Michael Burian - rozhovor

Michael Burian - rozhovor
Michael Burian - rozhovor

Rozhovor s Michaelem Burianem pro mě byla výzva. Nabídku jsem přijala téměř bez rozmýšlení. Navíc jsem byla marod a měla čas surfovat po netu a „vygůglit“ spoustu informací a zajímavostí, kterých se na mě valily hromady.

Michael Burian je známý a úspěšný český DJ a producent. Hraje po celém světě, je velice žádaný ve střední Evropě a samozřejmě i u nás na scéně je jako doma. V průběhu několika let získal několik ocenění Czech Dance Music Awards. Stal se členem Akademie populární hudby Ceny Anděl od roku 2003, v následujícím roce vytvořil úspěšný projekt Visage, na Visage Night vystupoval pravidelně jako DJ-resident. Produkoval hudbu pro módní show návrhářské společnosti Diesel, na jejích přehlídkách zněly Michaelovi sety v letech 2005-2010. V roce 2007 založil label Bohemian Recordings. Pravidelně můžete slyšet live sety v jeho v pořadu Dance eXXtravaganza na Evropě 2.

 

Na svých deskách spolupracuje s různými muzikanty a nebránil by se ani spojení s kapelou. Rozhovor vznikal nejdříve po e-mailu a nakonec proběhlo i příjemné setkání ve studiu. Tady to máte.

 

Poprvé jsi vystoupil jako DJ v patnácti letech. Jak nebo v čem jsi tvořil hudbu tehdy a jak je to dnes? Držíš se jednoho stylu?

Tenkrát se jednalo o mejdan naší školy, a tak se hrálo z desek, ale i kazet, byla jiná doba a možnosti vlastní tvorby v podstatě neexistovaly. Měl jsem doma jeden synťák a na tom jsem se naučil úplné základy, jak vlastně zvuk vzniká. Produkce vlastních tracků začala až později, když jsem si pořídil první počítač a program Logic.

 

Velká část vydaných tracků jsou u DJů remixy. Co proto musíš udělat, abys mohl oficiálně remixovat track jiného interpreta, a podle čeho je vybíráš? Pracuješ pak se stopami zvlášť, nebo i s hotovým trackem?

Oficiální remix vzniká většinou na žádost interpreta. Interpret či jeho management nás osloví se žádosti o remix. Ten pak vzniká podobně jako vlastní track. Momentálně pracujeme ve studiu s programem Cubase a pro remix používáme jednotlivé stopy z originálu - většinou zpěv, melodickou linku - vše ostatní pak produkujeme samostatně.

 

Podle čeho volíš tempa svých skladeb nebo remixů? Jsou BPM vydaných skladeb stejná, jako když je hraješ na party? Jestli ne, proč?

Tempo skladeb či remixů přizpůsobuji většinou tempu, které hraji při svých DJských setech, dnes to je okolo 128 BPM. Proč? Je samozřejmě lepší, když v klubu zní skladba stejně jako v originálu, a ne zbytečně zrychleně či zpomaleně.

 

V klipu k písničce I’m Sorry zabírá kamera syntezátor Access Virus B, používáš i jiné syntezátory? Máš nějaký oblíbený, který tě svým zvukem dostal, a nebo vysněný kousek, který máš v plánu si pořídit?

Virus mám jak v hardwarové verzi, tak i díky PC kartě PowerCore v softwarové verzi. Těch hardwarových „synthů“ jsem měl v minulosti více, ale díky dokonalosti počítačů a VST plug-inů jsem začal více používat právě softwarové. Z hardwaru jsem si nechal pouze svoje nejoblíbenější, a to je právě Access Virus B a Nord Rack 2. Ty používám určitě v každé skladbě.

 

Můžeš napsat, jaké vybavení používáš ve studiu a jaké na live set?

Ve studiu používám pro práci Cubase a Logic, PC je osazený kartou PowerCore. Pro mix a zvukový převodník používám Project Mix od M Audia a k poslechu monitory Genelec 1031A včetně subwooferu 7060A. Pro živý DJský set momentálně používám Macbook a program Ableton Live, pár kontroléru a mix Pioneer DJM 900 nebo DJM 2000.

 

Občas se stává, že muzikanti nepovažují DJe za hráče, ale „pouštěče“. Setkal ses někdy s takovým názorem? Co si o tom myslíš?

Do očí mi to zatím nikdo neřekl, ale vím, že takové názory existují. Ono je opravdu potřeba rozdělovat DJ’s na ty, co opravdu jen pouští CD na nějaké diskotéce a nedělají žádnou vlastní produkci, a pak DJ’s, kteří jsou zároveň i producenti a při svých vystoupeních hrají vlastní produkci či remixy. Tito D J’s, myslím, jsou někdy víc muzikanti než mnohdy bubeník z nějaké kapely :-).

 

V minulosti vydalo Bohemian Records několik singlů Burian & Burian, dále spolupracuješ s Jeanem Lukem. Jak vypadá tvorba hudby dvou DJ’s? Hrajete spolu i naživo?

