Dekadentní kabaret Lili Marlene
"My sami nazýváme naší muziku prapodivným termínem 'futuristický šanson'. Je to určitá kombinace elektroniky a moderních prvků s tradiční šansonovou hudbou, nebo ještě lépe řečeno, s jistou příchutí pouličních, městských nebo mordýřských balad, které mám velice rád a kterými jsem se nechával ovlivnit při psaní textů. Kromě toho je to místy dost bigbít... I výtvarné pojetí, které chceme v průběhu doby obohacovat, má blízko k dekadentnímu kabaretu, od rekvizit a neonového nápisu za námi až po celkovou stylizaci."
Tak charakterizuje Martin Němec, klávesista, kapelník a výhradní autor, svou novou formaci Lili Marlene. Kapela se objevila na scéně zjara letošního roku. Navazuje na kořeny českého hudebního novoromantismu 80. let, který Martin Němec a jeho Precedens zásadním způsobem spoluvytvářel a definoval a kombinuje ho s moderními zvukovými a výrazovými prvky dneška.
"Jádro kapely," upřesňuje Martin Němec, "tvoří moji kolegové z Precedens - basista Petr Kohut, bubeník Miroslav Turek, spoluklávesista a spoluaranžer Pavel Nedoma a jediná změna je na postu kytaristy. Namísto rockového Petra Henycha jsme zvolili generačně mladšího Ondru Voršilku, který už ve svých jedenadvaceti letech prošel celou řádkou nejrůznějších převážně funky kapel. A pak je tu samozřejmě především zpěvačka Dáša Součková. Musím říct, že můj život se v poslední době hodně odvíjí kolem pražské Malostranské besedy. Je to náš domovský klub a po loňských záplavách, kdy mě voda definitivně vyplavila z bytu, zkušebny a mého ministudia, je to i mé každodenní pracovní útočiště. Tím pádem vidím v Besedě i hodně zajímavých koncertů. Před časem jsem byl upozorněn, že tu bude mít vystoupení velmi zajímavá zpěvačka Dáša Součková s kapelou O. P. O. Zašel jsem se podívat a Dáša mě tak zaujala svým temným chraptivým altem, že mě okamžitě napadlo připravit s ní nový program, o kterém jsem už delší dobu snil. Takový temnější projekt, který se svým způsobem vrací ke kořenům Precedens, do dob, kdy ještě za mikrofonem stávala tehdy poněkud záhadná Bára Basiková. Dáša do toho měla chuť, udělal jsem první písničku, tu jsme pak pustili klukům, oni řekli ano a kapela Lili Marlene byla na světě."
Před beznadějně zaplněnou domovskou Malostranskou besedou proběhla 11. dubna letošního roku koncertní premiéra Lili Marlene a kapela se sem pravidelně vrací. Diváky vtahuje do sugestivního prostředí svébytné hudby, v němž ale vedle romantiky nechybí i jistá dávka ironie a nadsázky. Repertoár pochází kompletně z autorské dílny Martina Němce s výjimkou skladby Lili Marlene, která dala kapele její jméno.
"Lili Marlene je nádherná písnička, která proslula zejména v období druhé světové války zajímavým kuriózním způsobem. Nejdřív to byla dvorní píseň německé armády, ale když Marlene Dietrich, která jí nejvíc proslavila, emigrovala před Hitlerem, oblíbili si ji vojáci ze spojenecké armády... fungovala tedy na obou stranách barikády, což mi připadá velmi zajímavé. Na koncertech ji proto hrajeme v německé i anglické verzi. Je to taková smutnoveselá písnička a má takovou podmanivě dekadentní atmosféru."
Zrod nové formace Lili Marlene, ale ani příchod dosavadního zpěváka Precedens Petra Koláře na post frontmana metalového Arakainu ovšem neznamená zánik kapely Precedens nebo jakékoli omezení její činnosti. Martin Němec objasňuje: "Udělali jsme takovou nepsanou dohodu, že se nebudeme vzájemně trápit a vyhovíme si termínově, nic nestojí v cestě tomu, abychom dál koncertovali. Naopak jsme se teď domluvili s kapelou, že uděláme pár nových písní. Precedens tedy pokračuje, bylo by škoda, aby nepokračoval, a není k tomu ani žádný důvod. Koncerty jsou navštěvované a nás to baví!"