Beat Generation XX

Dvacátý díl je ideální příležitostí, aby se v tom kvantu informací, které se nahromadilo v předchozích částech, udělal trochu pořádek. A protože Beat Generation je seriál hlavně o hardrockových bicích, bude asi nejlepší začít tím, co je hardrock. A přesně od toho je tady Harry.

 

Jmenuji se Harry a vítám vás na kursu hardrockové archeologie. Jste tady proto, abyste se dozvěděli všechno o hardrocku a abyste se to dozvěděli rychle. Proto jsem taky kurs zkrátil z původně inzerovaných tří dnů na tři minuty. Protože čas, jak všichni dobře víme, je ten nejcennější kapitál. A kapitál je přímou cestou k zisku a zisk je v dnešní době určující. Chci zkrátka říct, že pokud jste si zaplatili tři dny a já to stihnu během tří minut, znamená to pro vás ve výsledku obrovskej zisk. Rychlost je totiž dneska stěžejní deviza. Nikdo nebude čekat, až se nějakej intelektuál vykecá. Neni čas na zbytečný řeči. Dostupnost informací je na prvním místě. Internet, mail, mobil. Všechno nejpozdějc do jedný vteřiny. A radši ještě dřív. To máte jako s pizzou. Proč je tak oblíbená? ptám se. Jednoduše proto, že když před domem vystupujete z auta, tak stačí zavolat mobilem, a než vyjedete výtahem, tak už tam stojí maník s krabicí. O tom je dnešní svět. Všechno se musí vejít do krabice. Jde o stručný, jasný a věcný informace. A přesně takovej je i můj tříminutovej kurs hardrocku. Á, koukám, že mi už dvě minuty uplynuly... no nic, snad ten zbytek za minutu stihneme.

 

Začátek, konec & styl

...napřed vám řeknu, co to ten hardrock je a kde se vlastně vzal...

 

Hardrock vzešel koncem šedesátých let z kombinace blues, jazzu, anglické scény šedesátých let a částečně i rock'n'rollu.

 

Charakterickými prvky hardrocku jsou: kytarové ostináto - tedy opakovaný melodický prvek v doprovodu, jazzem ovliněné bicí s velkým dynamickým rozsahem a pestrostí jak doprovodu, tak breaků, výrazný zpěv a konečně i nezbytná klávesová a kytarová sóla.

 

Hardrocková éra trvala od roku 69 do roku 76. Jako orientační hraniční body lze brát na jedné straně vznik Led Zeppelin a rozpad Deep Purple na straně druhé. Před rokem 69 se tedy jedná o hardrockovou prehistorii, od roku 76 jde naopak o období posthardrockové.

 

Art, Hard & Jazz

...v následujících dvaceti vteřinách vám vysvětlím, v čem je rozdíl mezi artrockem a jazzrockem.

 

Oba styly lze brát víceméně jako součást hardrocku, a to už jen z toho důvodu, že oba z hardrocku vzešly.

 

Velmi zjednodušeně řečeno je jazzrock hardrockem bez zpěvu, zatímco artrock je naopak hardrockem obohaceným o různá netradiční aranžmá (např. smyčců či dechů) či jiná rozšíření základní sestavy.

 

Jazzrock klade větší důraz na sóla jednotlivých nástrojů, artrock naopak na kompozici jako celek.

 

Jak styly rozpoznat? Nejlepší bude příklad.

 

Zatímco Birds Of Fire (v klasické pětičlenné sestavě Mahavishnu Orchestra) je naprosto ukázkovým jazzrockem, či lépe řečeno jedním ze základních kamenů jazzrocku, album Apocalypse od téže kapely v rozšířeném 14členném obsazení a s mohutným orchestrálním aranžmá spadá už do oblasti artrocku.

 

Podobně tak jako Deep Purple jsou přímo ukázkovou hardrockovou kapelou, jejich Concerto For Group And Orchestra je albem jasně artrockovým.

 

Jako sama definice artrocku může posloužit kapela Yes, E.L.P. jsou na pomezí art- a jazzrocku, R.T.F. představují čistý jazzrock.

 

Rock v krabici

... a teď vám konečně řeknu něco vo bubnech ...ale koukám, že už mám jen tři a půl vteřiny. Nevadí. Tady vám rozdám grafy a zbytek si nastudujte sami. Neboť pamatujte: jednou vidět znamená víc, než stokrát slyšet. A to platí tentokrát i pro hudbu.

 

Ano. Závěrem kurzu se dostáváme k tomu nejpodstatnějšímu pro seriál Beat Generation, to jest k hardrockovým bicím. Jejich vývoj byl vzhledem k celkové explozivitě dané éry natolik složitý, spletitý a prostý klišé, že provést jakékoliv elementární shrnutí je opravdu velmi těžké. Nicméně na základě mnohaletého výzkumu se mi takový zjednodušený přehled vytvořit povedlo. Výsledkem je základní schema vývoje hardrockových bicích s vymezením časových rozsahů jednotlivých etap a výběrem desek, které byly pro dané období určující. Je pravdou, že by na tohle téma bylo jednodušší napsat dvaceti- (a více) stránkovou studii, ale jak pravil Harry - nikdo není zvědavej na zbytečný řeči. A v tom má pravdu.

 

Ještě než tedy otevřete krabici plnou hardrocku, několik poznámek k jejímu obsahu:

 

- uvedené schema a zejména výběr desek charakterizuje vývoj hardrockových bicích, nikoliv vývoj hardrocku jako celku

 

- výběr stěžejních desek i bubeníků byl proveden na základě kombinace tří faktorů: 1) faktoru posunu vývoje bicích, 2) faktoru herního trendu dané éry, 3) faktoru všeobecné proslulosti

 

- časové hranice byly určeny na základě stěžejních zlomů jak ve vývoji hudebních stylů, tak ve vývoji hráčské techniky i pojetí hry na nástroj.

 

Tak a to je všechno. Komu by to nestačilo, může si připlatit ještě pětidenní kurs hardrockové psychoanalýzy pro středně pokročilé. A teď už vypadněte, čeká mě další kurs.

 

Jmenuji se Harry a vítám vás na kursu hardrockové archeologie - úvodem vám řeknu, proč jsem kurs zkrátil na dvě minuty...

 

Psáno pro časopis Muzikus