DAW na PC (Epilog) - DAW na PC (8)
Od začátku roku jsme vám na těchto stránkách pravidelně (s výjimkou jedné pauzy v době kolem veletrhu Musik Messe) přinášeli testy na vícestopé profesionální programy, které (na rozdíl od Pro Tools, Paris nebo jiných) nejsou vázány na specializovaný hardware. V zářijovém čísle tento seriálek ukončíme. I když vrátka si necháme přece jen trošku pootevřená.
Od prvního dílu uběhlo celých devět měsíců. To je ve světě softwaru neuvěřitelně dlouhá doba. V průběhu práce se mi pravidelně stávalo, že dva tři týdny po vyjití recenze vyšel update, který řešil problémy, na něž jsem si v testu stěžoval. Měl-li v jedné oblasti některý program navrch, postarali se jeho soupeři o to, aby ho další meziverzí dohnali. Zkusil jsem se tentokrát na chvíli zastavit, vydechnout a podívat se, co bych si při současných verzích a vyhlídkách do budoucna jako majitel počítače s procesorem Intel nebo AMD vybral. Nečekejte však jasné resumé nebo závazný výrok, protože jak už jsem v jednom z dílů naznačoval, je v současnosti trh tak vyrovnanou soutěží, že o sympatiích jednotlivých porotců (uživatelů) může rozhodnout třeba jen promenáda v plavkách (design) nebo povolnost k různým návrhům (ovládání). Jak si na některou (aplikaci) zvyknete, už na ni zpravidla nedáte dopustit.
Magix
Přestože začínám u Magixu, nemůžu se v úvodu tohoto odstavce nezmínit o firmě Emagic, která celým trhem řádně zamíchala. Na letošním Musik Messe totiž oznámila, že produkt Samplitude (a s ním i Sequoia, kterou distribuoval SEK'D a je si se Samplitude podobná jako jednovaječné dvojče - nyní oba najdete na stejném stránce www.samplitude.de) přebírá pod svá distribuční křídla. Na tom by nebylo nic moc divného, protože Magix už dříve s Emagicem spolupracoval na vývoji aplikace Magix Music Studio. Mezi profesionály není značka Magix také příliš známá, protože své hi-end aplikace vždy distribuovala pod značkou umírající společnosti SEK'D.
Problém však nastal teprve nedávno. To totiž Apple pohltil Emagic a rozhodl se, že vývoj aplikací pro PC bude v brzké době zastaven. Po chvílích nejistoty (snad jen málokdo ve světě profesionálního audio softwaru nebyl tímto krokem zaskočen) mě ale vedení Magixu ujistilo, že kontinuita jejich produktů zůstane zachována. Emagic tedy bude nadále spolupracovat na vývoji MIDI Studia pro Magix Music Studio a ponechá si prý i distribuci Samplitude. Magix v se v tuto chvíli připravuje na vydání verze 6.5 (recenzována byla verze 6.0), která by měla být vskutku revoluční.
Mimo jiné přibude podpora ASIO, zabudováno bude též rozšíření o VST efekty (doposud pouze pomocí VST adapteru). Už tak dlouhý seznam pluginů obohatí sada masterovacích efektů. Nová Samplitude bude silnější i v MIDI. Bude mít rozsáhlejší MIDI editor a vestavěnou podporu VSTi.
Steinberg
Jestli se někdo může radovat z rozhodnutí Applu nepodporovat dál vývoj pro PC, je to určitě další německá firma - Steinberg. Spolu s Cakewalkem se na (PC) mrtvolu vrhli jako supi dřív, než stačila vystydnout. Ihned po oznámení transakce (nebo možná těsně po prosáknutí ven) začali nabízet velice výhodně crossgrady z Logica na své vlastní svěřence (Cubase a Sonar).
Mezitím zůstalo trošku ve stínu Steinbergovic Nuendo. Od recenze (1.5.2) se přehouplo k verzi 1.6. Ta přináší sice jen pár zlepšení, ale zato významných. Nová je podpora VST system link (pomocí něhož může počítač s Nuendem spojit své síly s dalším, na kterém je nainstalována nová Cubase), samplovací frekvence 192 kHz umožňuje Nuendu masterovat v kvalitě DVD-A. Velké a výrazné změny však můžeme nejspíš očekávat až na podzim, na kdy je předběžně ohlášeno Nuendo 2.
Cubase SX si se svými porodními bolestmi poradila vcelku hravě. Ve verzi 1.00 například nefungovalo současné nahrávání MIDI a audia, ale už 1.01, kterou jsem měl k dispozici, byla stabilní a na žádné závažné problémy jsem nenarazil. Ve chvíli, kdy píši tenhle článek, visí na stránkách Steinberga verze 1.02, která obsahuje pár kosmetických úprav, ale řekl bych, že Cubase SX může nějakou dobu vydržet tak, jak je (také její recenze je nejmladší.).
