M-Audio Studiophile SP-B - aktivní studiové monitory
Americká firma M-Audio je známá spíše jako výrobce řady zvukových karet a jejich doplňků. Nyní přichází trochu netradičně na trh s aktivními monitory Studiophile SP-5B.
Technika a estetika
SP-5B jsou dvoupásmové aktivní reproboxy určené pro blízký poslech (Near-Field) v domácích nebo profesionálních studiích. Boxy jsou velice malé (17 x 25 cm), basový reproduktor má průměr 5 1/4", výšková kalota 1".
Hned po rozbalení vás určitě upoutá design. Reproboxy mají matně černý, nepatrně "krupičkovatý" povrch, který působí velmi decentně a navíc je značně odolný proti poškrábání. Zakulacené přední hrany, stříbrný rámeček kolem basového reproduktoru a štítek s bílým logem M-Audio jen podtrhují zdařilé provedení beden. V horní části stříbrného okraje basového reproduktoru je vyražen nápis Studiophile, kde místo písmena "o" je modrý LED indikátor zapnutí. Působí to ohromně. Zarážející drobnost - jeden štítek s logem M-Audio byl nalepen viditelně křivě (asi o 1 mm). Vzhledem k tomu, že "design prodává", je podivné, že si toho při výrobě nikdo nevšiml. Tchaiwanská výstupní kontrola byla asi toho dne unavená.
Výškový a ani basový reproduktor nemají ochrannou mřížku nebo jiný kryt. Nemusí to být nijak zásadním problémem, ale je potřeba si uvědomit, že monitory pro blízký poslech jsou obvykle v dosahu posluchačů, takže k nějakému poškození dojít může.
Na zadním panelu najdete zásuvku síťového přívodu, vypínač, vstupní konektor XLR a 1/4" jack, regulaci hlasitosti a bassreflexový otvor. Ve srovnání s některými podobnými výrobky jiných firem chybí korekce frekvenční charakteristiky, což ale považuji spíše za přínos. Při blízkém poslechu stejně ztrácí smysl vylepšování nedokonalé akustiky místnosti, navíc to obvykle pomocí jednoduchých korekcí ani nebývá možné. Umístění regulace citlivosti na zadní panel považuji za výhodné a logické. Není alespoň v dosahu nenechavých rukou náhodných posluchačů, kteří mají potřebu kroutit vším, co vidí :-).
Trochu neobvyklá je stejná citlivost XLR i jack vstupu. Obvykle má vstup XLR vyšší citlivost. V tomto případě jsou oba konektory zapojeny paralelně k sobě. Oba vstupy jsou pochopitelně symetrické.
Celkově považuji mechanické provedení SP-5B za velmi zdařilé, boxy jsou vyrobeny z desek MDF, spoje i další mechanické části jsou velmi pečlivě řemeslně zpracovány. Totéž je možné říci i o elektronické části, kde jsou použity kvalitní a dostatečně výkonově dimenzované součástky. Po zapnutí se také z reproduktorů neozývají žádné lupance nebo jiné nectnosti. Každý reproduktor je napájen vlastním výkonovým zesilovačem (režim Bi-Amping). Podle údajů výrobce je zesilovač pro basový reproduktor schopen dodat 42 W a pro výškový 33 W. Oba reproduktory jsou magneticky odstíněné, což je nutností pro umístění reproboxů v těsné blízkosti monitorů, videa nebo počítačů (nedochází k deformaci obrazu). Ještě jedna zajímavá vlastnost SP-5B - jejich výškový reproduktor je pohyblivě uchycen (!) a je možné jej natáčet do všech směrů. Výrobce tvrdí, že je možné dosáhnout lepšího nasměrování i tam, kde není možné lépe umístit samotný reprobox. Dost dobře si neumím představit tak stísněné podmínky, aby nebylo možné optimálně natočit takto malý reprobox, ale budiž.
K reproboxům byl dodán i anglický návod, který je velmi jednoduchý a přehledný, i když ve většině případů zbytečný. Vše podstatné je naprosto výstižně nakresleno přímo na zadním panelu reproboxů.
Zvuk
Posuzování zvuku je vždy subjektivní záležitost. Zvuk SP-5B bych hodnotil větou: "Je hezký, ale není věrný". Tedy alespoň ve srovnání s ostatními aktivními studiovými monitory, např. PS6 od Event Electronics, i když pravdou je, že cenový rozdíl těchto produktů je propastný (pozn. jedna PS6 stojí stejně jako pár SP-5B). Pomocí bassreflexu a dobře naladěné elektronické výhybky dosáhli konstruktéři dostatku (spíše až lehkého zdůraznění) basů i u takhle malé bedny. Právě velikost (nebo spíš "nevelikost") bedny a přenos basů jsou vždy určitým kompromisem. Nelze očekávat u takhle malých reproboxů přenos těch nejnižších frekvencí, přestože výrobce udává jejich frekvenční rozsah 33 Hz - 22 kHz (bohužel bez udání tolerančního pásma). Také přikládá změřenou frekvenční charakteristiku (viz obr.), kterou ale takticky zakresluje až od frekvence 200 Hz. Ve zvuku SP-5B je možné nalézt i lehké zdůraznění středového pásma v oblasti formantů hlasu.
Celkově je možné o zvuku SP-5B říci, že je vyvážený, ale není úplně neutrální. Úplná neutralita ale zřejmě nebyla cílem návrhářů. Konstruktéři odvedli velmi dobrou práci a díky Bi-Amping koncepci a kvalitně řešené výhybce se jim podařilo z takto malých reproboxů a z použitých reproduktorů dostat maximum. Zvuk zůstává čitelný a nezkreslený i při vysokých hlasitostech.
Závěr
Použití Studiophile SP-5B si umím představit v začínajících a domácích HDR studiích, zejména díky příznivému poměru cena/výkon a "domácím" rozměrům. Dále pak ve střižnách, v rozhlasových a dabingových studiích a vůbec všude tam, kde je potřeba mít kvalitní poslech při zachování malých rozměrů reproboxu. Zároveň jsou vhodným doplňkem jiných zvukově neutrálních monitorů, například při nahrávání nebo mixáži ve větším studiu. Je to zároveň rozumná alternativa při nahrávání "v terénu", také díky svým malým rozměrům, mechanické odolnosti a snadnosti přenášení (váha jedné bedny 5 kg). Celková cena je 17 990 Kč (s DPH) za pár.
Info:
-M-Audio Studiophile SP-5B jsou dvoupásmové aktivní studiové monitory pro blízký poslech. Cena 17 990 Kč s DPH za pár.
Plus:
- malé rozměry
solidní zvuk
robustní mechanické provedení
symetrické vstupy
magnetické stínění
Mínus:
-žádné mřížky před reproduktory
stejná citlivost XLR i jackového vstupu
Udávané technické parametry:
basový reproduktor: 5 1/4"
výškový: 1"
frekvenční rozsah: 33 Hz - 22 kHz (toleranční pásmo výrobce neuvádí)
dělicí frekvence výhybky: 2,7 kHz
výkonové zesilovače: 42 W pro basový, 33 W pro výškový reproduktor
vstupní citlivost: 200 mV pro plný výkon (při nastavené maximální hlasitosti)
vstupní impedance: 20 kW symetricky, 10 kW nesymetricky
váha: 5 kg každý monitor
rozměry: 250 x 166 x 200 mm (v x š x h)