Internetové prezentace kapel

Internetové prezentace kapel - téma měsíc
Internetové prezentace kapel - téma měsíc

Technologie a služby poskytované v rámci internetu se zcela nepochybně stanou významnou součástí našeho života. Už dnes internet využíváme k činnostem, které se nám zdají zcela samozřejmé. E-mail, internetová telefonie, chatování, internetové bankovnictví – to je jen minimální výčet možností internetu. Samozřejmě nelze zapomenout na www stránky, weby nebo též webové prezentace, které v oblasti hudby hrají velmi důležitou roli při propagaci kapely.

Historie

Když se podíváme zpátky do minulosti, zjistíme, že internet je médium, které se vyvíjí raketovou rychlostí. Zkusme jen rámcově zachytit stav internetu v určitých obdobích.

 

Rok 1995 – internet existuje především na akademické/univerzitní půdě. Vlastními webovými stránkami disponují především vysoké školy a velké korporace. Připojení k internetu pro „obyčejné lidi“ je takřka nemožné.

 

Rok 2000 – Nejen velké korporace, ale i střední nebo dokonce malé firmy mají vlastní www stránky. Vlastní prezentace tvoří už i počítačoví fandové formou takzvaných „osobních stránek“. Kvalita takových osobních prezentací je mizivá, ale už zde začíná vznikat obsah, který tvoří samotní uživatelé internetu. Mnoho internetových technologií ještě čeká na svou dobu, protože pro většinu lidí vede cesta k internetu pouze skrze neskutečně pomalé připojení přes modem. Webmasteři jsou nabádání k tvorbě takových stránek, které mají minimální velikost, aby uživatelé nemuseli dlouhé minuty čekat na stažení celé stránky.

 

Rok 2005 – přibývá poskytovatelů internetového připojení, včetně lokálních wi-fi providerů. Objevuje se ADSL. Ceny připojení klesají, a k internetu má tím pádem přístup větší množství lidí. Roste rychlost, což umožňuje nasazení dalších zajímavých služeb. Velké množství firem a lidí, včetně náctiletých, má své stránky, případně blogy. K publikování informací na internetu už není potřeba znát jakékoli programovací jazyky.

 

Webová prezentace

Webové stránky jsou určeny k tomu, aby prezentovaly konkrétní firmu, její služby nebo produkty, případně aby prezentovaly určitou problematiku. Proto se setkáváme s pojmem „internetové prezentace“. Kromě popisu a prezentace konkrétní problematiky mohou internetové stránky plnit ještě několik dalších služeb:

 

– poskytování multimediálního obsahu (videa, zvuky)

– komunikace s čtenáři (kniha návštěv)

– zjišťování názorů čtenářů (ankety, apod.) a další...

 

Propagace kapel – obecně

K čemu jsou vlastně webové prezentace kapelám dobré? Odpověď je jednoznačná – k propagaci.

 

Přiznejme si, že úspěch kapel a interpretů nespočívá v tom, jak umí hrát. Jakkoli to pro nezasvěcené lidi může znít neuvěřitelně, tohle je fakt. Klíčem pro úspěch kapely jsou jiné předpoklady než samotné hraní. Jsou to známosti, propagace a reklama. Jen díky nim kapela dostává příležitost zahrát si na lukrativních koncertech a získat tak nové fanoušky a následně další koncerty, smlouvy s nahrávacími společnostmi apod. To, že je kapela výborná, nikdy nemůže stačit.

 

Představme si imaginární kapelu složenou z geniálních hudebníků, kteří produkují opravdu skvělé songy. Kapela zkouší už nekonečně dlouhou dobu v garáži, ale žádná smlouva a koncerty nepřicházejí. Teprve, když si kapela do garáže pozve své kamarády a když pustí do oběhu svou demonahrávku, začínají věci nabírat spád. Takto jednoduchý příklad reálně vysvětluje nutnost zmíněných známostí a propagace.

 

A nyní si představme, že jsme založili kapelu, hrajeme kvalitní hudbu a jsme si vědomi toho, že je třeba kapelu propagovat. Jak to udělat? Říká se, že dobré věci se propagují samy. Takový stolař vyrobí nádherný nábytek na míru. Zákazník je spokojen natolik, že se s nábytkem chlubí před druhými, a ti obratem kontaktují stolaře, aby si u něj objednali to, co již měli možnost vidět a líbilo se jim to...

 

Tento jev by se dal aplikovat i na kapelu. Kapela vystoupí na koncertě, zaujme pořadatele a fanoušky a následně už ji zvou na další a další koncerty. Má to však jeden velký háček: Kdo vezme mladou neznámou kapelu na onen koncert? Situace v našich poměrech je taková, že existují stovky kvalitních kapel, a konkurence je tedy vysoká. Dostat se do nějakého známějšího klubu – to už může být problém. O možnosti zahrát si na festivalu ani nemluvím. Obsazení takového festivalu bývá mnohdy téměř na rok dopředu známé a pořadatelé vsázejí na opravdu „prověřené“ interprety.

 

Druhá možnost, jak se dostat do širšího povědomí, je rovněž dostatečně známá a logická. Rozesílání demonahrávek všude, kam to jen jde, přičemž nejvíce je spoléháno na hudební periodika. Výsledek této snahy je svým způsobem nejistý. Vše může dopadnout tak, že v daném časopisu vyjde kratičká recenze dema, která však mezi desítkami dalších alb zapadne a žádná propagace se nekoná. V horším případě narazíte na recenzenta s jiným vkusem a výsledek je nakonec dokonce negativní.

 

Výhody webové prezentace

 

Existuje tedy nějaká možnost, jak propagovat kapelu co nejefektivněji? Ano, na webu... Jedině webová prezentace je totiž plně pod vaší kontrolou.

Shrňme si alespoň některé výhody webu:

 

– Kapelu je možno prezentovat v dostatečné míře. Rozsah prezentace není nijak omezen (nebavme se nyní o web prostoru). Jen na vás záleží, kolik informací zveřejníte.

– Vaše skladby rozšíříte mezi své známé pomocí webu snadněji. Není třeba nic vypalovat, rozdávat či rozesílat (a platit poštovné). Stačí poslat e-mail s odkazem na mp3 a kamarádi už si soubor stáhnou sami. V dnešní době už je to pro mnohé posluchače i pohodlnější způsob distribuce. Nemluvě o tom, že všichni přece převádíme skladby z CD disků na mp3, abychom je mohli poslouchat v mp3 přehrávačích.

– Posluchači si o vás udělají obrázek sami. Sami naposlouchají, sami ohodnotí. Nejste odkázáni na recenzenty a jejich „libovůli“ :-)

– Buďte v interakci s posluchači! Pomocí ankety zjistíte, které skladby se posluchačům líbí nejvíce. V komentářích se dokonce dozvíte konkrétnější ohlasy...

– Představte se posluchačům... Posluchači se díky biografickým textům, fotografiím a videu dozvědí o kapele více.

– Snadno vás najdou... V případě vhodně zvolené domény (ideálně shodné s názvem kapely) budete pro potencionální zájemce z řad pořadatelů nebo fanoušků lehce k nalezení. Vždyť stačí, aby si zapamatovali vaše jméno, a rázem se ocitnou na vašich stránkách. Tam si následně najdou telefonické nebo e-mailové kontakty, které už se tak jednoduše zapamatovat nedají.

 

Tvorba vlastní prezentace

Webová prezentace je tedy pro kapely nezbytná a nyní bude následovat stručný popis toho, co budeme potřebovat a jaké finanční prostředky je třeba vynaložit.

