Justin Meldal-Johnsen - Od Becka po Nine Inch Nails
Basista, který znamená ve svých třiceti šesti letech opravdový pojem. Je až úctyhodné, s kým vším hrál a jaký má žánrový rozstřel. Od hip hopu pro industrial, od alternativy k folku, od popu po funk nebo rock. Justin Meldal-Johnsen si nevybírá a hraje opravdu všechno.
Kořeny
Justin se narodil 26. března 1970 ve městě Eugene v Oregonu. Oba rodiče byli přívrženci hnutí hippies a oba byli umělecky orientovaní. Otec Trevor byl spisovatel a matka Marcia malířka. Krátce po Justinově narození se celá rodina přestěhovala do známého střediska hippies Haight-Ashbury v San Francisku a o rok později konečně zakotvili v centru zábavního průmyslu, v Los Angeles.
Rodiče malého Justina všemožně podporovali a svoji první baskytaru dostal od rodinného přítele, když mu bylo dvanáct let. Byla stará a patřila spíše do odpadu, ale znamenala zásadní převrat v jeho životě. Bylo to také v době, kdy začala vysílat MTV - což bylo příhodné, neboť první basové linky se Justin učil, když hrál zároveň s hudebními videi. Svůj první příjem začal utrácet za vinyly v blízkém obchodě a z nich se začal (ostatně jako snad každý muzikant) také učit basové linky. Žánrový rozstřel měl obrovský a určitě mu pomohl lépe pochopit základy basové hry. Poslouchal všechno - od Lou Reeda po Electric Light Orchestra, od The Temptations po Pink Floyd.
Na střední škole začal získávat své první zkušenosti s kapelami. Hrál cokoli a kdekoli mohl, alternativu, punk, experimenty. Prošel si klasickým obdobím středoškolských kapel, kdy se spousta z nich rozpadla před prvním koncertem nebo odehrála jen jediný koncert a rozpadla se potom. V každém rozpadu byl ale i zárodek nové kapely.
Bod zvratu
Po vystudování střední školy, kterou absolvoval s vyznamenáním a měl možnost jít na vysokou školu, se Justin rozhodoval co dál. „Rozhodl jsem se to zkusit a prorazit se svojí kapelou. A najít si stálé zaměstnání někde kolem hudebního byznysu,“ říká k tomu Justin. „Pravda, moje první práce nebyla zrovna denní. Pracoval jsem jako noční vrátný v nahrávacím studiu Cherokee Recording Studios. Plat byl 3,35 dolarů na hodinu a musel jsem dělat takové práce jako umývání záchodů, vyhazování bezdomovců ode dveří studia a vysávání kokainu z konzolí.“ Potkával se tam ale i se slavnými osobnostmi, jako jsou Gene Simmons nebo Lou Reed. A také se tam objevil David Campbell, slavný a úspěšný aranžér, který se specializuje na smyčcová aranžmá. Ten ho krátce nato, to bylo Justinovi sedmnáct, zaměstnal jako svého osobního asistenta. Pro Justina to znamenalo, že se každý den učil něco nového o hudební branži, zatímco stále pracoval ještě na vlastní hudební kariéře.
Krátce poté, co začal pracovat pro Davida Campbella, byl Justin představen jeho synovi, který se také chtěl stát profesionálním muzikantem. Jeho jméno bylo Beck. To bylo základem dlouhotrvajícího hudebního i lidského přátelství. Dlouhé hodiny společně vysedávali a poslouchali hudbu. Beck otevřel Justinovi nové hudební obzory - naučil ho poslouchat americké blues a folk, Toma Waitse a spousty jiných. Naučil ho také pracovat se čtyřstopým nahrávadlem.
Začátky v branži
Někdy v té době se Justin seznámil i s kytaristou Tony Hoffnerem, se kterým spolupracuje dodnes. Jejich první společná kapela Last Carousel si získala jakés takés renomé v losngeleských klubech. Když vyměnili zpěváka, změnili si i jméno na This Great Religion. S tou zaznamenali větší úspěchy. Vydali dva singly u společnosti Rough Trade. Odjeli i několik turné, vystupovali v rádiu, a dokonce si zahráli i v Japonsku. Paradoxně se rozpadli ve chvíli, kdy měli úspěch na dosah. Bylo to v roce 1993, tentýž den, kdy dostali nabídku od velké nahrávací společnosti. Dva členové kapely se přestěhovali do San Franciska za jinými hudebními příležitostmi a Justin zůstal v Los Angeles sám.
