GD Custom Drums - výrobní reportáž
Je libo bubínek nebo celou soupravu? Chcete si sami zvolit materiál, rozměry, hardware a tisíc a jednu další specifikaci? U GD Custom Drums není problém. Ambiciózní firma vedená mladým a nadšeným Michalem Žánou na podzim rázně vstoupila na český trh zakázkových bicích souprav a nepřestává překvapovat kvalitou, kterou je schopna zajistit za velmi příznivé ceny.
Jednoho listopadového večera Muzikus nastoupil do vlaku a potemnělou krajinou se dokodrcal do Českého Brodu, kde má dílnu a showroom Michal Žána, výrobce zakázkových bicích souprav pod značkou GD Custom Drums. Povídali jsme si o začátcích i budoucnosti firmy, o pozitivních zkušenostech s významnými českými bubeníky, kteří mu natáčeli produktová videa, o možnostech prosadit se na malém českém trhu, a hlavně pak o bubnech samotných - o materiálech, rozměrech, typech korpusů, hardwaru a spoustě dalších drobnějších specifikacích a o vlivu všech těchto aspektů na výsledný zvuk. O bubnech jsme si ovšem nejen povídali - v showroomu byly postavené čtyři krásné soupravy, každá z jiného materiálu, a několik bubínků, takže došlo i na provětrání paliček. A věřte nebo ne, slovo dalo slovo a právě v týdnu, kdy píši tento článek, se rodí korpusy mé budoucí soupravy.
Historie
Historie firmy začíná v roce 2011, kdy Michal Žána vyrobil (tehdy ještě v garážové dílně) z kombinace javoru a mahagonu první malý buben v rozměru 14 x 6”. Jako první si na tento buben zahrál bubeník, jehož jméno je s GD Custom Drums spojené dodnes, a tím je Vít Blažek, toho času za bicími v kapele Crossband, a současně u Viléma Čoka, Petra Kotvalda a dalších. A jeho udivený výraz doprovázený slovy: „Ono to hraje!“ byl prvním impulzem, který dal vzniknout nápadu na výrobu zakázkových bubnů. Trvalo několik dalších let, na svět přišlo mnoho povedenějších i méně povedených nástrojů a proběhlo mnoho experimentů s nastavením jednotlivých parametrů bubnů, než se GD Custom Drums odvážili téměř doslova „jít s kůží na trh“. „Čekal jsem čtyři roky, než jsem s tím vylezl. Bál jsem se spustit nějakou reklamu, protože špatnou referenci bude mít člověk jenom jednou a ztratí všechno.“ První soupravu postavil Michal před třemi lety a stále ji má odloženou „na pozorování“, aby viděl, jak se dřevo během let chová.
Ale zpět do minulosti: Zásadní přelom nastal na jaře roku 2014, kdy Michal, již pod značkou GD Custom Drums, navázal spolupráci se společností Schmachtl, zabývající se průmyslovou automatizací a řízením: „Musím říct, že bez Jirky Lžičaře a kluků ze Schmachtlu by nikdy nemohl tento projekt úspěšně pokračovat. Celou myšlenku přijali za svoji a posunuli ji míle kupředu. Výsledkem této spolupráce byl návrh obráběcího stroje přizpůsobeného přímo pro naše potřeby.“ Díky tomu je firma GD Custom Drums schopna vyrábět velice přesně zpracované korpusy při zachování únosné časové (a v důsledku i finanční) investice. Michalův perfekcionismus se projevoval jak při vývoji komplikovaného stroje, tak například během tvorby loga firmy. „Loga jsem dostal kolem padesáti variant, z nichž jsem asi pětačtyřicet vyškrtal, zbylých pět nechal rozpracovat a nakonec vybral to jedno finální.“ Ovšem bez jisté zdravé míry perfekcionismu se do takového podniku nelze pustit, a byť může být občas otravný, tak je také zárukou kvality výsledného produktu.
Nejeden potenciální zákazník asi bude muset prodat svou stávající soupravu, aby si mohl GD bubny dovolit. S výrobní dobou dva až tři měsíce se nabízí otázka: Na co budu po ten čas hrát? Vězte, že i tady lze domluvit „custom“ přístup a zaplatit předem jen zálohu na korpusy s tím, že svoji soupravu prodáte až ve chvíli, kdy budete mít nové krasavce téměř připravené k převzetí.