 

Doména

Doména je jednoznačná adresa, na které lze vaši prezentaci najít. V případě kapely je jasné, že by se měla shodovat se jménem kapely. Pokud má vaše kapela jednoslovný název a není to zrovna nějaké vymyšlené slovo – máte nejspíš problém. Všechna česká podstatná jména a dokonce i příjmení jsou již obsazena, ať již reálnými weby nebo doménovými spekulanty. Pokud název vaší kapely tvoří nějaké slovní spojení, pak je nejspíš vše v pohodě. Zde se naskýtá otázka, zda jméno kapely nevybírat už dopředu tak, aby bylo dobře použitelné právě pro www adresu. Takoví „Gipsy.cz“ už s tím snad počítali. V závislosti na tom, kde chcete prorazit, je třeba zvolit koncovku adresy (tzv. doménu prvního řádu). Pro prezentaci v zahraničí je lepší koncovka „com“, lokální kapely by měly volit „cz“. Nic nezkazíte registrací obou domén (ve výsledku tedy budete vlastnit domény například megakapela.com i megakapela.cz). Cena cz domén se pohybuje kolem tří set padesáti korun. Při registraci domény dejte dobrý pozor na to, kdo se stane vlastníkem domény. Ten jediný s ní totiž do budoucna bude moci nakládat. Je vhodné do budoucna se vyhnout situacím, kdy vás opustí některý z členů kapely a doménu si odnese s sebou. Při neshodách s manažerem můžete o doménu rovněž přijít, pokud není vaším vlastnictvím.

 

Webhosting

Aby byla prezentace dostupná v rámci internetu, je důležité, aby byla umístěna na nějakém serveru (ty bývají v server roomech napojených na páteřní linky). Firem, které své servery pro umístění webové prezentace nabízejí, jsou desítky. Tato služba se nazývá webhosting (eventuelně hosting) a je nabízena v různých tarifech podle parametrů daného hostingu. Kromě určitého prostoru na serveru, který v rámci konkrétního tarifu dostanete, je důležitá i podpora databáze (slouží k ukládání dat) a zpracování skriptů (zajišťují funkčnost dynamických stránek). Za nejlevnější hostingy se platí i třicet korun, ale nabízené možnosti bývají minimální. Dostačující funkčnost hostingu získáte za sto až sto padesát korun měsíčně. V rámci webhostingu dostanete k dispozici i několik e-mailových schránek s adresou, která obsahuje doménu kapely například manazer@superkapela.cz.

 

Tvorba stránek

 

Poslední položkou, která se týče financí, je samotná tvorba stránek. Tvorba stránek spočívá v tom, že někdo prostě zkombinuje veškeré texty, obrázky, navrhne grafiku a zajistí propojení mezi jednotlivými částmi stránek. Samozřejmě zde záleží na tom, jak mají webové stránky vypadat a jak mají fungovat. Vymýšlet se dá ledacos a cena je následně vypočítána individuálně. Webová prezentace kapely vytvořená profesionální firmou by se mohla pohybovat zhruba kolem deseti tisíc korun. Pokud požadujete nějaké speciální funkce nebo originální grafické zpracování, případně různé flashové animace, bude cena vyšší.

 

Jak ušetřit

Provozní náklady a náklady na vytvoření prezentace se mohou zdát v určitých případech vysoké. Záleží na úhlu pohledu. Jiná situace je u šestnáctiletých kluků, kteří si nakoupili nástroje, založili kapelu, ale není jisté, jestli u hraní vůbec vydrží, a jiná situace je u zkušených hudebníků, kteří chtějí prorazit. Pokud to někdo myslí s propagací kapely vážně, je nutné vzít potřebu kvalitních webových stránek v potaz. Ne vždy se vyplatí šetřit... Nicméně určité možnosti zde jsou.

 

Jestliže uvažujete o minimalizování provozních nákladů, najděte si nějakého známého, který už web stránky má, a umístěte svou prezentaci u něj. V těchto případech však může adresa vašich stránek vypadat takto: www.pekarna-jedlik.cz/superkapela. Jak vidíte, tohle rozhodně není žádná „cool“ adresa.

 

Existují také firmy, které nabízejí freehosting. Provozování prezentace na jejich serveru je rovněž zdarma, bohužel i tady jste nuceni použít složitější adresu, například www.webpark.cz/superkapela nebo superkapela.webpark.cz . Určitou výhodou je skutečnost, že freehostingové domény většinou mají nějaký neutrální tvar (webpark.cz zní lépe než pekarna-jedlik.cz).

Nicméně pokud využijete domén jiných firem, uvědomte si, že se ztrácí efekt rychlého nalezení vaší prezentace. Jak už bylo dříve zmíněno, pokud se doména shoduje s názvem kapely, je její nalezení jednoduché. V opačném případě už si musí čtenář vaši adresu pamatovat.

Poslední možností, jak zachovat doménu a vyhnout se provozním nákladům, je freehosting, u kterého můžete využít vlastní doménu. V České republice dlouhodobě jeden takový existuje (www.pipni.cz).

 

Jak už to ale tak bývá, darovanému koni na se na zuby nedívej a od věcí, které jsou zadarmo nečekejte žádné zázraky. Tyto služby většinou nebývají nijak garantovány, takže v případě problémů se nedovoláte žádné pomoci. V případě hostingu pipni.cz dokonce administrátoři avizují, že pokud je zkusíte kontaktovat, budou vaše stránky zablokovány. U tohoto konkrétního webhostera jsem problémy s fungováním stránek opravdu zažil a vzhledem k tomu, že nárok na jakoukoli podporu jsem neměl, zůstaly mnou spravované stránky nedostupné a nakonec nezbylo než je převést k jiné firmě. Současně bylo nutné převést doménu, vyexportovat data a provést několik dalších činností, takže cena výsledné práce nakonec převýšila provozní náklady, kterým se chtěl můj kolega vyhnout.

Osobně doporučuji volbu placené služby. Tu jistě oceníte při představě, že vám na free serveru přestanou na čtrnáct dní fungovat stránky nebo ztratíte přístup k e-mailu.

Stejně tak se nevyplatí šetřit ani na vytvoření prezentace. Způsob, jak zde ušetřit, je jasný. Tvorbu stránek svěříte nějakému studentíkovi, kamarádovi nebo nějakému věrnému fanouškovi, takže náklady se dají srazit na pětistovku nebo na basu piv. Ono vytvoření primitivních stránek není až tak složité a člověk s průměrnou počítačovou gramotností by to mohl zvládnout. Problém je v tom, že výtvory těchto ochotných amatérů sice v základu fungují, ale při podrobnějším prozkoumání zde většinou najdeme spoustu problémů. Stránky nebývají optimalizovány pro všechny prohlížeče, takže se v některých browserech rozpadají. Chybí optimalizace pro vyhledávače, takže kapela není k nalezení. Amatérům většinou chybí grafický cit a design stránek pokulhává. Setkat se můžeme s nevhodně volenými barvami a písmy, špatným kontrastem, takže se stránky čtou špatně. Neznalost některých zásad způsobuje problémy s fonty nebo kódováním. Mnohdy je obsah stránek plný pravopisných a typografických chyb.

 

Redakční systémy

Redakční systémy jsou aplikace, které slouží k publikování informací. Tyto aplikace nezajišťují pouze statickou prezentaci, ale umožní vám průběžně web aktualizovat. Obrovskou výhodou je skutečnost, že po instalaci takové aplikace na webhosting už člověk nemusí znát ani základy tvorby webových stránek. Systém mu totiž umožňuje prostě jen psát text v prostředí, které je podobné textovému editoru (například Wordu). Vyřešeno je i pohodlné vkládání obrázků do článků nebo třeba možnost komentářů od čtenářů stránek. Po napsání článku už se redakční systém (RS) sám postará o jeho zařazení mezi novinky a do příslušných kategorií. RS rovněž sjednotí styl nadpisů a textů ve všech článcích. Je to zkrátka hotová aplikace, kterou naprogramovali odborníci, a tím pádem se nemusíte obávat chyb v kódu, nedostatečné optimalizace apod. To nejlepší nakonec: existuje spousta redakčních systémů, které jsou k dispozici pro stažení zdarma.

