Chris Rankin - Sabot
Nechal jsem se zlákat rozhovorem, který v 11. čísle loňského ročníku Muzikusu přinesla Jana Truksová, a vypravil jsem se do pražského klubu Delta, kde v rámci festivalu Alternativa 2002 měla svůj koncert i skupina (nebo spíš duo) Sabot. Nelitoval jsem ani na pikosekundu.
I jedna kytara je někdy moc. A toho jsou Sabot zářným příkladem. Je to dokonalá souhra basy a bicích. Devadesát procent fotek z tohoto koncertu jsem měl mázlých, protože jsem se neustále musel pohupovat do rytmu. Vedle zajímavé, nápadité a energické muziky jsem si ale nemohl nevšimnout Chrisova svérázného vybavení - umělohmotné basy a zaprášeného starého aparátu.
"Ten nástroj už mám léta," řekl mi k tomu Chris po koncertě v šatně, "je to Dan Armstrong - Danelectro. Když v šedesátých letech Ampeg vyšel se svým aparátem SVT1, dávala se k němu tahle basa v balíku. Já jsem ji ale koupil o hodně později někde v bazaru. Ihned jsem vyměnil ořech a kobylku a místo původního snímače jsem na ní dal kytarový EMG - je ostřejší než basové snímače. Je to skvělá basa a má výborný zvuk (opravdu nelže, můžu potvrdit), ale jednu nevýhodu má. Jak ti ten plast sedí přímo na těle, rychle se zahřeje a nedrží dokonale tvar, takže má basa tendenci se často rozlaďovat..."
Celý ampegovský balík si však Chris nepořídil. Jeho aparátem je Gallien-Krueger 800 RB. Korekce svého preampu používá jen minimálně. Barvu zvuku má na svědomí hlavně třicetipásmový ekvalizér Rane.
Chris velice často střídá prstovou a trsátkovou techniku. Aby zaplnil prostor kytary, používá často i zkreslený zvuk. Ten vytváří pomocí pomocí bustru Rat firmy Pro-Co. "Je to kytarová krabička. Zkoušel jsem spousty bustrů - i basových - ale žádný z nich neměl takové basy jako Rat."
Úryvek, který můžete pod článkem najít, je z písničky Quit Your Job z posledního alba Sabot Once upon a Mind, jehož ochutnávku (pokud jste si ho z nějakých záhadných důvodů ještě nekoupili) můžete najít na www.cesta.cz/sabot!.htm