Dalším krokem bylo navázání spolupráce s dřevařskou firmou Amawood a přesunutí dílny z garáže v Sadské do Českého Brodu. Díky tomuto propojení mají GD Custom Drums přístup k velkému skladu dřeva všemožných druhů, a nemusejí tak materiál pro každou soupravu objednávat, což výrobu značně zrychluje. Posledním dílem skládačky byly dohody se subdodavateli, tedy hlavně výrobci a distributory hardwaru. Část těchto dílů GD Custom Drums nakupují přímo od zahraničních výrobců či distributorů, částečně jde o hardware Ludwig od jeho českého dovozce, i když Michal má v hlavě i návrh vlastních mušlí, které by si chtěl nechat vyrábět. Kruh se uzavírá, GD Custom mají všechny zdroje pro výrobu profesionálních souprav a dostáváme se do současnosti.
Současnost
Současnost začíná na pátém Bubenickém festivalu ve Vysokém Mýtě 24. října 2015. Proč právě tam? Protože Bubenický festival GD Custom Drums využili jako odrazový můstek ke spuštění propagační kampaně a vystoupení na veřejnosti se všemi riziky, které s sebou takový krok nese. Podařilo se oslovit několik předních českých bubeníků, aby natočili recenze. Mezi nimi nechyběli bubeník Blue Effectu a vynikající pedagog Václav Zima, fusionový mág Dušan Černák nebo multiinstrumenstalista, skladatel a zvukař Hans Sedlář (stačí zadat do YouTube GD Custom Drums). Zároveň byly dotaženy webové stránky a zbýval detail - dostavět soupravy, které měly být na bubenickém festivalu vystavené. „Poslední mušli jsem přišrouboval v sobotu ve tři ráno. V sedm jsme vstávali a vyráželi na festival. Byly to asi nejtěžší dva měsíce v životě, plné příprav, výroby, natáčení, recenzí.“ Michal týden před natáčením recenzí obětoval bubnům doslova kus sebe sama, a to když při práci na stroji přišel o část ukazováčku na levé ruce. „Ležel jsem na sále a v lokálce mi dávali dohromady to, co z prstu zbylo. V pravé ruce telefon a přímo ze sálu jsem volal tátovi, aby pro mě přijel, že to musíme jet dodělat. Pohled doktora vám asi nemusím popisovat.“ S podporou rodiny a levou rukou obvázanou však dokončil, co bylo potřeba, a Bubenický festival nakonec dopadl k velké spokojenosti všech lidí v GD Custom zainteresovaných. Ohlasy na kvalitu i ceny bubnů byly takřka bez výhrad pozitivní, okamžitě proběhlo několik objednávek a bubny GD Custom Drums jsou dnes oficiálně nabízené a dostupné komukoliv.
Produkty
Když jsme si představili firmu, je na čase ukázat také produkty, které dodává. Jelikož se jedná o zakázkovou výrobu, záleží takřka vše na přání zákazníka a dohodě s výrobcem. Všechny bubny jsou vyrobené z vertikálních segmentů masivního dřeva (tedy nikoliv z překližky jako většina standardních bubnů). Materiálů na výběr je široké spektrum: „Buk, dub, jasan, americká třešeň, americký ořech, bubinga, jatoba (třešeň brailská), mahagon, javor... V podstatě mohu použít cokoliv, co vyroste a někdo to pokácí.“ Firma se snaží vyhýbat jen bříze, protože ta kvalitní severská je velmi těžko k sehnání. Co se povrchové úpravy týká, GD Custom nabízejí voskový olej, šelak nebo matný či lesklý průhledný lak, případně moření nebo bělení, ale žádné fólie. A je třeba říci, že všechny soupravy, které jsem viděl, jsou krásné a přírodní zpracování jim sluší.
Co znamená GD?