Aby však nevypadal váš web stejně jako web jiné kapely, která se rozhodla využít totožný redakční systém, je třeba změnit jeho grafický vzhled. Volně šiřitelé redakční systémy: TextPattern, Wordpess, Mambo, Jomla, Drupal...

 

Reklama

Jednou z možností, jak uhradit aspoň některé výdaje spojené s provozem webových stránek, je reklama. Na internetu existuje několik možností, jak provozovat na vlastních stránkách reklamu. Záleží pouze na tom, jak moc kapele vadí/nevadí, že vzhled stránek je různými reklamními prvky více či méně narušen.

 

Blogy

V posledních letech se na internetu objevuje fenomén zvaný blogy. Jedná se v podstatě o internetové zápisníky, které původně začali používat IT specialisté a fandové k publikování svých myšlenek a ke komunikaci s okolím. Blogy se však postupně rozšířily i mezi běžné uživatele internetu, takže dnes se setkáváme s tím, že blogují i třináctileté puberťačky. Proč také ne, když založení takového blogu je otázka několika minut bez jakýchkoli instalací a znalosti dané problematiky. Také provozní náklady jsou nulové a jediným limitujícím faktorem může být to, že po grafické stránce zde bývá možnost volby pouze mezi určitým množstvím šablon. Nicméně k základní prezentaci kapel může blog posloužit relativně dobře, zvlášť když k němu můžete přiřadit vlastní doménu (toto platí například u blogování na blogger.com).

 

Obsah a provedení webové prezentace

Webová prezentace kapely by měla zpřístupnit čtenářům veškeré důležité informace o kapele, a to přehledným a srozumitelným způsobem. Pokud se takovou prezentaci podaří ještě k tomu všemu sladit například s grafikou aktuálního alba, není to vůbec na škodu.

Úhel pohledu na grafické zpracování webové prezentace kapely může být rozdílný v porovnání s jinými informačními weby. Před deseti lety ještě bylo možné pozorovat na webech spoustu různých grafických prvků. Všechno to blikalo, hýbalo se, za kurzorem běhali různí animovaní chrobáci... Webmasteři si prostě v prvopočátcích dokazovali, že web jde okořenit různými blbůstkami. To trvalo do doby, kdy se k webovým prezentacím začalo přistupovat mnohem sofistikovaněji. V této době se zjistilo, že všechny ty „blbůstky“ nakonec čtenáře pouze otravují a odvádějí jejich pozornost. Weby následně začaly získávat jemnější rysy a místo grafických efektů se weboví designéři začali soustředit na „grafický layout“ webových stránek komplexně. Dnes si můžete všimnout, že moderní weby dokážou zaujmout čtenáře nenásilnou cestou – nikde nic nebliká, ale vhodně zvolená kombinace barev, styl a font nadpisu samy navedou čtenáře na podstatné informace na webu.

 

U kapel ale máme trošku odlišnou situaci. Grafika zde má svou nezpochybnitelnou roli. Tvorba přebalů CD, respektive celých bookletů bývá svěřena renomovaným grafikům. Stejné grafické téma je posléze použito pro potisk triček, výrobu plakátů apod. Tím pádem by i stránky měly být tématicky sladěny s nějakým motivem, který kapelu doprovází. Je třeba to udělat tak citlivě, aby pestrobarevná „potvora“ (kterou kapela použila pro obal aktuální desky) neznemožnila snadnou orientaci a čitelnost mezi jednotlivými prvky stránek. Někdy stačí vytvořit jeden povedený banner pro záhlaví stránky a účinek je lepší než složitý obrázek v pozadí pod textem.

Co se týče obsahu, zamysleme se nad tím, co by samotní návštěvníci stránek nejraději viděli. Například potencionální zájemci o hudbu kapely uvítají možnost poslechnout si zvukové ukázky. Fanoušci budou chtít vědět něco o historii kapely a o aktuálním dění. Někteří z nich vás budou chtít pochválit třeba v knize návštěv. Pořadatele akcí budou zvědavi na nějakou video ukázku z vašeho koncertu. Pokud chcete přes web nalákat lidi na koupi vašich alb, sepište svou diskografii nebo si rovnou udělejte mini e-shop. Někde (například v záhlaví) by se měla objevit základní informace o kapele třeba: „Superkapela“ je skupina, která se soustředí na převzaté skladby, se kterými vystupuje na tanečních zábavách a plesech. Nebo: Brutalband je seskupení, které boří hranice všech metalových stylů. Nikdy nezapomeňte na dostatečné kontaktní informace...

 

Čemu se vyhnout

Přes veškerou snahu nemusí výsledek vaší práce přinášet očekávané ovoce. Zde jsou některé chyby, které se na stránkách objevují.

Grafika: Už jsem zmínil, že grafické provedení stránek by mělo být v rovnováze s bezproblémovým přístupem k informacím, ale také by mělo korespondovat s celkovou koncepcí grafiky pro kapelu. Ve skutečnosti je takovýchto podařených webů málo. Skutečnost je taková, že právě na grafickou úpravu nejsou vynaloženy potřebné finance. „Franta, co má elektroprůmyslovku,“ to prostě zbouchnul za pár piv a podařilo se mu na stránky vložit i různé hořící kytary, klátící se kostry nebo různé nadpisy sestavené z hořících písmen. Takové prezentace působí neprofesionálně až směšně, a i když hraje kapela sebelépe, výsledný dojem může být díky takové prezentaci značně rozpačitý.

Fotogalerie: Je s podivem, jaké fotografie si kapela „dovolí“ zveřejnit v rámci své prezentace. Chápu sice, že fotogalerie může zastávat funkci jakési fotokroniky a člověk se projitím několika desítek alb dozví o kapele všechno. Chápu taky, že jsou fanoušci, kteří se rádi vidí na fotkách pořízených z koncertů kapely. Dokonce mohou být zajímavé historické fotky, kdy měli členové kapely ještě „trvalou“. Nechápu však, proč kapely publikují na svých stránkách kompletní sadu fotografií pořízených při nějaké příležitosti, ať je jejich kvalita jakákoli. Setkáváme se tak s fotkami, kde bylo příliš málo světla nebo naopak mnoho světla, s rozostřenými fotkami, s fotkami, na kterých nelze poznat jednotlivé postavy, s duplicitními fotkami apod. Proč si někdo nedal aspoň tu práci fotky nejdřív protřídit, to mi uniká.

A naopak, kvalitní fotografie, kde je aktuální sestava kapely, kde nikdo nemrknul a která je v dostatečné kvalitě, ta chybí. Jsou kapely, které pochopily, že ani sto fotografií nemůže nahradit jedinou kvalitní fotku, kterou následně mohou použít například pořadatelé k tvorbě plakátu. Proto si část kapel nechává vytvořit sadu promo fotografií, za které se nemusí stydět a které lze následně využít pro další účely.

Nudné texty: U jednotlivých článků je třeba dbát na to, aby byly psány nějakou zajímavou formou a aby vystihly podstatu věci. Například biografie kapely, kde je popisován každý měsíc za posledních pět let, už svojí délkou může čtenáře odradit. Proto je lepší soustředit se na určité zlomové okamžiky.

Pamatujte, že nikdy nevypadá dobře, pokud se chcete na webu pomstít nějakému bývalému členovi kapely. Věty typu „konečně jsme vyhodili Frantu, protože už delší dobu se choval jako debil“, mohou vrhnout negativní světlo na celou kapelu.

Kontakty a informace pro pořadatele: Jako kontaktní osoba by měl být uveden vždy pouze jeden člověk. Pokud zveřejníte kontakty na všechny členy kapely, dáváte sice fanynkám možnost kontaktovat jejich oblíbence, zároveň je zde ale riziko, že vás nekontaktuje nikdo, protože není jasně stanoveno, na koho se obrátit. V jiném případě se pořadatel může obrátit třeba na kytaristu, který však o podmínkách pro vystoupení kapely nemá ani „šajnu“.