Následující dva roky byly hodně hektické. Justin si začal budovat renomé coby nájemný muzikant. V praxi to znamenalo, že jezdil a hrál, s kým se dalo. Třeba s hiphopovou partou Circle of Power nebo kapelou bývalého basisty Gang of Four Dave Allenem - The Elastic Purejoy. V době, kdy byl členem druhé jmenované kapely, se seznámil se svou budoucí ženou Corinne Heinzman, která pro The Elastic Purejoy pracovala v managementu..
Na konci roku 1994 dostal Justin nabídku jít hrát do své oblíbené kapely - legendární losangeleské art rockové skupiny Medicine. Nahráli spolu album Her Highness, které vydali na labelu Ricka Rubina, a projeli křížem krážem celé Spojené státy. Na začátku roku 1996 se ale rozpadli kvůli přetrvávajícím osobním problémům v kapele.
S kapelníkem Medicine ale Justin spolupracoval dál a společně spolu dali dohromady experimentální projekt nazvaný Electric Company. Ještě v roce 1995 vydali první desku A Pert Cyclic Omen. V průběhu roku dostal Justin další možnost, když natáčel a hrál na koncertech s kapelou Pet. Ta podepsala smlouvu s labelem Tori Amos a následující nahrávka vznikala v soukromém studiu Tori Amos v jejím zámku v jižním Irsku.
Beck
V první polovině roku 1996 pak přišla nabídka od Becka, který mezitím dosáhl obrovského úspěchu, aby si spolu zajamovali. „Přišel jsem na ten jeho ,jam‘ a vůbec jsem netušil, že já a kytarista Smokey Hormel jsme na oficiálním konkurzu na posty do kapely,“ říká k tomu Justin. Nabídku samozřejmě přijal. Tohle byla konečně plnohodnotná práce. První turné, které s Beckem jel, bylo k desce Odelay a zahrnovalo stovky show po celém světě.
Prakticky od této chvíle patří Justin neodmyslitelně do světa kolem Becka. Natočil s ním několik alb, několikrát objeli svět, natáčeli videoklipy a postupem času se stal kapelníkem Beckovy skupiny. Beck nakonec zaměstnal i kytaristu Tony Hoffnera - ano, to je ten, který s Justinem hrál v kapele The Great Religion - byť to zaměstnání bylo jen na koprodukci desky Midnight Vultures. Přesto to mělo dopad na Justinovu další kariéru. Neboť Tony se přestěhoval ze San Fanciska zpátky do Los Angeles a začal s Justinem opět spolupracovat.
Další aktivity
I když stále hrál s Beckem, měl Justin dostatek času rozjet ještě další dvě aktivity. Nahrál tři alba u Tori Amos a stal se občasným členem kapely Air. Objeli spolu svět na turné k albu Moon Safari a v návaznosti na to nahrál Justin basu a nějaké zpěvy na albu 10,000 Hz Legend.
Našel si čas ale i na další projekty. Natáčel s takovými umělci, jako jsou Marianne Faithful, Black Eyed Peas, Courtney Love, Frank Black, The Mars Volta, Sean Lennon, Nelly Furtado či Macy Gray (na její desce The Trouble Being Myself se podílel i jako autor). Podílel se i na remixech Davida Bowieho, Jamiroquai nebo Mobyho. A také se objevil ve filmových nahrávkách k Charlieho andílkům, Starsky and Hutch nebo Team America: World Police.
Současnost
V současné době se Justin věnuje vlastnímu projektu Ima Robot. První desku vydali v roce 2003. Dosud vydali tři desky a jako předkapela slavnějších kolegů (The White Stripes, Jane’s Addiction) procestovali kus světa.
Poslední dva roky se také Justin stal koncertním baskytaristou legendární indrustial kapely Nine Inch Nails. K nim se dostal přesně ve chvíli, kdy se Justin rozešel s Beckem. Celé to trvalo jen pár dní, nabídka, rozhovor s Trentem Reznorem, konkurz, a pak už se Justin jen učil repertoár zahrnující pětašedesát skladeb.