Projekt Burian & Burian vznikl spoluprací s mým slovenským jmenovcem Robertem Burianem. Vzniklo několik tracků a po asi roční pauze, kdy jsme se každý věnoval vlastním projektům, nyní pracujeme na novém tracku, který chce Robert zařadit na své nové album. Mimo to spolupracuji s Jeanem Lucem jak na vlastní produkci, tak i na remixech například pro Charlie Straight či Celestu Backingham a Majka Spirita, ale taky například aktuálně pro Mistu či remix filmového soundracku 300: Rise of An Empire - History of Artemisia. Spolupráce mezi DJ’s probíhá převážně při produkci. Naživo společně občas vystupujeme, ale pouze v DJských setech, a ne jako live projekt.

 

Zde uvádíme odkazy na YouTube a SoundCloud, kde si můžete poslechnout hudbu, o které se mluví. Určitě se vám ale nebude chtít tyto „hady“ přepisovat do webového prohlížeče. Jděte tedy na www.muzikus.cz/michael-burian nebo lze spustit odkazy přímo z elektronické verze: www.muzikus.cz/e-muzikus.

 

V písničce Beautiful Love se jako host objevil Ivan Myslikovjan (saxofon), před šesti lety s tebou vystoupil houslista Michael Hejč na Sensation White. Spolupracuješ s jinými dalšími hráči, popřípadě zpěváky? Umíš sám hrát na nějaký hudební nástroj?

V mládí jsem se učil hrát na saxofon a klavír, nejsem žádný virtuos; pro vlastní produkci mi to určitě pomáhá. Se zpěváky a muzikanty spolupracuji neustále, dává to skladbám další rozměr, což mne hodně baví.

Michael Burian - rozhovor
Michael Burian - rozhovor

Díváš se na spolupráci s živým nástrojem, popřípadě zpěvem, na live vystoupení do budoucna perspektivně?

Určitě ano, před dvěma lety jsem vystupoval v Miami s třicetičlenným symfonickým orchestrem a byl to asi můj nejsilnější zážitek, co se mojí kariéry týče. Toto bych chtěl určitě zase zopakovat.

 

Jak vypadá spolupráce hráče na nástroj, popřípadě zpěváka, a DJe? Vymýšlíš pro ně melodie sám?

Většinou je to tak, že udělám muziku, potom si melodickou linku vymyslí zpěvák sám, většinou si i napíše text. Do těchto věcí moc nezasahuji, protože si myslím, že je to něco z nich. Podobně to bylo u písně Beautiful Love, kde ta saxofonová linka byla vlastně improvizace. V tom dostane hudba další posun. Většinou to tak s muzikanty děláme, že nikdo nepíše melodii dopředu, ale hraje se, až řeknu: „Tohle zní supr, použijem to.“ Dneska není problém nepřetržitě nahrávat, udělat si takovou session a z ní pak vystřihnout část, která se nám líbí.

 

Stane se naopak někdy, že se ti líbí třeba zpěvová linka a k ní pak upravíš hudbu?

Ano, u některých tracků jsem finální verzi trochu změnil, právě kvůli hlasu. Někdy se třeba přeladí hudba o oktávu výš či níž, aby si s hlasem seděly.

 

Na světě už vzniklo mnoho projektů, kdy spolupracovala kapela s DJem, v časovém průřezu i v různých stylech, od rapu (Run DMC & Aerosmith) a hip hopu (Cypress Hill) přes jazz (Herbie Hancock & The Rockit) k numetalu (Limp Blizkit). Existuje i spousta kapel, kde je DJ stálým členem kapely.

 

Píseň Beautiful Love s Ivanem Myslikovjanem: www.youtube.com/watch?v=cunBjW1D4PM

Houslista Michael Hejč na Sensation White: www.youtube.com/watch?v=85_KvRuYzzI

V Miami s třiceti členným symfonickým orchestrem: www.youtube.com/watch?v=k0gUPAb2c0A a www.youtube.com/watch?v=O4F9EEF68VQ

 

Zajímala nebo zajímá tě spojení kapela a DJ? Měnil se na toto téma v průběhu kariéry tvůj názor? Hrál jsi někdy s kapelou nebo nad tím do budoucna uvažuješ?

V podstatě jsem v kapele začínal a až potom jsem se posunul k DJingu, toto spojení mi nebylo nikdy cizí, a tak bych se určitě spolupráce s kapelou nikdy nebránil.

 

Už nějakou dobu vznikají desky kapel, kde se mísí rock, nu metal s dup stepem, drum ‘n’ basem, electro housem (Korn) a naopak DJ’s spolupracují s muzikanty, s rockovými kytarovými hvězdami, bubeníky, vystupují s nimi i živě (Bloody Beetroots). Někteří hrají jedno turné DJský set, druhé jako kapela. Jak se na to díváš? Myslíš, že se tě to do budoucna také týká?

Jsem za tato propojení jenom rád a určitě bych se nebránil nějaké spolupráci, a to jak například ve studiu při produkci nové desky, tak při živých vystoupeních.

 

Jak si představuješ spolupráci DJe a kapely nebo muzikanta?