Pravopis: To, že budou texty vaší prezentace bez chyb, by měla být samozřejmost, ale není tomu tak. Weby začínajících kapel se hemží hrubkami těžkého kalibru. Je třeba vzít na vědomí, že na stránky mohou chodit stovky lidí, kteří si chyb všimnou, a celkovému dojmu to rozhodně neprospěje. Není na škodu nastudovat si i nějaké typografické základy, aby texty měly tu formu, na jakou je člověk zvyklý z jiných zdrojů.

 

Optimalizace pro vyhledávače

SEO (Search Engine Optimalization) je pro webmastery velmi důležitá věc. Ve zkratce jde o to, aby po zadání nějakého klíčového slova našel vyhledávač (Google, Seznam) právě váš web. Tohle je kritická věc pro různé internetové obchody, protože zde existuje návaznost na případnou koupi zboží v obchodech, kam vyhledávač člověka nasměruje. I ostatní weby se snaží o to, aby právě ony byly vyhledávačem označeny jako ty nejkvalitnější a zobrazily se ve výsledku vyhledávání co nejvýše.

U prezentací kapel je situace trochu jednodušší. Jejich názvy jsou většinou tak unikátní, že je vyhledávač bez problému najde. To však neznamená, že optimalizace není potřeba. Bez ní by se mohlo stát například to, že místo toho, aby vyhledávač při vyhledávání skupiny „Superkapela“ našel oficiální stránky na doméně superkapela.cz, najde jméno kapely na webu, kde je pouze zmínka o připravovaném vystoupení kapely s příslušným názvem.

 

Dejte o svých stránkách vědět

Webová prezentace je jako reklamní plakát. Dokud jej nevyvěsíte, nebudete z něj mít žádný prospěch. Tím, že zprovozníte své stránky, bude potenciálně zajištěn minimálně přísun čtenářů, které k vám přesměruje vyhledávač. To však může být málo. Zaregistrujte stránky do různých katalogů odkazů (linkovníků, rozcestníků, databází kapel apod.). Domluvte se spřízněnými kapelami na výměně odkazů. Výměnu odkazů lze domluvit i s kluby, kde jste hráli, nebo s festivaly, kde se chystáte vystoupit. Někteří webmasteři vás v této souvislosti mohou požádat o poskytnutí ikonky nebo banneru kapely. Mějte proto tyto prvky připraveny, nejlépe od stejného grafika, který se postaral o celkový design prezentace. Stránky propagujte i mimo internet. Jejich adresa by neměla chybět na vašich vizitkách, letácích, plakátech a také například v automatických podpisech v e-mailu.

 

Aktualizace webu

Po vytvoření webu však nesmíte usnout na růžích. Veškeré informace na www stránkách lze oproti jiným médiím měnit, a to relativně rychle. Z technického pohledu je výměna textu otázkou připojení se k serveru a přepsání souboru nebo výměny záznamu v databázi. Taková operace zabere maximálně pár minut. Internet je on-line médium a aktuálnost zveřejněných informací se bere jako samozřejmost. Přesto se mnohdy můžeme setkat s neaktualizovanými weby, přičemž na vině není nic jiného než lidský faktor.

U prezentací kapel existují dvě oblasti informací. Seznam připravovaných koncertů, reporty z odehraných akcí, novinky, zážitky, nové fotografie – to jsou rubriky, kde může aktualizace probíhat průběžně. Neustálá aktualizace webu je pro čtenáře, fanoušky i pořadatele jednoznačným signálem o tom, že kapela je aktivní. V takovém případě určitě existuje dostatek námětů, o kterých lze na webu kapely psát. Když už se však kapela odhodlá k tomu, že bude tento typ informací zveřejňovat, nemělo by se stát, že ji to v určitém okamžiku „přestane bavit“. Pokud čtenář uvidí, že novinky v roce 2007 byly updatovány každých čtrnáct dní, zatímco v následujícím roce existuje pouze záznam z ledna, pak to může vypadat tak, že kapela prostě zanikla. Většinou je alepříčina jiná: ztráta člověka, který se o stránky staral, vyprchalo počáteční nadšení z web stránek apod. V takovém případě stojí za zvážení, zda rubriky, u kterých se předpokládá pravidelná aktualizace, neodstranit.

 

Druhou oblastí dat jsou „statické informace“ – biografie, diskografie, kontakty. U těch je aktualizace potřebná v mnohem větších časových odstupech, ale o to je důležitější. Nejkritičtější položkou jsou kontakty. V české republice je pořád ještě docela časté, že lidé mění svá telefonní čísla. Většinou k tomu dochází při změně telefonního operátora, ačkoli už delší dobu funguje „přenositelnost“ telefonních čísel mezi jednotlivými operátory. Existuje velké procento lidí, které tuto možnost nevyužívá a raději nechá své partnery „pátrat“ po aktuálním kontaktu. Dalším nešvarem je využívání firemních telefonů k soukromým účelům. Když pak člen kapely změní zaměstnání, dovolá se pořadatel jeho nástupci, který zřídkakdy tuší, že Franta hrál ve volném čase v deathmetalové kapele. O nic lépe na tom nejsou ani e-mailové adresy. Základní služby největších e-mailových poskytovatelů jsou zhruba stejné, přesto lidé stále migrují mezi Gmailem, Seznamem, Hotmailem či Centrem. A v neposlední řadě se také může změnit kontaktní osoba kapely úplně.

 

Zde je příklad některých vět, se kterými se v souvislosti s neaktualizovaným webem můžeme setkat. Posuďte sami, jak zní:

– Ano, na webu máme kontakt na Jirku Nováka, ale to je ještě starý manažer, teď máme jiného...

– Kytarista Petr už u nás nehraje... asi jsme to mohli dát na web. Budeme muset změnit i informace o kapele, až se k tomu dostaneme :-)

– Tu celkovou fotku kapely pro plakát na následující akci nestahuj. Je to dva roky staré a z původní sestavy už jsme zůstali jen já a bubeník.

– Čoveče, vždyť my máme už půl roku novou desku, na webu sice ještě není, ale pošlu ti cédéčko „poštou“ :-)

– My už hrajeme úplně jiný styl. Ty empétrojky, co jsou na webu – tak to jsme ještě hráli death, teď děláme spíše crossover.

Kdo za takovou situaci může? V prvé řadě kapela, protože se jedná o její prezentaci. V praxi to však funguje tak, že původně se kapele podařilo zlanařit nějakého kamaráda, který jim „zbastlil“ stránky, nicméně toho po nějaké době přestalo bavit tu a tam přidávat na web článek, fotku, odkaz a podobně.

Na straně kapely ale také může existovat někdo, kdo by se takové činnosti ujal, nicméně potřebné znalosti pro tvorbu stránek chybí. Tuto situaci řeší již zmíněné redakční systémy, které žádnou znalost webových stránek nevyžadují.

 

Na to, jak stránky budete aktualizovat, je třeba myslet už na začátku. V dnešní době je redakční systém ideální volbou.

 

Statistiky

Když už existují jakékoli webové stránky, je dobré vědět, kolik lidí je vlastně navštěvuje. Pokud zjistíme, že na stránky skoro nikdo nechodí, pak je asi něco špatně – nejspíš o stránkách nikdo neví... Další statistická data mohou prozradit třeba to, že většina lidí chodí na stránky z jiných hudebních serverů, určité procento fandů už naopak zná web kapely a zadává adresu přímo, někteří návštěvníci hledali původně něco jiného atd.

 

Jenom web nestačí...

Celou dobu jsme se tu bavili o „webové prezentaci“. Kapely se však napříč internetem mohou prezentovat nejen svými webovými stránkami (které jsou základ), ale i pomocí mnoha dalších služeb.

