Dopis ze SAE 6

Ahoj ctenari Muzikusu, doba ponekud pokrocila, a ja jsem zde se svoji posledni reportazi ze SAE Sydney. V dobe, kdy se k vam dostane tento clanek, ja jiz budu patrne zpet v Cechach, ale jeste predtim bych vas rad seznamil s tim, co se zde za tech poslednich deset tydnu udalo. Naposledy jsem skoncil u prezentace, coz je asi nejlehci ukol. Jedna se o to, zvolit si libovolne tema tykajici se 16stopeho digitalniho nahravani a behem peti minut vse popsat ostatnim spoluzakum.

Dalsi tyden jsme se zacali zabyvat sumovou redukci. Trosku te historie a dopodrobna rozdil a funkce mezi jednotlivimi typy. Pote jsme seriozne zapluli do oblasti akustiky. Tento modul je zde pomerne velky a nema cenu zabihat do podrobnosti. Jen dodam, ze na konci tohoto modulu nasleduje ukol s nazvem Recording Studio Design Report. Jedna se vlastne o vypocet stojateho vlneni a reverbu v udane mistnosti. Cilem je prizpusobit tuto mistnost k pozadavkum nahravaciho studia. Soubezne s timto ukolem zde probiha prakticky ukol tykajici se analogoveho nahravani, nejedna se o nic jineho, nez opet nahrat band dle libovolneho vyberu za vyuziti vetsiny stop na multitcacku.

V dalsi teoreticke casti jsem mel moznost seznamit se blize se surroundovim mixem, nasledovala prakticka ukazka s ruznymi typy a triky. V neposledni rade take prisel i 24stopy mix, ktery zde probiha ve studiu vybavenem pro surround.

Pak prisel zaverecny prehled vsech soucastnych dostupnych formatu a troska te historie - zpusob vyroby a vyuziti, jen tak namatkou DASH, DAT, vyroba CD a DVD, moznosti a budoucnost. Po tomto shrnuti nasledovala prezentace na tema 24stope studio a predposledni test, ktery jiz cital 150 otazek.

Jako posledni tema zde na SAE je logicky Mastering a Tape Machine Alignment (cili serizovani analogoveho multitracku). Mastering je zde take poslednim praktickym ukolem, jedna se o zaverecnou kompilaci, kde je ukolem seradit a dostatecne upravit nami v prubehu skoly nahrane pisnicky, ale jeste pred timto poslednim ukolem jsou zde jeste ukoly dva. Prvni z nich je Piano Recording, coz mluvi samo za sebe, a ukol druhy je Remix. Pro ten je nutne pouzit posledni 24stopy recording, blize to nema asi cenu rozebirat, protoze je vam vsem asi jasne, v cem takovy remix spociva.

Po tydnu volna jsou zde prakticke a teoreticke zkousky. Zkouska cislo 1. Signalova cesta: ukolem je prakticky provest propojeni jednotlivich komponent ve studiu podle toho, jak vam lektor rekne. Hlavni je se nenechat vyvest z miry, protoze se obcas jedna o chytak. Zkouska cislo 2. cast A: Frekvencni pamet, ukolem je uhadnout 10 po sobe jdoucich frekvenci. Cast B. Sluchove cviceni: ukolem zde je rici nazev jednotlivich stupnic, akordu a intervalu, je jich celkem 50. A na zaver zkouska cislo 3, kterou je teoreticky test. Test se sklada ze 300 otazek, na nez je nutne odpovedet behem 4 hodin.

Behem pobytu zde na SAE jsem vice ci mene prisel na to, ze to, co se zde chcete naucit, je vlastne jen a jen na vas, protoze skola vam da spise smer, jimz je mozne se ubirat, a take (a to je, myslim si, dulezitejsi) vam da moznost seznamit se s lidmi, kteri maji v tomto oboru jiz neco za sebou a neboji se podelit s ostatnimi o sve zkusenosti. Ale ve vysledku se stejne jedna o celozivotni boj, ktery ziskanim diplomu nekonci. A to je asi tak vse, a pokud jsem na neco zapomel, tak se omlouvam. A pokud vas me clanky se SAE zaujaly a meli byste chut se dozvedet o SAE neco vice, popripade zacit studia, muzete navstivit stranky www.sae.edu, kde najdete veskere kontakty a informace o kurzech, podminkach a cenach. A pokud nemate pristup k netu, mohu vam prozradit, ze Audio Engineer Diploma je zde nyni na 12 mesicu a cena se pohybuje kolem 15 000 australskych dolaru. Cena a uroven vyuky je ale v ruznych zemich rozdilna.

Zatim se mejte, s pozdravem Petr Kovanda

Psáno pro časopis Muzikus