rozsáhlé sídlo (téměř 7 000 m2), kovovýrobu těl mikrofonů realizují dvě stě padesát kilometrů severozápadně od Sydney. Kompletní aktivity firmy jsou v Austrálii, tj. nejen vývoj, ale i kompletní výroba. Firemní filosofie je založena na ďábelsky jednoduché myšlence: podívejme se, co na trhu existuje, vymysleme, v čem by to mohlo být ještě lepší, a pak to udělejme levněji. Každý nově chystaný model konfrontují se standardem trhu a musí být přinejmenším stejně dobrý, ale za menší peníze. A to se daří díky úsporám z rozsahu - velkým vyráběným množstvím. Dle slov Colina dnes vyrábí více než  pětadvacet tisíc kondenzátorových mikrofonů měsíčně. A tak se pomalu dostávám k úvodnímu zvolání, které jsem převzal přímo z úst páně Colina: „Nikdy nepoužíváme slovo nejlepší. Protože to, co slyšíte vy, může - a nejspíš bude - odlišné od toho, co slyšíme my. Mnoho značek se prezentuje tak, že ten a ten mikrofon je nejlepší na to a to. My vám ale nechceme říkat, co máte slyšet.“

 

Proč by nám to také říkali, když nám takhle můžou nechat volnou působnost v nákupu dalšího a dalšího mikrofonu s vírou v to, že s tím dalším Røde už bude ta kytara hrát :-)

 

Konzistence parametrů je budoucnost

Obchodní úspěch Røde byl i ve správném načasování. Před boomem domácích studií bylo jen několik málo výrobců profesionální techniky, která byla ovšem také za profesionální cenu. To bylo způsobeno malým odbytištěm a velkou cenou za vývoj. S rozmachem domácího nahrávání v Røde ucítili svou šanci. Produktové studie vždy počítaly s velkými počty vyrobených mikrofonů, které aby se prodaly, musely být za příznivou cenu. A protože nižší kvalita, než je standard trhu, nepřipadala u Røde v úvahu, musela nutně nastoupit sofistikovanější technologie výroby. Moderní obráběcí roboti umožňují sériově vyrábět ve velkých množstvích, ve zcela konstantní kvalitě, a to navíc velmi rychle. U konstantní kvality bych se rád zastavil. Colin mi v té souvislosti řekl, že Røde díky těmto výrobním procesům nemusí párovat mikrofony pro stereo aplikace - když si proměříte mikrofon vyrobený v libovolném období, na příklad z minulého roku s nějakým z letošního, naměříte zcela stejné parametry. To je garance kvality, díky které si Røde může dovolit dávat deset let záruku. Díky přesnosti výroby mají také pouze jedno procento závad. Zajímavé je i to, že mají s každým svým distributorem smlouvu, podle které okamžitě zákazníkovi mění vadnou součástku nebo rovnou dává nový mikrofon.

 

Vyděláváte málo peněz - získejte titul na prestižní univerzitě! Sound engineerem za tři hodiny

Když jsme pak mluvili o tom, že některé značky podporují vznik publikací a článků, které se zabývají technikami nahrávání, glosoval to Colin slovy: „Takových publikací je dnes moc a moc. A to není naše práce. My vyrábíme mikrofony. Mikrofon je nástroj k zaznamenání zvuku. V ideálním světě by každý měl více takových nástrojů pro různé situace. Ale protože má každý omezený budget, nemůže mít všechny. Naštěstí většina našich mikrofonů zvládne výborně několik různých situací. Přesto nechceme do příbalového letáku psát, dejte ten a ten mikrofon v takovém úhlu a takové vzdálenosti od zdroje. To raději nabídneme vystudovat naši Røde univerzitu! Neříkáme, že je ten a ten mikrofon nejlepší pro tu a tu aplikaci, protože bychom zbytečně odrazovali lidi od experimentování.“

 

Úvodní neobratnou parafrází spamů na téma „MBA za sto dolarů“ bych vás chtěl v krátkosti seznámit s velmi zábavnou a, troufám si říct, i celkem poučnou webovou stránkou - Røde University. Univerzitou vás provází mistr zvuku Peter Moses, absolvujete sedmadvacet lekcí, kde vám Pete poví o užití daného mikrofonu pro daný nástroj. Lekce jsou rozděleny do modulů podle obsazení běžné rockové kapely - bicí (sedm lekcí), kytara (devět lekcí), basa (čtyři lekce), zpěv (šest lekcí). Každá lekce představuje snímání jedním mikrofonem jeden nástroj (v různých variantách). Vždy můžete slyšet samotný nástroj a pak v celkovém mixu se zhodnocením nejsilnější stránky daného použití. Po každé lekci dostanete lehkou otázku. Vedle lekcí můžete navštívit jednu speciální hodinu a tou je hodina technických pojmů. K tanci a poslechu nám hrají Hell City Glamours, web těchto rockerů ze Sydney najdete na konci článku. A když se vám povede úspěšně navštívit všechny lekce a zodpovědět správně otázky, získáte kýžený titul, a co víc, dokonce i personifikovaný diplom, který si můžete pověsit hned vedle plakátu Pepy Melena nad monitor, aby každý příchozí viděl, že jste kluk (holka) študovaný(á).