 

Komunitní weby

Komunita je na internetu vnímána jako skupina lidí, kteří mají podobné zájmy, podobně se chovají a také mezi sebou komunikují. V oblasti hudby se typicky jedná o jednu nebo více skupin, které se utvoří kolem nějakého hudebního serveru. Jednotlivé členy komunity spojuje nejen samotný server, ale také zájem o konkrétní oblast hudby (např. hardcore). Hudební server pak disponuje funkcemi, které podporují komunikaci uvnitř komunity a také její rozvoj. Pro členy komunity je důležitá možnost tvorby vlastního profilu, na základě kterého je server dokáže nasměrovat na podobně zaměřené lidi.

 

Bandzone.cz

Princip tohoto webu je jednoduchý. Základem je možnost registrace pro kapely a fanoušky. Další důležitou vlastností je vzájemné propojení spřízněných kapel a fandů. Potom už si stačí vybrat kapelu, jejíž hudba se vám líbí, a postupným přechodem mezi spřízněnými kapelami a fanoušky se stále pohybujete v hudební oblasti, která je vašemu srdci blízká. Při tom objevujete nové známé a také kapely, o kterých jste zatím neměli ponětí. Pro kapely je zde obrovská výhoda, že propagace v tomto případě funguje sama o sobě. Tohle všechno by asi nešlapalo tak dobře, pokud by Bandzone nezavedl pro kapely povinný upload jejich skladeb. Bez možnosti okamžitého poslechu hudby od konkrétní kapely by interakce v komunitě byly minimální, speciálně fanoušci by neměli žádnou motivaci přidávat si do profilu kapelu, o které si mohou přečíst pouze textovou informaci. Funkcí, které „život“ v komunitě na Bandzone podporují, je víc. Také výborné technické provedení webu zapříčinilo nebývalý úspěch tohoto serveru. Kdo sleduje hudební dění podrobněji, jistě postřehl, že Bandzone se stal důležitým zdrojem například pro hudební vydavatelství, která zde hledají nové talenty. Také hudební publicisté zde shánějí mladé kapely, o kterých by mohli publikovat články. Pořadatelé se zde pro změnu pohybují proto, aby nalezli vhodné kandidáty na připravované akce.

 

MySpace.com

MySpace je největším a nejznámějším webem, kde je možnost vytvořit si profil, blogovat, přidat k němu fotografie, obrázky, videoklipy, mp3 skladby, a pak nechat čtenáře hodnotit, komentovat, reagovat a diskutovat. Stejně tak zde čtenáři mají možnost hledat nové známé podle vlastností zadaných v jejich profilu. MySpace je primárně zaměřen na oblast filmu, hudby a literatury a najdeme zde velké množství celebrit, které zde svůj profil opravdu mají vytvořený a udržují jej aktuální. Server postupně nabyl takového významu, že mít profil právě tady je téměř stejně důležité jako vlastní webové stránky. Jen pro ilustraci – dokonce i kytary vyrábějící firma B.C. Rich cítí rovněž potřebu být zde zviditelněna.

 

Rozdíl mezi MySpace.com a Bandzone.cz (pokud vůbec můžeme srovnávat) je ten, že Bandzone.cz je koncipován především pro oblast hudby a jeho funkce jsou tomu uzpůsobeny v nejlepší možné míře, přičemž je zde zachován určitý řád. Naopak MySpace.com je v určitých směrech mnohem volnější. Můžete zde nahrát tolik fotek, videa a nahrávek, kolik potřebujete. Podobně se mohou chovat i jednotliví uživatelé, kteří rovněž mají volné ruce k volbě svých ikon, automatických podpisů s obrázkem apod. Výsledný profil se všemi těmi videi, fotografiemi a vizuálně pestrými komentáři od fanoušků může vypadat nakonec dosti chaoticky :-) Možná však právě kombinace různých prvků způsobuje to, že uživatele vždy něco zaujme...

 

Muzikus.cz

Vydavatelství Muzikus podporuje kapely od nepaměti. Jednou ze služeb, které kapelám poskytuje, je možnost zařazení do databáze Muzikontaktu. V souvislosti s rozvojem internetových služeb nyní Muzikus nabízí nejen záznam ve své databázi, ale také možnost přidání mp3 skladeb, koncertů, fotografií apod. Registrovaní fanoušci mohou kapelám nechávat vzkazy nebo hodnotit jejich skladby.

 

Internetová rádia a Last.fm

Slogan Last.fm hovoří za vše: „Upload your music and reach over 20 million fans for free.“ Tento web je původně vlastně internetové rádio. Věc, která ze serveru udělala unikátní službu, je opět možnost vytvoření vlastního profilu. Na základě tohoto profilu je posluchači „předhazována“ hudba, která odpovídá nejen tomu, co si uživatel sám nadefinoval, ale také aktuálním žebříčkům, které vnikají díky hodnocení ostatních posluchačů. Opět i zde je možné nahlížet do profilů jiných podobně naladěných uživatelů a dostat se k zajímavé hudbě. Pro kapely je nejdůležitější to, že na tento server svou hudbu mohou samy nahrát.

 

Co se týče internetových rádií obecně, pak spolupráci s nimi nelze než doporučit. Internetová rádia jsou provozována s relativně malými náklady. To jim umožňuje nezávislost při výběru interpretů. Díky tomu se můžeme setkat s rádii zaměřenými na různé styly nekomerční hudby a undergroundu, což je velká výhoda pro kapely těch stylů, které v komerčních rádiích nikdy neuslyšíte.

 

Xichty.cz

Další originální záležitostí na českém internetu je web Xichty.cz, který mapuje především koncerty, festivaly a různá vystoupení v České republice. Reportéři tohoto serveru zpětně komentují dění na jednotlivých akcích a pořizují kvalitní fotodokumentaci průběhu akce. I zde jsou články provázány s fotogaleriemi, profily kapel a profily fanoušků. Pokud chcete získat nějaké kvalitní fotografie a propagaci zdarma, stačí se domluvit s některým reportérem z Xichtů.

 

YouTube.com

Mnoho kapel stále ještě umísťuje své videoklipy v klasickém formátu (například mpeg) přímo na svůj web. Fanoušci jsou tak vedeni k tomu, aby si klip nejdříve stáhli k sobě a následně se na něj mohli podívat. Doba však pokročila a internet v mnoha ohledech přináší stále lepší řešení. Čekání na stažení a uložení celého videoklipu je celkem otrava, zvlášť když servery jako YouTube vám video pustí téměř okamžitě po kliknutí. Navíc vhodným „otagováním“ se klip kapely může zařadit k jiným videopříspěvkům, a zase tu máme šanci „předhodit“ kapelu potencionálním fanouškům.

 

Závěr

Webové stránky už v dnešní době zdaleka nejsou jen výsadou firem, ale vlastní web či blog už provozuje „kdekdo“. Pro kapely je web jedinečným prostředkem k vlastní propagaci a komunikaci nejen s fanoušky. Většina kapel už dnes naštěstí ví, že bez webových stránek se prostě neobejde. Kapely s profesionálním přístupem věnují nemalé úsilí tomu, aby stránky zapadaly do jejich celkové image/koncepce a proto nešetří čas a peníze pro vytvoření například kvalitní grafiky. Jsou kapely, které provádějí redesign webu s každým novým albem. Na tvorbě webu se většina členů kapel aktivně podílí, a to ať už připomínkováním grafiky a funkčnosti, kterou dodala externí firma, nebo aktivním programováním (pokud je někdo v kapele dostatečně technicky zdatný). Členové kapel se následně aktivně starají i o aktualizaci webu, psaní článků, novinek, komentářů nebo diskuzím s fanoušky.

 

Na druhé straně, weby některých kapel jsou vytvořeny až příliš amatérsky, jsou zanedbané, neaktualizované a obsahují spoustu chyb. Takové weby dělají kapely špatnou vizitku.