Vybavení
V současné době, coby koncertní člen kapely Nine Inch Nails, používá Justin převážně baskytary Fender. Jsou to dva upravené kusy Fender Geddy Lee Jazz, na kterých vyměnil snímače. Dále dva kusy Fender Jaguar, na kterých také vyměnil snímače - namontoval si tam snímače z Precisionu. Pak jsou to dva Precisiony - Pino Palladino a American Standard. Ve výbavě má ještě Gibson Thunderbird, akustiku Guild a kontrabas King. Hraje i na další nástroje, jako jsou kytary Gibson a kytara a mandolína Fender.
Aparát standardně používá Ampeg SVT nebo Aguilar, ale s NIN má místo toho Palmer Speaker Simulator. Jako zesilovač používá QSC Audio PLX3402. Co se týče dalšího vybavení a efektů, je lepší se podívat do tabulky a nevyjmenovávat je tady. Pro kompletní vybavení doporučuji se podívat na stránky o Justinovi na Wikipedii.
Vybavení
Basy:
Fender Geddy Lee Jazz, snímače DiMarzio 1
Fender Jaguar bass se snímači z Precisionu
Fender Pino Palladino Precision
Fender American Standard Precision
Gibson Thunderbird
Guild acoustic
King (kontrabas)
Kytary a mandolíny:
Gibson Joan Jett Melody Maker
Gibson Billie Joe Armstrong
Fender Elvis Costello Jaguar
Fender mandolin
Rack:
Palmer ADIG-ST (speaker simulator)
QSC Audio PLX3402 (zesilovač)
Furman PL-Plus (zemnění)
Sennheiser (vysílačka)
Westone (monitory do ucha)
Efekty:
Tech 21 SansAmp PSA 1.1
t.c. electronic G Force
Eventide Mod Factor 2
Line 6 PODxt
Dunlop/Bradshaw Power Distribution
Rocktron All-Access MIDI control
Voodoo Lab GCX
SansAmp VT Bass
Tech 21 SansAmp GT2
Malekko B:assmaster
Guyatone MD2 Micro Digital Delay
Guyatone Phase Shifter
Prunes & Custard Harmonic generated Intermodulator
Syntezátor:
Novation ReMOte 25SL
Apple Xserve
Struny a trsátka:
D’Addario .050-.105 (basy), D’Addario .011-.052 (kytary)
Dunlop Tortex trsátka 0.8 na basu a 0.63 na kytaru
Diskografie
1993 Circle of Power Circle of Power
1996 Billys White Acre Billy’s Not Bitter
1996 Tori Amos Hey Jupiter
1996 Manowar Louder Than Hell
1996 Pet Pet
1998 Barbie, Christe and Teresa Beyond Pink
1998 Tori Amos From the Choirgirl Hotel
1998 Amnesia Lingus
1998 Beck Mutations
1999 Blinker the Star August Everywhere
1999 Beck Midnite Vultures
2001 Air 10,000 Hz Legend
2001 Big Sir Now That’s What I Call Big Sir
2002 Marianne Faithfull Kissin’ Time
2002 Mark Eitzel Music for Courage and Confidence
2002 Beck Sea Change
2003 Pete Yorn Day I Forgot
2003 Turin Brakes Ether Song
2003 Ima Robot Ima Robot
2003 Macy Gray The Trouble with Being Myself
2004 Charlotte Martin On Your Shore
2005 Garbage Bleed Like Me
2005 Beck Guero
2005 Gemma Hayes The Roads Don’t Love You
2005 Judd and Maggie Subjects
2006 Toby Lightman Bird on a Wire
2006 Gran Bel Fisher Full Moon Cigarette
2006 Pink I’m Not Dead
2006 Beck The Information
2006 Dixie Chicks Taking the Long Way
2006 Mellisa McClelland Thumbelinas One Night Stand
2007 Macy Gray Big
2007 They Might Be Giants The Else
2007 Storm Large Ladylike Side One
2007 Ken Andrews Secrets of the Lost Satellite
2007 Emmylou Harris Songbird: Rare Tracks and Forgotten Gems
2008 Beck Odelay (Deluxe Edition)
2008 Air Moon Safari
2008 Dido Safe Trip Home
2008 Goldfrapp Seventh Tree
2008 Daniel Martin Moore Stray Age