Lord of the Dance
Taneční show Michaela Flaetlyho Lord of the Dance zavítala do Prahy již podruhé. Tentokrát jsme měli možnost pohovořit si se zvukařem Seánem. Hned na začátku nás upozornil, že celá aparatura je v této chvíli sedm let stará a bude se vyměňovat.
Na evropském turné Troupe One jsou dvě řídící centra. Jedno je schováno za scénou a zvukař odtud posílá signál do hlavního mixu, který je umístěn naproti pódiu, stejně jako při rockovém koncertě. Zvukař za scénou se tedy stará jen o monitory a playback. Finální zvuk se tvoří u hlavního mixu. U zvukaře za scénou se zpracovávají dvě sekce - playback a live.
Podíváme se nyní na playback. Veškerá hudba je pouštěna z minidisku. Tady je samozřejmě nutné záložní zařízení pro případ, že by se minidisk zastavil nebo jen zadrhnul. Zvukař tedy pouští hudbu ze dvou synchronně hrajících minidisků. Zařízení, které zaznamenává časový kód (MIDI Time code - MTC), řídí Start/Stop box. V případě, že jeden z minidisků přestane hrát, to zaznamená Start/Stop box. Automatický switcher (přepínač) přepne na druhý minidisk, který bez ztráty naváže.
Když se podíváme na live sekci, je o něco jednodušší a více se podobá jakémukoli koncertu. Ač se někdy zdá, že opak je pravdou, všechny stepové choreografie jsou naživo!!! Zvuk stepových bot je snímán buď přímo v podlaze, nebo mikroporty, které mají na stepkách připevněni sólisté. Mikrofony jsou umístěny pod dřevěnou podlahou, která je potažena "baletizolem" (speciální povrch pro tanečníky, vypadající jako linoleum). Ze spodní strany prken je ještě nalepena mechová fólie. Na živo jsou snímány i dvoje housle a zpěv. Jak mikrofony v podlaze, tak pro hudebníky jsou vyrobeny přímo pro show, jsou všechny mono, samozřejmě s bezdrátovým přenosem. Zvukař používá na housle kompresor a na housle i zpěv multiefekt Yamaha SPX 990. Z efektů využívá převážně reverb. Jak bylo řečeno, finální zvuk se upravuje u hlavního mixu, kde je i řídící centrum pro světelný park.