Kromě vlastního webu se kapely snaží prezentovat i na jiných, nejčastěji komunitních, webech jako je české Bandzone.cz nebo zahraniční MySpace.com. Tyto servery mohou ke kapele přivést nové fanoušky s vynaložením relativně malého úsilí. Obecně samozřejmě platí, že každá zmínka o kapele je užitečná.

 

Kousek  

kytarista Matahari; www.matahari.cz

Co pro vaši kapelu znamenají webové stránky? Berete je jako nutnost, bez které se dnes nikdo neobejde, jako součást propagace, nebo zajímavý prostředek pro informování lidí, kteří mají o kapelu zájem?

Webový stránky beru jako nutnost prezentace a propagace, kdy můžete rychle kapelu přiblížit jedinci. Rozhodně je důležitý, aby se chtěl návštěvník webu na stránky znovu vracet.

 

Aktuální stránky Matahari jsou graficky velmi podařené... Jak k tomu došlo? Narazili jste na nějakého schopného grafika, nebo jste měli konkrétní představu, jak mají stránky vypadat? Jak moc je podle tebe důležitá kvalitní grafika na webu?

Grafice se věnuji několik let, proto není problém vytvořit design webu a pak jej rozhýbat. Konkrétní představu jsem zpočátku neměl, ale nakonec se vyklubalo dynamické „monstrum“, které je možno na našich stánkách vidět. Kvalita grafiky na webu? ... je to vizitka kapely!

 

Jak často provádíte celkový redesign stránek? Jaké byly finanční nároky na vytvoření aktuálních stránek a roční provoz? Kdo se stará o aktualizaci?

Myslím, že redesign webu nemusí být častý, ale určitě s každým novým CD, a to v designu CD. Stále přemýšlím, co na webu změnit, zdůraznit, či vylepšit.

 

Všiml jsem si, že máte profil na Bandzone a na MySpace. Přináší profily na těchto serverech jako je Bandzone konkrétní výhody, má Matahari nějaké odezvy z těchto serverů?

Matahari přináší mnohem více Bandzone. Tam je vidět, že s každým koncertem přibývají nový fans. MySpace zatím pro kapelu takový význam nemá... Zatím. Před nedávnem naši fanoušci vytvořili fórum Matahari na Lidé.cz, což nás těší.

 

Jak se díváš na váš profil na Last.fm? Přináší kapele užitek, nebo je tenhle server výhodný spíše pro větší zahraniční kapely?

Největší užitek má kapela z Bandzone, ale například Last.fm je m druhý nejsympatičtější server, proto jsem na něm založil náš profil. Co do designu a funkcí je mi příjemnější než-li například zahraniční server MySpace. Sám osobně často na Last.fm využívám tagové rádio, kde si můžete spustit rádio podle nálady.

 

Máš nějaký tip na web kapely, který tě zaujal?

U českých kapel mě v poslední době zaujal web karlovarských Bow Wave. Chytře jednoduchý, přitom dynamický website.

 

Vlasta Henych

Törr; www.torr.cz

Internet a webové stránky jsou relativně mladým médiem, které se možná právě proto ideálně hodí mladým kapelám pro propagaci. Törr je kultovní kapela, která už je dostatečně známá a svým způsobem by se dalo říct, že internet k propagaci nepotřebuje. Dá se s tím souhlasit? Pokud ano, tak k jakému dalšímu účelu, když ne k propagaci, stránky slouží? Nebo se dají prostě stránky vnímat jako nutnost, bez které by se dnes žádná kapela neměla obejít?

Za b) je správně. Rocková, potažmo metalová hudba a ti, kteří se snaží ji dělat, jsou na pokraji zájmu veřejných médií, webová prezentace je hlavní komunikací s posluchačem, a tak je velmi důležitá pro kapelu bez ohledu na její věk a postavení na trhu.

 

Všiml jsem si, že u aktuálních stránek torr.cz je poznámka „artwork by Vlasta Henych“. Znamená to tedy, že grafiku jsi tvořil sám? Kde jsi k tomu přišel? Zajímáš se tedy o počítačovou grafiku, případně o tvorbu webových stránek?

Dělal jsem ještě grafiku k webům naší agentury magmakoncert.cz a svých stránek henych666.wz.cz .V dětství jsem chodil devět let do výtvarné školy a měl jsem k výtvarnictví vztah. Později to vyhrála hudba, a tak šlo malování stranou. Grafikou jsem se začal zabývat, hned jak jsem si pořídil první počítač, protože to s tím docela souvisí, akorát není člověk zapatlanej od hlíny a barev. Jde jen o to zvládnout technický soft a pak je to už, jako u výtvarnictví, jen o nápadech a invenci vytvářet svoje vize a nepodlehnout zaběhlým přístupům. Vytvářím ovšem jen design a obrázky. Na to, abych je dal tam kam patří, potřebuji spolupráci našeho webmastera nebo mojí sestry Jitky, která spravuje můj web.

 

Kdo stránky Törru aktualizuje? Jak to vypadá finančně – kolik stálo zprovoznění redakčního systému a jaké jsou provozní náklady na chod stránek?

Web Törr aktualizují sám. Náš kamarád Otto Kokštejn jako webmaster mi vytvořil jednoduchý přístup, abych ho nemusel s každou aktualizací otravovat a informace, video nebo fotka byly na stránkách co nejdřív. Nestálo nás to kromě domény ani korunu a rovněž provoz je za zadarmo. Dnešní ekonomická situace v rockové muzice u nás nedovoluje platit si drahé týmy lidí. Hudba a hraní uživí kapelu, jako je Törr dobře, ale musíme každý studovat a učit se novým věcem k provozu kapely. Jen tak se stáváme nezávislí a soběstační. Já kromě hraní na basu, zpívání a psaní textů a hudby mám na starost ještě veškerou přípravu grafiky jak pro web, tak například pro propagaci, koncertní scénu a obaly titulů CD, DVD a LP. Kytarista Ota Hereš je nejen skladatel, ale vystudovaný elektroinženýr, který se vyzná v aparaturách a nahrávání ve studiu. Bubeník Radek Sladký řídí koncertní agenturu a zařizuje vystoupení nejen pro Törr, ale i dalším známým skupinám. Život nás naučil, že co si neuděláme sami, to nemáme.

 

Všiml jsem si, že máte profily na MySpace, Stage, Mamokupmibooster, Bandzone... Který z těch serverů se ti zdá nejužitečnější? Přináší profily na těchto serverech nějaké konkrétní výhody? Má Törr nějaké odezvy z těchto serverů?

Tak odezvy samozřejmě jsou, jinak by tyto profily neměly smysl. Velkou práci dělá určitě MySpace.com, protože ti umožní, aby se o tobě dozvěděli i lidé na druhé straně světa.Tento profil máme jen pár hodin, a za tři dny ho navštívilo pět set lidí, které jsem v životě neměl šanci potkat.

Z tuzemských profilů je asi nejlepší bandzone.cz, ten navštěvuje hodně, převážně velmi mladých, lidí a ti pro sebe objevují nejen nové, ale i starší kapely, jako je Törr, a i to je velmi důležité. Díky tomu nám dorůstají nové generace fans a nejsme závislí jen na „pamětnících“.

 

Máš nějaký tip na nějaký web kapely, který tě zaujal?

Tak u nás ani moc ne. Všichni to dělají na můj vkus šablonovitě a bez té invence, o které jsem mluvil. Ve světě jsou určitě mraky šikovných lidí, ale abych teda doporučil něco, o čem si myslím, že je to dobrá práce, tak to bude třeba oficiální web Marilyna Mansona www.marilynmanson.com, který je dělaný celý ve flashi a je hodně zajímavý. Takhle já si představuju reprezentativní práci. Musíme se ještě hodně učit.

 

Rajče  

kytarista Colp; www.colp.cz

Stránky Colpu znám již z dřívější doby. Aktuálně jste změnili design, a to rozhodně k lepšímu. Stránky vypadají mnohem profesionálněji... Pokolikáté už váš web vlastně prošel změnou? Svým způsobem jste už na předchozích stránkách měli veškeré potřebné materiály, tak proč jste se rozhodli pro nový design? A jak dlouho myslíš, že stránky vydrží v takové podobě, v jaké jsou nyní?