Tajemná písmena GD jsou zkratkou pro garage design. Michal objasňuje: „Zaprvé byla první dílna opravdu doma v garáži na osmnácti čtverečních metrech. Druhá myšlenka byla, že bubeníci okolo mě, pro které jsem v počátku bubny dělal, byli garážoví bubeníci, kteří si nemohou dovolit koupit sadu za stovky tisíc, takže já jim nabídnu zakázkovou soupravu z masivu, což je to nejexkluzivnější, za dostupnou cenu. Třímístnou soupravu umím kolem pětadvaceti tisíc; pokud zákazník dá trochu na mě, je možné bubny postavit za takovouto cenu, a nikoliv na úkor kvality. Korpusy jsou vždycky stejné a na železe se dá ušetřit, i když samozřejmě umím sehnat i luxusní.“
Dále je zde řada dalších proměnných, od kterých se odvíjí i cena: rozměry, typ korpusů (vintage/modern), tloušťka korpusů, tvar úložných hran, na kterých sedí blány, typ mušlí (nejoblíbenější, ale také nejdražší jsou tzv. tube lugs), ráfky (ohýbané/lité/dřevěné), ostatní hardware... Ideální je zahrát si na pár souprav, které mají GD v showroomu, a podle toho specifikovat své požadavky. Ovšem sám Michal říká, že s ručně vyráběnými bubny je to podobné jako s ručně vyráběnými činely, žádné dva kusy nejsou úplně stejné: „Jsem si jistý, že to bude hrát dobře a na devadesát až devadesát pět procent trefím to, co zákazník chce, ale těch zbylých pět až deset nedokážu ovlivnit. Kdo alespoň trochu rozumí dřevu, ví, že je to specifický materiál. Kombinací proměnných jsou stovky a porozumět všem kombinacím vyžaduje desetiletí testování. Další věc je to, že nástroje hrají v každém prostoru jinak a každý zákazník má jiné zvukové preference, to už jsou záležitosti mimo ty bubny samotné.“ Vždycky říkám: „Jestli se ti tenhle buben líbí, tak si ho vem! Neřeš jinou mechaniku, nebude to stejný, vezmi si, co se ti líbí!“
Budoucnost?
Český trh je malý, přesycený zavedenými značkami a potenciální zákazníci nevědí, že existuje dostupná možnost nechat si soupravu postavit. Tak jej alespoň Michal hodnotí a netají se tím, že jeho ambicí je proniknout do zahraničí. Kontakty má i na zahraniční výrobce používající podobnou technologii a je překvapivé, jak jsou vstřícní a ochotní se podělit o své know how. Nyní ale GD Custom nabírají české firemní hráče (zatím mezi ně patří Vít Blažek a Dušan Černák) a jejich cílem pro blízkou budoucnost je pilovat schopnosti v rámci českého rybníčku. Výroba bubnů je totiž nikdy nekončící sérií inovací a řešení technických problémů, ke kterým navíc stále promlouvá i finanční stránka věci: „Je to běh na hrozně dlouhou trať. Jakýkoliv technický problém, který člověk vyřeší, nahradí hned další. Může to být materiál, obrábění, broušení, povrchová úprava, vrtání... A všechno to musí mít nějaký rozumný časový horizont. Pokud strávím na bubnu sto hodin, tak se to zásadně projeví na ceně.“
Ceny
Čtyřmístná souprava v nejlevnější konfiguraci vychází mezi pětadvaceti a třiceti tisíci, snare bubínky začínají kolem sedmi až osmi tisíc. V ceně všech bubnů jsou plnohodnotné blány podle dohody se zákazníkem (což znamená na celé soupravě úsporu kolem čtyř tisíc oproti sadě s převozními blanami). Proměnných je ve hře tolik, že v GD Custom Drums naceňují každou soupravu osobně, ceník ani kalkulátor na stránkách nenajdete. Lze se ale orientovat podle vzorových souprav.
Hraní na bubny si však Michal asi ještě nějaký čas neužije. Ne snad kvůli chybějící části prstu, ale prostě proto, že při zápřahu ve výrobě i administraci firmy mu na hraní prostě nezbývá čas. „Mám rád, když přijedu na fesťák a na pódiu vidím svoje bubny. To je odměna za ty čtyři roky, kdy bylo bezpočet momentů, kdy jsem si říkal, že se na to vykašlu. Pomáhá mi i to, kdy sem za mnou přijedou hráči jako Vašek Zima, Dušan Černák nebo Hanz Sedlář. Stejně tak mě nabil energií Bubenický festival, kde mi obrovsky pomohl Víťa Blažek, i když tomu předcházely dva nejšílenější týdny, kdy jsem si musel vzít dovolenou, abych všechno stihl dodělat, od šesti do půlnoci. Ale to uznání, zpětná vazba a objednávky z festivalu jsou odměnou.“
www