DJ by mohl být třeba producentem desky, takže by ovlivňoval zvuk skladeb i celé desky, kterou by kapela nahrávala, nebo by hrál s kapelou živě, různě do hudby zasahoval, pouštěl samply a tak...

Michael Burian - rozhovor
Michael Burian - rozhovor

Vybavuješ si nějakou kapelu, která funguje s DJem, která tě zaujala?

Například Linkin Park míchají elektroniku s rockovou muzikou nebo v současné době existují různé metalové kapely, které produkuje elektrohousový DJ a deska je posazená na elektro-podkladu. Nebo U2, když vydali album Discoteque, přešli z rockové muziky na elektroniku, bylo to v době, kdy EDM (pozn. editora: Electronic Dance Music) začínala a fanoušci jej možná až tak nepřijali, ale myslím, že bylo jedno z nejzajímavějších, byl to experiment a ty tracky jsou super.

 

Je v současnosti kapela, se kterou bys chtěl hrát jako DJ?

Teď momentálně ne, záleží na tom, jestli mě někdo osloví. Dělali jsme, jak jsem již zmiňoval, remix skladby Too Many Knives od Charlie Straight. Kluci mě oslovili, měli zájem o spolupráci, ale teď se rozpadli, takže se uvidí, co bude dál. Že bych oslovoval kapely, to ne, ale určitě bych se takové spolupráci nebránil.

 

Nepřijde ti, že je hudba v poslední době tak nějak tvrdší?

Pravda, v poslední době se i v elektronice, v mainstreamu, objevují agresivní ostré zvuky a právě v electrohousu, který je u mladé generace velmi oblíbený a žádaný. Ale asi je to klasický vývoj, když mladí lidé poslouchají hodně tvrdé kapely, čím jsou starší, tak třeba přecházejí i k popu... Takže to není nic nového, ale zasáhlo to i tu elektroniku, která je dnes hodně tvrdá.

 

 

Používáš také tvrdší zvuky?

Ano, samozřejmě, v posledních tracích jsou zvuky tvrdší, takže aktuální.

 

A kde ty zvuky bereš? :-)

V bankách. Buď z hardwarového nebo softwarového syntezátoru. Je možné zakoupit přednastavené presety, hotové zvuky, které se dají upravovat různými filtry, a také si ten zvuk můžeme vytvořit úplně sami. Nebo jsme s kolegou nasamplovali analogový synťák a dál jsme ho digitálně upravovali v počítači. Když si vzpomenu na svooje začátky, kdy šel přes MIDI maximálně ovládat hardwarový synťák, aby to utáhl... Dnes mají počítač a software v podstatě neomezené možnosti. Mohou zpracovávat zvuk i obraz najednou a funguje to bez problémů. Tam je možností opravdu hodně.

 

V květnu vystoupíš na party v Brně, kde bude také Paul van Dyk. Není to poprvé, kdy se potkáváte v line up...

S Paulem van Dykem jsme se potkali poprvé už před patnácti lety v Berlíně, protože u labelu, kde on vydával, jsem vydal také já svůj první singl. A od té doby se vídáme docela často.

 

Myslíš, že mezi vámi může vzniknout spolupráce?

Možná ano, v poslední době uvažujeme o „releasu“ na jeho labelu Vandit Records.

 

V lednu 2010 se vám podařilo zřídit pobočku Bohemia Recordings v New Yorku. Co je výhodou takového počinu? Máte podobné pobočky i jinde ve světě?

EDM je globální záležitost, a tak je potřeba, aby o naší hudbě, kterou Bohemian Recordings vydává, vědělo co nejvíce lidí. Tak máme několik lidí po celém světě, kteří nám v tom pomáhají. Jedna taková pobočka je právě například v NYC a další vznikla nedávno v Berlíně.

 

Jak došlo ke spolupráci se symfonickým orchestrem v Miami a jaké zkušenosti sis odnesl?

Byl jsem osloven americkým producentem, který toto spojení chtěl zařadit do své show, já jsem neváhal ani minutu, a tak tato spolupráce vznikla. Jak už jsem říkal, doufám, že se mi podaří v tomto projektu pokračovat a budu mít šanci představit ho i domácímu publiku.

 

Jako DJ cestuješ už delší dobu po Evropě, máš nějaké oblíbené místo, kde rád hraješ? S kterými DJi se nejčastěji na line up potkáváš?

Cestuji moc rád, a i když je to někdy velice náročné, snažím se si to užívat. Momentálně asi nejraději jezdím do USA, kde je momentálně EDM na samém vrcholu. Většinou vystupuji v klubech jako headliner, a tak se tam setkávám pouze s rezidenty klubu. Se známými kolegy se většinou potkáváme na letištích či v hotelových lobby :-).

 

Kde tě můžeme v nejbližší době slyšet a kam se chystáš hrát v létě?

Momentálně se hodně pohybuji po českých a slovenských klubech, v létě se chystám na několik vystoupení právě do USA, na což se už teď moc těším :-). Přesné termíny jsou na mém webu nebo na Facebooku.

 

www:

www.michaelburian.com

www.bohemianrecordings.com

www.facebook.com/michaelburianartist

Psáno pro časopis Muzikus