Tak je to teprve druhá změna, dlouho jsme měli původní web, který hlavně vizuálně už dost pokulhával. Tahle verze stránek nějakou dobu vydrží, těžko se to odhaduje, asi tak tři čtyři roky.

 

Jak to máte se stránkami organizačně? Svěřili jste tvorbu stránek nějaké profesionální firmě, nebo nějakým známým v oboru? Jaké jsou finanční nároky na vytvoření a provoz vašich stránek? Kdo se stará o aktualizaci?

Ozval se mi jeden šikovnej klučina, poslal ukázky toho, co dělal, a mně se to líbilo. Dohodli jsme se na spolupráci, a pak jsme jen řešili finální úpravu. Cena byla tři tisíce korun a o aktualizaci se už starám sám.

 

Máte profily na MySpace i Bandzone – v čem už vám profily na těchto serverech pomohly? Myslíš si, že například pomocí MySpace jde získat nějaké zahraniční fanoušky?

Určitě, akorát nemám tolik času se tomu věnovat... Ale pomohlo nám to se zviditelnit i v zahraničí. Bandzone je lepší hlavně v tom, že tam jde všechno velice rychle aktualizovat, a musím uznat, že je to naše nejnavštěvovanější stránka.

 

Vrzda  

UDG; www.udg.cz

Co pro vaši kapelu znamenají webové stránky? Berete je jako nutnost, bez které se dnes nikdo neobejde, jako součást propagace, nebo zajímavý prostředek pro informování lidí, kteří mají o kapelu zájem?

Myslím si, že to je skvělý prostředek pro komunikaci s fanouškama a zároveň způsob prezentace kapely lidem, co o nás ještě tolik nevědí nebo kteří nás neslyšeli. Sám vím, kolik na internetu trávím času, ať kvůli práci nebo zábavě. Líbí se mi funkční, designově propracované a hlavně zajímavé weby. Proto se snažíme podobnou cestou jít i v případě webu UDG.

 

Jak často provádíte celkový redesign stránek?

Hlavní redesign stránek přichází vždy s novou deskou. Snažíme se dodržet tématickou linku webu a aktuální desky, postupem času stránky vylepšujeme, aby byl pro surfaře stále důvod se na naše stránky vracet a koukat, co je nového.

 

Vaše stránky mají zajímavý a originální grafický design. Kdo jej vytvořil? Jak moc je pro vás důležité, aby stránky hudební kapely měly kvalitní grafický layout?

Grafika je fantastická věc. Kdybych neměl kapelu, asi bych se vrhnul na design i grafiku. Už na škole jsem se málem vydal cestou průmyslového designu, ale nakonec z toho sešlo. Po konzultacích a spoustě připomínkovaných návrhů vyšla výsledná grafika od autorů studia Sherwoodmedia. V případě těchto stránek musím říct, že cesta k výslednému návrhu byla dlouhá. Vyhodili jsme desítky verzí designu, než po všech připomínkách od téměř všech členů kapely sednul ten výsledný. Ani se nezdá, jak složité může být koordinovat něco, k čemu se vyjadřuje šest lidí. Někomu se nezdá to a jinému zase něco jiného. Už jsem si myslel, že mi z toho bouchne hlava. U nás to tak v kapele máme. Musí se to prostě líbit všem. Podobně to máme i v muzice, a možná to nás dělá charakteristickými.

 

Jaké byly vaše výdaje v souvislosti s aktuálním webem a jaké jsou například roční provozní náklady?

Prachy jsou pro dospělý, to nechci řešit. Můžu říct ze zkušenosti, a neplatí to jenom o webdesignu: Dobrý věci prostě stojí dost peněz.

 

Máte kromě stránek máte profil i na Bandzone.cz? Proč je důležité se prezentovat i na tomto webu? Prezentujete se ještě i jinde (například na MySpace.com?)

To je otázka, kterou jsme řešili shodou okolností nedávno. Bandzone jsme udělali před pár týdny – funguje a je v pohodě. Víme, že se tenhle server rozjel a že není na škodu mít tam svůj profil. Kdybychom měli kapelu, kterou nikdo nezná, byla by to nutnost, protože když organizátoři nevědí, kouknou se třeba právě tam. Jiná věc je MySpace. Pro kapelu, která by se ráda podívala někam za hranice, je důležité mít fungující profil právě na těchto mezinárodních serverech. My chceme, a proto to řešíme. Zatím zde máme profil, který nám spravují fanoušci. Pro některý kapely je i důležitější prezentace na MySpace než jejich vlastní web. Existuje bohužel problém s doménami, protože např. www.myspace.com/udg je již registrována, a proto musíme mít jinou.

 

Máš tip na nějaký web kapely, který tě zaujal?

Líbí se mi třeba: www.themarsvolta.co.uk , www.beatsteaks.org , www.iggypop.com. Z českých se mi vždy líbily stránky Wohnoutů, tedy www.wohnout.cz.

 

Codan  

Coccote Minute; www.cocotteminute.org

Co pro vaši kapelu znamenají webové stránky? Berete je jako nutnost, bez které se dnes nikdo neobejde, jako součást propagace, nebo zajímavý prostředek pro informování lidí, kteří mají o kapelu zájem?

Je to naše virtuální základna, kde můžeme komunikovat s fanoušky, informovat lidi o novinkách z Cocottího tábora, upozorňovat na nový či spešl cocoštace a jiný veselý a vypečený cocomejdany... a samozřejmě spoustu a spoustu dalších věcí. Je to důležitej informační kanál, kterej spoustu věcí umožnil a zrychlil, ale jelikož sme v Čechách vždy krapet pozadu, stále ještě úplně nevyřešil ideální, jednoduchý a zároveň cenově přijatelný způsob nákupu hudby on-line dle našich představ.

 

Jak často provádíte celkový redesign stránek? Jaké byly finanční nároky na vytvoření aktuálních stránek a roční provoz? Kdo se stará o aktualizaci?

Redesign stránek je vždy k nové desce. No, něco to stálo, ale jelikož většinu toho dělám sám s kamarádskou výpomocí, cena je vždy přijatelná. Roční provoz je kolem čtyř tisíc, poněvadž používáme vyšší verzi hostingu kvůli databázím, prostoru a rychlosti. A to samozřejmě nepočítám případné speciální programátorské práce. O aktualizace všeho druhu se starám já a Zelleriak jakožto pravidelný dopisovatelé cocofóra, protože zbytek cocobandy se z toho chytře postupem času vyvlíknul. Ale na dotazy lidí odpovídáme povětšinou všichni.

 

Provozujete kromě oficiálního webu také stránky Coco fanklubu? Co vás k tomu vedlo, jaký je účel tohoto webu, když už máte oficiální stránky? Kdo se o stránky fanklubu stará?

Stránky fanklubu, jak už název napovídá, mají svoje opodstatnění v přímé interakci mezi námi a našimi fanoušky. Ve fanklubu jsou totiž informace, novinky, videa atd. hned z první ruky, a navíc  dříve, než jsou zveřejněny kdekoli jinde. Plus máme v záloze další triky, ale ty ti samozřejmě nehodlám prozrazovat, neboť takto si hýčkáme naše fans. Oni jsou středobod cocovesmíru, a o to tady jde. O fanklub web se starám opět já a vyvolení fans.

 

Všiml jsem si, že máte profil na Bandzone... O profilu na MySpace neuvažujete? Přináší profily na těchto serverech, jako je Bandzone, konkrétní výhody? Má Cocotte minute nějaké odezvy z těchto serverů?