Pro ty, kterým se tato obdoba Nuenda zalíbila, ale jsou spořivější, se vylíhla ještě mladší sestřička. Cubase SL, jak se jmenuje, je ořezanou verzí SX. Hlavní rozdíl je v ceně, která je u SL o téměř deset tisíc nižší (kolem 13 500 Kč). Přitom rozdíly mezi verzemi jsou minimální. Liší se v počtu pluginů, insertů na stopách a slotů pro VST instrumenty. SL je ochuzena o možnost tisknout partitury, spektrální analýzu a statistické funkce. SX naproti tomu používá kvalitnější dithrering, pokročilejší algoritmus pro přelaďování a natahování v čase a pár drobností navrch. Podrobné srovnání najdete na stránkách Steinberga v PDF.
Cakewalk
Demoverze Sonaru 2, který byl ohlášen letos ve Frankfurtu, visí na stránkách společnosti Cakewalk už pěkně dlouho. Pakliže jsem o verzi 1.0 psal jako o produktu, který všude vylízává smetanu a sbírá nejrůznější ocenění, nebudu daleko od pravdy, když si budu myslet, že dvojka ji bude v tomto smyslu následovat. Jedním z důvodů může být také fakt, že se jedná o americký produkt, který jako jeden z mála konkuruje německé špičce. Američané na takové věci dokáží být výrazně hrdí.
Sonar 2 přinesl nové DirectX instrumenty (Cyclone DX dává nový rozměr práci se smyčkami a samply), využívá možnosti automatizovat DirectX pluginy, které nabízí DirectX 8. Kromě množství audio efektů rozšiřuje také sekci MIDI pluginů, podporuje Rewire a podle výrobce by se měla v mnohém zlepšit i práce se soubory. Sonar 2 se distribuuje opět ve dvou verzích. V základní (480 USD) a rozšířené Sonar 2 XL (600 USD).
Těch změn a vylepšení je tolik, že budeme patrně muset přistoupit k podrobnějšímu prozkoumání.
Minnetonka a Syntrillium
Na západní frontě klid. Tak by se dala v současnosti shrnout situace kolem dalších dvou účastníků seriálu - firem Minnetonka a Syntrillium. Na stránkách Cooleditu stále ještě visí noticka o tom, že byla přidána možnost vypalování CD přímo z programu. Dál ani ťuk. V Syntrilliu jsou nejspíš se svou prací nadmíru spokojeni. Usnout na vavřínech se zpravidla nevyplácí. Chtělo by to nějak pošťouchnout.
Naproti tomu v Minnetonce to vypadá, že se občas něco děje. Ne však kolem projektu MX Trax Native, jehož výsledek se objevil v dubnovém pokračování. Spíše to vypadá, že se firma v poslední době orientuje převážně na kódování Dolby, surroundu a podobné záležitosti. Jako by se zalekla tlaku a síly konkurenčních multifunkčních editorů.
Emagic
Problém Emagicu jsem už nakousl, ale nezbývá moc, co dodat. Za chvilku se objeví verze 5.2 (recenzována 5.0.1). U kterého čísla se ale vývoj pro PC zastaví nadobro, je zatím ve hvězdách. Také není vůbec jisté, jak dlouho bude pro pécéčkáře pracovat podpora produktu. Emagic sice nabízí do 31. prosince crossgrade na Mac zdarma, ale realita je v našich zemích taková, že tyto počítače jsou stále vcelku finančně nedostupné (i když pravdou je, že po nákupu máte na dlouhou dobu pokoj s upgrady). Nezbývá tedy než říct, že pořizovat si v tuto chvíli některou z verzí Logica není příliš perspektivní, pokud tedy nehodláte změnit platformu.
Lze si vybrat?
Určitě ano. Chce to ale zachovat chladnou hlavu. Neustálé sledování pokroků jednotlivých firem by vás mohlo totiž přivést do blázince s těžkou schizofrenií. Je dobré se zastavit, chmátnout po jednom programu a u toho na nějaký čas zůstat. Jen tak máte možnost do něj proniknout tak, abyste ovládali všechny jeho funkce a vaše práce byla skutečně pohodlná. Důležitá je také stabilita a kontinuita vývoje, ale jak jsme viděli na případu Emagicu: "Nikdy nic nikdo nemá míti za definitivní."
Kdybych měl v tuto chvíli volit já, sáhl bych vzhledem ke svým potřebám a finančním omezením po Cubase SL. Za dva měsíce by tahle odpověď mohla znít úplně jinak. Až se objeví Samplitude 6.5, bude určitě na chvíli (možná jen pro někoho) jedničkou ona. Třeba než dorazí další Nuendo.
Tu svou Miss sympatie mezi aplikacemi si musíme najít každý sám. Je rozumné jí zůstat věrný.
Internet:
www.samplitude.de, www.magix.net, www.emagic.de, www.cakewalk.com, www.syntrillium.com, www.cooledit.com, www.minnetonkaaudio.com, www.steinberg.net, www.nuendo.com