Jak se kupuje... mikrofon pro živé zpívání

Jak se kupuje... mikrofon pro živé zpívání - rady
Jak se kupuje... mikrofon pro živé zpívání - rady

Nepřeberné množství mikrofonů na současném trhu se pohybuje v cenovém rozpětí, jaké nemá u jiného sortimentu obdoby. Pro sólového zpěváka jde ale o záležitost, na níž nedoporučuji příliš šetřit, zvlášť pokud se jedná o osobnost, jejíž interpretační schopnosti přidávají kapele na dobrém jménu.

 

Dynamický versus kapacitní model

Dynamické modely jsou pro zpívání naživo mnohem častější variantou a můžete s nimi natočit také výborné demo nahrávky. Zpívá se na ně většinou z těsné vzdálenosti a na to se ani drahé kapacitní modely určené do studií příliš nehodí. Ke zpěvákovi s ostrými sykavkami je dynamický systém určitě milosrdnější.

 

Pro rockový "nářez" jsou na pódiu standardem např. padesátosmičky od Shure, poměrně odolné vůči hrubému zacházení i tlakovým nárazům. Rockeři, kterým upadly na zem nebo jim uletěly při roztočení na šňůře, by mohli vyprávět...

 

Pro zvonivé dívčí hlásky nebo zdůraznění detailů při vokálech není některý kapacitní model (vyžaduje fantomové napájení) vhodný pro pódium tak špatnou volbou. Navíc kapacitní mikrofony, které zakoupíte pro vokály, lze potom využívat i pro snímání akustických nástrojů ve studiu (jsou poměrně univerzální).

 

Mezi osvědčené výrobce obou kategorií patří také AKG, Sennheiser, Beyer, a další firmy (za podstatně nižší cenu nabízí v současné době své série i asijský trh).

 

Manipulační hluk

Každý mikrofonní systém uložený v korpusu by měl vykazovat určitou odolnost nejen vůči hrubým otřesům ve stojanu, ale např. i proti šustění vznikajícím třeba třením dlaně o korpus. Obvykle se to v parametrech neuvádí, nutno vyzkoušet a porovnat.

 

Vypínač

Pokud uvažujete o verzi s vypínačem, ověřte si, zda se dá vypínání zablokovat, jinak je to spíš pro zlost - neúmyslné vypnutí na pódiu je nejčastější závadou, proč mikrofon nefunguje.

 

Montáž na stojan

Objímka by měla být z robustního plastu, mikrofon by měl jít snadno vysunout a neměl by mít tendenci z ní vypadávat. Někdy se dají použít i kvalitní univerzální držáky, ty je ale nutno předem vyzkoušet s příslušným modelem. Systémy fungující na bázi kolíčku na prádlo příliš nedoporučuji, kónická provedení korpusu v nich příliš nesedí. Pozor na některé experimenty (např. hranaté korpusy nasazující se na jakousi "pacičku")! Konektor XLR s aretací je naprostou samozřejmostí.

 

Barva zvuku

To, jak bude mikrofon znít, je pochopitelně nejdůležitějším faktorem pro volbu. Hodně záleží na tom, pořizujete-li si model, který bude sloužit univerzálně na různé hlasy, nebo zda ho budete využívat pro stejného zpěváka. Sytým spodním hlasům nemusí sedět např. modely Beta, zdůrazňující basy, a mírně huhlající zpěváci znějí lépe, když má mikrofon pokles v pásmu kolem 1 kHz a mírně zdůrazňuje výšky. Můžete sice tvrdit, že vše doženete korekcemi na mixu, ale není to tak docela pravda.

 

Nenechejte se zmást různou citlivostí jednotlivých modelů: méně citlivý mikrofon nemusí být horší než ten, který dává vysokou úroveň signálu.

 

Při srovnávání používejte zásadně velmi kvalitní mikrofonní kabel. Namísto studování specifických parametrů doporučuji nahrát si vlastní hlas na několik vytypovaných modelů, a ty si pak v klidu doma porovnat při stejné hlasitosti. Vybrat to "pravé-ořechové" je potom mnohem snazší, než když právě zpíváte.

 

Odolnost proti tlakovým nárazům

Jedna z nejdůležitějších vlastností, související s konstrukcí mikrofonu. Bouchance na basech při explozivních hláskách "p" a "b", doprovázející každé druhé slovo, nejsou u zpívání zrovna ideálním efektem. Vše závisí na konstrukci ochranné mřížky a na systému vnitřního tlumení. Koule chránící mikrofonní kapsli by měla jít snadno odšroubovat od korpusu, aby se dal po čase molitan vyměnit a mřížka vyčistit. Nenechte se uchlácholit, že nasazením molitanové ochrany (windschutz, windscreen) se vše vyřeší - čím bude pěna houževnatější, tím víc se otupí brilance mikrofonu.

 

Odolnost proti zpětné vazbě

Fenomén bezprostředně související se směrovou charakteristikou, na živáky je nejvhodnějším patternem kardioida a její modifikace, protože má minimální citlivost z nežádoucích směrů. Je to ale spojeno s tzv. proximity efektem (čím blíž, tím více basů), který se dá buď redukovat ořezáním basů přímo na mikrofonu, nebo na pultu.

 

Bezdrátové systémy

Pro tančící zpěváky jsou mikroporty velmi výhodným řešením, ale je nutno počítat s pár tisícovkami navíc. Renomované firmy nabízejí žadu VHF i UHF variant a vysílač nemusí být umístěn vždy v mikr. korpusu (za páskem, v kapse). Dříve spojeno s rizikem rušení, dnes většinou bez problémů.

 

Mikrofon není počítač nebo syntezátor

Každý jednotlivý exemplář z vyrobené série je nezaměnitelným originálem s drobnými zvukovými nuancemi. Ještě nikdo nevyrobil dva naprosto stejné mikrofony. Slyšel jsem stejné modely od renomovaných firem, které měly výrazně odlišný sound! Nekupujte tedy "zajíce v pytli" a vězte, že starý, otřískaný veterán, který dá vašemu hlasu tu správnou "šťávu", je lepší než napucovaný precizní model, u něhož máte pocit, že vám někdo právě ucpal uši vatou.

Psáno pro časopis Muzikus