Co si myslí mistři bubeníci - malý buben - srdce soupravy
Snare, rytmičák, céčko, šroťák a mnoho dalších názvů nese bezesporu nejdůležitější část celé soupravy. Ano, je to opravdové srdce a každému bubeníkovi určitě tluče správně. Malý buben se vyrábí z několika základních materiálů, čímž se totálně liší jeho charakter. Jsou to ocel, dřevo, akrylát a slitiny hliníku. Snažil jsem se vybrat bubeníky, kteří používají odlišné bubínky. Stejně jako u šlapáku, o kterém jsme psali v minulém čísle, je to pouze základní pohled na věc. Kromě všech případů z minula bych ještě doplnil, že malý buben může mít například i rozdílný počet strun na struníku, různé druhy ráfků apod. Pojďme se tedy podívat, jak a podle čeho bubínek vybrat a naladit.
Joe Mollero
Joe se narodil 17.července 1928 ve Springfieldu v USA. Trpěl od narození poruchou zraku, a tak ho rodiče v šesti letech přihlásili na housle. Už o tři roky později hrál jako sólista v bostonském symfonickém orchestru, ale housle ho přestaly bavit. V patnácti letech začal studovat bicí. Joe se protloukal hudebním světem velmi rychle a po několika letech ho jeho učitel doporučil největšímu guru bicích nástrojů - Georgovi Lawrenci Stoneovi. Tam odstartovala Joeova hvězdná kariéra, kterou naneštěstí ukončila v roce 2011 srdeční zástava. Joe je považován za jednoho z nejslavnějších jazzových hráčů na světě.
„Vždy se snažím najít, kdy bubínek maximálně rezonuje. Nastavím hrací i rezonanční blánu tak, aby obě hrály stejně a byly rovnoměrně napnuté u každého šroubu. Pak spodní blánu o kvartu zvýším vůči hrací straně. Dělám to takhle od začátku, mám velice dobrý sluch, býval jsem přece houslista.“ (z interview roku1992)
Christian Eigner
Rakouský bubeník a skladatel. Narodil se ve Vídni v roce 1971. Člen kapely Depeche Mode od roku 1997. V současnosti Christian hraje a nahrává alba spoustě umělcům v Evropě a připravuje další své sólové album.
„Snažím se blánu napnout tak, aby byl bubínek přirozený. To znamená u každého šroubu stejně. Ve většině případů. Jde mi o to, aby výsledný zvuk byl hutný, tak používám kromě tradiční pět a půlky ještě čtrnáct na sedm palců. Ten ladím tak hluboko, jak jen to jde. Například u skladby Enjoy the Silence.“
Johny Rabb
Johny žije a aktivně hraje v Chicagu. Většinu času tráví s hudebníkem Clay Pernellem, se kterým mají inovativní skupinu BioDiesel. Johny se podílel na rozvoji činelů Meinl a navíc je zakladatelem společnosti na výrobu vlastních paliček. Je firemním hráčem Rolandu, Meinlu, Remo a mikrofonů Audix. Johny byl také zvolen jako nejinovativnější moderní bubeník.
„Často používám tři snare. Někdy dvě 145,5” a jednu 12” (také 5,5”). Jednu čtrnáctku ladím opravdu hodně vysoko - když hraju jungledrum ‘n’ base, je to hodně rychlé a to si vyžaduje jasný konkrétní zvuk. Tak stejně funguje 12” bubínek. Na něm mám obě blány nadoraz. Úplně rozdílný je ale ten druhý 14” buben. Ten mám naprosto povolený, jak to jde. Tahle kombinace pak vytváří v hudbě perfektní efekt.“
Marek Žežulka
Mára se narodil 7. března 1974 v Praze. V současnosti je bubeníkem kapely Divokej Bill a spolupracuje také s Danielem Landou. Je bývalým členem kapely Arakain. Na bicí hraje od deseti let a za sebou má celou řadu nahraných desek a spolupracoval s řadou předních českých hudebníků.
„Snary poměrně často střídám. Teď momentálně hraju na Mapex Black Panther čtrnáct palců s kevralovou blánou Evans. Baví mě kovový, průrazný a čistý zvuk. Ladím spodní blánu výš oproti hrací. Snažím se vždy ladit křížem, tak abych poklepem na okraj blány docílil stejného tónu. Mám radši obecně vyšší zvuk bubínku.“