Když chce Fenek znít jako Fenek - o vzniku samplů Zdeňka „Fenka“ Steinera
K rozhovoru o triggování a o vzniku jeho vlastních samplů, které se rozhodl věnovat vám všem, čtenářům Muzikusu, jsem se s Fenkem sešel v pražské Wohnoutí zkušebně. Koncertní sada Mapex byla naložená, pro demonstraci samplů však bezvadně postačila provizorní sada, poskládaná ze záložních bubnů Mapex a starších bubnů z dob, kdy ještě nebyl firemním hráčem Mapex a Anatolian.
Samply Fenek spouští snímači ddrum z modulu ddrum4 SE, tento systém používá už přes deset let. „Dřív jsem triggoval celou sadu, dneska naživo používám pouze snímač na kopáku, a to v kombinaci se živým zvukem. Ve zkušebně ale pro zrychlení práce používám snímače na kotlích. ddrum má výborné zvuky, ale napadlo mě, že by bylo skvělé mít vlastní, a tak když nám při natáčení Rádia Děda zbyl čas, tak jsme to s Kulichem udělali. S odstupem času trochu lituji, že jsme natočili jen dvě až čtyři dynamické úrovně, ale je to hlavně na rockové hraní. Potřebuji, aby mi nespínaly samply rány ze sousedních bubnů, takže mám stejně nastavenou celkem nízkou citlivost a hraji silněji.“
„Poprvé jsem použil samply v Sonu, když jsme nahrávali druhou desku Zlý noty na večeři, do písně Dcera, která nakonec vyšla až na Nevydáno. Tenkrát to ale trvalo děsně dlouho, snímače jsme nastavovali snad den. Od té doby to využíváme jen někde. Do studia si beru 5-6 bubínků a snažím se nabízet. A samply jsou vždycky další možnost.
DDRUM nám jednou zachránil koncert, hráli jsme v Havlíčkově Brodě, to už je fakt dlouho. Tenkrát jsem používal triggery na všem. Zvukařovi shořel pult, takže tam měl nějakou maličkou náhradu, snad jen šest šavlí, rychle jsem mu to z ddrumu smíchal do jedné stopy, díky čemuž mohl udělat zpěvy, kytary a basu.“
MIDI?
Nikdy mě to nechytlo, nepotřeboval jsem to. Nahrávám si vždycky rovnou audio, byly tam problémy s latencí, citlivostí a tak. Doma mám Drumagog, takže nemám problém zvuk pak vyměnit. MIDI používám jedině, když něco dělám doma se Zemanem, naklepeme si to myší, ale jinak ne.
Co ty a elektronické bicí?
Zkoušel jsem, ale moc mě to nebavilo. Ty se síťkami odráží výrazně víc než blána, takže si zhoršuješ techniku. Měl jsem je na zkoušení na korpusech, ale vyhodil jsem je a koupil si ty gumy (ukazuje je na jiné sadě), ty naopak neodráží vůbec. Po dvou hodinách už nemůžu, ale je to dobré pro ruce. Mám jeden elektronický pad, který používám na pouštění efektových zvuků, víc toho nepotřebuji.
Nedostatky triggování?
Nastavení citlivosti. A taky jsou ty zvuky moc hodné. Když tu hráli ZZ Top, používal Frank Beard pouze ddrum a mně se to nelíbilo, bylo to hodně prosazené, z té kapely to vysloveně lezlo. Zejména u tomů. Nejlepší je kombinovat!
MIMOCHODEM:
„Mám teď velký kopák, 24” na 20” a když jsem ho přivezl, povídám Kulichovi, ten hraje, co? A on, to je ti zajímavý, já si z toho kopáku beru ten mlask, výšky, ale spodek ze samplu! To si ze mě děláš srandu, já si pořídím takový hovado...“
specifikace
Kde: Futurum
Kdo: Kulich, editace studio Mydlovary
Kdy: červen 2007
Co: Sonor Delite, 22 x 18”, 10 x 10”, 12 x 12”, 14 x 14”, 16 x 18”, šlapka Pearl Eliminator, filcová palice, paličky Balbex. Blány všechny Remo, pískové Emperory na tomech, Ambsassador na snare, vespod Remo Diplomat, kick Powerstroke 3. Činely Sabian HH Leopard 20”, Istanbul Alchemy Power X Crash 17” a 16”, hi-hat Sabian AAX Stage 13” Hi-Hat.
na co se nahrávalo
kick: AKG D112 a Electro-Voice N/D868
snare: Shure SM57
toms: Shure SM57
overheads: Audio-technica AE3000
hi-hat: Shure BG 4