Baskytara a Funky - Rytmická cvičení, synkopy

Textařská dílna aneb aby zpěvákům "nelítaly prkna
Textařská dílna aneb aby zpěvákům "nelítaly prkna

Pro baskytarové groovy ve funky hudbě je velmi typické používání různých synkopovaných rytmů a figur. Právě proto se zaměříme na tuto problematiku. Dnešní cvičení nejsou možná úplně nejzáživnější, přesto vřele doporučuji věnovat jim pozornost. Cvičení podobných rytmických útvarů není samoúčelné. Naopak. Jedná se o dobrou cestou vedoucí k získání hráčské jistoty a rytmické přesnosti.

Daleko větší množství nejrůznějších rytmických figur vhodných k procvičování můžete nalézt například v levné učebnici Vladimíra Hory Basová kytara - Škola pro vyučování i samouky I. díl.

Cvičení 1, 2 jsou jednoduchým rytmizováním na prázdné struně E, cvičení 3 je stupnice a moll aiolská v sedmičtvrťovém taktu. Ve funky není příliš obvyklé užití jiného než čtyřčtvrťového taktu, nicméně čas od času se s jiným než 4/4 taktem setkat můžeme. Cvičení 4 je tatáž stupnice jinak rytmicky nafrázovaná už v taktu čtyřčtvrťovém.

Ve cvičeních 5-8 pracujeme s triolami. Zde si můžeme pomoci tím, že si úder metronomu nastavíme tak, aby zazněl na každou dobu v triole, a noty hrajeme zpočátku bez ligatur. Ve chvíli, kdy se do rytmu "dostaneme", začneme hrát ligatury a postupně přidáváme na tempu.

Cvičení 9-12 jsou jednotaktové synkopované figury s použitím šestnáctinových not.

Pokud se mi podobné cvičení nedaří správně zahrát, volím následující postup, (podobný postupu u cvičeních triolových) - metronom ovšem nastavím tak, aby jeho úder zazněl na každou osminu (případně šestnáctinu).

Všechna cvičení procvičujeme v různých tempech od pomalých na cca 65 bpm po rychlá na 140 bpm, jak staccato, tak i legato. Mnohem účelnější, než zahrát cvičení ve zběsilém tempu a s chybami, je zahrát ho pomaleji a co nejpřesněji.

 

Za odměnu, že jste se prokousali až do konce, si můžete na závěr přehrát již "opravdické" basové figury. První z nich je ze skladby Loco ze stejnojmenného alba poťouchlé partičky Fun Lovin' Criminals. Tuto basovou linku si mimochodem kriminálníci "vypůjčili" z písničky Happy Anniversary kapely Little River Band z roku 1977. Druhá basová figura pochází ze skladby I Want Your Love, která byla nahrána disco-funkovou skupinou 70.-80. let - Chic. Na svědomí ji má výborný basista Bernard Edwards, který společně s kytaristou Nilem Rodgersem tvořil tvůrčí motor tohoto bandu. Mimochodem Edwards již nežije, zemřel při japonském turné kapely na zápal plic ve věku pouhých 43 let. Některý z dalších dílů tohoto workshopu bude věnován výhradně disko-funkové hudbě, kde se ještě s kapelkou Chic setkáme.

Psáno pro časopis Muzikus