 

Vývoj, vývoj, vývoj

Že je důležité neusnout na vavřínech, dokazuje fakt, že ze zhruba stovky zaměstnanců je plných dvanáct v R & D (reasearch and development, tedy výzkum a vývoj). Díky nasazení strojové výroby (která pokrývá všechny kritické procesy a tvoří prakticky většinu výrobního procesu - snad kromě některých částí montáže, čištění a balení hotových mikrofonů apod.) při stejném počtu lidí nyní zdvojnásobují výrobu.

 

Krize? Řekněte mi kde!

K2 je nejtišší lampový mikrofon na trhu, vlastní šum má pouhých 10 dB. Leckoho jistě překvapí, že K2 je skvělý také na kopák. Zvládne neuvěřitelných 152 dB SPL. Classic II, ačkoli má vyšší šum než K2, je mnohem oblíbenější mezi, jak Colin říká, top lidmi z hudebního byznysu. Pokud by vás to bralo, tak Classic II prý používají třeba Snoop Dog i Padesátník (FiftyCent). Jako jednu k dobru mi Colin vyprávěl o jedné velmi známé australské country zpěvačce - Gině Jeffreys, která měla nahrávat v renomovaném studiu v Nashvillu. Přišla do studia a první věc byla: kde je Classic II? Na nic jiného své vokály nahrávat nebudu! A už páni zvukaři volali do Austrálie. NT3 mají rádi bubeníci na hi-hat, např. Vinnie Colaiuta. NT2000 si zase před své kabinety dávají kytaristé, oceňují zejména variabilní PAD atenuaci. Nově představený dynamický mnikrofon M1 atakuje světovou stálici na tomto poli (Shure SM58/Beta 58) nejen celoživotní zárukou, ale také téměř naprostou absencí zpětné vazby. Kdo byl na předváděčce na Barrandově, mohl se přesvědčit na vlastní uši. Po třech měsících výroby se pouze v Austrálii prodávalo až čtyři stovky M1 měsíčně, a to s rostoucí tendencí (Australanů je, pro ilustraci, dvacet miliónů). A kdo viděl Pelle Almqvista z The Hives, jak řádí na podiu a co se svým zpěvovým mikrofonem dělá, jistě rád uvěří, že M1 musí něco vydržet. Z celé šíře mikrofonů, které nyní Røde vyrábí, jich můžete na kytarový kabinet použít plných devět! Ne v každém rádiu (internetových je jako smetí) mají peníze na dokonalou akustiku vysílacího studia. V takovém případě není úplně žádoucí mít citlivý kondenzátorový mikrofon, který zaznamená i spláchnutí vedle na záchodě a manželskou hádku o patro výš. Procaster nabízí koncept dynamického mikrofonu s žádanou frekvenční odezvou. NT1-A má vlastní šum 5 dB, chápete to?

 

Krize na finančních trzích? Rosteme!, zopakoval asi desetkrát obchodní ředitel mně čím dál tím sympatičtější australské značky, Colin Hill.

 

P.S. Nakonec jsem se to stejně dozvěděl. Colin, jako všichni v Røde, je muzikant, hraje na kytaru a zpívá, nejradši má prý blues. A na svůj hluboký chraplák má nejraději K2. Jak sám říká: „Motivuje mě, mám moc rád jeho zvuk, je inspirující.“

 

P.P.S. Největší pecka, kterou jsem za celý večer slyšel, bylo, že Røde prodává do Číny! Je to asi jediná značka, která umí vyrábět tak levně, že je schopna své zboží prodat Číňanům. Samozřejmě, že je Číňani hned začali kopírovat. Na mikrofonu sice najdete logo Røde, ne však už výrobní číslo. A největší zklamání by vás čekalo uvnitř. Na tišťáku najdete podpis úplně jiné firmy - Behringer :-)

 

Současné produktové portfolio

Jako správná úspěšná značka má i Røde, jak jsem již psal, velmi dobrý web. Proto vám poskytnu pouze přehled současných modelů. Pár zajímavostí, které v tabulkách nenajdete, hledejte v následujícím odstavci.

 

1. Velkomembránové, s lampovým předzesilovačem

Classic II

K2

NTK

 

2. Velkomembránové, s polovodičovým předzesilovačem

NT2000

NT2-A

NT1000

NT1-A

 

3. Malomembránové, s polovodičovým předzesilovačem

NT3

NT4

NT5

NT55

NT6

S1

 

4. M série (dynamické)

M1

M2

M3

 

5. Mikrofony pro rozhlasové vysílání a videokamery

Broadcaster

Procaster

Podcaster

NTG-1

NTG-2

NTG-3

VideoMic

Stereo VideoMic

 

Nabídky doplňují všemožné držáky mikrofonů, protivětrné ochrany a pop filtry, obaly a kufry a předzesilovač pro dynamické mikrofony D-Power.

Psáno pro časopis Muzikus