V Bandzone ani v MySpace nejedem, protože máme svůj vlastní funkční web, takže není třeba mít „x“ podivnejch neaktualizovanejch profilů na cizích sajtnách. A co se odezvy týče... když zadáš do většiny rozumnejch vyhledávačů (jako například Google) „cocotte“ najdeš snadno odkaz na náš web, a tudíž si většina lidí, i těch méně technicky zdatných, cestu prostě jednoduše najde. O čemž vypovídá i návštěvnost našich stránek.

 

Kapíno  

Post-it; www.post-it.cz

Co pro vaši kapelu znamenají webové stránky? Berete je jako nutnost, bez které se dnes nikdo neobejde, jako součást propagace, nebo zajímavý prostředek pro informování lidí, kteří mají o kapelu zájem?

Webovky jsou v současný době jednou z nejdůležitějších částí mediální propagace kapel, ale vlastně čehokoli jiného, takže je jako naprostou nutnost brát musíme. Ještě před pár lety byly možnosti, jak získat informace o kapele, omezené pouze na koncerty a tištěná média. Nicméně s příchodem internetu si kdokoli dokáže během pár minut sehnat téměř vyčerpávající informace, a nejenom to – v podstatě se i v některých směrech dostává do úzkého kontaktu s kapelou a to lidi baví. Záleží pak už jen a jen na kapele, jak s touto možností dál pracuje.

 

Současné web stránky Post-it jsou graficky sladěné s grafikou aktuálního alba. Plánujete i do budoucna redesign stránek s dalším novým albem?

No jasně, tento model se nám zdá vcelku fajn, i když nic originálního to určitě není. Je fajn, když si lidi můžou spojit nový CD s celkovou „image kapelky“ :-) Pro nás má nový CD vždy nějakej podtext a většinou je to momentálním rozpoložením, ve kterým se kapela v období práce na desce nachází. Sektor 10 s sebou nesl totální osídlení Vršovic, kdy se vzdálenosti mezi našima základnama pohybovaly řádově na stovky metrů. Zatím nevím, v jakým duchu se ponese nový CD, ale určitě mu stránky, ale i jiný věci zase přizpůsobíme.

 

Kdo současnou grafiku vytvořil a kdo vlastně vytvořil celé stránky? Jaké byly finanční nároky na vytvoření aktuálních stránek a roční provoz? Kdo se stará o aktualizaci?

Grafiku CD a stránek nám dělala dvojice kamarádů. O malování a návrh designu se postaral kámoš a skvělej tatter Voky (kterej se mimo to stará i o výzdobu našich těl) a do PC to nalámala fantastická bábovka Irena Štěpková. Co se týká stránek, tak o ty se postarala na základě přípravy od již zmiňovaných kamarádů Sony BMG ve spolupráci se Sherwood media.

Odpověď na finanční nároky je jasná: Bez kámošů by to bylo drahý! Roční provoz bych tipnul řádově tak do deseti tisíc. Aktualizaci stránek si děláme sami, nicméně ne vše se obejde bez odborného zákroku.

 

Které z těchto serverů (MySpace.com, Bandzone.cz, Last.fm) se ti zdají nejužitečnější pro další propagaci kapely na internetu a proč?

Vyzvednu jedny, a to Bandzone. Je to skvělá, navíc česká věc pro začínající nebo ještě ne tolik známý kapely, kde se ideální formou můžou prezentovat spoustě lidí. Jen tak dál.

 

Máš nějaký tip na web kapely, který tě zaujal?

Mezi mý oblíbený weby patřej zcela určitě Wohnoutí stránky, to je prostě příklad pro všechny! Jejich stránky jsou furt plný něčeho novýho, ať už reportů a nebo hitů Rádia Děda. Tam prostě lidi choděj každej den a furt maj něco čerstvýho.

 

Rob  

Locomotive; www.locomotive.cz

Co pro vaši kapelu znamenají webové stránky? Berete je jako nutnost, bez které se dnes nikdo neobejde, jako součást propagace, nebo zajímavý prostředek pro informování lidí, kteří mají o kapelu zájem?

Webová prezentace je pro nás hodně důležitá a myslím si, že dneska fakt už může těžko fungovat kapela bez internetové prezentace. To, jak jsou stránky provedeny, je i vizitkou kapely, proto naše stránky byly vždy na vysoké úrovni. Je to fajn, fanoušci se tam můžou dočíst něco o nás, stáhnout si muziku, klip, prohlédnout fotky, zjistit, kde a kdy hrajeme atd. Občas proběhne nějaká soutěž o naše CD či DVD, aby web stále žil a lidi měli důvod ho navštěvovat opakovaně.

 

Jak často provádíte celkový redesign stránek? Se stránkami ti pomohl kamarád programátor, udělal to „grátis“ ze staré známosti, nebo jste vynaložili nějaké finanční prostředky? Pokud bys měl obětovat na vytvoření stránek nějakou částku, kolik bys byl ochoten zaplatit?

Celkový redesign stránek probíhá pokaždé s novým albem, takže akorát v současné době se na tom pracuje. V průběhu července nám vyjde nová deska Malleus Carnalis a připravujeme právě celkovou změnu stránek.

Nápady dáváme dohromady s naším kámošem Luciferem a on to pokaždé dotáhne k naprosté dokonalosti. Osobně si myslím, že české kapely hodně šetří právě na svých webových stránkách, a podle toho to pak taky vypadá. Když se podíváte do světa, tak tam je tomu právě naopak, kapely si tam uvědomují, jak je tato prezentace důležitá, je to vizitka kapely.

Kámoš programátor to pro nás dělá za zlomek ceny, než kdyby to měla dělat nějaká firma. Těžko odhadnout, kolik bychom byli ochotni zaplatit, ale domnívám se, že za nějakých pět tisíc nemůže kapela očekávat nějaký kvalitní web. Tak od desítky nahoru už by tomu bylo zřejmě jinak a byli bychom ochotni tuto částku respektovat, kdyby výsledek stál za to. Ale není nad kámoše, že? :-)!

 

Všiml jsem si, že máte profily na MySpace a Bandzone... Který z těch serverů se ti zdá nejužitečnější? Přináší profily na těchto serverech nějaké konkrétní výhody? Má Locomotive nějaké odezvy z těchto serverů?

Bandzone je opravdu skvělá věc jak pro kapely, tak i pro fanoušky. Kapely zde získají spousty fanoušků, kteří je pak třeba přijdou podpořit na koncert nebo si od nich objednají nějaký ten „merchandise“. Co se přímo Bandzone týče, je tu jen jedno omezení, a to je, že nepřesáhne hranice Čech a Slovenska, alespoň teď tomu tak je. To MySpace je v tomhle tom úplně jiná liga, je tu daleko více možností, opravdu skvělá možnost pro kapely prezentovat se po celém světě a nacházet zde skvělé kontakty. Díky MySpace jsem už domluvil jak pro Locomotive, tak i pro svou druhou kapelu Ingrowing mraky koncertů v zahraničí. Naposledy teď v květnu tour po východním pobřeží USA pro Ingrowing. Zní to neskutečně, ale je to tak. Chce to jen čas a najít ty správné lidi. Takže jednoznačně ano, tyto servery jsou naprosto skvělé, a odezvy tak přicházejí z celého světa, což by se stalo jen z našich stránek těžko. Osobně se taky rád proklikavám MySpace a objevuji tam naprosto parádní kapely.

 

Máš nějaký tip na nějaký web kapely, který tě zaujal?

Tady jsem využil rad svého kámoše Pavla Ederů, který má neskutečný přehled o webech kapel a mimo jiné stvořil i web našich kámošů kapely Dievision – www.dievisionband.com. V té záplavě webů, co tu je, je tento fakt jedinečný, mrkněte na to, je to originální a zábavný, prostě jiný než ostatní! Další www.bornfrompain.com , www.cataract-collective.com, www.devildriver.com (Adventura), www.inflames.com (každý rok úplně nový web), www.inekafe.sk (command lajna).

Psáno pro časopis Muzikus