Kurzy zvukové techniky - Důležité rady a praktické postřehy při práci v hudebním studiu

Kurzy zvukové techniky - Důležité rady a praktické postřehy při práci v hudebním studiu
Kurzy zvukové techniky - Důležité rady a praktické postřehy při práci v hudebním studiu

Konektory a kabely ve studiu

A) Kabely

O používání kabelů ve studiu platí několik obecných zásad, které se nepochybně vyplatí dodržovat. Pokusím se je ve stručnosti shrnout do deseti základních rad:

 

1) Nikdy neveďte vedle sebe síťové a modulační kabely. Pokud se jejich dráhy jen občas překříží, dá se to ještě tolerovat, ale jestliže leží těsně vedle sebe několik metrů, zhorší se odstup užitečného signálu od brumu. U nesymetrických vedení brum narůstá rapidně (např. vstupy kytarových zesilovačů), u symetrických mikrofonních vedení není situace tak kritická. U optických kabelů žádné nebezpečí nehrozí.

 

2) Všechna vedení pro pevnou instalaci by měla být v režii i ve studiu důmyslně skrytá v přístupných kabelových žlabech, lištách, panelech apod. "Vrabčí hnízda" zavěšená ve všech koutech režie připomínají klubovnu radioamatérského kroužku.

 

3) Většina modulačních i síťových kabelů má svoji tvarovou paměť a měly by se smotávat stále stejným způsobem, ve stejně velikých smyčkách tak, aby se příliš nekroutila jejich vnitřní struktura. Mikrofonní kabel není šňůra na prádlo.

 

4) Používejte kvalitní modulační kabely od firem, které mají ve výrobě dlouholetou tradici. Vyšší náklady při jejich pořizování vám ušetří spoustu času a zajistí kvalitní přenos audiosignálu. I neměřitelné parametry jsou ve studiu často slyšet. Kabel, který se velmi snadno smotává, má většinou horší kvalitu a naopak.

 

5) Pro mikrofony používejte co možná nejkratší kabel, ale ponechávejte si pod mikrofonním stojanem dostatečnou rezervu pro manipulaci.

 

6) I ty nejkvalitnější mikrofonní kabely jsou potenciálním zdrojem mnoha poruch, zejména při využívání fantomového napájení nebo napájecích zdrojů pro lampové modely. Provádějte zhruba každého půl roku jejich kontrolu. Nemusíte je měřit, ale stačí, když je připojíte naprázdno do vstupu s aktivovaným fantomem (bez mikrofonu), vyjedete naplno gain, zatřesete smotaným klubkem, posloucháte, a divíte se.

 

7) Pouze tehdy, jestliže máte důkladné zkušenosti s pájením a znalosti důležitých audio norem, můžete si modulační kabely vyrábět sami. Osazujte je velmi kvalitními konektory, které ctí všechny rozměrové normy, mají spolehlivé kontakty i pevné kabelové uchycení (např. Neutrik).

 

8) Neberte vážně rady hifistů, radioamatérů a opravářů praček ohledně studiových kabelových systémů.

 

9) Základním předpokladem pro to, aby při propojení přístrojů ve studiu nevznikal brum vlivem zemních smyček, je třížilový síťový rozvod z jediného

společného přívodu 220 V (nevyužívat více zásuvek ve zdi).

 

10) Pokud máte ve studiu externí procesory a signálové zdroje, u kterých měníte často zapojení, vyplatí se investice do přepojovače, kde můžete přehledně měnit požadované signálové trasy pomocí krátkých propojovacích vodičů (i když se tím připravíte o tajemné výpravy do prostoru zadních přístrojových panelů s baterkou v ruce).

 

Příště: Konektory a kabely ve studiu - důležité normy pro zapojení konektorů

Psáno pro časopis Muzikus